Jump to content
Annons

kemper profiling amp "Klona/profila" förstärkare, äntligen möjligt. Måste ses!


Magpie

Recommended Posts

Och vem säger att det här kommer att bli billigt? Och sen att så många vill ha så mycket som möjligt är en sjuka. Hur mycket använder man egentligen? Är det inte bättre att använda så få som möjligt och lära sig få ut så mycket som möjligt först och främst? Är mer alltid bättre?

För det första. Den här "profiling ampen" kommer att kosta ca 13 000 kr, och det är ju ett väldigt rimligt pris för att kunna låta som en 25 000 kr Mesa, eller Marshall eller Soldano eller vad man nu vill. Eller allihop för den delen, då blir det ju ett jäkla trevligt paketpris.

Jag kan hålla med dig om att överanvändning är något negativt. Men samtidigt så är det ju svårt att hitta en medelväg. Många, eller kanske de flesta tycker ju om många olika sorters musik. Och är du lite seriös med det du gör och vill ha bra grejer så blir det väldigt jobbigt om du ska hitta EN förstärkare som täcker de ljudpreferenser man har. För många är det ju säkert en dröm att kunna ha en enkanalig gammal Marshall som krämar på för dist, men en Fender-typ clean kanal. Det blir väldigt dyrt och väldigt jobbigt att ta med på gig. Tänker mycket på unga aspirerande killar och tjejer nu och tror att detta kan bli en grym kreativ boost! Man måste ju ändå tänka till lite extra då Kempern inte är skitbillig heller utan ändå kostar som typ en 6505-stack. Men ger långt fler valmöjligheter än en sådan.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Men någon skillnad är det väl helt klart mellan Line6 och denna. Line6 låter skit och denna saken låter näst intill identiskt orginalet!

line6 låter skit om man inte kan ratta - precis som "orginalet"

dessutom - den här ska man alltså micka upp när man modellerar?

så det du sparar som en patch blir alltså polarens superförstärkare genom din sm57-kopia från kina uppmickat av en hemmapulare?

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kommer det inte att finnas att köpa färdiga profiler om det blir en stor grej av det här, det borde väl vara den logiska fortsättningen tycker man.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en helt annan känsla att sitta och lira framför t ex en Fender Twin när rören blivit varma, än att sitta och spela med en digitalt reproducerad motsvarighet i ett par monitorer eller lurar, men att det går att exakt reproducera det som händer efter det att ljudet via mikrofon passerat AD-omvandlaren och därmed är inne i världen av ettor och nollor råder det ingen tvekan om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju en helt annan känsla att sitta och lira framför t ex en Fender Twin när rören blivit varma, än att sitta och spela med en digitalt reproducerad motsvarighet i ett par monitorer eller lurar, men att det går att exakt reproducera det som händer efter det att ljudet via mikrofon passerat AD-omvandlaren och därmed är inne i världen av ettor och nollor råder det ingen tvekan om.

Men vad är det som händer efter AD som man vill reproducera..?

😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vad är det som händer efter AD som man vill reproducera..?

😲

Det ljud du får av en uppmikad förstärkare 🙂 (och förstås gitarrens förstärkning i sig). Min poäng är att allt som kan lagras som digital information kan också återskapas som digital information. Så länge det digitala mediet är ljudkälla för reproduktionen, dvs det som vi lyssnar på, så kan också allt som skett före själva digitaliseringen återskapas identiskt. Det kan praktiskt sett göras sämre eller bättre, men teoretiskt sett är det bara en fråga om att reproducera digital information. Inte så "bara" förstås, men vad jag försöker belysa är att debatten om digitalt vs analogt i sin förlängning blir meningslös så länge det man lyssnar genom är - digitalt.

Det blir mer en fråga om "hur nära har vi kommit nu?"

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

debatten om digitalt vs analogt i sin förlängning blir meningslös så länge det man lyssnar genom är - digitalt.

fast det är skillnad på på digitalt inspelat och digitalt emulerat

inspelningen är bara en återgivning av det som låtit - emuleringen är ett (åter)skapande efter givna digitala parametrar

Link to comment
Dela på andra sajter

Nya prylar tycks alltid bli försenade så den väntas släppas runt nyår.

Några fler klipp från thegearpage:

Kemper country chicken pickin', Fender and Mesa profiles.

http://www.thegearpa...ad.php?t=995839

Reamp using Kemper, "Rose of Sharyn". (Backing track and dry guitars from the ultimatemetal forum.)

http://www.thegearpa...ad.php?t=994976

Kemper - RATM, Killing in the name:

http://www.youtube.com/watch?v=UGqHH8w9qCI&feature=player_embedded

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Postat (redigerat)

Den har redan börjat säljas nu.

Blir riktigt intressant när det byggs upp ett stort bibliotek med profiles.

Någon här som ska/har skaffat en?

Länk till det nyöppnade Kemperforumet:

http://www.kemper-amps.com/forum/

Annars mycket info, ljudklipp och diskussioner mm på thegearpage:

http://www.thegearpage.net/board/forumdisplay.php?f=53

User video:

http://www.youtube.com/watch?v=GyC2drAoznI

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Euron har tappat lite så Kemper har kommit ner i pris. Den kostar 12667 kr på Thomann nu.

En KPA i svart färg ska även komma ut:

http://www.kemper-am...D=3213&pageNo=1

Fler hi-gain klipp med nya profiler från användare:

Ny reamp av Rose of Sharyn.

"Diezel Herbert" channel 2 and "Peavey JSX" channel 3 with my MESA 2x12 and a Shure 57:

http://dl.dropbox.com/u/13143797/Killswitch%20Engage%20Reamp%20with%20Kemper%20KPA%20EQ.mp3

Les Paul into Kemper into Sonar. DI Bass, Slate Drums a bit a EQ and some mastering comp. Profile was Triple Recto with 4x12 cabs.

http://soundcloud.co...-recto-mix-test

Kemper - Sad but true intro mix test. Les Paul.

http://soundcloud.co...-true-intro-mix

Kemper Profiling Amp - Nightrain Solo Test. with AFD profile. Gibson AFD guitar:

http://www.youtube.com/watch?v=7KMBYlKJQrc&feature=player_embedded

Link to comment
Dela på andra sajter

Även gitarren är tydligen afd enligt youtube infon.

Kul att det kan bli potentiell julafton varje dag med nya profiler från vanliga användare.

Inte längre en lång väntan på att företag ska komma ut med nya amp models mm.

Bara idag så tillkom dessa profiler på KPA forumet:

Diezel VH4

Diezel Herbert

Peavey JSX

Hook Captain

Dr. Z Carman Ghia

Cornford Harlequin

Randall Warhead

H&K Duotone

S-Gear Stealer

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ju en riktigt korkad kommentar på så många olika sätt. Så jobbigt är det inte att lyssna på exemplen och läsa lite om det man slänger ur sig bittra gubbkommentarer. Du "snor" ju inte någon annans gitarrljud särskilt mycket mer än du stjäl när du köper en AC-30 på Blocket. Brian May har ju en sån, FY! De på Kemper är ju inte födda bakom flötet, du har ju kontroller på "förstärkaren" som på vilken som helst, bas/mid/diskant med mera. Feel free to use them.

Sen så låter det ju exakt lika bra som "din polares gitarrljud". Förändringen i rummets akustik när katten rullar in hostar hårbollar påverkar ljudet mer än Kemperprofileringarna...

Denna eviga rädsla för den nya teknologin.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ta mig fan TOTALT såld, jag är djupt imponerad av denna produkt, och nu får jag förmodligen ändra mina planer, AXE FX II är inte längre det självklara valet. Hade tänkt använda AXE FX II främst för amp/mic/cabinet simulering. Men jag får helt klart intrycket av att Kempern totalt kör över AXE FX II och alla andra emuleringar. Så Kempern löser ialalfall ett problem nämligen AMP "simuleringeringen. Men jag hade ju tänkt mig en DI lösningen i min studio utan cabinet..så problemet med cabinet/mikfron simulering kvarstår... och så vitt jag vet är AXE FX II bästa lösningen när det gäller det... Dock så känns det ju mindre roligt att betala så mycket pengar för något som är baserad på convultion.. något i teorin kan köra i någon plugg...

Link to comment
Dela på andra sajter

Även gitarren är tydligen afd enligt youtube infon.

Kul att det kan bli potentiell julafton varje dag med nya profiler från vanliga användare.

Inte längre en lång väntan på att företag ska komma ut med nya amp models mm.

Bara idag så tillkom dessa profiler på KPA forumet:

Diezel VH4

Diezel Herbert

Peavey JSX

Hook Captain

Dr. Z Carman Ghia

Cornford Harlequin

Randall Warhead

H&K Duotone

S-Gear Stealer

Så om man laddar ner alla dessa borde det ju bli frågan om att mer eller mindre äga en modellerare, som vilken annan som helst? Alltså kommer det ner till den enskilda användaren att bedömma kvaliteten på modelleringarna.

Vågar man tro att den genomsnittlige användaren kanske aldrig kommer att "profilera" mer än sådär två, tre stärkare, för att ladda ner resten av modellern han/hon vill ha? Då har vi reducerat prylen till en modellerare med ett blygsamt effektbibliotek.

Var är det briljanta, förutom den sympatiska prislappen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förändringen i rummets akustik när katten rullar in hostar hårbollar påverkar ljudet mer än Kemperprofileringarna...

Nu tror jag vi ska lugna oss lite. Har du ens provat en sån här stärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där var ju en riktigt korkad kommentar på så många olika sätt. Så jobbigt är det inte att lyssna på exemplen och läsa lite om det man slänger ur sig bittra gubbkommentarer. Du "snor" ju inte någon annans gitarrljud särskilt mycket mer än du stjäl när du köper en AC-30 på Blocket. Brian May har ju en sån, FY! De på Kemper är ju inte födda bakom flötet, du har ju kontroller på "förstärkaren" som på vilken som helst, bas/mid/diskant med mera. Feel free to use them.

Sen så låter det ju exakt lika bra som "din polares gitarrljud". Förändringen i rummets akustik när katten rullar in hostar hårbollar påverkar ljudet mer än Kemperprofileringarna...

Denna eviga rädsla för den nya teknologin.

😆 Jag bara driver lite med er, flåt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Var är det briljanta, förutom den sympatiska prislappen?

Det briljanta ligger nog i framtiden, och antagligen inte särskilt långt in i den heller, förutsatt att denna klonare slår ganska bra. Det kommer efter att tag att finnas ett stort bibliotek med profiler att ladda ner, både gratis och betalvarianter.

Jag ser på denna pryl enbart som en modeler där man kan ladda in nya profiler allt eftersom de blir tillgängliga. Personligen skulle jag inte klona några egna förstärkare i första hand men att ha möjligheten till det om man skulle ha den turen att ramla över en stärk som låter jävligt bra är så klart en bonus.

Detta är riktigt intressant och priset ligger på en bra nivå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om man laddar ner alla dessa borde det ju bli frågan om att mer eller mindre äga en modellerare, som vilken annan som helst? Alltså kommer det ner till den enskilda användaren att bedömma kvaliteten på modelleringarna.

Vågar man tro att den genomsnittlige användaren kanske aldrig kommer att "profilera" mer än sådär två, tre stärkare, för att ladda ner resten av modellern han/hon vill ha? Då har vi reducerat prylen till en modellerare med ett blygsamt effektbibliotek.

Var är det briljanta, förutom den sympatiska prislappen?

Med Line 6, Fractal Axe-fx mm så är det företagen som väljer ut ett litet fåtal förstärkare, högtalare, mic som ska modelleras vilket medför ett enormt begränsat utbud. Tekniken de använder tar väldigt lång tid.

Med Kemper är det användarna som helt obegränsat styr vilka förstärkare, (rör, mods, kanaler mm), högtalare, mikrofoner som ska användas. Snabbt och enkelt.

En av huvudpunkterna med Kemper är just att fritt kunna skapa egna eller ta del av andras profiler. (se tidigare info).

Det är bevisat sen länge att det inte krävs en dyr studio med kunniga tekniker för att få till ett perfekt grymt uppmickat ljud. Ingen har monopol på att ratta bra ljud och använda öronen.

Redan nu så är flera användarprofiler de mest populära på KPA forumet. Några av dessa har jag postat i tidigare inlägg.

Självklart finns det vissa profiler som inte låter bra, pga en tråkig förstärkare, eller av den enkla anledningen att vissa "hör fel" och aldrig blir bra på att ratta ljud. Även enkel "refining" efteråt ska inte spelas högt upp på enstaka strängar, vilket några tydligen har gjort.

Det kommer troligtvis ett överskådligt profilbibliotek där det enkelt går att se betyg mm.

Som DigRules skriver så kommer nog de flesta som köper KPA inte ha tillgång till fina förstärkare utan är helnöjda med alla profiler som tillkommer. Det som skiljer den från "en vanlig modeler" är att den har annan teknik med unika funktioner. Flera som använt Axe 2 säger att det är stor skillnad i känsla och ljud. Uppdateringar är gratis (som virus synten) och effekter, funktioner mm kommer att byggas ut.

Någon frågade tidigare om det behövs mick och högtalare för att profila.

Nej det går utmärkt att använda t.ex en Hotplate eller Palmer som loadbox utan att micka upp.

Alla profiler kan även separera amp från cab/mic efteråt.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om de flesta gitarrister egentligen är så väldigt intresserade. De gitarrister jag känner, vill inte vackla fram och tillbaka mellan olika sound från låt till låt - och inte kopiera någon annans sound, utan skapa sitt eget istället, så att de kan kännas igen både på sound och spelsätt.

För gitarrister som spelar med olika band i olika genre som kräver olika sound - eller för en studio, som kan slippa ha ett antal olika riggar stående tack vare denna burk, kan jag däremot tänka mig att det skulle vara ett väldigt intressant alternativ.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar om de flesta gitarrister egentligen är så väldigt intresserade. De gitarrister jag känner, vill inte vackla fram och tillbaka mellan olika sound från låt till låt - och inte kopiera någon annans sound, utan skapa sitt eget istället, så att de kan kännas igen både på sound och spelsätt.

För gitarrister som spelar med olika band i olika genre som kräver olika sound - eller för en studio, som kan slippa ha ett antal olika riggar stående tack vare denna burk, kan jag däremot tänka mig att det skulle vara ett väldigt intressant alternativ.

Claes, som med de flesta multiprylar tror jag den passar bra både för de som vill skapa/bevara sitt eget sound med bara en förstärkare, eller de som vill ha flera ljudmöjligheter.

Det går att tweaka en färdig profil ganska rejält eller bypassa cab/mic och koppla till sin egen poweramp + låda.

För de som verkligen vill kopiera ett sound så sitter det mesta ändå i fingrarna så folk kommer inte att börja låta som sina idoler bara för att de har en profil av en Twin reverb, AC30 eller annat. Två personer som spelar på samma amp och gitarr kan låta extremt olika.

Kempern är troligtvis lite för dyr för att tilltala de flesta. Däremot är jag övertygad om att gitarrnördar inte tackar nej till att ha både en Fender, en Marshall, en Mesa mm i ett behändigt format + cabs/mic. Dessutom betydligt billigare än vad en av dessa förstärkare kostar. Modeling har såklart varit möjligt i över 10 år med liknande prylar, men som alltid så är nya grejer/ ny teknik väldigt intressant. 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...