Jump to content
Annons

AKG K701/702 eller Ultrasone PRO 2900? Köpdags!


AnthonyS

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)

joachime fick mig att lyssna på k601.

Valet stog mellan k601 och hd650.

Valde k601, lyssnade även på k701 men kunde också konstatera att det var liten skillnad mellan k701 och k601.

Jag har mixat med hd600 innan och tycker nog att k601 är mer högtalarlik vilket jag gillar.

k601 är dessutom bekvämare för mig att ha på sig än hd600. Har lyssnat som snabbast på Ultrasone men har ingen åsikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ultrasone är grejen om du vill kolla basen, och inte har stora monitorer. Annars tycker jag om AKG, dom har ett lite mer lättarbetat sound enligt mig. Ultrasone känns lite "Where Am I?". Men båda funkar att sätta en mix i, garanterat. Jag tar hellre Ultrasone och diggar loss i. AKG är lite mer som en spegelblank sjö. Ultrasone är lite vågor och shit. You like to ride? Ultrasone. You like to relax? AKG.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par AKG K702 och tänkte ge min syn på dem.

Tidigare har jag bara haft slutna lurar i form av ATH-M50 som var överdrivna i basen och var jävligt obekväma enligt mig. Det är viss skillnad på öppna lurar. Jag upplever inte ljudet lika nära och tätt inpå i AKG som det var i ATH-M50. Ibland skulle jag vilja att ljudet var lite "intimare" utan att höja volymen för mycket.

Stereobilden i K702 är väldigt bred och de olika ljudet in musiken är lätta att höra och placera. Jag tycker de låter riktigt bra på akustisk musik men kanske inte lika bra på grötigare och intensivare musik som typ rock. De är otroligt lätta och bekväma men jag antar att bekvämligheten är en ytterst subjektiv sak.

Inför första lyssningen med AKG-lurarna hade jag väldigt höga förhoppningar på dem. Så pass höga att jag blev besviken, tyckte det mesta lät dåligt. Kanske har det att göra med att de är så "ärliga" och att jag fick uppleva musiken som den egentligen låter. Nu tycker jag att dem låter bra, men jag är inte helt övertygad om dess storhet än. Jag har inte haft dem så länge.

Redigerat av Strano
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara tillföra en sak jag märkt med mina Ultasone pro 2500. När jag började lyssna på dom tyckte jag dom saknade lite mellanregister och lät aningen hårda.. Efter att ha lyssnat ett antal långa timmar känns det som om hårdheten har avtagit och mellanregistret finns där som det ska nu.. Kan vara så att dom behövde "spelas in"? Kanske därför många inte riktigt gillar dom direkt när man lyssnar på nya i butik.

Skulle vara kul att höra vad Claes här på forumet har att säga om detta fenomen.. Han har ju hört både pro 2500 och 2900 ett tag. Har Claes kanske A/B test ett sprillans nytt par med ett äldre "inspelat" par?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju både Ultrasone 650 som är alldeles för vassa för min smak samt 2500 som vi redan konstaterat du och jag och Claes, att dom är oöverträffade vad gäller accuracy och känsla i neutralitet och därigenom ett par lurar man kan lita på i flera sammanhang, jag upplevde också att de behövdes spelas in en aning, det enda som är dåligt är plasten som du själv sa hegobald, den känns smäckig men det är ju ljudet som är det intressanta, synd att inte mer folk vågar testa men på andra håll är dom ju jättepopulära med rätta (man blir aldrig profet i sitt...)

😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det där med att spela in lurar är jag ytterst skeptisk till.

Jag trodde också att mina lurar hade spelat in sig.

Jämförde med ett par sproilans nya av samma sort och dom lät likadant som mina "inspelade".

Man vänjer sig helt enkelt med ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vara kul att höra vad Claes här på forumet har att säga om detta fenomen.. Han har ju hört både pro 2500 och 2900 ett tag. Har Claes kanske A/B test ett sprillans nytt par med ett äldre "inspelat" par?

Jag gjorde faktiskt en sådan jämförelse med de äldre Proline2500, där jag hade ett par som jag hade använt i något år och jämförde med ett sprillans nytt par.

Jag har ju 2 utgångar på min DAC1, så jag pluggade in båda lurarna samtidigt och växlade sedan mellan paren, hade ena parets ena kåpa till ena örat och andra parets till det andra örat - och växlade fram och tillbaka och hade mig. Hur jag än försökte, så kunde jag inte höra någon skillnad.

Jag skickade då en fråga till Ultrasone om det - och de svarade att det möjligen kan bli någon liten skillnad efter burn-in, men i så fall är det ytterst marginellt. Förmodligen vill de inte göra någon av sidorna upprörd, så de öppnar lite mot att det kanske kan finnas en ohörbar skillnad, typ... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig testat Ultrasone pro 2900 lurarna fast jag äger ett par k701. Vill helst inte svara på hur dom är att mixa i då jag själv ogillar att mixa i lurar, har slaskmixat lite i dom när mina monitorer ej funnits att tillgå, men inget jag blivit fullt nöjd med. Ljudet är dock neutralt såvitt jag hör och skönt att lyssna på under längre perioder samt på höga volymer utan att bli uttröttande, dom var lite hårda i diskanten första perioden men öppnade upp sig efter ett tag. Men det jag framförallt gillar med dom är att dom är otroligt komfortabla, sitter som gjutna på mitt huvud och kan ha dom på mig timmar efter timmar utan att knappt känna dom på huvudet. Har ett annat par lurar med en huvudbygel liknande den på pro 2900 lurarna men jag får väldigt ont på ovansidan av huvet efter ett tag av dom. Dom var iof billiga skitlurar men bygeln ser såvitt jag kan se exakt likadan ut. Har alltid gillat AKG:s "flytande" huvudbygel och har aldrig haft några som helst komfortproblem med någon av mina AKG lurar. K701 är dock väldigt öppna och man hör allt bakgrundljud i princip lika bra med lurarna på som av och dom läcker även en hel del ljud ut.

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan slå ett slag för K601. Har jobbat med dom i ca tre år tror jag. Fantastiska lurar. Har dom alltid när jag jobbar hemma, eller i studion vid inspelning (Alltså i egenskap av tekniker, inte när jag själv sjunger). Det enda negativa är att dom läcker ganska mycket, så har man en sambo lär det klagas en del. Trust me. I know... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan slå ett slag för K601. Har jobbat med dom i ca tre år tror jag. Fantastiska lurar. Har dom alltid när jag jobbar hemma, eller i studion vid inspelning (Alltså i egenskap av tekniker, inte när jag själv sjunger). Det enda negativa är att dom läcker ganska mycket, så har man en sambo lär det klagas en del. Trust me. I know... 😆

Funkar dessa bra till ett Presonus Firestudio Mobile eller behöver man ytterligare förstärkning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ultrasone 2500 är på inget sätt obehagliga att ha på skallen, 1 eller 10 timmar spelar ingen roll men som trådskaparen efterlyser och som vi Ultrasonevänner sagt gång på gång så famlar ni i mörkret eller jagar budget med de flesta övriga förslag, trust me I know ;-)

Menar du att du uppfattar Ultrasone som så pass mycket bättre, eller....vad syftar du på! Kritiserar absolut inte, bara nyfiken - Är själv ute efter kvalitativa hörlurar för ungefär samma användningsområde och i samma prisgrupp. Tänker också i samma tankar - 701/702 eller 2900 (eller 2400).

Redigerat av Susanna1987
Link to comment
Dela på andra sajter

Funkar dessa bra till ett Presonus Firestudio Mobile eller behöver man ytterligare förstärkning?

Det vet jag faktiskt inte. Kör mina genom ett apogee duet eller Presonus Monitor Station. Fungerar jättebra. När jag köpte dom så kostade dom runt 2300:- och dom är helt klart värd det priset. Nu kostar ju dom bara runt 1300 hundra eller så.

Det enda som jag tycker är lite negativt med dom är att dom är lite basfattiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att du uppfattar Ultrasone som så pass mycket bättre, eller....vad syftar du på! Kritiserar absolut inte, bara nyfiken - Är själv ute efter kvalitativa hörlurar för ungefär samma användningsområde och i samma prisgrupp. Tänker också i samma tankar - 701/702 eller 2900 (eller 2400).

Jo som jag/vi Ultrasoneförespråkare har sagt så många gånger nu så är dessa neutrala mm och lämpar sig mkt väl för mixning, jämfört med AKG k271 studio som ansågs "bäst" på sin tid men som jag fortfarande använder som påläggslurar då dom är slutna men för rena mixjobb OM man inte har tillfredsställande monitorer så är det US2500/2900!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo som jag/vi Ultrasoneförespråkare har sagt så många gånger nu så är dessa neutrala mm och lämpar sig mkt väl för mixning, jämfört med AKG k271 studio som ansågs "bäst" på sin tid men som jag fortfarande använder som påläggslurar då dom är slutna men för rena mixjobb OM man inte har tillfredsställande monitorer så är det US2500/2900!!!

Du råkar inte veta sådär rakt av vilka de konkreta, hörbara skillnaderna mellan 2400 och 2900 är? jag förstår att de är två olika prisklasser, men skulle gärna veta vilka skillnader som finns mellan dessa två 🙂. Tack för ditt svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nu skall jag vara tydlig och säga att jag tex föredrar gamla HD600 framför HD650 pga att jag inte gillar baspuckeln som HD650 har.

HD600 och AKG K701/K601 påminner mer om varandra i botten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snabbt gått igenom en förklaring av en sådan graf. Nu förstår jag väl förhoppningsvis fundamenten i alla fall. Om jag satsar på prisnivån 1000-2000 SEK bör man alltså välja AKG K701 över 2400 p.g.a de fluktueringar som sker mellan </> 3khz-intervallen i de högre regionerna på 2400-modellen. Dock har 2400-modellen bättre/annan bas. Sedan stod det i och för sig att man skulle ta sådana grafer med en massiv nypa salt.

Tack i alla fall! Fått lite mer klarhet i det hela.

Redigerat av Susanna1987
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Svårt att veta vad man gillar, lyssna är enda tricket.

K701 är ganska raka jämfört med U2400 vilken en del tycker låter tråkigt.

Skitsvårt att veta vad man gillar så grafer är inget att lita på.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

rolig site drloop, tyvärr hade dom inte 2500 eller 2900 där så jag plockade ihop dessa:

graph

: - )

Som sagt, man vet inte om graferna går att lita på men dom beskriver åtminstone min känsla av tex HD650 vs K701, mer bas!

Link to comment
Dela på andra sajter

För tillfället sitter jag med ett par 300-kronors Philips-hörlurar och chipset-soundcard. jag har en känsla av att båda dessa och även Sennheiser-alternativ + Komplete Audio 6 kommer ge mig en ljudupplevelse som får min nuvarande musiklyssning att blekna avsevärt 🙂.

Tackar för att ni tog er tid att förklara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...