Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej!

Verkar mest finnas klarinetter i sänkt H, hur kommer det sig?

Finns det klarinetter i C?

😉

:musik

Annons
Posted
Hej!

Verkar mest finnas klarinetter i sänkt H, hur kommer det sig?

Finns det klarinetter i C?

🙂

:musik

Hej!

Vanligast är att man spelar Bb-klarinett, men det finns även C, Eb och A-klarinetter. Varför det är så vet jag inte riktigt men jag antar att det är för att registret på en Bb klarinett oftast passar bäst. Vill man spela i höga register är det bättre med t ex en Eb-klarinett.

Hälsningar Max

Posted

den överton följden som den coniska formen av klarinetten skapar i kombination av munstycke och rör är Bb, så det blev naturligt att uveckla instrumentet i den tonart.

men visst, finns klarinetter i alla tonarter som beskrevs här uppe, plus i F

Posted

För ett antal år sen undersökte jag stämningar och modeller av klarinetter, och det visade sig att 10 av 12 möjliga

stämningar fanns representerade, historiskt sett. Det var nog B och F# som saknades.

Varför de olika stämningarna fortfarande överlever beror dels på register (omfånget är i stort sett samma),

dels på klang. En klarinett stämd i A är lite murrigare i tonen, i Eb är den tunnare och gällare.

Klarinettisterna vid parisoperan påstås ha haft ett instrument per tonart (eller något sånär jämt fördelat),

för att kunna ge olika karaktärer när så krävdes.

Posted

Den vanligaste klarinetten är i Bb. I symfoniorkestern byter man ofta mellan Bb och A, ingen "riktig" musiker klarar sig med bara en klarinett. En orsak är att stråkarna helst spelar i korstonarter, 4 kors i stråkarna (E-dur, hemma-plan för stråkar) blir då 6 kors för en Bb klarinett. Alltså skriver man gärna för A-klarinetten i stället, då blir det bara ett kors i stället. Färre kors - lättare att läsa och lättare att spela. A-klarinetten låter lite, lite annorlunda än Bb och går en ton lägre, bägge faktum utnyttjas av de riktigt stora orkestrerarna.

Varför det blev just Bb är lite svårt att säga. Mina historiekunskaper är lite vaga, men när klarinetten "uppfanns" på Mozarts tid så blev det en konsert i A-dur för Anton Stadler. Troligen blev Bb vanligast senare för att den användes i militärisk marsch-musik, trumpeterna är ju vanligen stämda i Bb. Även trombonen är i grunden stämd i Bb, men den skrivs av någon orsak vanligen som otransponerat. Att spela på ett A-instrument i arrangemang med b-förtecken blir snabbt komplicerat.

Bland orkestermusiker finns gott om historier om klarinettisten som precis när han skall börja spela sitt extremt svåra solo upptäcker att han har fel instrument i munnen, snabbt anpassar sig och transponerar alltihop en halvton och spelar felfritt.

C-klarinetten är ytterst ovanlig i "seriös" musik, mer av ett skolinstrument. Mer att läsa finns på nätet, till exempel här:

http://hem.passagen.se/eriahl/clarinet.htm

Gunnar

Posted

På Mozarts tid hade klarinetten funnits ett bra tag, även om den fortfarande utvecklades på den tiden.

Nåt speciellt år för "uppfinningen" känner man inte till, men instrumentmakarfamiljen Denner brukar anges

som de första att bygga instrument av den typen. Det är runt år 1700, även om instrumenttypen (blåsinstrument

med enkelt rörblad) finns representerad på olika håll i Afrika, Mellanöstern och västra Asien.

Anton Stadler var en av de tidigaste virtuoserna på klarinett, men Mozarts berömda (och hatade, av en del)

verk - konserternas konsert - skrevs för att spelas på en s.k. bassettklarinett. Den hade ett utökat omfång

(ner till C nedanför lilla E), en annan form samt stämde i A.

Nuförtiden (egentligen sedan väldigt länge) spelas den på en vanlig A-klarinett, fast det låter inte riktigt lika bra.

Posted
Nuförtiden (egentligen sedan väldigt länge) spelas den på en vanlig A-klarinett, fast det låter inte riktigt lika bra.

jadu, det är lite väl att ta i... skillnaden i mozartkonsert är 2 snabba sextondelar som går ner till D som inte klarinetten klarar.

och ska tilläggas att 95% i orkester ska spelas med klarinetten i Bb, oavsett tonart. klarinetten i A är mörkare och används mest till solo partier, och väldigt ofta har man fått ändå transponera en halv ton med en Bb klarinett en partitur skrivit till A klarinetten. som klarinettist har jag alltid känt att alla kors var inte värd den extrem lite klang skillnad, men orkesterdirigenter är konstiga typer

Posted

Tack för alla svar!! Glädjande mycket info.

Det verkar som om jag skulle kunna ge bort en klarinett i present som är i Bb, utan att vederbörande blir alltför begränsad.

😉

:musik

Posted

Japp Bb Klarinetten är absolut vanligast även om många insiktsfullt har redogjort i stort sett för alla typer även historiskt.

Vill bara tillägga att orkestermusiker inte alltid spelar med den klarinett som det är noterat för. Därför att det kan vara dumt att ta upp en kall A klarinett bara för att slippa korsförtecken dom flesta transponerar då i stället till B-klarinetten i praktiken blir det som att läsa oktaverad basklav.

Däremot kan den karaktäristiska klangen ofta också vara det primära och då är det alltid instrumentbyte som gäller.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.