Jump to content
Annons

Justera fördröjning mellan OH/virvel?


BluesBoy

Recommended Posts

En snabb fråga bara. Är det någon som justerar i spåret/spåren den lilla fördröjning som uppstår mellan närmicken på virvelkaggen och virveln i OH?

Tycker mig höra en ytterst liten skillnad, till det bättre, om jag "line:ar" upp slaget så att det är på samma plats i både OH och närmick. Eller är det så små fördröjningar att det bara är en "hörvilla"?

Jag är fullt medveten om att övriga närmickar inte heller är 100% på slaget i förhållande till OH.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nix! Aldrig att jag justerar det.. Det sabbar ju själva rumskänslan ju.. Manipulera inte med det som är naturligt! 🙂 Däremot är det OK att justera EQ mellan dessa! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nix! Aldrig att jag justerar det.. Det sabbar ju själva rumskänslan ju.. Manipulera inte med det som är naturligt! 🙂 Däremot är det OK att justera EQ mellan dessa! 🙂

Jag har aldrig gjort det som trådskaparen föreslår, men finns det inte en möjlighet att man får mera punch - och behåller rumskänslan - om man gör det? Dvs flyttar OH och rumsmickar så att attacken från virveln sker exakt samtidigt?

Som sagt, tanken har aldrig slagit mig in, men har du provat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man borde väl tidsjustera alla trummickarna efter virvelmicken? Det är ju virveln som blir pappigare ju mer andra mickar man har.

Fast vad skriver jag egentligen? Är förvirrad och illamående efter att mina damer tvingat mig att se på Schlager-diarrén.

Link to comment
Dela på andra sajter

Undersöker alltid det. Testar alltid att flytta mikrofonparen, även närmickarna, framåt och bakåt i 1ms steg eller vinklar fasen +/- 90 grader och micklar på sådär. Försöker hitta 'the sweet spot'.1 millisekund är lite drygt en fot (~34 cm) avstånd.

Vissa förstorar upp vågformerna och flyttar tajmingen visuellt tills vågformerna löper exakt parallellt, men sånt behöver inte betyda att det är det mest kärnfulla ljudet man kan få ut. Man måste lyssna för att hitta det. Gäller bara att hålla organisation i huvet medan man gör det.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

En snabb fråga bara. Är det någon som justerar i spåret/spåren den lilla fördröjning som uppstår mellan närmicken på virvelkaggen och virveln i OH?

Tycker mig höra en ytterst liten skillnad, till det bättre, om jag "line:ar" upp slaget så att det är på samma plats i både OH och närmick. Eller är det så små fördröjningar att det bara är en "hörvilla"?

Jag är fullt medveten om att övriga närmickar inte heller är 100% på slaget i förhållande till OH.

Är man riktigt avancerad mäter man ju upp avståndet mellan virvelmiken och OH-mikarna så att man kan räkna ut fördröjningen. 34 cm = 1 ms. Det kan göra att det blir mer tryck i trumljudet och att man får ett tydligare anslag, men det beror ju på vilket sound man är ute efter. Har man inte mätt upp avståndet går det nog bra att höfta lite också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Zakyath! varför har du tagit bort Jonny Bode som avatar? Denna fantastiska musiker och människa? Har ni läst böckerna om honom?

hehe han var för ful, orkade inte titta på honom längre ☺️ har dock inte orkat tugga mig genom någon bok om honom, wikipediaartikeln fick räcka och bli över...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa förstorar upp vågformerna och flyttar tajmingen visuellt tills vågformerna löper exakt parallellt, men sånt behöver inte betyda att det är det mest kärnfulla ljudet man kan få ut. Man måste lyssna för att hitta det. Gäller bara att hålla organisation i huvet medan man gör det.

Men hur kan det funka egentligen?

Rent vetenskapligt är det motsägelsefullt? Eller har det med sound preferens att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har precis kommit igenom trummickningen och blivit nöjda. Vi flyttade runt oh-mickarna många gånger utan problem eftersom vi mätte avståndet från virveln till oh-mickarna med ett snöre. Simple as that!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa förstorar upp vågformerna och flyttar tajmingen visuellt tills vågformerna löper exakt parallellt, men sånt behöver inte betyda att det är det mest kärnfulla ljudet man kan få ut. Man måste lyssna för att hitta det. Gäller bara att hålla organisation i huvet medan man gör det.

Det gör jag ibland om jag tycker att det behövs (och om jag har svårt att få till det by ear), ganska ofta med pukorna (och ibland virveln). Jag zoomar då in nånstans där det är ett ensamt pukslag och flyttar puk-inspelningen så att det matchar OH. Är ett bra sätt att göra't snabbt om man har svårt att få till transienten och tonen i pukan. Lätt som en plätt att få perfekt fas. Det hänger ju dock på att man inte har allt för mycket läck i pukmiken (så att det är svårt att gejta bort), för då flyttar man ju fasen på läcket också. Det gäller att använda öronen (och gärna måttsnörre för OH så det blir jämt avstånd till framförallt virveln, gärna BK också) när man mikar upp trumsettet, så behövs förhoppningsvis inte så stora justeringar i efterhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi flyttade runt oh-mickarna många gånger utan problem eftersom vi mätte avståndet från virveln till oh-mickarna med ett snöre. Simple as that!

Jo, jag kollar också upp de båda OH i förhållande till virveln så att det är samma avstånd från hö/vä OH till virvel, men det betyder ju inte automatiskt att de är i fas med närmicken på virveln.

Pukorna har jag inte ens funderat på att göra så med, men tack för ett bra förslag, MrBluesman. 🙂

I vilket fall som helst, kan man väl ändå egentligen aldrig få allting i fas i förhållande till varann?

Jag menar...justerar jag tex virvelns närmick mot OH så är ju fortfarande inte pukornas närmickar i optimalt förhållande till OH, right?

Och justerar jag pukorna....åker virveln åt pipan. 😛

Eller har jag missat något?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur kan det funka egentligen?

Rent vetenskapligt är det motsägelsefullt? Eller har det med sound preferens att göra?

Njaoeiyy .. alltså ... ptja, det kan vara tekniskt motsägelsefullt, men det kan lika gärna inte vara det. Du får förklara hur du menar ... det blir så snårigt att gissa 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...