Jump to content
Annons

Hur finner ni idéer till alla trumkomp, ni som inte är trummisar?


Zakyath

Recommended Posts

tjena!

har pysslat med att skriva egna låtar sen jag var 13 år eller något sånt, dvs. 5-6 år nu. Jag har alltid haft väldigt lätt att skapa nya saker på gitarr som bidrar till konkretiseringen av den abstrakta ljudbild jag bär runt i huvudet. När det kommer till sång så har jag lätt att hitta sångens funktion i ljudbilden, och skriva melodier (huruvida framträdandet blir åt helvete eller inte är en annan sak 😏) och bas brukar gå ganska väl också, även fast jag börjar få slut på idéer vid den här tiden.

Nu, är jag vid trummorna. Och jag har ingen jävla aning om hur de ska gå. Jag har väl en aning om låten går i baktakt eller inte, ungefär var betoningar och markeringar bör ligga, men jag har alltid så svårt att få ett fullständigt komp.

Jag har nog än idag inte lyckats skapa ett nytt och fräscht trumkomp, utan endast "lånat" de vanligaste vanliga modellerna, exempelvis virvel på tvåan, fyran, kagge på ettan, trean och hi-hat i åttondelar. Sen brukar jag variera denna till fjärdedelar eller sextondelar på hi-hat, samt byta ut hi-hat mot ride eller vad som nu kan tänkas passa. Sen har jag jobbat en del med spöknoter hit och dit, och de gör ju all skillnad i världen för hur bra ett komp låter har jag märkt, men det känns som att man kör fast lite där varje gång också.

Så hur gör ni när ni skriver era låtar? Nöjer ni er med de färdiga mallar för hur ett trumkomp ska låta, eller känner ni att ni skapar någonting nytt som verkligen går hand i hand med låten? Hur hanterar ni den frustration som medföljer när man känner sig helt inkompetent som inte ens kan lägga ett trumkomp på en i övrigt bra låt? Hur hanterar ni känslan av av att presentera någonting som sitt eget som man vet att ett av instrumenten, en precis lika viktig länk i kedjan som de andra, inte bygger på något som kommer inifrån, utan man mer eller mindre härmar det som kommer utifrån?

Ja, frågorna är många... får vi några svar månntro? Har ni några allmänna tips på hur man skriver för instrument man själv inte behärskar är såklart de också välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För att komma igång snabbt med musiken - och slippa börja med att peta ihop ett irriterande trist trumkomp snabbt, så använder jag ibland Groove Agent medan grunden kommer till. När det har kommit tillräckligt långt med resten av musiken, så gör jag ett eget trumkomp om jag tycker det behövs. Ibland modifierar jag bara lite i GrooveAgent-kompet, men oftast gör jag nytt från scratch eftersom det känns bättre att ha gjort allting själv... Ofta blir ju inte sådana färdiga komp precis som man vill ha dem, utan bara nästan - men det är f-n så mycket smidigare att ha som grund medan man pillar ihop harmonierna. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäkligt bra frågeställning som jag också går runt och bär på.

Jag är precis som du. Skriver det mesta material på en vanlig gitarr, får upp en bild av när i låten det ska låta si och så, osv.

Trummorna har alltid varit min svagaste sida.

Mitt sätt att få idéer till trummorna går ut på att jag spelar lufttrummor till en låt som jag lagt in i Logic. Ofta blundar jag och försöker hitta en känsla som trummorna ska ha.

Jag spelar om och om igen på repeat och varierar mig varje gång. När jag märker att jag går tillbaka till ett och samma trumkomp bestämmer jag mig för det.

När jag inte får någon inspiration brukar jag låna trumkomp rakt av från låtar där jag reagerat på trummor, eller från låtar som enligt mig är sjukt bra. Då kan jag använda Amazing Slowdowner för och höra varje slag i detalj, hehe. När jag lagt in det/spelat in det, gör jag lite variationer så att det ändå inte blir 100 % samma. Det kan vara att hoppa över ett virvelslag varannan takt, variera baskaggen i varje takt osv. Finns ju oändligt många variationer och göra.

Det absolut vanligaste dock är ju att låta trummisen i bandet ta hand om den delen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm, ja visst borde man kanske skaffa en ordentlig trummis. men de jag har spelat med, som förvisso varit mer tekniskt duktiga på sina instrument än jag är på mitt, har ju inte kunnat skriva för fem öre. ett par tankeställare har jag väl fått av hur de spelat vissa grejer, men knappast mycket nytt där 😏

men du claes, är det färdiga komp man plockar från grooveagent? har aldrig använt det. Du tycker inte det känns trist att varje låt mer eller mindre är likadant i trumgången, med vissa variationer? eller du kanske inte ens ser på det så?

det där med att spela lufttrummor tror jag att jag har gjort alldeles för lite... däremot är jag dålig på det, hur man nu kan vara det 🙁

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

det där med att spela lufttrummor tror jag att jag har gjort alldeles för lite... däremot är jag dålig på det, hur man nu kan vara det 🙁

Hehe, man får ju se till och dunka gött med hälen så det låter basigt, smaska på ordentligt med handflatan på låret och köra hi-hat/cymbaler me fingrarna på andra låret! Feel the rythm!

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

men du claes, är det färdiga komp man plockar från grooveagent? har aldrig använt det. Du tycker inte det känns trist att varje låt mer eller mindre är likadant i trumgången, med vissa variationer? eller du kanske inte ens ser på det så?

Det finns ganska mycket olika komp och många variationer på varje stil i GrooveAgent, så det är fullt användbart - men jag gör som sagt eget komp när låten börjar komma någonstans, så jag använder pluggen främst medan jag petar ihop harmonier och vill komma igång snabbt med musikinnehållet istället för att behöva börja med att peta ihop något trist trumkomp snabbt för att kunna sätta igång.

är det något av de färdiga kompen som nästan känns rätt, så kan man spela in midi från pluggen på midispåret och sedan redigera mididata efter behag. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trumkompen är sällan några problem, trots att jag inte är trummis. Det brukar fungera bra att improvisera, man märker rätt snabbt vad som funkar och inte funkar.

Däremot brukar jag ha problem med baskompen emellanåt. Har nyligen gjort en EP med fyra av mina låtar i sambaversioner, och där krävdes det en hel del "trial and error" för att få basgångarna att funka som de skulle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och min kollega lånar in en polare som är grym trummis till lokalen ibland och testar våra låtar med honom. Då brukar jag spela in låtarna med en Zoom H2 och sen lägger jag in den filen i Pro Tools och försöker att programmera trummorna efter hans spel. Har gjort så på 3 låtar nu och det funkar väldigt bra, faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skriver mestadels dödsmetal så då får oftast kaggarna följa med gurorna på betoningarna och virveln hamnar lite där jag känner att den ska in. Oftast 2/4 men ibland 1/3 eller alla 4. Brukar oftast bara trycka in midi noter för baskaggen lite här och var i takt med gurorna så att det blir tillräckligt tekniskt och mekigt utan att förlora tyngden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror väl ganska mycket på vad man gör för musik. Ofta(st) behöver inte trummorna vara så vansinnigt varierade.

Två tips: Lyssna på "någonting färdigt" som låter "i närheten" av det du tänker åstadkomma. Försök programmera/spela likadant. Härma alltså. Få kommer att anklaga dig för stöld för att du stjäl ett trumkomp;)

Ladda hem färdiga midifiler (t ex groove monkee) och titta på hur de ser ut i din midieditor. Velocity på olika trumslag och timing.

***

Jag tror oxå på Stegrarns tips ovan. Knivigare om du inte har en trummis dock:).

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som alla andra säger så är härmning ett bra första steg.

Jag känner att jag har haft nytta av min musikteori, eftersom jag kunnat lyssna på låtar och analysera instrument för instrument. Därifrån har jag skapat mig kunskap om hur olika trumkomp är uppbyggda rent not-mässigt.

Numer tycker jag att det är roligt att skriva trumkomp och brukar lägga 2-3 timmar per låt att programmera trummorna, men att skriva "nyskapande" är ofta kontraproduktivt för min del. Det låter helt enkelt bara pressat och pretto.

Spökslag och Velocity är nog det som gör programmerad trumkomp att låta riktiga. Släng gärna in några "missar", t.ex. att blanda rimshots och centershots, alltså när du slår både på skinn och kant och när du bara slår på skinnet.

Gör allt lite otajt så kommer det låta grejt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Största lyftet i trumprogrammeringen fick jag när jag skaffade en Roland SPD-20 pad och ett par trumstockar. Mycket lättare att jamma fram sina idéer med ett par stockar än att programmera dem eller fingra på pads eller klaviatur. Men inget ersätter en duktig trummis, så på senare år har jag mest bara slängt på en trumloop som funkat för att arra låten och sedan lämnat hela grejen åt trummisen

Link to comment
Dela på andra sajter

jag programmerar alltid trummorna. hade en roland 505 en gång och kör vidare på samma sätt nu men har hydrogen på datorn (ett gratisprogram) det blir ofta samma gamla takter och liknande fills. men det blir det väl om man är riktig trummis också. har man ett trumset har man ett ljud och oftast är det väl 1/8 på hihat och varannan 1/4 på kick och snare.

lyssnar på musik och hör kanske ibland nåt man kan använda själv men ofta blir det samma, samma, samma 🙂

tycker det funkar fint och ser dessutom trummor som något nödvändigt ont. ibland tex vill jag inte ha en massa fill och grejer då det tar lite focus från det övriga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen trummis, men trumkomp är nog nästan det jag tycker är lättast; och ofta nästan det roligaste.

Jag har alltid ett beat i huvudet av något slag. Har iofs 'beatboxat' (på skoj mest) sen jag var typ 7 kanske (är nu 32), så det kanske kan bidra till orsaken.

Trial and error tror jag kan vara ett sätt att ta sig fram. Våga testa olika saker. När du sequencar kanske du sätter ett slag någonstans där du inte vanligtvis skulle sätta det, och av ren slump så blir det svängigt.

En annan idé är att helt enkelt beatboxa samtidigt som du lyssnar på övriga musiken, och sen sätta det i sequencern...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa är att lyssna på den musik man ska lägga trummorna till. Dra från alla stilar och implementera allt i allt annat. Lägg lite latin i funken, jazz i metal osv. Gå över takterna och lås dig inte till att "en bar alltid måste vara en bar" (upplösning senare alltså). Lyssna på Gavin Harrison. Läs lite av Gary Chaffee. Förstå att allt inte cirklar kring 2&4 i 4/4. Spela/programmera i grupperingar (5/7/9/11 osv)som löses upp efter x antal takter. Spela i andra underindelningar. Kan faktiskt låta sjukt bra i vanliga rock/pop-produktioner också. Om ni programmerar kan det ju vara svårt att lägga in spökslag och mysiga hihats i splittade 64-delar så att det svänger (även om ni använder "loopar").

Men allt som oftast funkar ju det som är enkelt.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar skriva kompen, som alltid är till gitarr/bas, efter nån slags mall som är ungefär; downstroke = kagge, upstroke = virvel. Brukar bli en bra början. Om man har ett riff att gå efter. Fast jag är iofs både trummis, basist och gitarrist, så min förklaring kanske bara makes sense för mig själv 😛

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, rek dig att testa ett demo program.

"Addicitve drums" t.e.x. har en bra demo som man klarar sig ganska bra på om man kan stå ut med de få begränsingar som demon har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör ALLTID egna komp/groove. Skulle aldrig falla mig in att använda ett redan taget. Jag spelar alltid in typ 8 taker och tar fram ett bra groove. Sen kopierar jag kompet genom hela låten och redigerar efteråt. Nu snackar vi samplade akustiska trummor. Jag gör ingen elektronsik musik. Sen är det ju en fördel om man vet hur man spelar trummor i verkligheten. Tex att man inte i verkligheten kan slå på hihat, virvel, pukor och cymbaler på samma gång 😉

Sen bruakr jag även att ha olika anslag på varenda slag. VIKTIGT! Tillika kvanstisera hela kompet lite otight så det låter mänskligare för örat. För tajt låter....tja... för mekansikst och omänskligt.

Så gör jag i alla fall. Har itne tillgång till riktiga trummor så då får man ta det man har. Men ingen vanlig dödlig kan höra någon skillnad i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gör ALLTID egna komp/groove. Skulle aldrig falla mig in att använda ett redan taget.

Samma här. Det är möjligtvis om man använder en loop och trixar och fixar med; men jag skulle ha svårt för att använda den som den är från första början.

Link to comment
Dela på andra sajter

finns knappast nåt trum-komp som är unikt. alla sätt har spelats redan innan.

????????????????

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok passar på att fråga er som är bättre än jag på just trum-programmering, jag är klaviatursnubbe och har i princip alltid jobbat på samma sätt tidigare dvs lagt ett clicktrack med min Roland R-5 som jag tycker är enkel att ratta in för ändamålet, sen har en trummis fått lägga sina trummor ovanpå dessa och en halvfärdig eller redan klar grund!

Nu sitter jag lite taskigt till i ewn lgh och kan inte jobba så för stunden, behöver ett enkelt sätt att lära mig styra upp ett ok trumkomp i Cubase 5, jag har svårt för det här med miditrummor även fast jag fattar att det är enkelt när man kan osv, har bara aldrig lärt mig det sättet att jobba på, så ni som kan:

-vilket program är enklast & snabbast för en gammal retroaktiv analogräv som jag som i princip bara kör Cubase som en bandare med vst-instrument och effects på sin höjd???

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok passar på att fråga er som är bättre än jag på just trum-programmering, jag är klaviatursnubbe och har i princip alltid jobbat på samma sätt tidigare dvs lagt ett clicktrack med min Roland R-5 som jag tycker är enkel att ratta in för ändamålet, sen har en trummis fått lägga sina trummor ovanpå dessa och en halvfärdig eller redan klar grund!

Nu sitter jag lite taskigt till i ewn lgh och kan inte jobba så för stunden, behöver ett enkelt sätt att lära mig styra upp ett ok trumkomp i Cubase 5, jag har svårt för det här med miditrummor även fast jag fattar att det är enkelt när man kan osv, har bara aldrig lärt mig det sättet att jobba på, så ni som kan:

-vilket program är enklast & snabbast för en gammal retroaktiv analogräv som jag som i princip bara kör Cubase som en bandare med vst-instrument och effects på sin höjd???

Vad gör du för typ av musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu sitter jag och lajjar med vst synthar typ Jupiter 8 och Oberheim OB-x och skapar vad man kanske skulle kunna kalla synth-electro men jag är normalt sett lagd åt pop & artrock hållet, rock'n roll trummor som passar i denna blandning alltså!

Om jag förstår ditt dilemma rätt så hade jag nog ändå kollat på XLN Addictive Drums och deras medföljande loopbibliotek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...