Jump to content
Annons

Stålsträngad akustisk gitarr!


Oakmeal

Recommended Posts

Hej!

Planen e att jag inom en snar framtid ska investera i en ny akustisk gura. Jag letar efter en i ca. 5000 kr klassen. Spelar ingen roll om det e mick på el inte. Men skulle gärna vilja hitta en som e hyffsat lätt/mjuk att spela på. Upplever ofta (på en del gitarrer) att jag efter en stunds spelande får ont i handleden. Så om man kan få nåt tips på några aktuella gitarrer så hade det uppskattats 😄

Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Planen e att jag inom en snar framtid ska investera i en ny akustisk gura. Jag letar efter en i ca. 5000 kr klassen. Spelar ingen roll om det e mick på el inte. Men skulle gärna vilja hitta en som e hyffsat lätt/mjuk att spela på. Upplever ofta (på en del gitarrer) att jag efter en stunds spelande får ont i handleden. Så om man kan få nåt tips på några aktuella gitarrer så hade det uppskattats 😄

Andreas

För 5000:-? Kankse en Cort, Takamine eller Tanglewood. Furchs enklaste modeller kanske man också kan få för 5000:-. Testa lite olika strängar också, Elexir uppfattar många som mjukare.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Jag trodde att du menade att strängarna var hårda... för fingertopparna blir ju kolossalt ömma i början när strängarna skär rätt in mot skelettet.

Handleder som ömmar beror på att du vinklar handleden fel, oftast för mycket. Alternativt har du för tjock gitarrhals.

Yamaha FG750S är en utmärkt gitarr.

yamaha1.jpg

yamaha2.jpg

😄

//:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker definitvt du ska kolla på Seagul, Furch, Simon & Patrick eller Taylor(som numer har en del billigare modeller).

Akta dig för gitarrer med färgad lack eller tung plastlack. De ser snygga ut, men låter som kartonger och mördar dina händer.

Jag kör själv på Seagul, en S6 Folk. FRUKTANSVÄRT bra gitarrer. Träigt och snyggt ljud. De ligger under 5000:- och är byggda med bra precision. Du kan ha låg stränghöjd utan rassel om du har de inställda rätt.

Sen är det vissa gitarrer som verkligen är kass. När jag studerade klasisk gitarr övade jag teknik 4-5 timmar om dagen i 6 år, och kunde ändå få ont i handleden om jag fick en kass gitarr. Så det är inte alltid tekniken det beror på.

"You can't polish a turd."

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste faktiskt länka till din recension, musik, som skrevs här:

https://www.studio.se/index.php?s=&sh...st&p=378892

Blev själv mycket sugen på samma modell.

Jag tror också på Tanglewood o liknande.

Köpte själv en Yamaha begagnad för 2000:- för några år sedan och bytte upp mig till lite tjockare strängar för ljudets skull.

Sen var det bara att plåga sig igenom en period där det kändes trögt att spela, men man vänjer sig.

Spela lite varje dag (utan att du får kramp...) och sedan mer och mer, så går det nog bra.

Kör du med för tunna strängar kommer det bara att rassla. Hör med handlar'n så att guran pallar för strängarna bara.

...och hitta schyssta uppvärmingsövningar!

Gura kör jag fortfarande på - lyssna på min myspace hur den låter

Link to comment
Dela på andra sajter

dew (oregistrerad)

ont i handleden kan vara en träningsfråga om du kör mycket barré, är det öppna ackord du kör och får ont så är det nog fel position.

Det finns olika sorters rundningar på greppbrädor på baksidan, tex low profile, V, modified V osv, samt olika tjocka greppbrädor,

om du hittar det som är rätt för dig så borde du inte få ont i handleden, men det kan bara du testa dig fram till.

Sen har det mycket också med hur bra gitarren är justerad för din spelstil.

Fast det borde mest ha med fingertopparna att göra tycker jag, men är osäker.

Det bästa är att besöka en butik som är bra på att hjälpa och kan mycket,

så att du får hjälp att känna dig fram och testa olika alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

själv köpte jag en takamine förra sommaren begagnad för 3000 med inbyggd mick & stämapparat

och den är extremt lättspelad,snudd på elgitarr känsla

och jag tycker att alla takamine gitarrer jag testat har haft det som utmärkelse

att de just är lättspelade..och dessutom tycker jag de låter mycket bra åxo

jag skulle gå för begagnat..om jag skulle köpt min ny hade den kostat 7000..men nu fick jag den för 3000 och den var i toppen skick

kolla vendolin.se tycker jag

😏

mvh

(Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...