Jump to content
Annons

"Tumregler" för mix av sång...


ONSatan

Recommended Posts

Har en kompis som börjat spela in.

Han gjorde precis som jag gjorde/gör och allt blev väldigt "stökigt" från början.

Efter HP och EQ så börjar det dock ordna upp sig, förutom, sången...

Den låter fortfarande "instängd" och han får inte till det trots att han testar runt med EQ.

Jag vet själv att "lyssna och skruva tills det låter bra" är ett ganska dåligt tips till en nybörjare då man inte vet VAD man ska lyssna efter...

Så, vad han ber om och som jag hoppas kunna ge, är några tumregler för sång (normal mansröst utan ubermycket bas eller andra "avvikelser"). Han önskar ett "normalt, rockigt ljud".

Så, vad sägs om följande tips? Är de till hjälp eller är de så fel att de bara kommer "stjälpa". Stämemr frekvenserna någorlunda? Finns bättre ord än "bumlighet"/"fethet" etc?

Sång

Bas 125Hz-150Hz (skär här,ställer till mer än “det ger”. Tar man bort för mycket kan rösten bli “tunn”).

“Bumlighet” 150-200Hz gör rösten “bumlig”. Höjs normalt ej.

“Fethet” ligger runt 300Hz. Behöver normalt inte höjas!

“Värme” 350Hz-500Hz (för mycket 400-500 gör att rösten låter “lådaktig”).

Nasalt ljud ligger kring 1000Hz (800-2000Hz) de flesta röster har “missljud” att sänka lite där omkring.

Tydlighet 3500Hz-5000Hz (OBS! Rösten blir för aggresiv/vass om det är för högt här!)

“S-ljud”. Runt 7000Hz. Kolla med de-esser!

“Luft”. 8000Hz+. “Luft” och “Lyx” (kanske inte så rockigt...)

Låt kompressorn ta max 10dB med snabb attack (under 10ms) och ratio ca 4-5:1!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har en kompis som börjat spela in.

Han gjorde precis som jag gjorde/gör och allt blev väldigt "stökigt" från början.

Efter HP och EQ så börjar det dock ordna upp sig, förutom, sången...

Den låter fortfarande "instängd" och han får inte till det trots att han testar runt med EQ.

Jag vet själv att "lyssna och skruva tills det låter bra" är ett ganska dåligt tips till en nybörjare då man inte vet VAD man ska lyssna efter...

Så, vad han ber om och som jag hoppas kunna ge, är några tumregler för sång (normal mansröst utan ubermycket bas eller andra "avvikelser"). Han önskar ett "normalt, rockigt ljud".

Så, vad sägs om följande tips? Är de till hjälp eller är de så fel att de bara kommer "stjälpa". Stämemr frekvenserna någorlunda? Finns bättre ord än "bumlighet"/"fethet" etc?

Sång

Bas 125Hz-150Hz (skär här,ställer till mer än “det ger”. Tar man bort för mycket kan rösten bli “tunn”).

“Bumlighet” 150-200Hz gör rösten “bumlig”. Höjs normalt ej.

“Fethet” ligger runt 300Hz. Behöver normalt inte höjas!

“Värme” 350Hz-500Hz (för mycket 400-500 gör att rösten låter “lådaktig”).

Nasalt ljud ligger kring 1000Hz (800-2000Hz) de flesta röster har “missljud” att sänka lite där omkring.

Tydlighet 3500Hz-5000Hz (OBS! Rösten blir för aggresiv/vass om det är för högt här!)

“S-ljud”. Runt 7000Hz. Kolla med de-esser!

“Luft”. 8000Hz+. “Luft” och “Lyx” (kanske inte så rockigt...)

Låt kompressorn ta max 10dB med snabb attack (under 10ms) och ratio ca 4-5:1!

Det är väl bra riktlinjer att följa. Men alla röster låter olika. Så i vissa fall stämemr det där inte alls. Använd öronen vettja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra riktlinjer att följa. Men alla röster låter olika. Så i vissa fall stämemr det där inte alls. Använd öronen vettja.

Absolut är det bäst att "använda öronen" men som nybörjare vet man ju inte VAR man ska börja skruva om det är tex "för burkigt". Hjälper kanske inte så mycket då att hålla på och pilla runt 15kHz .... 😉

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag missat nå't, men hur ser själva inspelningsprocessen ut?

Vad är det för mick? Vilket rum spelas detta in i? Hur nära micken sjungs det?

Vilken vinkel? Pop-screen/strumpbyxa, eller penna mitt på för att de-essa light?

Sedan, som sagt - använd öronen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kanske jag missat nå't, men hur ser själva inspelningsprocessen ut?

Vad är det för mick? Vilket rum spelas detta in i? Hur nära micken sjungs det?

Vilken vinkel? Pop-screen/strumpbyxa, eller penna mitt på för att de-essa light?

Sedan, som sagt - använd öronen.

Han sjunger i en vanlig SM 58, någorlunda dämpat vardagsrum (matta, soffa etc), ingen pop-screen eller penna (tror jag, hade han inte sist i alla fall).

Link to comment
Dela på andra sajter

Låt kompressorn ta max 10dB med snabb attack (under 10ms) och ratio ca 4-5:1!

Nu vet jag inte hur alla andra här gör men jag personligen brukar komprimera helvetes mycket mer än så, när det gäller sång inom hårdare genrer. Fan jag brukar använda två-tre kompressorer och sedan en limiter för att sången ska ligga spikad. Om man föredrar att automatisera vart enda ord så låter det ju förmodligen naturligare... men vafan, jag är lat.

Det värsta man gör med sång(tycker jag) är att boosta 2-4k. Om sången inte kommer fram annars så är det något annat som ligger ivägen där. Generellt så tycker jag att instrumenten är underordnade sången. En gitarr eller ett piano ska aldrig låta ascoolt på bekostnad av sången. Men det är bara min åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Han sjunger i ... någorlunda dämpat vardagsrum (matta, soffa etc),

Där har du nog en del av boven, skulle jag tro.

Rösten är det "instrument" som öronen känner till bäst. Om en gitarrist sitter i ett furu-panel rum, så att gitarrens klang kryddas lite med värmen av trä och rummets storlek ... sånt är inget man direkt hör. Man hör bara "summan", ett gitarr-ljud, som en helhet.

Men en röst, det vet alla hur det låter. Och en röst som är lite kryddad av en närliggande omgivningsljud, alla hör att det är inte rösten i sig som låter sådär, utan det är rösten plus ... "något mer, nåt annat" typ. Det är vanligt problem vid sångmixning. Man tycker inte man får till det, och man brukar komma fram till att sångljudet känns färgat av nåt, känns "instängd" i något element som man inte blir av med utan att ta död på sång-ljudet på köpet. Är själv livrädd för sånt, kör alltid in sångaren i typ gullfiber-bås.

Rummet kan vara boven. Vanliga vardagsrum brukar låta typ papp-igt, fult nasalt. Ställ världens fetaste trumset i ett vanligt villa-vardagsrum och vips låter det pappkartonger. Plus att en 58 kanske inte är världens mest "öppna" sound. "Instängt" är ju ofta att frekv 2-3khz eller 5-6 khz är låga.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag reagerar på är att ni väljer att bara pressa sången sisådär 10db. Jag brukar pressa mellan 25-40db säkert och med All-Buttons-In läget på 1176an. Och det gör nog de flesta proffsen. Smashar sönder sången med 1-3kompressorer.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda jag reagerar på är att ni väljer att bara pressa sången sisådär 10db.

Det material jag arbetar med brukar jag komprimera upp mot 6 dB och sedan åka resten.

"All-Buttons-In läget på 1176an" ?

1176 är en kompressor. All buttons betyder att man kombinerar flera olika ratio's.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...