Jump to content
Annons

Hur låter mixen? [ny mix 2011-11-01]


ramoand

Recommended Posts

Tjo!

Har gett mig på att mixa en av bandets gamla låtar med vår förra sångare. Brukar mest jobba med house annars men tanken är att jag skall göra ett försök o mixa vår nästkommande platta som vi håller på att spela in nu. Skulle gärna vilja ha lite feedback på mixen, hur låter det?

Ni kan lyssna här:

http://soundcloud.com/andreasksweden/love-died-yesterday-omastrad

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med henk2055, trummor är lite anonyma (försvinner mycket i refrängerna). Basen är lite ofokuserad också.

Skitsnygg låt annars! 🙂

Mvh/Peter

Kul att du gillar låten 🙂 Ska ta o se över mixen me trummorna 🙂 Hur menar du att basen är ofokuserad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna är för låga och baskaggen tycker jag saknar lite definition (klick) Men försök istället eq:a ut lite diskant i kaggens "klick område" från t.ex. gurorna så lär kaggen komma fram bättre. Tycker också att sången känns lite torr och för nära så att säga, smälter inte riktigt ihop med resten. Försök kanske med lite reverb/delay, men bara en gnutta så att det inte blir för grötigt. Du kan även testa att dubba sången lite i refrängerna, tyckte inte dom lyfte tillräckligt. Annars låter det bra tycker jag, skön låt och han hade fett skön röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Tycker mixen i det stora hela låter riktigt bra!

Två saker tänker jag dock på.

1. 3:30 vad händer där? Jag tycker inte riktigt om hur materialet verkar vara klippt, det låter inte naturligt.

2. Trummorna dränks möjligen fortfarande lite under refrängen framför är det riden som jag tycker är lite tyst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt! Tycker mixen i det stora hela låter riktigt bra!

Två saker tänker jag dock på.

1. 3:30 vad händer där? Jag tycker inte riktigt om hur materialet verkar vara klippt, det låter inte naturligt.

2. Trummorna dränks möjligen fortfarande lite under refrängen framför är det riden som jag tycker är lite tyst.

Tackar 🙂 Ska jobba lite mer på trummorna. Det är data-trummor som inte är riktigt hundra. Riden e typ bara klocka och sen e de dubbat med lite crashar så de e lite halvlurigt att få till 😛

Vad menar du låter onaturligt vid 3:30? Jag hör inte riktigt vad det är du menar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan var jag som hör tokigt men jag tycker att sången, den som kommer in med "oohhh", vid ca 3:30, att det låter lite som om den egentligen börjar ett par hundradelar tidigare men att ljudet har blivit klippt. Antingen för att börja exakt eller för att ta bort en inandning eller något annat som kommit med i tagningen. Nu börjar det väldigt exakt och med vad jag upplever ett klick som eventuellt kommer från klippningen men det kan ju också vara något annat som lurar mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan var jag som hör tokigt men jag tycker att sången, den som kommer in med "oohhh", vid ca 3:30, att det låter lite som om den egentligen börjar ett par hundradelar tidigare men att ljudet har blivit klippt. Antingen för att börja exakt eller för att ta bort en inandning eller något annat som kommit med i tagningen. Nu börjar det väldigt exakt och med vad jag upplever ett klick som eventuellt kommer från klippningen men det kan ju också vara något annat som lurar mig. 🙂

Aah kan hålla me dig där. Borde kanske varit en inandning innan där för göra det mer naturligt 🙂

Är det nåt annat som kan förbättras?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att du gillar låten 🙂 Ska ta o se över mixen me trummorna 🙂 Hur menar du att basen är ofokuserad?

Nya mixen är mycket bättre! 🙂

Jag tycker att basen kunde varit lite högre (läs: tycker den är lite luddig - annan eq?).

Mvh/Peter

PS: ska lyssna i detalj vid senare tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Krillo (oregistrerad)

Trycket ökar inte när trummorna kommer in (eller borde kommit in) det är mest en virvel man hör. Tycker oxå att det borde ligga en hihat på 4e delar under breaket som börjar 3:03.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trycket ökar inte när trummorna kommer in (eller borde kommit in) det är mest en virvel man hör. Tycker oxå att det borde ligga en hihat på 4e delar under breaket som börjar 3:03.

Nää de ökar inte så mycket som det borde göra. Tycker det är svårt att få tillräcklig volym på mastern utan att tappa dynamik. Får jobba vidare med det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Bra sång. Stark potential.

Mina 2 cent:

Det är en hel del frekvenskrockar här. Mina öron tycker att det är mycket runt 100-250 hz samt 5-7khz som bråkar.

Sången kunde vara lite högre i mixen, men det löser sig automatiskt om du sänker vänsterguran lite som tar för sig lite för mycket. Trummor behöver ett tydligare anslag, basen mer separation.

Har du reverb på baskagge och elbas (ta isåfall bort)? Låter som att du har ett reverb på hela trumpaketet...? Baskaggesamplingen är jag inte jätteförtjust i, den skulle jag nog ta en sväng på. Pukorna grötar och har en baspuckel som behöver sänkas... hela trumpaketet behöver ett tydligare anslag och mer definition.

Elbasen är svår att hitta då den både krokar med baskagge, gitarrer och pukor. Den behöver en tydligare botten (ev kanske du får gå under kaggen) och lite knorr på toppen (lite dist/overdrive kan hjälpa) för den ska hittas i mixen, i övrigt skäras för gitarrerna.

Gurorna; bestäm var botten på dem ska gå (kan skäras ganska högt för att lämna åt basen; lyssna på helteten), skär hårt under och bestäm var elbasknorren ska få komma igenom och om det behövs sänk lite där.

Padsen bör fylla ut hålrummen som övriga instrument lämnar, sänk de frekvenser som krockar med gitarrerna och trummorna. Padsen kan med fördel ha en hel del reverb (med skuren botten) för att ge ambience åt mixen. Detta kan ev sidechain-komprimeras pyttelite mot trummorna eller mastern (med lagom lång öppningstid) för att inte såsa ner för mycket.

Sänk volymen på vänstergitarren (och kanske panorera lite hårdare), panorera mittengitarren lite åt höger och kanske panorera/stereobredda padsen (och ev sänk dem lite då om det behövs).

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter rätt bra nu! Annars håller jag med MrBluesman, fortsätt så 🙂 Kan tycka att solot är lite torrt om man får vara petig, lite stelt och rakt så att säga, skulle vilja ha mer "feeling" och bendar med mera.

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Låten är kanon. Bra jobbat.

Den första mixen är inget bra.. Den andra är betydligt bättre. Du måste separera frekvenserna betydligt mer. Instrumenten "spelar ut varandra" i frekvenserna , låter som om du har för mycket på 250 - 400hz på instrumenten. Sången skall vara klarare i frekvens. öka mer runt 4000hz och 12000hz för briljans. var försiktig med att dra ner mellanregistret, då sången lätt blir odynamisk.

Börja med trummor så de låter bra i sig själva. lägg på basen se till så basen hamnar i rätt frekvens med trummorna. Gitarr osv. Var försiktig med Reverb då man lätt färgar frekvenserna om man inte ser till att reverbet jobbar med rätt frekvenser för det specifika instrumentet.

Bara på det igen. Tycker låten är riktigt bra och är värt att lägga ner mycket tid på mixen 🙂

PS: MrBluesMan har klar för sig vad som bör göras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte låtsas att jag kan mixa, det kan jag inte. Men jag har ju öron som alla andra, och jag måste säga att det här låter helt fantastiskt! Kanonlåt och i mitt tycke en mycket bra sångare!

Frågar du mig är låten klar (se första meningen igen).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska inte låtsas att jag kan mixa, det kan jag inte. Men jag har ju öron som alla andra, och jag måste säga att det här låter helt fantastiskt! Kanonlåt och i mitt tycke en mycket bra sångare!

Frågar du mig är låten klar (se första meningen igen).

Tackar så mycket 🙂 Det var riktigt kul att höra 🙂

Jag skulle gärna vilja ha lite feedback på frekvenserna i mixen, nån som orkar ge sig på det? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...