Jump to content
Annons

Nybörjare som vill slippa den tråkiga biten


gitchy

Recommended Posts

Hallå där fina varelser!

Jag är sjukligt peppad på att lära mig spela gitarr. För några år sedan, under högstadiets arma år, spelade jag för musikskolan i knappt ett år. Men eftersom det var en av de mest stela och oinspirerande upplevelser jag någonsinn bevittnat ("tipp-tapp" kring jul, & "knocking on the heavens door" resten av året) så slutade jag helt enkelt. Och nu, en halv evighet senare, ger jag och gitarren varandra utmanande blickar mest hela tiden, vi liksom dras mot varandra och jag vill inget hellre än att lära mig klinka.

Gitarren jag har är en nylonsträngad nybörjargitarr (Yamaha C45), och jag vill allra minst framstå som en okunnig prylnörd - men jag ogillar verkligen det dovt, mesiga nylonljudet. Musiken jag vill spela är främst patti smith, janis joplin, blondie.. osv. En elgitarr skulle ju sitta redigt fint men känns lite overkill innan man lärt sig spela ordentligt. Eller? Funderar hur som helst på att köpa en stålsträngad, vill ha det mer krispigt, metalliskt, hårt, och nylonslemmigheten ger mig rysningar.

Så, det jag är ute efter är helt enkelt två saker:

1. tips på en/flera värda stålsträngade gitarr som jag kan ha ett braaa tag, som låter hårt och som inte är allt för överdådiga prismässigt.

2. Hemsida/bok/annat mer härliga låtar, inga trissta musikskolelåtar, men som är grymt enkla nu såhär i nybörjarstadiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nu kan jag inte särskilt mycket om ämnet egentligen. Men jag har också försökt lära mig spela ett tag. Jag har sedan mer än tio år haft en aksutisk gitarr men jag tycker det låter för mycket när man övar. Just därför köpte jag en elgitarr (som jag spelar på utan förstärkare). Dessutom är det kul att koppla in den till datorn om man vill leka runt lite 🙂 Minns inte vad jag betalade, men nån instegsvariant kostar ju inte särskilt mycket.

Kör hårt! 🙂

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

mrbluesman: jag kanske är hjärntvättad av uråldriga musikskoleläraren, men enligt honom ska man spelat några år innan man ger sig på elgitarren. varför fick jag inget svar på, mer än typ" så gör man, elgitarr är mycket svårare ". min budget är inte så himlans stor. kanske 2000 framöver. något tips på elgitarrkit för det priset möjligen?

shimmen: jasså? förklara för den okunnige - på vilket vis?

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

mrbluesman: jag kanske är hjärntvättad av uråldriga musikskoleläraren, men enligt honom ska man spelat några år innan man ger sig på elgitarren. varför fick jag inget svar på, mer än typ" så gör man, elgitarr är mycket svårare ". min budget är inte så himlans stor. kanske 2000 framöver. något tips på elgitarrkit för det priset möjligen?

shimmen: jasså? förklara för den okunnige - på vilket vis?

🙂

Köpte en sådan här gitarr. Förvånansvärt bra för priset. De har paketlösningar också.

http://www.thomann.de/se/fender_squier_bullet_strat_rw_sb.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Gå till en gitarraffär och köp den som ropar på dig. ;-) Fast det kanske blir lite svårt med tanke på budgeten...

Jag skulle nog hellre spara lite och köpa en gura för ca 3000-5000 kr. Kanske tex en Hagström..? Du får mycket mer för pengarna i det spannet än upp till 2000. Fast visst går det hitta en hyffsad gura för under 2000 kr också, men det är lite svårare och kräver att man vet vad man letar efter. Lätt att man kommer hem med nått riktigt mög om man inte har iaf lite koll...

Link to comment
Dela på andra sajter

tjena!

kul att du vill lära dig 🙂

som alla andra säger. vill du ha en elgitarr, så köper du det.

finns väl finfina paket på 4sound (musikbörsen) runt en tvåtusing med förstärkare och allt.

växer du ur att den låter "billigt" så kan man ju alltid byta mickar mm.

men de räcker säkert såhär i början

(innan man kanske lär sig höra vad det är som inte låter lika bra)

för låtar:

kolla in youtube och sök på marty schwartz (stavning?)

kan funka att söka på guitarjamz och.

han lär ut superenkla 3ackordslåtar bland annat.

och förklarar hur bra som helst (engelska)

han har även kurser och nybörjarlektioner, varav vissa av dem finns på youtube.

lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du lära dig låtar på ett väldigt enkelt sätt finns youtube.com det är gratis och playalong.se (kostar pengar) och böckerna gitarr hits, och gitarr hits heavy metall av Kg johanson.( står på ett enkelt sätt vilka ackord du skall spela. Krävs dock att du kan ackord)

Jag har själv en billig stålsträngad akustisk gitarr från cataluna som är jätte bra och har riktigt fint ljud. Och när jag jämförde den med dyrare märken tyckte jag denna lät bäst. Men gå till närmsta musik affär och prova dig fram, och se vilken som passar dig bäst.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Att ingen nämnt JustinGuitar. Mycket bra att titta och läsa på den sidan. Allt från nybörjare till lite mer avancerade saker. Har själv spelat gitarr i ca 10 år och är ibland inne där och lär mig nya saker. Skulle uppskattat om någon tipsat mig om någon liknande sida när jag började spela.

Redigerat av ljudfrö
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad härligt med så asurdt bra svar! tack tack tack för enorm vänlighet och tipsdelande! sitter och nöter in gloria(patti smith) nu och är superpepp! blir till att jobba helg några veckor och sedan klämma på med en elgitarr tror jag minsann! tack för så bra tips!

må väl! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

musikskoleläraren, men enligt honom ska man spelat några år innan man ger sig på elgitarren. varför fick jag inget svar på, mer än typ" så gör man, elgitarr är mycket svårare ".

Klok musiklärare?

Min första gitarr var en akustisk "nybörjargitarr" med så hårda stålsträngar att man nästan grät på gitarrlektionerna. Min andra var en elgitarr som köptes med sparade pengar från Hobbex. För en 11-åring var det förstås häftigare med elgitarr och med 09-strängar så småningom blev det dessutom väldigt lättspelat. Den är så bra att jag har den kvar idag som vardagsgitarr och hade jag inte skaffat den hade jag förmodligen lagt av med gitarr efter första terminen med skräckgitarren.

Jag har aldrig provat en akustisk gitarr som är lättare att spela på än min gamla japanska hobbexplanka.

Någon kanske haft en liknande:

http://www.flickr.com/photos/38846917@N05/6086728535/in/photostream

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alltså så många jävla pissdåliga musiklärare har förstört för många att de helt enkelt slutade istället med sina usla idéer och råd. Lär dig spela de låtar du gillar men börja lära dig ackord först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Gitchy!

Satt själv i din sits för ett par år sedan när jag upptäckte en i mitt tycke helt underbar hemsida där du kan lära dig det essentiella med gitarren, samt en hel del lätta roliga låtar.

www.nextlevelguitar.com

De har (när jag senast använde mig utav den) tre olika steg. Beginner, intermediate och advanced. Väldigt prisvärd sida, och instruktören David Taub är otroligt entusiastisk. Han

Kör på och lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Din lärare snackade skit. Köp en elgitarr om det är vad du vill ha! Varken svårare eller enklare att lira elgitarr. Det är ett annat (snarlikt) instrument helt enkelt. Det är som att säga att man måste spela piano innan man kan lära sig spela orgel... :-/

Helt rätt vill man lira elgura ska man göra det med en gång. Man kan inte jämnföra "spelstilen" med en nylon. Köp en billg gura runt 2500:- till 3000:- finns massor som är bra i dag för det priset 🙂

Redigerat av toniced
Link to comment
Dela på andra sajter

Classic vibe 60, av märket squire som är en kopia av det stora märket fender, märker det flesta ingen skillnad på, om man inte a/b testar med äkta varan ( fender )

Kostar 3000kr dock väldigt bra investering!

http://www.thomann.de/se/fender_sq_classic_vibe_tele_50s_bb.htm

Roland cube eller Vox vt 15 är väldigt bra nybörjarförstärkare, voxen finns för 800 spänn på blocket, väldigt väldigt bra för det priset.

Mvh Casper

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Har du köpt din gitarr?

http://www.gomer-andersson.se/webauctions/Bid.aspx?AuctionID=361&CurCall=59

Jag köpte en Washburn KC-30V (Jag kollade precis...) 1992 för 2.000 spänn. Den skulle vara som ny om det inte har varit massa klåfingriga barn som varit och petat på den... (f*n för mina föräldrar som inte har koll på sånt....!! Grrr....)

Det fina med den är att man "låser" strängarna med en nyckel. Det kluriga är om man inte känner till det och försöker stämma gitarren genom att vrida på skruvarna utan att låsa upp strängarna...

Jag har inte sett någon annan gitarr med sådan låsning. Förmodligen för att jag inte har letat... Men jag tror inte det är så vanligt, jag vet inte.

Att det inte är så vanligt kan också bero på att det inte är så bra!!Jag

spelar fortfarande BETYDLIGT sämre än vad du gör. Garanterat!!

Primärt för att jag inte gillar akustisk musik med ett budskap. Diverse gitarriff, solo och hårdrocksmattor avstår jag gladeligen, om de inte är digitalt producerade!

Har jag kommit på sent om sider...!!

Link to comment
Dela på andra sajter

inte för att vara pessimisten här meeen, lugna dig lite med att gå o lägga pengar på en ny gura när du redan har en.

börja med att lära dig på guran du har. se om du har gnistan som behövs för att bli en gitarrist.

varför är jag så negativ? jo, du har haft en gitarr hemma i ett par år men du har inte gjort nåt av det än. ska jag va helt ärlig tror jag inte du kommer plinka på den nån längre tid och sen lägga ner det igen.

kan ha fel, men tvivlar på det. tycker bara inte du ska lägga nårra tusenlappar på nåt som du använder nårra månader och sen får stå i gaderoben.

titlen på tråden, om nåt ,gör mig skeptisk.

vill inte va taskig, bara ärlig.

Redigerat av DaCriLL
Link to comment
Dela på andra sajter

DaCrill har en poäng och jag känner mig personligen träffad...!! Hårt!!!!!!!!!!

Livet består av massa konstiga och "mindre genomtänkta". Min gitarr för 2.000, som var betydligt mer för 20 år sedan, kan ledigt kategoriseras som en "mindre genomtänkt" investering.

Nu är det så att en gitarr i alla fall behåller sitt värde (nåja!!) till skillnad mot kvinna, hennes barn, bilen och andra skojare man råkar ut för längs livets teater.

Jämför med att köpa en dator för 2.000 spänn 1992... Typ Nintendo... Jag tror Sega kom med nån fräck konsol på den tiden. (Sega Megadrive???)

Allt är relativt. En felköpt gitarr har förhållandevis låg sjöfaktor jämfört med många andra utgifter... Så... även om du kommer att tröttna relativt omgående på din gitarr är det fortfarande ett attraktivt investeringsobjekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)
Att ingen nämnt JustinGuitar. Mycket bra att titta och läsa på den sidan. Allt från nybörjare till lite mer avancerade saker. Har själv spelat gitarr i ca 10 år och är ibland inne där och lär mig nya saker. Skulle uppskattat om någon tipsat mig om någon liknande sida när jag började spela.

Länken till justin funkar inte så jag fixade en ny.

http://www.justinguitar.com/

När det gäller nylon så har man det till fiskelinor inte till guror där ska det vara stål oavsett om det är el eller akustisk gura. Märke det spelar ingen roll bara du tycker att den funkar, låter bra och är lättspelad.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...