Jump to content
Annons

AKG K701/702 eller Ultrasone PRO 2900? Köpdags!


AnthonyS

Recommended Posts

Hej! Återigen dags för nya lurar. Den uppmärksamme minns nog att det varit på tapeten förut, men det har alltid dykt upp någon oförutsedd utgift som lagt krokben för det hela. Nu är det emellertid definitivt dags, och då har jag fastnat i valet mellan de modeller som anges i rubriken.

Så, ni som har erfarenhet av dessa lurar, antingen bägge och kan jämföra eller bara någon av dem - dela gärna med er av era erfarenheter. Lurarna ska användas till trackning och mixning i studion, men inte i sammanhang som kräver slutna burkar. De ska också få skämma bort mina öron när jag sjunker ner i fåtöljen med favoritmusiken och bara lyssnar och mår gott.

Något jag själv funderat lite över är komforten. Jag har ett ganska stort huvud, som är brett över öronen och har rejäl omkrets. AKG är väldigt sköna, men kan sitta lite löst, speciellt som jag vill stå upp och lira emellanåt. Sitter dock för det mesta och spelar. Dessutom slukar de hela öronen på ett skönt sätt. Hur är Ultrasone 2900 i det läget? Sluter de lika skönt runt öronen, och ligger de lika snällt på huvudet? Har bara burit dem en kort stund, och kan därför inte säga hur de är efter en längre session.

Stort tack!

EDIT: Förtydligande.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja. Jag hör ärligt talat ingen stor skillnad mellan dem och K701, men de ser för gräsliga ut, rent ut sagt. Jag vet att det må vara ett riktigt dåligt skäl, men man är som man är...

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp dom du tycker ser snyggast ut.

Det där må vara välplacerad ironi, men det hjälper tyvärr föga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte Ultrazone 2900 öppna lurar? Har du nytta av såna när du står och gör pålägg? Kanske lajnad bas då?

Jo, det stämmer. Och som det står i första inlägget så ska de inte användas i sammanhang som kräver slutna lurar. Jag lägger nästan alla gitarrer och basar via modellering numera, så jag kommer inte att stå med lurarna när jag blåser på framför en stärkare och spelar in. Det har jag andra lurar till.

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG-lurarna du nämner har jag inte haft tillfälle att testa, men Ultrasone Pro2900 är kanonbra på alla sätt, med stora kåpor och sköna plyschkuddar. Deras föregångare, Pro2500 är något mer tillbakahållna i basen och därför också något mer neutrala, men 2900 är tydliga och definierade, utan att vara bumliga i botten, som vissa lurar kan vara, så det utgör inget problem att basen är lite starkare i dem.

En annan som också har blivit en av mina favoriter, är German Maestro GMP400, som är otroligt lätt och bekväm att ha på sig. Inte fullt så högupplöst som Ultrasone, men betydligt billigare. För mixning skulle jag dock främst välja Ultrasone-lurarna.

Var bor du? Är det i närheten av Malmö. så kan du gärna komma och lyssna på dem hos mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För pålägg där det krävs minst läck, AKG K271 eller liknande, för absolut bästa ljud och mix-lämplighet, Ultrasone 2500 eller 2900 då eftersom 2500 är utgångna men går säkert att hittas någonstans om man googlar i Tyskland...

Har du jämfört dessa Ultrasone med AKG K 701/702?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej som jag sa i den andra tråden som varit på tapetne hela veckan...jag har ju några par AKG K271 som möjligtvis är föregångaren till de du nämner, vet inte ett skvatt om dom men att K271 rätt och slätt känns dova i jämförelse med Ultrasone 2500 men passar jäkligt bra till just pålägg förstås!!!

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej som jag sa i den andra tråden som varit på tapetne hela veckan...jag har ju några par AKG K271 som möjligtvis är föregångaren till de du nämner, vet inte ett skvatt om dom men att K271 rätt och slätt känns dova i jämförelse med Ultrasone 2500 men passar jäkligt bra till just pålägg förstås!!!

Oki. Finns de nån här på forumet som har provat AKG 701/702 vid mixning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använt både K701 och Ultrasone PRO 2500 och det väldigt neutrala lurar båda 2. Dom låter rätt lika varandra och båda 2 väldigt bra återgivning då det gäller transienter vilket innebär att det är lätt att höra små nyansskillnader t.ex då man lyssnar på en hel orkester, lätt att särskilja alla instrument. Men det finns en stor skillnad också till fördel för Ultasone lurarna och det är deras S-logic som funkar utmärkt. AKG lurar skickar ljudet rakt in i hörselgången medan S-logic innebär att ljudet kommer från sidan av högtalarelement så att det förs in av ditt öras snirkliga gångar så att det känns precis som att du lyssnar på riktiga högtalare. Dessutom tycker jag att Ultarasones lurar är lättare och bekvämare att ha på sig.. Man glömmer att man har dom på sig. Med tanke på att Ultasone PRO 2900 dessutom har ytterligare basåtergivning borde dom vara förstavalet enligt min smak i alla fall...

Med mina 2500 följde det med en test-cd och på den var en inspelning av vatten som skvalpar runt en brygga. Det är en massa omgivningsljud som t.ex fågelkvitter men det som förvånade mig mest var att att man avlägset hör ett jetflygplan som sakta flyger över himmeln och märkligt nog var känslan den samma som man har när man hör det i verkligheten.. Vattnet var verkligen nertill och jetflygplanet flög verkligen över huvudet! Det var nästan omöjligt att inte vända upp huvudet för att försöka se flygplanet. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använt både K701 och Ultrasone PRO 2500 och det väldigt neutrala lurar båda 2. Dom låter rätt lika varandra och båda 2 väldigt bra återgivning då det gäller transienter vilket innebär att det är lätt att höra små nyansskillnader t.ex då man lyssnar på en hel orkester, lätt att särskilja alla instrument. Men det finns en stor skillnad också till fördel för Ultasone lurarna och det är deras S-logic som funkar utmärkt. AKG lurar skickar ljudet rakt in i hörselgången medan S-logic innebär att ljudet kommer från sidan av högtalarelement så att det förs in av ditt öras snirkliga gångar så att det känns precis som att du lyssnar på riktiga högtalare. Dessutom tycker jag att Ultarasones lurar är lättare och bekvämare att ha på sig.. Man glömmer att man har dom på sig. Med tanke på att Ultasone PRO 2900 dessutom har ytterligare basåtergivning borde dom vara förstavalet enligt min smak i alla fall...

Med mina 2500 följde det med en test-cd och på den var en inspelning av vatten som skvalpar runt en brygga. Det är en massa omgivningsljud som t.ex fågelkvitter men det som förvånade mig mest var att att man avlägset hör ett jetflygplan som sakta flyger över himmeln och märkligt nog var känslan den samma som man har när man hör det i verkligheten.. Vattnet var verkligen nertill och jetflygplanet flög verkligen över huvudet! Det var nästan omöjligt att inte vända upp huvudet för att försöka se flygplanet. 🙂

Skulle du säga att detta me S-logic gör stor skillnad för mixning?

Link to comment
Dela på andra sajter

AKG-lurarna du nämner har jag inte haft tillfälle att testa, men Ultrasone Pro2900 är kanonbra på alla sätt, med stora kåpor och sköna plyschkuddar. Deras föregångare, Pro2500 är något mer tillbakahållna i basen och därför också något mer neutrala, men 2900 är tydliga och definierade, utan att vara bumliga i botten, som vissa lurar kan vara, så det utgör inget problem att basen är lite starkare i dem.

En annan som också har blivit en av mina favoriter, är German Maestro GMP400, som är otroligt lätt och bekväm att ha på sig. Inte fullt så högupplöst som Ultrasone, men betydligt billigare. För mixning skulle jag dock främst välja Ultrasone-lurarna.

Var bor du? Är det i närheten av Malmö. så kan du gärna komma och lyssna på dem hos mig. 🙂

Jag bor i Uppsala, så det blir svårt. Bodde jag nära Malmö hade du vetat det, ty då hade jag besökt dig för länge sedan 🙂 Jag har aldrig testat German Maestro vad jag minns.

Var alltså 2500 mer neutrala än 2900?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använt både K701 och Ultrasone PRO 2500 och det väldigt neutrala lurar båda 2. Dom låter rätt lika varandra och båda 2 väldigt bra återgivning då det gäller transienter vilket innebär att det är lätt att höra små nyansskillnader t.ex då man lyssnar på en hel orkester, lätt att särskilja alla instrument. Men det finns en stor skillnad också till fördel för Ultasone lurarna och det är deras S-logic som funkar utmärkt. AKG lurar skickar ljudet rakt in i hörselgången medan S-logic innebär att ljudet kommer från sidan av högtalarelement så att det förs in av ditt öras snirkliga gångar så att det känns precis som att du lyssnar på riktiga högtalare. Dessutom tycker jag att Ultarasones lurar är lättare och bekvämare att ha på sig.. Man glömmer att man har dom på sig. Med tanke på att Ultasone PRO 2900 dessutom har ytterligare basåtergivning borde dom vara förstavalet enligt min smak i alla fall...

Med mina 2500 följde det med en test-cd och på den var en inspelning av vatten som skvalpar runt en brygga. Det är en massa omgivningsljud som t.ex fågelkvitter men det som förvånade mig mest var att att man avlägset hör ett jetflygplan som sakta flyger över himmeln och märkligt nog var känslan den samma som man har när man hör det i verkligheten.. Vattnet var verkligen nertill och jetflygplanet flög verkligen över huvudet! Det var nästan omöjligt att inte vända upp huvudet för att försöka se flygplanet. 🙂

Det låter riktigt nice! Märkte du av den påstådda volymeffekten av S-Logic, dvs att man kan lyssna på jämförelsevis lägre volym än, ja till exempel K701, och ändå uppleva fullgod hörselupplevelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som om man/vi svarat på denna fråga massvis sista veckan, men ok ja Ultrasone 2500 är mer neutrala, jag kan varmt rekommendera dom för mix oavsett hur dom är konstruerade och varför, det är dom mest pålitliga lurar jag haft och att man kan lita på dom t.o.m. i basregistret när man mixar säger inte så lite, naturliga och allt osv osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var inte en A/B test jag gjorde utan jag menar att jag lyssnat på båda lurarna vid olika tillfällen.. Har ett par Pro2500 själv som huvudlurar. Man tänker inte på att det låter bättre vid lägre volym utan det låter rätt och bra helt enkelt. Det jag märker mest när det gäller S-logic är att dom upplevs som att lyssna på riktiga högtalare, oftast får man ju känslan av att det låter inne i huvudet om man lyssnar i lurar men det slipper jag med Pro2500.

En sak som jag tycker lite sämre om ang min Pro2500 är att dom helt och hållet är gjorda av plast, en sorts lite mjukare plast då som gör att dom faktiskt känns lite billiga och jag är lite orolig för hållbarheten, men än håller dom och har varit med om en del ändå. Det följer dock med en bra väska att bära lurarna i mellan sessioner som tur är.

Det låter riktigt nice! Märkte du av den påstådda volymeffekten av S-Logic, dvs att man kan lyssna på jämförelsevis lägre volym än, ja till exempel K701, och ändå uppleva fullgod hörselupplevelse?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, tack för alla svar. Hur pass trögdrivna är Ultrasone jämfört med AKG-burkarna? Jag tycker att det går att få bra ljud och jämna tryck ur AKG-lurarna utan ett litet kärnkraftverk till lurförstärkare, men på det området vet jag mindre om Ultrasone. Har läst både och, så jag är lite förvirrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men K601. Kan dock inte jämföra mot Ultrasone.

Hur var K601 att mixa med? Jag är i köpfas vad gäller mycket och det kan behöva bli en plånboksfråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska intressant att så många på forumet gillar och rekommenderar Ultrasone. Jag var i två musikbutiker i onsdags o skulle prova mixlurar och båda dem hade tatt bort Ultrasone ur sortimentet för att dom hade fått "dålig respons" från kunderna.

Med detta menar jag inte att dom är dåliga på nåt sätt, men efter vad jag har läst/hört/provat det senaste så verkar det vara mycket av en smaksak vad som passar en bäst själv. Och det gör ju inte köpbeslutet lättare precis...suck, jag kommer aldrig kunna bestämma vilka lurar jag ska köpa 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikbutikerna i lilla Sverige som numera är uppköpta följer självklart vad som säljs men även styrda av konglomerat och storkedjor som Harman group osv vilket borgar för ett snävare och väldigt likriktat produktsortiment, är folk så dumma så dom inte fattar vad Ultrasone är så är det synd, lita på oss veteraner vi har hört det mesta!!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var K601 att mixa med? Jag är i köpfas vad gäller mycket och det kan behöva bli en plånboksfråga.

Jag föredrar generellt högtalare framför hörlurar. Jag gör gärna de klassiska misstagen i lurmixar. Svag sång, svaga reverb, starka trummor. Men K601 funkar definitivt att mixa med.

Personligen tycker jag inte K701 ger så mycket mer, framförallt inte med tanke på prisskillnaden. Har dock inte mixat i dom senare, bara lyssnat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar generellt högtalare framför hörlurar. Jag gör gärna de klassiska misstagen i lurmixar. Svag sång, svaga reverb, starka trummor. Men K601 funkar definitivt att mixa med.

Personligen tycker jag inte K701 ger så mycket mer, framförallt inte med tanke på prisskillnaden. Har dock inte mixat i dom senare, bara lyssnat.

Ok, jag förstår. Jag föredrar också högtalare, ingen tvekan om saken. Men jag befinner mig i ett läge där min studio måste vara väldigt tyst, och då får det bli lurar. Nej jag är också osäker på om det är värt att köpa K701 istället. Jag kommer definititvt inte att göra bättre mixar i K701 än i K601, så på det viset spelar det ingen roll. Det är övrig lyssning jag funderar på där, men å andra sidan så kan man i så fall investera i ett par njutarlurar längre fram. Om man känner att man måste 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...