Jump to content
Annons

Vad har du mest problem med? (I din musikproduktion)


Terror

Recommended Posts

HÀr pÄ forumet sÄ tar man gÀrna plats och visar upp sina kunskaper. Man delar med sig av erfarenheter, tips och egna lÄtar. Men hur mÄnga har egentligen berÀttat vad dem inte kan? Vad dem har svÄrt för? Vilka problem dem i stort sÀtt alltid stöter pÄ?

Det Àr tanken med denna trÄd. HÀr ska man lÀgga alla kort pÄ borden och sÀga vad man har problem med nÀr det kommer till musiken. Det kan vara allt möjligt, frÄn gitarrer till piano, svÄrt att ratta EQ, svÄrt att avsluta ett projekt.. ja, you name it!

Och eftersom jag startade trÄden, sÄ börjar jag!

Jag Àr fortfarande ganska ny, har bara hÄllt pÄ i ca 1,5 Är. Mina största problem jag har just nu Àr:

* FÄ till bra basljud. - jag tycks alltid fÄ de bara att mullra istÀllet för att lÄta bra.

* "SammanhÄllningen" - Jag har fortfarande ganska svÄrt för att fÄ alla instrument att smÀlta samman i mixen som jag vill

Det Àr dem 2 största problem jag har för tillfÀllet.

Vad Àr dina?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Balansen mellan lÄtskriveriet och demo-inspelningen!

...Att skriva en lÄt tar inte sÄ lÄng tid, men att spela in den kan ta hur lÄng tid som helst - och det lÄter ÀndÄ skrÀp. Om en lÄt tar ett par timmar att skriva ihop sÄ kÀnns det fel att lÀgga ner veckor att spela in den och klippa, trimma - för att sedan inte lÄta som det gör i mitt huvud.

Enda anledningen att jag spelar in numera Àr att höra om lÄten "funkar". AlltsÄ, lite slasktagningar. Jag ser mig som lÄtskrivare sÄ produktionen spelar inte sÄ stor roll ÀndÄ.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan vara lite för krÀsen att jag skrotar lÄtar för att jag inte tycker den Àr tillrÀckligt intressant. Man stÀller nog lite för höga krav nÀr man inte har nÄgon som sjunger pÄ ens lÄtar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag "blir inte fÀrdig". Och det beror pÄ att jag fortfarande Àr rÀttsÄ halvdÄlig pÄ att mixa.

Dessutom Àr jag inne i en period av lÄgproduktivitet- en period som nu blivit sÄ lÄng att den knappt kan kallas "period" lÀngre. För mycket annat som drar och styr.

SĂ„... det var min bikt:)

tjing

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Just nu vill det inte lossna i mina fingrar-improvisationer och melodier lÄter skit.

Borde spela mer dÄ men....det blir liksom tvÀrtom-det lÄter dÄligt och man lÀgger av att spela...

mvh

🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Arrangera hela lÄtar.

Lösa mina latencyproblem sÄ att mina synthsolon via MIDI blir snygga. Efter 10 Är sitter jag fortfarande och pillar skit tillrÀtta.

Acceptera en inspelning. "bara en till, man vet ju aldrig?"

Ta Ät mig nÀr medmusikanter ger mig beröm.

"Emulerade portar" something something...kanske ska blir ett nyÄrslöfte.

Fridens.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Master eq, sÄ det blir rejÀlt fet, men inte överdrivet fet bas i andra lyssningssystem. Det Àr det svÄraste.

Jag slarvar jÀmt med att referenslyssna pÄ riktiga produktioner.

Ett annat fel Àr att jag sitter och lallar helt ensam alldeles för mycket. Det blir ju sÄ mycket roligare o bÀttre om man Àr minst tvÄ musikanter. Och tvÄ som kan hjÀlpas Ät vid mix...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

* lÄg produktivitet, dÄlig insperation, svÄrt att bli klar med projekt.

Jag Àr sÄ störigt bra pÄ att börja pÄ lÄtar men aldrig slutföra dem. Jag Àr en sÄn som sÀtter mig vid ett instrument i 30 sekunder för att sedan tröttna.. men det Àr mest för att jag inte har nÄgot mÄl med att plocka upp instrumentet frÄn början. Behöver motivation och lite press för att prestera bra nÀr det gÀller lÄtskrivandet.

NÀr det gÀller det tekniska kring mix och inspelning har jag mest problem med just nu att jag sysslar alldeles för lite med det. KÀnner att jag behöver trÀna upp öronen igen, speciellt i det nya studiorummet. Har vÀl inget specifikt nÀr det gÀller mix som jag tycker Àr svÄrare Àn de andra, men sen sÄ har jag inte gjort sÄ mycket sedan 2006.

Har sÄ mycket annat att göra istÀllet tyvÀrr; köpt hus för ett halvÄr sedan, fick barn osv... lilla familjen tar energi, tid & pengar :-P

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Texter Àr mitt största problem - och att jag, i likhet med vad Vallhagen sade, har haft en ganska lÄng svacka i skapandet nu.

Jag Àr "periodare" som fÄr alldeles för mycket idéer ibland, sÄ att jag knappt hinner spela in grunderna för hÀlften av dem - och sedan en lÄng period av idétorka...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Att slutföra skiten kan man lugnt sÀga. Har en hyfsad hög med "idéer", eller snarare "demos" som skall bli demos, men de ligger mest och samlar damm.

Att man sen har en "sÄngröst" som lÄter som en blandning mellan en bakfull Torsten Flinck och en trött Mikael Persbrandt underlÀttar ingenting heller.

Som tur Ă€r sĂ„ har jag inga som helst aspirationer pĂ„ att bli musiker utan nöjer mig att ha det som en kul hobby sĂ„ man fĂ„r se det som sĂ„ att det inte Ă€r mĂ„let som Ă€r det viktiga utan vĂ€gen dit...och pĂ„ vĂ€g Ă€r man ju hela tiden med andra ord. â˜ș

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja det dÀr med idétorka och perioder man inte Ästadkommer nÄgot drabbas vÀl de flesta av oss. Har en sÄn period nu.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Basen stÀller alltid till med problem! Har inte riktigt sÄ bra lyssning som jag önskar att jag hade, sÄ det Àr svÄrt att fÄ till basen sÄ bra som jag önskade. Men jag referenslyssnar mycket och "hÀrmar" frekvensÄtergivningskurvan frÄn lÄtar som jag gillar.

Edit: Förtydligade.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

va kul att sÄ mÄnga svara! hur behandlar ni era problem pÄ bÀsta sÀtt?

Jag skriver musik istÀllet för att spela in. Ibland spelar jag in pÄ min Ipod - allt pÄ ett monospÄr.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hur behandlar ni era problem pÄ bÀsta sÀtt?

SlÀpper egot. Accepterar att det blir lite krokigt ibland och tÀnker "med övning kommer fÀrdighet".

Spelar allt mer och mer med hÀnderna för att fÄ bÀttre teknik, dÄ frÀmst pÄ Moogen.

Den dÀr jÀvla MIDI-latencyn utforskar jag bot mot just nu. Emulerade portar...flytta something something hit..och stÀlla in nÄnting dÀr...hmm...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hmm. hmm. hrrrrm. Fan.

Vet du va, vi testar ett nyÄrslöfte: Den Àr klar om en vecka.

SÄ. Nu Àr det skrivet. MÄ jag hamna i evig förbannelses skÀrseld om jag bryter löftet.

😄 :D 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Texter Àr mitt största problem

Suger pÄ texter + har för tillfÀllet idetorka

Skriver ni texter pÄ engelska? Masterwriter Àr ett fantastiskt bra program som fick mig att bli bÀttre pÄ att göra fÀrdigt mina texter. Inte sÄ att att det kommer skriva texten till en men den hjÀlper verkligen till nÀr man kör fast. Med tanke vilka fullblodsproffs som anvÀnder programmet som behöver man inte skÀmmas heller för att anvÀnda det.

MasterWriter2.jpg

http://masterwriter.com/

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hmm. hmm. hrrrrm. Fan.

Vet du va, vi testar ett nyÄrslöfte: Den Àr klar om en vecka.

SÄ. Nu Àr det skrivet. MÄ jag hamna i evig förbannelses skÀrseld om jag bryter löftet.

Hmmm...B stĂ„r för Bengan va? đŸ˜Č

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har ocksĂ„ alltid haft problem med att komma till avslut. Och att göra snygga mixar. Även om det blir lite bĂ€ttre för varje Ă„r sĂ„ tar det för lĂ„ng tid. Bah.

Antingen blir allt klart ganska snabbt och lÀtt eller sÄ blir det inte som jag ville frÄn början och dÄ Àr risken att det aldrig blir klart.

Lösningen Àr samarbete, mer övning eller helt enkelt slÀppa lite pÄ egot ....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Oh, förresten glömde en del som gÀller det dÀr med att slÀppa egot/kontrollen. Vi hade pÄ en maillista ett tag nÄgot som hette "friday night jam".

DÀr fick man visserligen ta nÄn slinga man hade haft i huvet om man ville men annars skulle det skapas pÄ kvÀllen, improviseras, spelas in (helst live eller studiolive) och lÀggas ut senast lördag morgon.

Det var bra för att slÀppa pressen pÄ att det skulle lÄta pÄ ett visst sÀtt. Bara att köra pÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tycker det Àr svÄrt att fÄ till low-midsen i mixen. AlltsÄ 350-450hz. Har nog med mina monitorer att göra :s De Àr gröpta en del dÀr. Men jag blir bÀttre pÄ't för varje projekt jag gör.
Samma hÀr, det Àr svÄrt att fÄ till bra definition och separation dÀr. Speciellt i vÀldigt upptagen rock och om man gillar mids, kontra metal/hÀngmattemixar Redigerat av mietek
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...