Jump to content
Annons

Krönikan: "Hämnden är ljuv"


Nyhetsroboten

Recommended Posts

Annons

Gjorde en liknande sak när jag var med och lirade in senaste Dan Hylander-plattan. Eller två skämt rättare sagt, båda riktade mot trummisen. Första skämtet gick ut på att alla hade pratat ihop sig om att gitarristen skulle gå in och lägga in koklocka i en av låtarna. Grejen var att det var den lugnaste och mest finstämda låten på hela skivan. Trummisen stod inne med oss i kontrollrummet. Jag och Dan satt vid mixerbordet. Till en början slog han bara 4-delar, men i refrängen körde han 16-delar. Trummisen vred på sig och svor tyst för sig själv. Vi andra höll på att avlida av kvävt skratt. Efteråt såg han helt förtvivlad ut och då brast det såklart för alla inblandade.

Andra skämtet var att trummis skulle spela in ägg på en låt. Han fick köra hela tagningen igenom, runt 4 minuter. Man såg verkligen krampen sprida sig i hela kroppen på honom. Efteråt, innan han hann att komma in i kontrollrummet, så flyttade jag spåret en aning så att det var aningen off. Han blev helt förtvivlad igen och fattade inte hur det kunde vara så otajt. Asgarv igen.

Fina minnen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaa, kul läsning ju!

Trodde att jag var ensam om att busa medelst att flytta spår så ett litet (men dock totalt hörbart) lagg uppkommer 😄

Musikern/sångaren får alltid något desperat i blicken ☺️

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ibland kan ju skämten och missarna bli en förbättring. Jag är gammal i gamet och minns när punken kom. Jag jobbade som studiotekniker och ville ha perfektion - innan jag insåg att det var känslan som var det viktiga och att resultatet ofta blir bättre när det inte är perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbade som studiotekniker och ville ha perfektion - innan jag insåg att det var känslan som var det viktiga och att resultatet ofta blir bättre när det inte är perfekt.

Ah, den gamla goda "känslan är det som räknas"-argumentet 😄

Alla som säger att de "lirar med känsla" är de som av en eller annan anledning vill beslöja en brist eller ouppnått mål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, den gamla goda "känslan är det som räknas"-argumentet 😄

Alla som säger att de "lirar med känsla" är de som av en eller annan anledning vill beslöja en brist eller ouppnått mål.

Jag minns första gången jag hörde "Living la vida loca" med Ricke Martin. - Gitarren är ju ostämd, tänkte jag när jag hörde solot. Men sedan tänkte jag, "det är ju genialt!" Låten handlar ju om en som blivit galen och den ostämda gitarren illustrerar det galna. Sedna hörde jag i dokumentärfilmen om John Lennon att han, efter att han stämt gitarren perfekt, avsiktligt stämde ner g-strängen lite för att mera liv - och "känsla".

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ah, den gamla goda "känslan är det som räknas"-argumentet 😄

Alla som säger att de "lirar med känsla" är de som av en eller annan anledning vill beslöja en brist eller ouppnått mål.

Och den som myntade "det viktiga är inte att vinna utan att delta var ingen vinnare".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...