Jump to content
Annons

Bästa stereokompressorn? (eller mono, hihi)


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Pris kanske 10.000 eller nåt sånt.

Inte för att jag ämnar köpa nån så exlusiv grej nu, men det är fint att drömma. Och kul att googla på ljudprylar!

Låter säkert superbra. Men de pengarna kan jag inte få fram

Har du bränt 6 papp sen igår eller bara slutat drömma!? Nu var det ju 10'000 kr vi skulle drömma om..

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du bränt 6 papp sen igår eller bara slutat drömma!? Nu var det ju 10'000 kr vi skulle drömma om..

🙂

Jag fick veta idag att jag får min digitala multibands stereokompressor lagad, den låter supercleant snyggt ofärgat även om den var ganska billig. Det vore läckert med ett rördrivet alternativ till sången. får jag den för mitt bud så går det ihop. Har redan spekulanter på mina PA-prylar. Den här Summit Audion verkar enligt allt jag läst inte vara bara en billig burk som har ett rör som en gimmick, den får ju fantastiska omdömen om man vill färga ljudet lite lagom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

TLA 50 är finfina på gitarr och sång, en gång hade jag en man som sjöng väldigt starkt, vrålade och just denna kompressor gjorde susen med riktigt snygg dist på dom partierna!

(det är då den blinkar rött i vu fönstret)

Aphex 651 är annars jävligt bra för mindre pengar men dyker inte upp så ofta beg. i våra trakter, VCA kompressor som jobbar snyggt på allt, annars har du ju min BSS DPR944 till salu som vi diskuterade för ett tag sen där du får 2 kompressorer + 2 gates i samma burk med snygg/clean kompression!

Hittade en gammal tråd där du skrev att du hade två TLA 50... Samma sak säger Blocketsäljaren, han använder bara en av de två han har. Så jag tänkte att det kanske är herr Florian som är den jag försöker pruta med på Blocket. Stockholm hade ni också gemensamt... 🙂

Edit: Prutningen gick åt pipan....

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en våldsamt stark röst och brukar inte köra mer ratio än 2/1 eller kanske bara 1,8/1, hur man nu skriver det där... Ujujuj. Måst googla och Y-tuba lite till...

tja..den är väldigt transparant på det sättet, man kan låta den komprimera hårt som fan utan att det hörs.

Jag skulle nästan vilja höra den jobba mer, så föredrar snabbare kompressorer på

stark sång. Men jag gissar att du tycker detta är positiva egenskaper (gubbfördomar) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

tja..den är väldigt transparant på det sättet, man kan låta den komprimera hårt som fan utan att det hörs.

Jag skulle nästan vilja höra den jobba mer, så föredrar snabbare kompressorer på

stark sång. Men jag gissar att du tycker detta är positiva egenskaper (gubbfördomar) 😉

Kan TLA 50 komprimera hårt utan att det hörs?

Hur jag vill att det ska låta vet jag egentligen inte alls. Men TC Finalizern kan jag använda på sång och få väldigt transparent eller vad det nu kallas, så att kunna välja på nån sorts rörskitighet ibland vore fint. Liiite brus får man väl ta då, lika som när man überdistar telen.

Snabbare kompressorer på stark sång? Menar du kort attacktid? Funderar på just det med TLA 50, hur snabb är "fast" attack?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, snackar attacktid.

Med snabbare kompressor menar jag FET's som 1176, tycker om den attityd den levererar och gillar att höra kompressorn jobba!

TLA'n blir aldrig riktigt snabb, inte ens på fast. Detta kan vara önskvärt på sång men också därför den kanske inte passar så bra på trummor, men även det är ju en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var bor du Nilsson? Överväger att sälja min..dock inte sugen på att skicka.

Ljusne, sex mil norr om Gävle, en mil söder om Söderhamn.

För en timme sen ringde en norrmanrt från nordnorge och ville köpa mina Mackie topplådor. När jag nästan hunnit nästan till Bussgods med dem ringde han igen och sa att han ångrat sig. Då först hade han fattat att det inte var aktiva lådor.

http://www.mackie.com/pdf/art300_ss.PDF

Byta mot kompressorn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en grymt schysst kompressor för ett tag sen. En Slate Pro Audio Dragon, egentligen en vidareutveckling på den klassiska 1176-kompressorn men med lite modernare tänk. Är visserligen ingen stereokompressor men man kan ju alltid köpa 2, den har ju stereolink 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha fyfan. Det är en bit..har precis blivit utsatt för bedrägeri så säljer bara skit mano y mano numera.

Nej byte är inte aktuellt 🙂 försöker finansiera ny preamp

Bussgods funkar bra för mig. Polarn jobbar där, så jag kan tjuvkika i paketen innan jag betalar...

Och själv är jag alldeles för ärlig och dumsnäll för att lura nån. Det jag i första hand behöver få ihop till är ett par aktiva toppar med mer tryck i än de jag har. Och jag kanske inte får många kronor alls för mina PA-grejer innan det är klart. Så då blir det ingen rörkompressor alls...

Passiva lådor kanske inte går att sälja öht?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte en grymt schysst kompressor för ett tag sen. En Slate Pro Audio Dragon, egentligen en vidareutveckling på den klassiska 1176-kompressorn men med lite modernare tänk. Är visserligen ingen stereokompressor men man kan ju alltid köpa 2, den har ju stereolink 😛

Svindyr va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte ett dugg imponerad av TL Audios ivoryserie. Ska jag vara helt ärlig har jag aldrig imponerats av någon TL audioprodukt.

Aha...

Universal Audio då? Nån kommentar om deras grejer?

http://www.thomann.de/se/search_dir.html?gf=compressors_gates_de-esser&bf=universal_audio&sw=universal+audio

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha fyfan. Det är en bit..har precis blivit utsatt för bedrägeri så säljer bara skit mano y mano numera.

Nej byte är inte aktuellt 🙂 försöker finansiera ny preamp

😮

Fan vad trist att höra, mietek 🙁

Är det någonting man borde veta om och någon(ting typ nicks, prylar, serienummer etc) man borde hålla extra utkik efter?

Nilsson: sorry för OT men jag tycker att det kanske kunde vara schysst att tipsa varandra om sådant här så inte fler råkar illa ut. Ett par extra ögon och öron gör ju ingenting, eller hur.

I all välmening,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

😮

Fan vad trist att höra, mietek 🙁

Är det någonting man borde veta om och någon(ting typ nicks, prylar, serienummer etc) man borde hålla extra utkik efter?

Nilsson: sorry för OT men jag tycker att det kanske kunde vara schysst att tipsa varandra om sådant här så inte fler råkar illa ut. Ett par extra ögon och öron gör ju ingenting, eller hur.

I all välmening,

CHAE

O T i mina trådar är alltid trevligt.

Jag brukar försöka snacka lite allmänt om musik o musikprylar med den jag ev ska handla nåt av från tex Blocket. Är det en icke musiker/studiofigur som försöker låtsas att han är det, och vill sälja nåt dyrt som egentligen bara är en träbit i en kartong så hör man nog det ganska snart. Eller också har jag bara haft tur. Gud håller sin hand över de svagsinta!

Off Topic Edit: Vad tyx om min nya avatar?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

😮

Fan vad trist att höra, mietek 🙁

Är det någonting man borde veta om och någon(ting typ nicks, prylar, serienummer etc) man borde hålla extra utkik efter?

Nilsson: sorry för OT men jag tycker att det kanske kunde vara schysst att tipsa varandra om sådant här så inte fler råkar illa ut. Ett par extra ögon och öron gör ju ingenting, eller hur.

I all välmening,

CHAE

Nä detta var inte i samband med musikprylar! Men själva grejen att bli utsatt för det gör en ju lite cynisk och trött på mänskligheten. Håller bara väldigt mycket hårdare på värdesaker och pengar nu och chansar mindre helt enkelt..

Link to comment
Dela på andra sajter

nä men vafan Nilsson, jag tycker absolut att TLA-50 är mest smäll för pengen, speciellt om du ska ha råd med två. Storebror TLA-100 är ju en stammis i proffsens rack och enda skillnaden vad jag vet är headroom, så det är ju bra skit!

Link to comment
Dela på andra sajter

O T i mina trådar är alltid trevligt.

Jag brukar försöka snacka lite allmänt om musik o musikprylar med den jag ev ska handla nåt av från tex Blocket. Är det en icke musiker/studiofigur som försöker låtsas att han är det, och vill sälja nåt dyrt som egentligen bara är en träbit i en kartong så hör man nog det ganska snart. Eller också har jag bara haft tur. Gud håller sin hand över de svagsinta!

Off Topic Edit: Vad tyx om min nya avatar?

Håller med 🙂

Det märks ganska snart vilka som vet vad de pratar om och har rent mjöl i påsen medan man tämligen snabbt kan sålla bort bluffarna.

Men jag antar väl också att jag har haft en stor portion tur.

Din avatar är...intressant och tjusig 😳🙂

Nä detta var inte i samband med musikprylar! Men själva grejen att bli utsatt för det gör en ju lite cynisk och trött på mänskligheten. Håller bara väldigt mycket hårdare på värdesaker och pengar nu och chansar mindre helt enkelt..

Jaså jaha... Och här drar jag igång stora bomblarmet xD

Iofs så gör det ju ingen skillnad om det är musikprylar eller "vanliga2 grejer. Hajar om du sneat ur en gång för alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, en av mina favoritkompressorer är denna.

http://www.fmraudio.com/rnc.htm

Billig som skam och ser ut som skrutt men låter kanon.

"

In a word: transparent. The RNC yields clean, airy compression"

Mina TC kompressorer är nog också vad man kalla transparenta, så den grejen har jag nog redan. Längtar efter att få tillbaka min C300. Den är ju plötsligt ganska unik med sina presets och parallellkomprimering eftersom de inte görs längre. Minns att jag tyckte den lät ruskigt bra det lilla jag hann testa den innan den pajade. Undrar varför de slutar tillverka en grej de är ensamma om på marknaden? Att reparationen tog så lång tid skulle ha berott på brist på reservdelar, Det kanske blev för dyrt att bygga dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eller så sålde TC för dåligt, mest sannolikt.

Skit i ord som transparant och färgande.

Jag tycker att RNCn låter kanon både som busskompressor och på sång.

RNC och LA2 är mina favoritkompressorer på sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...