Jump to content
Annons

[Omröstning avslutad] Studioforums mixtävling no.1 - Turn this ship around


joachime

Recommended Posts

Tack, alla!

Men detta blev faktiskt en överraskning. Efter att jag tagit del av kritiken trodde jag inte skulle få några röster alls. 😊

För den som vill veta hur mitt tänk var, gör jag ett inlägg i den för ämnet avsedda tråden (tyckte mig se att det var någon skapad för det).

Stort tack till Joachime för initiativet! Hela den här resan har varit både skojig och lärorik.

Tack också till Fredde som bidrog med en välskriven och välinspelad låt.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, nu har jag tittat på min mix igen. Går igenom i löpande text här i den ordningen som kanalerna ligger i helt enkelt, men jag håller det relativt kortfattat. Jag har mixat allt i protools, med medföljande plugins & gratis-samples. Den enda pluggen jag köpt och använt är Massey Tape-Head:

Trummor:

Jag använde originaltrummorna men blandade in triggad virvel & kick. Dessa samples är helt gratis och kommer från nån samling som jag fick via studio-tidningen för länge sedan, tror sample-kitet hette typ "1000 drums". Virvel & kick har jag använt mest EQ & kompressor på samt lagt en send till två olika reverb, ett lite kort non-linear och ett lite längre mer rummigt, brukar ofta göra så med just virvel. Rumsspåren använde jag fullt ut i äkta M/S, komprimerade rätt mycket med BF76 och blandade in lite lagom. Tyckte dock inte om rummet som trummorna var inspelade men det tillförde ändå lite gött till soundet och jag blandade in lite lagom. Skar runt 600hz en hel del på rumsmickarna för att få bort lite av det fula i rumskaraktären.

Tamburin & Eggs:

Ligger bara filter på dessa, hipass runt 200hz, sen har jag panorerat dem åt varsit håll, och blandat in ganska lågt. Har även tajtat till spåret här å var genom att klippa & klistra.

Bas:

Först av allt ligger faktiskt en tape-simulering som ger lite lätt dist vilket framhäver tonen i basen bättre, tyckte generellt att den hade ett rätt luddigt och odefinierat sound från början. Sedan ligger EQ och framhäver lite midpunch & knorr ytterligare och sedan har jag skurit bort lite runt 255hz där det lät lite illa. Kompressor sedan på basen som käka ca 7dB och jämnade ut den samt gav det rätta soundet (tycker ofta det blir bra att komprimera ganska mycket på just bas)

Lead-Sång:

Hipass filter runt 60hz, lo-shelf runt 150hz ner ca 1,7dB. i mellanregistret försvann 3db ner vid 1000hz för att få bort lite nasalt. en blygsam boost hi-shelf runt 8khz på 1dB. Ganska lätt EQ:ad med andra ord. Kompressor med en ratio på 1.7:1 som tog relativt lågt ner för att jämna ut. Sedan började automatisera bort vassa S men hade inte tid kvar att fixa alla så en del är fixade, en del inte, en sak som jag stör mig lite på såhär efteråt.

Körer:

Här hände grejer, först av allt körde jag igenom körerna som fans genom melodyne, tajtade till och rätade ut pichen. Kan ha blivit något för mycket uträtat då några tyckte att det lät autotune eller t.o.m vocoder !? på körerna, det var det inte, bara lite överanvänd melodyne =) Sedan störde mig jag lite på att det inte var dubbat, jag dubbar i princip ALLTID körer, så jag plockade upp min billiga lilla thomann-mick för 300kr och sjöng in körer.. På några ställen sjunger jag dock inte dubb helt utan ändrar några toner så att det blir lite snyggare stämmor i tre-klanger. 🙂 Körerna tycker jag gör väldigt mycket för helheten men ser det ändå som att de inte ska höras så mycket utan mest fylla ut och hjälpa leaden att låta ännu bättre, så jag har mixat in dem relativt lågt. Har panorerat ut alla stämmor 40-70% ut i stereofältet. Mina stämmor ligger både på höger & vänster så jag har inte lixom lagt originalstämmor till vänster och mig till höger, för det tycker jag låter så kasst, för då hör man ju att det är två olika personer som körer. Nu smälter allt samman istället, mysigt. Alla stämmorna har kompressor och hipass runt 150hz, sedan är det skickat till en grupp där jag lagt en EQ som skurit både lite botten samt diskant för att skapa kontrast mot leaden som istället har ett fetare sound i botten & diskant.

Akustiska gitarrer:

Dobron tyckte jag var viktigt för låten så jag har inte klippt bort den. Tillsammans med den vanliga akustiska fick de bilda grundstenen i hela kompet och de ligger ungefär i samma volym, panorerat ca 50% ut åt sidorna. Dobron har en snäll hi-pass med 6db/oktav vid 130hz och ett kort slapback-delay. Den akustiska har jag skurit lite runt 120hz men med ett vanligt bell-filter med relativt brett q-värde för att göra plats i basfrekvenserna åt just basen. Ligger faktiskt lite tape-simulering på den akustiska gitarren också för att få fram lite grit i mellanregistret, sedan kompressor då på båda gitarrerna med BF76.

Elgitarrer:

Här har jag klippt och valt bort en del av "james bond"-gitarrerna då jag tyckte de var lite för käcka och jag ville lixom få bort lite "rockabilly" och istället få in lite "nashville" genom att fokusera mer på de akustiska gitarrerna. "James bond"-gitarrerna finns med på sista versen och några ställen men generellt har jag klippt bort det mesta där. Licks-gitarren har jag behållt som den är och automatiserat volymen på några ställen. Tyckte den lät rätt bra men jag ville ha lite mer prescence så jag har lyft vid 2,4khz med ett brett Q-värde ca 4dB, sedan har jag lagt på en gnutta mer dist och gett den ett litet annat sound genom att köra den genom SansAmp. Ligger synkat stereodelay på denna gura också. Generellt lite plate-reverb på alla gitarrer överlag, men bara lite lite. Den akustiska licks-gitarren har jag också klippt lite i och bara använt det jag tyckte passade in, samt lagt ganska mycket kompression på den så den inte sticker iväg, lite hipass oxå förstås (gäller i princip alla kanaler nästan) Sticket tyckte jag saknade lite edge så jag la faktiskt till en gitarr där. Körde in min LTD ec-400vf (les paul-style med JB-pickups) via art tube mp och använde eleven för en lite halvskitig dist. EQ:ade mest i eleven där. Dubbad så det blev två spår som jag pannade ut lite lagom ca 65%.

Orgel:

Har volymautomatiserat denna då jag tycker den bör höras mer på vissa ställen. Generellt har jag lagt den ganska lågt i volym men lyft upp den lite i sticket t.ex. Den var väldigt rak o lite opersonlig tyckte jag, ville ha lite mer knorr i ljudet så jag la på en del dist på den, och ljudet blev mycket mysigare & mer karaktärfyllt eller nått

Sen när jag tittar på mina aux-kanaler ser jag att jag använt fler olika delays & reverb som jag missat att nämna, men det är t.ex olika delays för sång & elgitarr, både mono & stereodelay, tajmat olika osv.. reverb har jag tre olika. Plate för sång och lite på gitarrer, rum för virvel & lite allt möjligt, samt non-linear för virvel för att få den lite större.

Tydligen har jag använt chorus också, jag som ratade alla chorus-grejer på mixarna.. hmm.. måste jag kolla upp...

ah det ligger en gnutta chorus stämmgruppen, skumt, jaja så blev det iaf.

Frågor på det?

EDIT: Just ja, själva mixningen gjorde jag väl på sådär 1,5h-2h medans redigeringen & inspelning av körer + gitarrer tog ungefär lika lång tid. Störigt slö dator när man pysslar med melodyne, tar ju typ hundra år haha. Jag är på det stora hela nöjd men basen blev något för hög samt kunde ha automatiserat klart sången helt så hade det varit ännu bättre. Kände ibland när jag lyssnade på lite dovare högtalare att jag kunde lyft övre mellanregistret nån dB i en mastring dock.

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Och grattis till vinnarna!

Tänker inte gå igenom min låt alltför mycket, bara lite smådetaljer om vad och hur jag tänkte.

Låten är bra och initialt så känner jag inget wow över denna genre...den är för slick för att vara nån cool "Travelling Willburys-hybrid" och för rockig för att placeras i nån form av country-schlager.

Vi pratade om kvalitativ inspelning att jobba med i startfasen av detta projekt men jag kan tycka att den inte alls var särskilt kvalitativ.

Fanns en hel del brister.

Jag började mixa den rätt upp och ner bara för att se vart jag hamnade och kände att detta får inte ta tid, har tre rockrökare på gång som läggs ut alldeles strax.

Men när jag börjar jobba med trummorna och försöker få lite rätsida på virvelspelet/ljudet så bestämmer jag mig för att damma dit en "Jeff Lynne-aktig virvel)

Det som är problemet är att trummisen får inget skjut i rockabilly-kompet och accentueringen är obefintlig nästan, plus en kagge som "släpar" till ibland.

Dettta är ju ändå en obducering så trummisen klarar sig med godkänt ändå och det är en bra insats.

När jag ändå var i stöten att göra en sådan virvel och försöka få detta att dra mot Travelling Willburys så kände jag att den nerven finns inte i framförandet så det fick bli ELO för hela slanten och det är väl där det hela båda krockar och blev samtidigt lite spännande.

Jag får skylla på den låga åldern hos vissa forummedlemmar som inte kände Jeff Lynne i detta...tur Valle och andra "rockers" hänger här...fler gubbar högre poäng för mig, hehe!

Jag körde Gate på kick

Gjorde gated reverb på virveln som jag spelade.

Spelade in en hi-hat som jag komprimerade rejält.

Lade en koklocka som jag matade på med genom hela låten ("So serious")

Sedan kom det magiska...bad om lite Elo-godis av Bluesboy i form av Moog med mera och det vart precis så skönt som jag tänkte mig det.

Som någon skrev...efter några fler lyssningar så sätter det sig...så lyssna på bara, hmpf.

Introt kunde man ha varit utan men detta var mest en lekstuga från mitt håll och jag siktade enbart på produktion, körde utan referenslyssning också men får man nån produktionsröst så kan ju mixen inte vara rent åt helvete!

Använde uteslutande Kramer HLS, Kramer Pie kompressor, Kramer Tapemaster

Ludwig trävirvel som är grym

koklocka från Rosa

Nu ska jag avsluta Therockers låt "Rock n roll spell on you"...(läggs nog ut imorgon) håll i hatten där är det betydligt mer tryck, muahaha!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för utläggningen, Limpan. 🙂

En snabb fråga, som egentligen inte riktigt hör till denna tråd, men "non-linear" reverb? Det betyder?

Skall se om det finns något för mig att delge vad gäller min mix....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar, tackar. 🙂 Å vad det har kliats i mina fingrar och tala om att du har fel angående trummorna men det ser jag som smicker. Det är faktiskt originaltrummorna. Lite psycho acoustic

och UADs Neve 88rs gjorde tydligen susen. 🙂

Förbaskat bra jobbat tycker jag, min respekt för detta trumljud, jag tyckte det var för kass inspelat och orkade inte tweaka dom så mycket som man borde ha kunnat vilket du bevisat på bästa sätt!!!

Din låt borde ha vunnit vidhåller jag men ok, grattis till de korade vinnarna då, grupptrycksröstning eller ej...hmmm ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så här löd mina tankegångar (Lessen för romanen):

Jag mixar i Cubase och har använt bara de pluggar som följer med, förutom Ampeg SVX och två gratispluggar; Taldub och Poorplate. Den enda ”outboard” jag har använt är ett Lexicon PCM80 för lite ambiens. Jag var lite tveksam till att egentligen delta i tävlingen när jag p g a rummet jag för tillfället har som studio tvingas till att mixa i lurar. Jag har ett par Auratones, i vilka jag stundom brukar kontrollera balanser (när jag är ensam hemma och inte stör övriga familjen), Annars ser arbetsgången ut som så att jag sitter nån timme på kvällen och justerar, drar ned en mp3 på stick och tar med till jobbet, lyssnar och skriver anteckningar till ytterligare justeringar kvällen efter.

Att det blev halvtempo var mest en slump, och lite av en sista utväg. När jag började tanka hem filerna blev ju såklart zipfil#1 klar först, och eftersom jag inte kunde vänta tills zipfil#2 var klar laddade jag in spåren från den första, medan den andra tankades hem. Vill minnas att första zipfilen innehöll de flesta gitarrer, backvox samt bas.

Det sägs att man bara har 5 sekunder på sig att skapa ett intryck, och intrycket jag fick av låten dessa första sekunder var åt Americana hållet. Lite Country kanske. Faktiskt (jag fattar det inte nu),dessutom lite mörk i karaktären (!?). Jag fick en bild framför mig av ett gäng sittandes runt en brasa på stranden med akustiska gitarrer och sång. Min första intension var att försöka förmedla det där på något sätt.

Sedan matade jag in spåren från zipfil#2, med trummor, leadsång, och orgel och då blev det: ”Neeeej! - Vad standard det blev” (leadsången undantagen naturligtvis).

Det tog bara någon minut att fatta beslutet att åtminstone trummorna och orgeln skulle väck. Inget av dessa tyckte jag tillförde låten någonting. De var hyfsat väl framförda, men lite - tråkiga. Min tanke då var att göra en akustisk version, men som självfallet inte funkade eftersom alla gitarrerna hade spelats efter ett trumkomp.

Trummor:

Så sista utvägen blev trots allt att ladda in RMX pluggen och leta komp. Om jag hade bestämt mig för att programmera hade jag sutttit kvar än.

Jag hittade ganska omedelbart ett komp som passade in på refrängerna, Och då vände hela konceptet till att försöka styra låten mot något som en av mina favoritgrupper ”Little Feat” skulle ha kunnat gjort. Så fortsättningsvis görs alla avstämningar mot låtar som t ex ”Fat man in the Bathtub”. (fast utan piano och slide då fösstås).

Efter att ha tagit del av kritiken skulle jag nog ha vågat laborera lite mer med själva ljuden i den där trumpatchen (Bubbles, nånting tror jag den hette), Det finns ju någon edit funktion, som jag inte begriper mig på, så jag låter oftast patcharna vara som dom är, Jag har alltid varit rädd för att labba för mycket med ljuden i Stylus eftersom jag (fram tills nu) alltid tyckt att den ljudmässigt har hållit måttet och mina försök till tweaks bara har försämrat. De flesta upplevde virveln som lite för ”plonkig” och vass, och så här med facit i hand kunde jag nog ha lagt ned mer tid på att mickla med ljuden. Tamburin och shaker pannades ut höpassade i varsin kanal.

Gitarr:

Jag kämpade ganska hårt med problemet att mixen hade en tendens att bli lite överrepresenterad i övre mellanregistret, och jag trodde det berodde på gitarrerna som jag upplevde överlag som lite ”plonkiga”. Det är lågpass filter med skärning runt 5k på samtliga gitarrer, plus en liten dipp på 6-8dB mellan 1k5 och 2k. Ändå fick helheten en lätt ”spikig” karaktär. Jag inser nu att trummorna sannolikt var det som ställde till detta fenomen.

Först hade jag både dobron och den akustiska påsläppt för ”grundgroove”, men det var nåt med den akustiska som inte riktigt lirade med det övriga, så den förpassades till runda arkivet tillsammans med lite annat. Någon av gitarrerna var inspelad med tre olika mikar, och här valde jag den som var inspelad med bandmikrofon eftersom jag tyckte den lät både fylligast och mjukast. Dobron fick jag redigera och flytta lite för att den skulle passa med de lite mer bakåtlutande trummorna. En av gitarrerna, jag tror det var leadgit, lade jag ampsimulator på bara för att få den lite mer intressant och särskilja sig lite mer från de andra. Jag automatiserade lite panoreringar för att bibehålla vänster/höger balans allteftersom olika gitarrinsatser kom och gick.

Bas:

På basen slängde jag på Ampeg pluggen med samma patch jag alltid använder ”Deep and sustained”. Efter att jag kört Cubase egna spektrumanalysator på baskaggen gröpte jag ur basspåret där kiken peakade. Efter ampeg pluggen slängde jag på en limiter. Av någon anledning

tycker jag limiter alltid verkar fungera bättre på bas än kompressor. Jag har ingen akademisk förankring i påståendet, det är bara en känsla jag har, eller så är det för att jag suger på att skruva kompression. Jag gjorde ett försök att redigera basen så den följde baskaggen mer, men det resulterade bara i att den blev fyrkantig och att svänget försvann. Så jag behöll den som den var spelad, dock förskjuten någon millisekund för svängets skull.

Kör:

Det fanns tre kör spår som alla fick en släng av Lexicons ADT (Chorus! Därmed basta 😛 ). Och ytterst svagt inmixad. Sedan fick dom sig en släng av samma effekt jag lade på lead sången, En hyfsat kort plate från gratispluggen ”Poorplate” samt ett svagt delay från gratispluggen ”Taldub” (En fullständigt brilljant ekoplugg) Det är på grund av den som min Eventide H3000D står i garaget och samlar damm. De är starkt högpassade nånstans runt 200-250Hz om jag minns rätt, och ganska hårt komprimerade.

Leadsång:

Här lade jag på kompressor, utgångspunkt tror jag var ”soft jazz vocal”, samt ovan nämnda effekter väldigt, väldigt svagt. Jag tycker nu att det blev lite för mycket av det ändå i slutändan, - jag är ett fan av ganska torr sång. Till en början störde mig ”essen” inte nämnvärt, men eftersom jag dagligen följde tankar och kommentarer på forumet, fick det mig till slut att lägga in Cubase egna de-esser före kompressorn (jag är osäker på om den där de-essern verkligen fungerar – antingen händer inget alls, eller så får nästa snäpp den att döda allt över 1k...) Tydligen så räckte det iallafall inte eftersom en del av kritiken handlade om essig sång. Slutligen så var ju sången lite ”på” eftersom den hade sjungits till dubbelt tempo, så jag fördröjde hela spåret en 64del bakåt i tid. Jag gjorde samma sak med körerna för att få en lite mer avslappnad feeling. Jag kommer inte ihåg om jag hade någon annan eq än högpass på leaden

Man skulle kunna tro med tanke på alla gitarrer som fanns, att det skulle finnas gott om utrymme att laborera med dynamiken, men de flesta av mina försök att skapa dynamik genom att låta insatser avlösa varann förblev fruktlösa, eftersom dom liknade varann lite för mycket. Den kanske största kritiken på min mix var att den var ganska händelsefattig och odynamisk och att den liksom segade sig fram. Även om jag till stor del kan hålla med på den punkten, är det nog också lätt att bli lite färgad av att höra 36 versioner av samma låt i 155BPM, och i mitt i allt detta lyssna på en version i 77BPM...

Men visst, det är lätt att man i sin ensamhet låter sina egna preferenser styra fokus, och glömma bort andra viktiga aspekter. I de mixsituationer jag befunnit mig i så har det alltid funnits ett band, en producent, eller en annan person med som man använt som bollplank under själva processen, så då får man ju lite olika input just där och då.

Slutligen ett stort tack till alla, som gjorde sig besväret att ge feedback!

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte exakt hur non-linear reverb funkar men det låter väldigt onaturligt. Det låter ungefär som ett fult gejtat reverb typ... Fast blandar man in lite lagom så kan det fetta upp ett trumljud. Jag använder det bara helt enkelt :-P

En väldigt "kort" virvel kan få ett lite "längre" ljud typ och det är därför jag använder det främst.

EDIT: olinjärt reverb om man ska va lite svengelsk

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt bidrag var nr22. jag lät låten vara som den är i original men använde inte alla extra gitarr och kör spår.

Jag är ingen bra mixare viket jag visste redan innan denna tävling, anväder gärna pluggar med presets osv. så det blev UAD´s pultec, LA2A och Ch1 pluggar och isotope Ozone på hela mixen.

Jag tycker låten var bra och den lät ganska bra omixad, men jag försökte få en lite tuffare variant på låten med dist på el gitarrerna men ändå ha sång och akustiska gitarrer utan dist för lite powerpop känsla. försökte få intro gitarren att låta lite sex pistols, (början påminner lite om somthing else med pistols)

http://www.youtube.com/watch?v=Dvd4PM8cBSA

det svåra med att bedöma mixarna var att mycket lät så bra och att det var så många bidrag att lyssna på, det var inte många låtar man kunde rensa bort direkt.

Men en väldigt kul och bra låt att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att varken jag eller mixopenta inte har använt mer än det som finns tillgängligt i varsitt DAW, inga dyra waves-pluggar här inte. Det går faktiskt alldeles utmärkt att få ett vettigt resultat utan dyra pluggar 😉 Utmärkt exempel =)

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att varken jag eller mixopenta inte har använt mer än det som finns tillgängligt i varsitt DAW, inga dyra waves-pluggar här inte. Det går faktiskt alldeles utmärkt att få ett vettigt resultat utan dyra pluggar 😉 Utmärkt exempel =)

ÖRRRHH *HOST* *HOST*

Tjabba, Mix #23 här! (...)

För simpelhetens skull bestämde jag mig den här gången för att använda REAPER med uteslutande dess interna effekter, ReaFX. Inga externa effekter överhuvudtaget (det var svårt att låta bli mina älsklingsverktyg GlissEQ och Elephant, men det gick). Allt är REAPER-in-da-box, så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte exakt hur non-linear reverb funkar men det låter väldigt onaturligt. Det låter ungefär som ett fult gejtat reverb typ... Fast blandar man in lite lagom så kan det fetta upp ett trumljud. Jag använder det bara helt enkelt :-P

En väldigt "kort" virvel kan få ett lite "längre" ljud typ och det är därför jag använder det främst.

EDIT: olinjärt reverb om man ska va lite svengelsk

Var det inte Lexicon eller AMS som först introducerade gejtat reverb i en och samma patch - kallad "Non-lin"? Innan hade väl nån kommit på att man kunde göra en effekt av att gejta ett vanligt reverb, (undrar om det var Hugh Padgham som trixade med SSL's talkback mic?) genom att lägga en noisegate efter rummet/reverbet...?

Icke linjär lär väl åsyfta svansens icke linjära utklingning...

Det var ju ohyggligt populärt på 80-talet, och användes på varannan produktion, om inte mer...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

ÖRRRHH *HOST* *HOST*

JAJA, jag såg faktiskt din redogörelse... Helt "in-the-box" var det ju inte för min del, men nära på. Jag ville mest poängtera att majoriteten tyckte våra mixar lät bra, tydligen... fast vem vet, hade jag inte använt melodyne så kanske jag inte fått nån röst 🙂

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte Lexicon eller AMS som först introducerade gejtat reverb i en och samma patch - kallad "Non-lin"? Innan hade väl nån kommit på att man kunde göra en effekt av att gejta ett vanligt reverb, (undrar om det var Hugh Padgham som trixade med SSL's talkback mic?) genom att lägga en noisegate efter rummet/reverbet...?

Icke linjär lär väl åsyfta svansens icke linjära utklingning...

Det var ju ohyggligt populärt på 80-talet, och användes på varannan produktion, om inte mer...

/Ulf

Ja, är lite av en 80-tals junkie haha... Men det är klart, non-linear måste syfta på den olinjära utklingningen ja. För övrigt så finns det två varianter av olinjära reverb i protools 8 som jag kör med: "Air non-linear" och D-verbs non-linear-läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag använde som sagt bara ett reverb utöver Mixbus EQ och kompressor thats it. Med lite mindre skit bakom ratten så är jag säker på att det går att göra en mix som är ja klar helt enkelt. Om man jämför dom mixar vi har här så verkar det duga alldeles utmärkt med det som följer med i grundläget i dom flesta programmen nu för tiden.

Om nån mot förmodan vill veta hur jag gjorde så finns det längre fram i tråden.

Jag blev faktiskt besviken när jag hörde resultaten. När jag först läste om den här tävlingen så tänkte jag fan vad häftigt nu får jag höra en massa bra mixar typ få höra hur det ska låta på riktigt eller hur man ska uttrycka sig så nu kan man snappa upp lite tips. Det blev inte riktigt så och för mig var det ganska lätt att plocka ut vinnaren för vi andra var ganska kassa faktiskt. Men skoj som fan var det och förhoppningsvis lärde vi oss något.

Nu är det väl så att man har sin favorit gengre och då är det nog kanske svårt att hoppa på en helt annorlunda med allt vad det innebär. Men det måste man nog kunna om ambitionen är att man ska jobba med detta.

Om jag inte sagt det förr här i tråden så tack till initiativtagaren (/na om det var så) samt tack till upphovsmannen, jäkligt skoj att vi fick på och kladda på låten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att resultaten inte höll toppklass, men för mig var det mer förvånande att de olika bidragen inte nämnvärt skiljde sig från varann. I ett annat, Amerikanskt forum jag är med i kan skillnaderna vara astronomiska. Nu har det väl inte förekommit ett evenemang likt detta, men om man lyssnar på låtkritik/feedback avdelningen, kan vissa hålla ren Billboard klass, medan andra låter som man släppt lös en apa på en gammal Casio synt.

Jag tror nivån beror på att ingen riktigt hade tagit på sig "proffs-hatten". Ingen visste vad som väntade, än mindre vad som förväntades, och ambitionsnivån kanske i viss mån rent generellt färgades av vissa inlägg innan, som deklarerade att de skulle mixa hellre än bra.

Jag tror att nästa tävling, kommer att ta resultaten till nya höjder, och vi kommer att få se (höra) mycket skarpare bidrag.

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, är lite av en 80-tals junkie haha... Men det är klart, non-linear måste syfta på den olinjära utklingningen ja. För övrigt så finns det två varianter av olinjära reverb i protools 8 som jag kör med: "Air non-linear" och D-verbs non-linear-läge.

Och jag är en 70-talsjunkie...utan Waves dyra Vintagepluggar som Kramer serien är så hade mitt inte låtit ELO=70-tal...som sagt, får låta som vissa andra här på forumet, hadi ni inte varit så unga och hade ni lyssnat i en bilstereo (blaupunkt) eller på en Tandemskivspelare med min mix pressad på vinyl med en medföljande bild i omslaget med Fredde som klippdocka med löstagbara Y-kalsonger så hade ni tyckt den varit bäst...jävla skittävling detta! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med om att resultaten inte höll toppklass, men för mig var det mer förvånande att de olika bidragen inte nämnvärt skiljde sig från varann. I ett annat, Amerikanskt forum jag är med i kan skillnaderna vara astronomiska. Nu har det väl inte förekommit ett evenemang likt detta, men om man lyssnar på låtkritik/feedback avdelningen, kan vissa hålla ren Billboard klass, medan andra låter som man släppt lös en apa på en gammal Casio synt.

Jag tror nivån beror på att ingen riktigt hade tagit på sig "proffs-hatten". Ingen visste vad som väntade, än mindre vad som förväntades, och ambitionsnivån kanske i viss mån rent generellt färgades av vissa inlägg innan, som deklarerade att de skulle mixa hellre än bra.

Jag tror att nästa tävling, kommer att ta resultaten till nya höjder, och vi kommer att få se (höra) mycket skarpare bidrag.

/Ulf

Efter materialet tycker jag det höll bra klass!

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

fast vem vet, hade jag inte använt melodyne så kanske jag inte fått nån röst 🙂

Åjo, det hade du 😉 Det är inte pluggarna som gör mixen...

Efter materialet tycker jag det höll bra klass!

Jag tyckte också att det höll bra klass, däremot lät inget bidrag "färdigt" nog. Eller hur man nu ska uttrycka det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med hålla hög klass på mixarna, kan bara personligen tycka att det är svårt att motivera att lägga ner svett & tårar över en sån här mixtävling. Jag lägger ner minst en dag per mix om det ska vara "proffesionellt" och då tar jag ju betalt för det. Tid är pengar, så är det lixom. Vill man syssla med sånt här på proffesionell nivå så vill man nog inte lägga ner all sin själ i ett sånt här sammahang. Tycker det är en svår balansgång när det gäller mixning för folk vill ofta ha ett arbetsprov med en gratismix, men jag slänger inte iväg en hel dag om jag inte vet att det blir något med det lixom.

Ni andra som jobbar med mixning, hur tänker ni?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det som saknades för min del för att få till det där "extra" var kommunikationen med "kunden". Det är sällan man bara skickar iväg en mix utan att förvänta sig nån slags feedback eller förslag på förändringar/förbättringar. Men kul ändå. Synd att man inte har mer tid, men betalda jobb får gå före 😉

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skulle ha en mastringstävling nästa gång?

He he... en slutmixstävling, menar du (stay, joachime, staayyy)?

Mastring anses ju vara något som endast få är skapta nog att klara av. Hur många mastrare har vi här på forumet, sju, åtta? Vi andra som inte fattar ett skit av den där vetenskapen, vad skulle vi "lyssna efter"?

(Jag vet att du bara skämtade.)

Link to comment
Dela på andra sajter

.. det är svårt att motivera att lägga ner svett & tårar över en sån här mixtävling. Jag lägger ner minst en dag per mix om det ska vara "proffesionellt" och då tar jag ju betalt för det. Tid är pengar, så är det lixom. Vill man syssla med sånt här på proffesionell nivå så vill man nog inte lägga ner all sin själ i ett sånt här sammahang. Tycker det är en svår balansgång när det gäller mixning för folk vill ofta ha ett arbetsprov med en gratismix, men jag slänger inte iväg en hel dag om jag inte vet att det blir något med det lixom.

Ni andra som jobbar med mixning, hur tänker ni?

Du har tänkt igenom mer än mig, och mer än många, tror jag.

Många gör det här nog för … det sitter i själen liksom. Visst, räkningarna måste betalas, men .. det är ändå samma kille som gör det. Jag själv har då inget ”mellanläge” som jag kan ta till när pengarna är dåliga eller så. Jag gör det jag tycker måste göras, och det idealet förändras ju inte beroende på om det finns cash med i bilden eller inte. Jag kan tacka nej eller ja beroende på cash, tid, folk osv, men vad jag tycker behövs göras är ju alltid detsamma.

Min mix vart lite sisådär tycker jag, men jag har liksom praktiska ursäkter som brist på tid, eller snarare att jag började 6 dagar innan deadline mitt i en vecka som redan var rätt full. Det hade jag aldrig påbörjat ens om det var pengar inblandade. Då hade jag tackat nej, för jag hade förstått att jag inte hade fixat det. Men ang mixtävlingen så gjorde jag ändå som jag normalt gör till den grad som tiden/organisationen tillät. Jag gjorde det inte halvdant, utan fullt ut, fast begränsad av mindre tid än nödvändigt.

Frågar man ”varför göra det alls?” ptja .. det var ju Crunchers fel.

Gratis arbetsprov, det får man nog stå ut med i början när man försöker skapa sig lite av ett namn och en krets. Sen brukar det släppa eftersom, för med tidens gång skapar man ju arbetsprov/referenser som man kan hänvisa till om nya intressenter frågar.

Det går faktiskt alldeles utmärkt att få ett vettigt resultat utan dyra pluggar Utmärkt exempel

*mycket bra exempel*

Förbaskat bra jobbat tycker jag, min respekt för detta trumljud,

Måste instämma med Florian. Trummorna i 36 vart bra, på ett unikt sätt. Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var lite inne på samma linje som BurninSven; fan va'ballt! Nu får man höra hur det skall låta. 🙂

Men den känslan kom aldrig riktigt. Trots det tycker jag att det var ganska många som höll jämn/bra klass. Trodde faktiskt att spannet skulle vara mycket större.

Jag både förstår och respekterar det Limpan skriver att man inte har möjlighet/ork att lägga ned massa tid på en sådan här grej, då det finns pengar att tjäna någon annanstans. 🙂

Tror säkerligen att "wow"-känslan hade uppstått om alla som dagligen jobbar med detta hade lagt ned lite mycket tid som på ett riktigt jobb.

Link to comment
Dela på andra sajter

FYI.. Jag använde den här hårdvaran när jag lyssnade.. så ni vet hur jag kunde göra mina val.

suck_knob.JPG

Wow... vad tar de för den på Thomann? Kul grej det här, ett bra initiativ av Joachime. Att det blir lite för mycket på allvar förvånar inte mig alls, dock drar det ner stämningen lite tycker jag. Ta en bärs o slappna av för tusan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...