Jump to content
Annons

AKG K701/702 eller Ultrasone PRO 2900? Köpdags!


AnthonyS

Recommended Posts

Annons

Synd att deras replay låter så illa i mina Ultrasone PRO2500! =)

Man måste bara älska reklamfilmen för Ultrasone http://www.ultrasone...-and-video.html

Zee German prezision engineering at itz bezt, jawohl! 😛

Blir extra sugen på Pro 2900 nu när jag såg dom i svart. På de bilder jag sett av den ljusblå 2500:an såg de ut litegrand ut som tandläkarutrustning,

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu märkt att jag lagom till köpdags har drabbats av min "lurtrötthet" igen. Öronen pallar inte att få ljud inskjutet rakt in i hörselången, har vart med om det förut. Det smyger sig i regel på, och jag brukar märka det först när jag exempelvis lyssnar på iPoden på viskvolym och ändå är irriterad för att transienterna är jobbiga. Jag är ju väl bekant med min hörselskada så det är inga konstigheter. Och jag är alltid försiktig med volym.

Nästa fråga jag kastar ut i tråden är således följande: kan möjligen Ultrasonelurarna vara bättre i det avseendet? Att man får en mer naturlig ljudvandring in i örat, och slipper den där känslan av att det injiceras lite för rappt rakt in i hjärnan? Att lurarna liksom vrålar burdust in i skallen på en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste bara älska reklamfilmen för Ultrasone http://www.ultrasone...-and-video.html

Zee German prezision engineering at itz bezt, jawohl! 😛

Haha, ja. De är så mysiga allihop! 😄

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu märkt att jag lagom till köpdags har drabbats av min "lurtrötthet" igen. Öronen pallar inte att få ljud inskjutet rakt in i hörselången, har vart med om det förut. Det smyger sig i regel på, och jag brukar märka det först när jag exempelvis lyssnar på iPoden på viskvolym och ändå är irriterad för att transienterna är jobbiga. Jag är ju väl bekant med min hörselskada så det är inga konstigheter. Och jag är alltid försiktig med volym.

Nästa fråga jag kastar ut i tråden är således följande: kan möjligen Ultrasonelurarna vara bättre i det avseendet? Att man får en mer naturlig ljudvandring in i örat, och slipper den där känslan av att det injiceras lite för rappt rakt in i hjärnan? Att lurarna liksom vrålar burdust in i skallen på en?

Nu har jag inte någon hörselskada, men vill bara nämna att jag märkt av "lurtrötthet" när jag lyssnat mycket på hårt limiterad musik. Att sänka volymen hjälper inte, det blir snarare som om öronen behöver en paus ifrån en enveten ton.

Tanken låter ju inte orimlig. Dra iväg ett mail till Ultrasone och fråga om lurarna och hörselskador, de har kanske forskat på hur det påverkar örat i utvecklingen av tekniken i lurarna. Tyska ingenjörer brukar vara ganzka gronndliga 😛

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte det tillför så mycket till tråden men jag köpte faktiskt AKG K601 igår efter en hel del funderande och provande. De lurar jag har provat är AKG K601, AKG K702 samt Sennheiser HD650.

Av dessa jag provat gillade jag nästan K601 bäst. Det var väldigt liten skillnad på ljudet i K601 och K702. Dessutom var K601 bekvämare för mig än 702. Sennheisern gillade jag inte riktigt för den satt inte alls bekvämt på mig och jag tycker det var för mycket bas i dem.

Det som avgjorde köpet var priset. 1340 kr kostade mina K601 så det var ett ganska enkelt val mot 702 som kostade 2850 kr. Jag har ju visserligen inte testat Ultrasone 2900 nu men dom ligger ju på 3995 kr om jag inte minns fel och den prisskillnaden mot 1340 kr var för stor för mig.

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

ok.. innehåller det längre svaret ett "Men"

eller skulle det bara bli ett hyllningstal till hur otroligt sköna de är?

😉

Alla som använder dem kommer med hyllningstal om man frågar - även jag... 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som avgjorde att köpa ultrasone för mig var både att man kan ha lägre ljudnivå än andra lurar men ändå få samma upplevelse så att man skyddar hörseln samt att de är gjorda för att inte ge för mycket strålning. Saker som andra tillverkare inte verkar tänka/bry sig om.

Sen vet jag inte hur bra det stämmer, men bara att de har tankar åt det hållet tycker jag är bra. Mindre strålning och skydda hörseln

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte strålning, men magnetfält, precis som andra högtalare - och det är det som är reducerat i Ultrasones lurar när det gäller utstrålningen mot huvudet, på samma sätt som många närfältsmonitorer har varit skärmade för att inte störa CRT-skärmar som står tätt intill.

Hur stor medicinsk betydelse det egentligen har, är kanske en annan fråga - men det känns i alla fall som en liten extra bonus att de har tänkt på den biten också.

http://ultrasone.com/index.php/en/company/technology/ule-technology.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte strålning, men magnetfält, precis som andra högtalare - och det är det som är reducerat i Ultrasones lurar när det gäller utstrålningen mot huvudet, på samma sätt som många närfältsmonitorer har varit skärmade för att inte störa CRT-skärmar som står tätt intill.

Hur stor medicinsk betydelse det egentligen har, är kanske en annan fråga - men det känns i alla fall som en liten extra bonus att de har tänkt på den biten också.

http://ultrasone.com...technology.html

Jag tror att det har en i princip obefintlig medicinsk betydelse. Men det är en omtänksam detalj 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

701 har mer bas än 601 sedan har ATH M50 mest bas men man kan alltid köra en låt som är bra mixad för att höra vart man är på väg i sin egna mix sedan om din monitor eller hörlur inte har en rak kurva så hör du det med andra bra mixar tänk mest på vad du vill åt i dina mixar vill du höra bas eller reverb svans.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...