Jump to content
Annons

Hur räddar man låten trots bara trummor med rumsmick?


Greenlight

Recommended Posts

Har precis börjat leka med mixning. Första uppdraget är att mixa en låt som har trummorna inspelade med endast en rumsmick, eller om det är överhäng. Låter vidrigt. Slamrigt och tar in massa jobbig gitarr och hihat och cymbaler.

Går det att lösa? Hur gör man?

Första tanken är att antingen duplicera kanalen och försöka EQa fram virveln i den ena, och kaggen i den andra. Tvivlar dock på att det blir bra. Har suttit i en halva kvällen men det är svårt.

Kan man göra om den till MIDI fil och helt byta ut ljuden, eller kan filtera bort allt annat och renodla virvel och kagge?

Någon erfaren som har en idé?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nä Logic 8

Finns det där? Hur funkar det?

Inte lika smidigt. Får se om jag minns.

Om du dubbelklickar på regionen som ligger på trumspåret så får du upp Sample Editor.

I menyn Factory ska det finnas en function som heter Audio to Midi eller något liknande. Prova att experimentera med den. Det är inte säkert att du kan få ut något matnyttigt av ett överhängsspår, men det kan vara värt att försöka. Så lär du dig funktionen till nästa gån behovet dyker upp. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lika smidigt. Får se om jag minns.

Om du dubbelklickar på regionen som ligger på trumspåret så får du upp Sample Editor.

I menyn Factory ska det finnas en function som heter Audio to Midi eller något liknande. Prova att experimentera med den. Det är inte säkert att du kan få ut något matnyttigt av ett överhängsspår, men det kan vara värt att försöka. Så lär du dig funktionen till nästa gån behovet dyker upp. 🙂

Ok ska testa. Tack 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ehh, Logic 8 kom väl med så mycket ljud att man knappt orkade installera allt....

Hm . . men det är inte den där feta studio versionen jag har med massa grejer.

När jag skapade ett software spår kan man välja några syntar i I/O. En trumsynth som heter Ultrabeat. Det är det enda trumgrej jag kan hitta.

Det är en panel som ser ut som något ur en b-scienfiction film. Fattar ingenting. När jag trycker på klaviaturen kommer det bara en ton. Inga trumljud. Har provat trycka på massa knappar men det händer inte ett jota.

Hur lägger man in trumljud i midispåret med trummorna tro?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

I ett sånt där fall måste man tänka "Hur mycket kan jag rädda och är den kvalitet jag kan få ut av slutresultatet värt tiden jag lägger ner?". I det här fallet så verkar det som att du kommer slita ihjäl dig för nåt som i bästa fall låter plastigt. Är nu dessutom basen dålig så är det "Gör om, gör rätt" som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så mixar du allt annat efter trummornas förutsättningar. Kanske inte passar låten, men en gång i tiden spelade man ju faktiskt in allt med en mikrofon eller kanske en per musiker. Jag hjälpte en polare med en demoinspelning i somras där han spelat in trummor, bas och gitarr live med en iPhone i en replokal. För att få sången att sitta i "mixen" sen så fick jag skära massa bas och diskant och bitreducera kraftigt. Så mitt svar är väl att försämra de andra ljuden och kalla inspelningen "Lo-fi". Alltid tilltalar det någon.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet inte. Vad skulle ni göra om det här var alla trummor:

http://www.speedysha...M_STEM_01.1.aif

Det där lät ju ganska bra ändå. Skitigt och tungt i alla fall. Inte helt olikt hur drumouttake (heter det så?) med Led Zeppelins John Bonham låter. Denna från Polarstudion tex:

http://www.youtube.com/watch?v=hCJcrHncTCU&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det där lät ju ganska bra ändå. Skitigt och tungt i alla fall. Inte helt olikt hur drumouttake (heter det så?) med Led Zeppelins John Bonham låter. Denna från Polarstudion tex:

http://www.youtube.com/watch?v=hCJcrHncTCU&feature=related

Jo själva trummandet är underbart, men problemet är att det är så mycket gitarr att det svårt att styra trummorna till den ljudbild som man vill ha.

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Var ni i en studio som inte är er/din, så ni måste boka in er igen där om ni vill spela in trummorna på nytt? Om det inte är du som spelat in, och det är gjort med bara en mick på trummorna och så mycket gitarrslask så testa att mixa som det är, efter de förutsättningar du har. Att gitarren slaskar behöver inte vara katastrof. Den som gjort inspelningen fattar säkert att det inte kan bli perfekt med det material du har att jobba med.

Har du provat att mixa ihop det du har? Tycker det låter som en ganska slamrig låt, och det är ju rejält med både kagge o virvel så det kan ju bli bra drag ändå.... Vad finns på de andra spåren?

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ni i en studio som inte är er/din, så ni måste boka in er igen där om ni vill spela in trummorna på nytt? Om det inte är du som spelat in, och det är gjort med bara en mick på trummorna och så mycket gitarrslask så testa att mixa som det är, efter de förutsättningar du har. Att gitarren slaskar behöver inte vara katastrof. Den som gjort inspelningen fattar säkert att det inte kan bli perfekt med det material du har att jobba med.

Har du provat att mixa ihop det du har? Tycker det låter som en ganska slamrig låt, och det är ju rejält med både kagge o virvel så det kan ju bli bra drag ändå.... Vad finns på de andra spåren?

Har en studio. Har provat att mixa allt med det med detta spår, men det det blir för slammrigt.

Bandet har spelat in alla spår i repan och vill försöka göra det bättre/annorlunda.

De andra spåren kan jag inte lägga ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en studio. Har provat att mixa allt med det med detta spår, men det det blir för slammrigt.

Bandet har spelat in alla spår i repan och vill försöka göra det bättre/annorlunda.

De andra spåren kan jag inte lägga ut.

Har du bara ett trumspår så är det ju inte mycket att göra åt? Det är väl ingen som kräver att du ska trolla?

Ang de andra spåren så menade jag inte att du skulle lägga ut dem, var bara lite nyfiken på vilka fler instrument som var inspelade, och på hur många kanaler. ,

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...