Jump to content
Annons

Vad är bäst / sämst med Studioforum


Kulturell Figur (oregistrerad)

Recommended Posts

Kulturell Figur (oregistrerad)

Att Studioforum inte får behålla medlemmar med expertkompetens är ju ingen hemlighet.

Dom professionella hänger på andra forum utanför Sverige och varför är det så?

Jag har diskuterat den här frågan med en vän som livnär sig som musiker och studiotekniker och som har ett internationellt kontaktnät i branchen. Det vi gemensamt är eniga om är att Svenska ungdomar som är överrepresenterade på Studioforum inte visar nån respekt för äldre och erfarna utan ifrågasätter precis allt trots att dom inte kan nånting. Det är sällan det dyker upp trådar ovanför nybörjarstadiet.

Det gör att professionella producenter och tekniker ser det här som ett dagis och inte trivs här. Varför har vi låtit det utvecklats så?

Vad är din erfarenhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det störde mig ett tag också att trådarna mest handlar om vilket ljudkort man ska köpa, varför man inte får ljud i sin DAW eller vad man ska köpa för monitorer. Tills jag hajjade att det faktiskt behövs ett sånt forum. Man måste ju börja nånstans liksom, och det är väl inte speciellt krångligt att knappa in typ Gearslutz i adressfältet när man fått överdos av ovan nämnda frågor. Nuförtiden använder jag mest forumet när jag sitter på pendeln, istället för att surfa in på Aftonbladet. Det finns ju mycket bra information också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det i allmänhet finns fler producent/ljudtekniker-wannabies än äkta fullblodsproffs. Hur många tonårsamatörer går det på en utbildad, professionell och erfaren tekniker? Många tror jag 🙂

Och någonstans måste de ta vägen. Det finns ju några riktigt duktiga proffs här också såklart, men i klar minoritet skulle jag tro.

Själv hittade jag hit när jag var totalt grön. Detta var några år sedan. Forum.studio som kunskapskälla har ändå varit en ganska stor plattform för mig. Jag har lärt mig, och lär mig fortfarande, väldigt mycket här.

Den största fördelen för nya wannabies och amatörer är väl att man här hittar svar på de mest relevanta och vanligaste frågorna. När man har kommit upp några nivåer märker man emellertid att det e väldigt mycket upprepning och samma frågor som ställs om och om igen. Inte kul för mig, men mycket givande för de som kommer med frågorna. Man får vara ödmjuk.

Det bästa för tillfället är att forumet är på svenska och att man nästan oavsett kunskapsnivå kan få svar på i princip alla frågor man har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sämsta med det här forumet är den vansinnigt aggressiva tonen som förekommer i 9 trådar av 10, men det är dessvärre inget som är unikt för det här forumet utan beror troligen på det klassiska "De som skriver på nätet är inga riktiga människor utan robotar utan känslor-syndromet". Dvs. ren oförmåga att föreställa sig andra människors känslor.

Det bästa? Ja, någonting måste ju vara bra eftersom jag har hängt här till och från i stort sett ända sedan det skapades (blev dock medlem först 2007). Har lärt mig ett och annat knep som hjälpt mig att göra bättre mixar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min erfarenhet är att portionen av tokigheter är rätt jämn på dom flesta forum.

Och att det finns gamla till och med världskända studioprofiler inte har alla hästar hemma vad det gäller inspelningsteknik tex på gearslutz...

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Det sämsta med forumet är att många trådar ballar ur så fullständigt att det blir sida upp och sida ner med pajkastning.

Det bästa med forumet är att många trådar ballar ur så fullständigt att det blir sida upp och sida ner med pajkastning...... bring the popcorn!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa med forumet är att alla håller käften.

Det sämsta med forumet är att alla babblar på.

Och det bästa med forumet att alla förstår mig.

Tycker forumet smider på fint. Tycker det är optat.

Vi borde kanske ha en nybörjar-avdelning bara.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är storleken, ställ en fråga och du kan vara säker på att få svar, det finns alltid någon som är expert på just ditt ämne. Det sämsta är också storleken, här skrivs ibland oöverskådligt mycket skit. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Får nog hålla med om att det sämsta är att många trådar ballar ur och blir massa skitsnack istället och det beror nog till stor del det Jetblack berörde "De som skriver på nätet är inga människor......"

Visst är det jobbigt med samma frågor om ljudkort/mikrofoner/monitorer osv, men alla har ju egentligen varit där, så som Jonnie säger, man får vara ödmjuk.

Det bästa med forumet är att man får svar på 99,9% av frågorna och det ganska snabbt också.

Finns mycket trevligt folk här. 🙂

Edit: citattecken....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Dom professionella hänger på andra forum utanför Sverige och varför är det så?

Jag har diskuterat den här frågan med en vän som livnär sig som musiker och studiotekniker och som har ett internationellt kontaktnät i branchen. Det vi gemensamt är eniga om är att Svenska ungdomar som är överrepresenterade på Studioforum inte visar nån respekt för äldre och erfarna utan ifrågasätter precis allt trots att dom inte kan nånting. Det är sällan det dyker upp trådar ovanför nybörjarstadiet.

Det där kallas för att bli gubbe.

Hursomhelst. Varför tar du inte och följer din väns exempel och hänger på andra forum istället för här du med? För min del hade det varit det bästa med Studio Forum.

Det sämsta med forumet är dels att det är alldeles för lätt att registrera konto, dels att det enligt min mening visas överdriven mildhet gentemot avstängda/utkastade återfallsmedlemmar. Jag är helt övertygad om att ändring av detta sammantaget hade resulterat i mindre "skit" på forumet och mycket mer "respekt". Dessutom tror jag att debatterna (de där popcornen dras fram) hade blivit långt trevligare med mindre tyckersyndommigsjälv-gnäll.

Det är inte ungdommarnas fel. Det är inte de äldres fel. Det är de dumdrygas fel som anser sig vara bättre än alla andra.

Studio Forum är ett najs ställe att hänga och skriva på. Här finns otroligt mycket nyttigt att hämta.

Redigerat av Valle
  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker faktiskt att det är ett ovanligt trevlgit forum, klart det finns idioter men oftast hålls trådarna på en bra nivå. Det är inte så vanligt här att nån som lagt upp sin första låt får höra att dom är totalt värdelösa och borde hänga sig. Det är jäkligt skönt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Positivt: Mycket roligt att diskutera, mycket nytt att läsa, alltid något att lära sig.

Negativt: Det finns ett antal typer som jobbar hårt med att vrida/vända på petitesser samt skapa konflikter. Men det går i vågor, ett tag var det ohållbart, där varje jävla tråd förstördes av i huvudsak två idioter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Det sämsta med forumet är dels att det är alldeles för lätt att registrera konto, dels att det enligt min mening visas överdriven mildhet gentemot avstängda/utkastade återfallsmedlemmar. Jag är helt övertygad om att ändring av detta sammantaget hade resulterat i mindre "skit" på forumet och mycket mer "respekt". Dessutom tror jag att debatterna (de där popcornen dras fram) hade blivit långt trevligare med mindre tyckersyndommigsjälv-gnäll.

Det är bara att titta i Reaper-tråden så ser man att det sitter djipare än så hos en del.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det störde mig ett tag också att trådarna mest handlar om vilket ljudkort man ska köpa, varför man inte får ljud i sin DAW eller vad man ska köpa för monitorer. Tills jag hajjade att det faktiskt behövs ett sånt forum. Man måste ju börja nånstans liksom, och det är väl inte speciellt krångligt att knappa in typ Gearslutz i adressfältet när man fått överdos av ovan nämnda frågor. Nuförtiden använder jag mest forumet när jag sitter på pendeln, istället för att surfa in på Aftonbladet. Det finns ju mycket bra information också.

Jag tror helt enkelt inte att det finns tillräckligt många proffsproducenter i Sverige, som är bekväma med forum och känner ett behov av att diskutera, för att få igång en diskussion varje dag året om. Även någorlunda nischade forum har ju, naturligtvis, en blandad skara användare. Om man säger att forumet är till för musikproduktion så är det väl ganska uppenbart att det kommer tilltala hela skaran. Vill man ha ett forum för bara proffsen, ja då får man kanske starta ett sådant.

Det är väl ingen som tror att forumet för tidningen Studio skulle vara till för proffsen? Hur många proffs läser egentligen tidningen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många proffs läser egentligen tidningen?

Det är nog svårt att svara på, men visst finns den ute i rätt många studios, bland musiklärare och hos andra proffs.

För övrigt så vet jag att många medlemmar jobbar med musik, men man hinner inte alltid vara aktiv och skriva på forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest negativa är att alla stamm-medlemmar är rätt dryga överlag och alltid förstör trådar tyvärr.

Och visst är det tröttsamt med alla "bästa monitor för 3000:-" trådarna men kolla man på Gearslutz Highend forum så är det samma frågor om och om igen där med fast det bara handlar om dyyyra prylar istället.

Jag hänger här när jag slösurfar, jag kan inte påstå att jag får ut särskilt mycket utav det men man kan ju alltid hjälpa någon imellanåt. Jag var nybörjare när jag registrerade mig och nu anser jag mig väll vara proffs. Man måste börja någonstans 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Det mest negativa är att alla stamm-medlemmar är rätt dryga överlag och alltid förstör trådar tyvärr.

Och visst är det tröttsamt med alla "bästa monitor för 3000:-" trådarna men kolla man på Gearslutz Highend forum så är det samma frågor om och om igen där med fast det bara handlar om dyyyra prylar istället.

Jag hänger här när jag slösurfar, jag kan inte påstå att jag får ut särskilt mycket utav det men man kan ju alltid hjälpa någon imellanåt. Jag var nybörjare när jag registrerade mig och nu anser jag mig väll vara proffs. Man måste börja någonstans 🙂

Har det utvecklats till en tvångshandling för dig? Ja lite så är det kanske. Man hoppas väl att forumet en dag ska blomma ut till nåt kreativt och utvecklande. Men det verkar som det sitter fast i n00bträsket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är enbart bra. Det enda dåliga är att det borde gå att spela upp inskickade låtar direkt i en spelare úngf som hos Kontrollrummet. För mig tar det typ en kvart att ladda hem en låt för att kunna lyssna. Fanns det ens snabbspelare skulle kommentarerna om låtarna bli fler.

Att alla nya vill veta vilken billig mick som är bäst stör inte ett dugg. Det är ju med första micken allt börjar. Jag tycker det är kul med alla ungdomar som vill börja med musik och inspelning. Det blir ju ofta nåt man håller på hela livet med.

Att det tjafsas gör inget heller. Så är vi människor. Alla är fina människor innerst inne. Men omständigheter kan göra att man mår skit, då pyser det ut även här, fast det egentligen inte borde vara så.

Kram - 55

Link to comment
Dela på andra sajter

Man hoppas väl att forumet en dag ska blomma ut till nåt kreativt och utvecklande. Men det verkar som det sitter fast i n00bträsket.

Vad du är aggressiv då? Du är väl den som det här forumet betyder allra mest för? Ändå skriver du att det typ är skit? Borde nybörjarna som inte vet nånting uteslutas? Och de som verkligen är proffs, de varken behöver eller hinner hänga här. Så vilka skulle skriva här då? Kanske du vill ta på dig domarrollen om vem som är värdig att få skriva här? Är man på ADK51-stadiet då är det kört eller?

Tänk på det du. Jag tycker det är bra att du är tillbaks hursomhelst. 😎

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Att Studioforum inte får behålla medlemmar med expertkompetens är ju ingen hemlighet.

Dom professionella hänger på andra forum utanför Sverige och varför är det så?

Jag har diskuterat den här frågan med en vän som livnär sig som musiker och studiotekniker och som har ett internationellt kontaktnät i branchen. Det vi gemensamt är eniga om är att Svenska ungdomar som är överrepresenterade på Studioforum inte visar nån respekt för äldre och erfarna utan ifrågasätter precis allt trots att dom inte kan nånting. Det är sällan det dyker upp trådar ovanför nybörjarstadiet.

Det gör att professionella producenter och tekniker ser det här som ett dagis och inte trivs här. Varför har vi låtit det utvecklats så?

Vad är din erfarenhet?

Jag trivs bra här. Har lärt mig massor genom åren, och jag hoppas att jag kunnat hjälpa andra, inom mina intresseområden. Vidare stör nybörjartrådar inte mig ett dugg.

Vad gäller det fetstilta: kan det kanske vara därför de ibland ifrågasätter saker..?

Link to comment
Dela på andra sajter

bästa: oerhört tillmötesgående och välkommnande medlemmar som hjälper till jättebra.

sämsta: att första sidan fortfarande bara har ett fåtal Aktiva ämnen. man har gått igenom dom på en kvart i fall där inte är ett par intressanta trådar uppe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle gärna se en sorts "aktiveringsperiod" under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg. Den nyreggade kan ägna perioden åt att kolla runt och bekanta sig med forumet, dess avdelningar och funktioner samt göra diverse sökförfrågningar.

Jag är ganska övertygad om att en sådan funktion skulle minska förekomsten av typiska "bästa ljudkort"-trådar, engångsligg – sorry, -inlägg – och fula affärer i annonsavdelningarna samt annat nonsens. Jag tror även att det skulle minska lusten för obehöriga att regga sig bara för the fuck of it.

Vissa ser "aktiveringsperiod" som ett hinder, jag ser det som en service.

Två, tre dagar tycker jag skulle verka rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Jag skulle gärna se en sorts "aktiveringsperiod" under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg. Den nyreggade kan ägna perioden åt att kolla runt och bekanta sig med forumet, dess avdelningar och funktioner samt göra diverse sökförfrågningar.

Jag är ganska övertygad om att en sådan funktion skulle minska förekomsten av typiska "bästa ljudkort"-trådar, engångsligg – sorry, -inlägg – och fula affärer i annonsavdelningarna samt annat nonsens. Jag tror även att det skulle minska lusten för obehöriga att regga sig bara för the fuck of it.

Vissa ser "aktiveringsperiod" som ett hinder, jag ser det som en service.

Två, tre dagar tycker jag skulle verka rimligt.

Jag tycker det är en bra sak att införa. Aktiveringsperioden kan med fördel få vara en vecka också innan man kan posta..

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...