Jump to content
Annons

Vad är bäst / sämst med Studioforum


Kulturell Figur (oregistrerad)

Recommended Posts

Annons

Det bästa: Skönt att se att det finns människor som är nördigare än sig själv.

Det sämsta: Trådar när någon konstatera att sitt DAW inte låter. Det är fan som att skriva på en bilmekarforum att bilen inte längre går och sen förvänta sig att någon ska lösa det utan någon som helst ytterligare information!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bästa med forumet är att det samlar en grupp med ett gemensamt intresse och en massa kunskap.

Sämsta med forumet är som sagt den negativa tonen som ofta dyker upp. Lite "om man inte vet bäst så ska man hålla käft". Tror att detta forum skulle behöva fler antal heltids moderatorer som jobbade hårdare för ett mer funktionellt och trivsamt forum. Gillade även ide'n om en nybörjaravdelning.

Dock tror jag att just ämnet musik/musikproduktion är lite som politik, det massor med åsikter som inte alltid lever i symbios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna se en sorts "aktiveringsperiod" under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg. Den nyreggade kan ägna perioden åt att kolla runt och bekanta sig med forumet, dess avdelningar och funktioner samt göra diverse sökförfrågningar.

Jag är ganska övertygad om att en sådan funktion skulle minska förekomsten av typiska "bästa ljudkort"-trådar, engångsligg – sorry, -inlägg – och fula affärer i annonsavdelningarna samt annat nonsens. Jag tror även att det skulle minska lusten för obehöriga att regga sig bara för the fuck of it.

Vissa ser "aktiveringsperiod" som ett hinder, jag ser det som en service.

Två, tre dagar tycker jag skulle verka rimligt.

Instämmer i detta förslag, och tror nog aktiveringsperioden kunde vara längre än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst: Kul ställe att diskutera och få möjlighet att både suga i sig nya kunskaper och dela ut lite av det man själv kan.

Sämst: Onödigt tjafsande som förstör en del trådar - och att man får svåra abstinensbesvär när man är borta från det några dagar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Bäst: Kul ställe att diskutera och få möjlighet att både suga i sig nya kunskaper och dela ut lite av det man själv kan.

Sämst: Onödigt tjafsande som förstör en del trådar - och att man får svåra abstinensbesvär när man är borta från det några dagar... 😉

Det behövs fler såna som du här Claes!

Utan dig skulle det här forumet gå kräftgång.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst: All kunskap som finns samlad hos forumets medlemmar. Ofta får man dessutom snabba svar. Att forum.studio.se till största delen skrivs på Svenska och att alla faktiskt får ta plats.

Sämst: Sökfunktionen lämnar fortfarande en hel del att önska. Faktum är att det är bättre att använda google för att söka i detta forum.

Generellt sätt får man det svar man förtjänar. Skriver man kort, "min dator fungerar inte" får man inga bra svar. Om man däremot beskriver fel(en) detaljerat och bifogar bilder ökar chanserna lavinartat att man får ett vettigt svar. Samma regel gäller för tonen man använder på forumet. Är man saklig och trevlig får man oftast trevliga och sakliga svar tillbaka.

Att samma frågor dyker upp titt som tätt är i min värld inte så konstigt eftersom vi hela tiden får nya medlemmar och det är sällan man kan luta sig tillbaka på "gamla meriter" för att ge ett aktuellt svar. Vår omvärld utvecklas och vi med den, oavsett om vi gillar det eller inte 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Att det inte hänger några sk fullblodsproffs här säger sig självt! Proffs har det som yrke och förmodligen så jobbar dom rätt mycket. När arbetsdagen är slut så tror jag det sista dom vill är att logga in här och bubbla med oss amatörer.

Det finns inte mkt här man höjer ögonbrynen åt mer än ett par stycken. Och det inkluderar mig själv som hemmapulare och redig amatör. Och det är inget fel med det. Vi har ju oxå intresse.

Bäst med siten? Att man får ofta hjälp när man ställer en fråga.

Sämst? Att det byggs om stup i kvarten och till det sämre. Liknar mer och mer en porrisite med alla banners och flashskit! Och funktionerna är undermåliga!

Sökfunktion?

"Visa mer av aktiva ämnen" Varför togs den bort?

Mediaspelare? Varför tog den bort? Det är väl ändå musik vi håller på med? Eller är det viktigare att vi ska köpa filmen In Time på BluRay?

osv...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Att Studioforum inte får behålla medlemmar med expertkompetens är ju ingen hemlighet.

Dom professionella hänger på andra forum utanför Sverige och varför är det så?

Jag har diskuterat den här frågan med en vän som livnär sig som musiker och studiotekniker och som har ett internationellt kontaktnät i branchen. Det vi gemensamt är eniga om är att Svenska ungdomar som är överrepresenterade på Studioforum inte visar nån respekt för äldre och erfarna utan ifrågasätter precis allt trots att dom inte kan nånting. Det är sällan det dyker upp trådar ovanför nybörjarstadiet.

Det gör att professionella producenter och tekniker ser det här som ett dagis och inte trivs här. Varför har vi låtit det utvecklats så?

Vad är din erfarenhet?

Jodå, har precis känt så när det rör sig om avancerade teletekniska lösningar. Jag skiter i om nån ifrågasätter att en gitarrkabel kan ha en viss kapacitans. Men de konstiga ifrågasättningarna gör ju att man inte orkar engagera sig i andras problem. Sen blir ju även detta ett problem för mig om jag vill ha hjälp med något om andra tycker likadant.

Jag tycker att detta är synd då vi alla behöver lite hjälp ibland med det ena eller andra. Men om folk som kan inte orkar hjälpa pga av detta blir ju forumet mer ett forum för allmänt tyckande och då kommer det förmodligen dö ut förr eller senare. Detta tycker jag vore trist då jag uppskattar ett forum som endast inte vänder sig till tekniknördar.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Sämst: alla som inte ens orkar läsa manualerna och förväntar sig att andra ska leverera svaret åt dem för att de är så jävla lata och blir sura och gnälliga när de får svaret att själva söka i manualen. Moralister, ja de finns överallt och även här. Snabba att använda fegknappen. Godtyckliga varningar.

bäst: alla knäppa original som ena stunden kan vara briljanta och i nästa stund vara helt puckade. Men som ändå står för vad de tycker och vågar säga vad de tycker och skiter i all pk(till alla pk:ares förtret).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 år senare...

Bäst är att det är bäst och sämst är att det är sämst. 😑 Skämt åsido, undras hur många trollkonton TS skapat genom åren? 

Gillar forumet även om det är i en svacka för närvarande. Bättre kan vi för intresset för inspelning blir bara större. Har lärt mig mycket genom åren 

Link to comment
Dela på andra sajter

På 2012-03-11 på 23:06, Kulturell Figur säger:

Att Studioforum inte får behålla medlemmar med expertkompetens är ju ingen hemlighet.

Dom professionella hänger på andra forum utanför Sverige och varför är det så?

 

Jag har diskuterat den här frågan med en vän som livnär sig som musiker och studiotekniker och som har ett internationellt kontaktnät i branchen. Det vi gemensamt är eniga om är att Svenska ungdomar som är överrepresenterade på Studioforum inte visar nån respekt för äldre och erfarna utan ifrågasätter precis allt trots att dom inte kan nånting. Det är sällan det dyker upp trådar ovanför nybörjarstadiet.

 

Det gör att professionella producenter och tekniker ser det här som ett dagis och inte trivs här. Varför har vi låtit det utvecklats så?

 

Vad är din erfarenhet?

Jag håller med. Jag är långt ifrån proffsig än. Har mycket att lära mig. Jag har dock utvecklats mycket sedan min första tråd. 😄  Var precis som det du beskriver själv.

 

I det stadiet jag är nu efter att ha producerat ett tag, så tycker jag det är stor brist på folk på samma nivå här. Det finns ett par stycken som jag har stor respekt för, och litar på, men som du säger, de flesta är nybörjare.  

 

Min första tråd här var en låtkritik-tråd med typ en pianotrudelutt, en kick, klapp. Så jävla basic. Jag kände mig stolt och tyckte det lät bra och ville dela med mig.. Nu hade jag kunnat göra samma låt, 100 gånger bättre. Jag tror många nybörjare inte inser djupet av vad som krävs för att få fram en bra producerad  låt, på så sätt att den verkligen låter unik och inte amatörmässig. Som nybörjare så är det väldigt mycket fokus på melodi och mindre mixning. Man blir glad när man får fram en bra melodi, och vill dela med sig. Därav låter mycket musik här väldigt amatörmässig. Det tar ett tag för nybörjare att komma in i rätt mindset. Att verkligen vara perfektionist. Många nöjer sig med en fin melodi. 

Redigerat av arkade
Link to comment
Dela på andra sajter

Du svarade på ett inlägg från 2012. 🙂 Jag trodde inte att det var så illa redan då.  Jag blev lite förvånad därför att jag trodde att nedgången för studio startade senare. Även om jag vet att flera forum (inte musikrelaterade) hade sin peak runt 2010-2011 och sedan mer eller mindre bara dog ut.

Formatet är väl omodernt helt enkelt. 

Väldigt mycket om just musikskapande som förr skede på forum av det här slaget sker ju numera på bl.a Discord. Tyvärr är en del bara på inbjudan.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, Neosus säger:

Är inte Discord för alla gamers? 

Jo från början men sen har det kommit till servrar och grupper för människor som skapar musik. Och de har bara blivit fler och fler. Discord passar rätt bra för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Sämst är all reklam och det blir lite skrattretande att man skickar på så mycket när man inser hur få som kommer hit egentligen. Jag tror anonsörerna får mer valuta på nåt annat ställe faktiskt för här är dom bara ivägen och gör att saker tar tid i onödan. Den är ingen som bryr sig eller ens läser skiten så varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kör med adblocker så slipper du all skitreklam. Minns när det var som värst och när man klickade på forat så kom helsidor med reklam istället. Eller all reklam emellan posterna. Inget får mig att stänga av adblocker här eller någon annanstans. Det har ju visat  i forskning att folk inte bryr sig värst mycket om reklam på nätet. Ungefär som när det är teve-reklam och man kollar i mobilen istället, pissar, pillar ut navelluddet eller annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)
På 2018-09-02 på 20:46, slejnard säger:

Bäst är att det är bäst och sämst är att det är sämst. 😑 Skämt åsido, undras hur många trollkonton TS skapat genom åren? 

Gillar forumet även om det är i en svacka för närvarande. Bättre kan vi för intresset för inspelning blir bara större. Har lärt mig mycket genom åren 

Ja han har ju typ senaste året i alla fall fyra stycken olika trollkonton. Förresten vart tog Claes vägen? Han verkar ha försvunnit totalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det verkligen vuxna kvinnor som krigar framför dataskärmar/så kallat esportar och behov för laddning av nallar under vatten. Den ovärderliga informationen tillhandahålls oss ovan här och är givetvis mycket viktig i musikskaparsammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...