Jump to content
Annons

Hjälp med mixning!


Valentino

Recommended Posts

Annons

Jag hade kikat med nån form av flex-verktyg och försökt få det avsevärt tightare. Speciellt gitarrerna känns lite för dominanta för att komma undan med otightheten. Sen skulle trummorna må bra av att vara mer drivande och nära i soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången skulle gå genom en LA-2A eller nåt...den liksom försvinner ibland. Då får du upp nivån lite jämnare.

Sen ta hand om basen som JohnRick skrev och ta ner gurorna lite just där sången dominerar, kanske runt 2 kHz...

Link to comment
Dela på andra sajter

Spontant tycker jag att trummorna är på tok för låga i mixen (Hörde inte kaggen alls) samt så är gitarrerna lite dominerande överlag. Basen känns även lite burkig och trummorna känns som pappkartonger. Tycker även att i princip alla beståndsdelar behöver en rejäl dos kompression. Men jag gillar ju också när det låter lite modernt sådär samt när mixen ligger och slickar nollan konstant 😛 Låten var förövrigt rätt svängig och skön (Speciellt refrängen) Blev glad när man hörde den mot slutet 🙂 Men framförallt behöver sången fixas, den åker ju upp och ner som en berg och dalbana som det är nu. Vet inte vilket daw du kör med, men testa att lägg på en limiter för att klippa de värsta topparna och komprimera några decibel med kort attack, inte alltför lång release samt ratio runt 3-6 nånstans. Du kan även försöka automatisera bort de värsta volym skillnaderna. Du kan även testa http://www.digitalfi...tem=2&subItem=5 framförallt blockfish kompressorn kan göra underverk, men alla pluggarna i det paketet är otroligt bra för att vara gratis enligt mig.

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hör inte heller kicken. Misstänker att basen maskerar den. Sola basen och kicken och lyssna så de inte krockar. Upp med trummorna. De är allt för låga och pappvirvel. Referenslyssna på låt som du inspirerats av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hörs iaf allt bättre förutom basen som knappt hördes 😛 men det "andas" väldigt mycket om hela mixen istället. Kanske för hårt komprimerat? Baskaggen låter lite "pappkartongig" kan jag dock tycka. Testa ta bort lite runt 200-400Hz och öka bas samt diskant efter behov så blir den nog lite modernare. Dock handlar ju det om smak och tycke. Han som körar på slutet med aaaaaaah eller va han nu sjunger hörs dock på tok för mycket.

Redigerat av LarsoyH
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
drloop (oregistrerad)

Trummorna är väldigt skramliga.

Försök reda ut trumljudet.

Basen skulle nog bra av lite mer kompressor, men det är svårt att avgöra eftersom mixen pumpar.

Sången skulle må bra av lite mer topp och kanske lite vid 5khz gissar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Prova att ta bort all EQ och kompression som du lagt på och sätt en grundbalans på trummorna tillsammans.

Efter det så sätt kompressor och limiter på baskaggen få sätt ljudet på den ihop med resten av trumsettet.

Jobbade dig sedan vidare men virveln osv vidare, se till att lyssna på hela setet när du jobbar.

Är inte inspelning helt åt skogen så borde du få ett bättre sound än vad du har nu. Trummorna är tunna.

Om det är lite kasst inspelat så får man ta till ganska radikal EQ för att få till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

det första jag tänker på är att sången är alldeles alldeles för hög, och ojämn. Kören i slutet tar ju nästan kål på allt annat ljud också. sen låter det ibland nästan som att bandet som kompar spelar tre olika låtar. Dessutom är gitarren ostämd. Finns det nån möjlighet att göra om inspelningen skulle jag nog rösta på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen i sista versionen lämnar mycket att önska men är avsevärt bättre än den allra första, så det går framåt 🙂 Sången måste dock ner i volym och den eq som är satt på sången ger ett ihålig och hårt ljud.

Främsta problemet är dock inte så mycket mixen, som att basen, gitarren och trummorna under större delen av låten bokstavligt talat spelar tre helt olika låtar, som Frekvensspektrumanalysator också tar upp ovan. Det finns inget samspel överhuvudtaget i de här partierna. Ledsen att komma med såpass hård kritik, men ni behöver repa låten mer innan ni spelar in den, framförallt då för att hitta komp för varje instrument som funkar ihop med resten. Om man vill göra musik med mycket energi där alla så att säga spelar hela tiden, så måste de enskilda delarna verkligen funka ihop annars blir det bara oväsen. Om det nu inte är just det man är ute efter, vill säga 🙂

Redigerat av Bodhi
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur menar du?

jag menar att det som två redan påtalat att det låter som om tre spelar var sin låt förmodligen har en del i det att det spelas inte helt tight om man säger så

det fladdrar en hel del mellan bas å trummor å även gitarren bitvis

det gör att helheten av låten inte känns som en helhet utan som tre delar som inte kuggar i varann riktigt

så min fråga är om låten verkligen är tänkt att gå så så att den effekten uppstår

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...