Jump to content
Annons

109tracks/60bussar - Problem!


Crusner

Recommended Posts

Tjena!

Ni som använder er utav Logic har garanterat sett det fantastiska meddelandet SYSTEM OVERLOAD....?!

Jag håller på att mixa ett projekt på 109 audio tracks och det ligger väl runt en 60 bussar med diverse waves pluggar i projektet.

MACbook pro i7 - 2,66 - 8gig ram och använder mig utav Logic pro 9. Jag läser audio från en 7200rps extern hårdisk och all buffertsize inställningar är korrekta.

Självfallet är detta en massa spår och det är inte så märkligt att det brakar ihop MEN det måste finnas någon lösning så att jag ska kunna mixa detta då deadlinen börjar närma sig...

Har ni några idéer?

Tacksam för snabba svar!

// Phil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sköna magsår man får av detta kan jag säga... Det värsta e att just denna låten "bara" har 109 tracks. Finns låtar på plattan som har 150+. Fantastisk misär detta...

Lösningen finns nog ej i Logic utan att kanske tweaka datan på något vänster. Några tips/idéer någon?

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det processorn eller hårddisken som maxas eller kanske båda? Läser från en extern och har 109 spår så kanske risken är stor att det är hårddisken. Just därför använder jag FLAC ljudformat i Reaper när jag spelar in pga komprimerat utan kvalitéförlust och det behöver inte laddas lika mycket från hårddisken/usb-minnet/usb-hårddisken. MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm..nu gav du mig en ide! Allt är inspelat i 44.1 / 24 bitars. Skulle det underlätta för datorn om jag expoterade alla filer som 16bitars och sen importerade de istället för 24bitars? Eftersom det är såpass många spår BÖR det underlätta för hårddisken...eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bounca ner i stems. D.v.s. exempelvis 10 spår med kör blir 2 spår stereo. Efter det kan du väl muta de regions som hör till solo-spåren (så de ej läses från hårddisken). Behöver du ändra något kan du alltid unmuta och bounca om.

MVH

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

MP3, Apple Lossless, and AAC Files

MP3 and AAC files contain compressed audio information. They are usually far smaller than equivalent WAV, AIFF, or SDII files. This reduction in file size is due to different encoding techniques that "throw away" some of the audio information. As a result, MP3 and AAC files do not sound as good as their WAV, AIFF, or SDII audio counterparts, depending on the source audio material.

 

Apple Lossless files also contain compressed audio information. As the name suggests, the compression used (ALAC) does not discard audio information in the same fashion as MP3 files. The sound of the compressed audio file is identical to the original recording.

- Logic Pro 9 User Manual

Se om du kan konvertera filerna till ALAC. Kanske går det att välja att spara projektet i annan mapp och samtidigt konvertera alla filer till annat format i samma process?

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Crusner. Jag fick en fråga från en person som undrade om Logic 9 var stabilt under Lion och samma person hävdade att Logic 9 tillsammans med i7 och Snow Leopard inte var en bra kombination.

Först ett par snabba frågor.

1) Vilken version av OS X använder du?

2) Vilken version av Logic 9 använder du?

3) Använder du hyperthreading i Logic?

4) Kör du Logic i 64-bitar?

Här en kopia på det svar jag gav:

"Och nu följer mina slutsatser som i och för sig är basserade på Logic 9.1.3. Senaste version av Logic är 9.1.5 vad jag förstått men hurvuda hyperthreadingproblemet kvarstår vet jag inte.

Har läst lite i frågan och tyvärr verkar det som att Apple inte skött sig riktigt som man förväntar sig när det kommer till hyperthreading och Logic. Listar siterna jag varit inne och tittat på. Några mer eller mindre utdaterade och jag har inte koll på om dessa siter hanterar senaste versionen av Logic och/eller Lion...

http://www.gearslutz.com/board/music-computers/611214-problem-logic-imac-i7-please-help.html

http://logicpro.se/phpBB2/viewtopic.php?t=5755&postdays=0&postorder=asc&start=0

https://discussions.apple.com/thread/2713724?start=0&tstart=0

Detta är vad jag kom fram till efter att ha läst igenom ovanstående länkar:

* Logic kan inte hantera hyperthreading på ett korrekt sätt i Snow Leopard med Logic 9.1.3. Lösningen är att stänga av hyperthreading i Logic och köra på två kärnor vilket verkar fungera bra. Smolket i bägaren är att man använder 1/4-del av CPU-prestandan. Förhoppningsvis är det en tidsfråga innan Apple rättar till problemet att Logic är dåligt på att hantera hyperthreading men det finns inga garantier. Har heller inte koll på hur Logic fungerar i Lion med Hyperthreading.

* De som har blandat RAM-minnen får problem. Tittar man på Apple Store erbjuds 4, 8 eller 16 GB RAM och flertalet som har 12 GB RAM installerat har problem. Jag misstänker att datorn mår bäst av att ha samma typ av minne installerat.

* Tredjepartstillverkare har inte alltid uppdaterat sina pluggar till 64-bit och detta skapar oreda om man kör Logic i 64-bitar då dessa tredjepartstillverkade pluggar kräver en 32-bitars brygga vilket i sin tur verkar dra mycket CPU-kraft och verkar leva vilda västen.

* Kör man Logic i 32-bitar begränsas RAM-minnets maxkapacitet till strax under 4 GB RAM för Logic i och med den fysiska minnes adresseringen för 32-bitar (2^32/1024/1024 = 4 GB). Detta behöver inte vara ett problem men kör man med pluggar som har mycket stora samplingar kan man få trubbel."

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

när vi var igång och mixade mkt, och fick projekt på 100+ spår brukade vi på direkten splitta upp låten i vocal-mix och track-mix. det blir lite meckigare, men det gör att man slipper de flesta overload-problemen. Ibland fick man ju styra upp det i efterhand då man trott att man skulle kunna mixa låten rakt av utan problem....

Link to comment
Dela på andra sajter

BigChief (oregistrerad)

Ta beslut kära nån!

Det kan låta nedlåtande, jag vet. Jag läste in mig lite på gamla producentgiganter som beskriver när de på den gamla goda tiden var tvungna att ta beslut och bounca efter 16 kanaler eller redan vid fyra och jag brukar sitta med 50+ kanaler...

109?

Jag skulle lite filosofiskt se över mitt arbetssätt men i värsta fall lyfta över några bouncade stereospår i ett nytt projekt för att fortsätta med, om inte annat, bättre överblick..

Link to comment
Dela på andra sajter

109 spår ska ju inte vara några problem alls. Men det är klart när det kommer till 60 bussar så kanske det blir lite för mkt slussande med filer så cpu får slita lite där.

Men jag vete fasen en i7 ska ju klara det.

Får du en cpu-spik? Sker det på samma ställe eller sker stoppen helt slumpmässigt?

Jag hade på min gamla Powermac G5 ett klusterknas på audiohårddisken vilket gjorde att låten alltid stannade på samma ställe. Så jag körde iDefrag och det försvann. Kan ju vara nåt knas där. Kolla oxå skivverktyget om det hittar nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...