Jump to content
Annons

kemper profiling amp "Klona/profila" förstärkare, äntligen möjligt. Måste ses!


Magpie

Recommended Posts

Vad ska man säga, milstolpe! 🙂

En smått otrolig produkt som garanterat kommer att bli populär bland gitarrister och studionördar.

Den släpps snart på marknaden. Vilken grej!

Infolänk med demovideos, testomdömen mm:

Kemper Profiling Amplifier

Videos och lite insaxat från länken:

Kemper Profiling Amp - Michael Elsner and Jon MacLennan

http://www.youtube.com/watch?v=itUpROb96wQ&feature=player_embedded

Kemper Performance Sessions - Mesa Boogie Roadking profile, Benny Young at No.1 Guitar Center Festival

http://www.youtube.com/watch?v=IXuvzWmPLPc&feature=player_embedded

Citat från Mats Nermark, från diskantforum:

http://www.diskantfo...php?f=9&t=39407

"Hej,

Kemper ger 2 möjligheter att profilera en förstärkare. Antingen kopplar man en mikrofon direkt till profilerarens XLR-ingång eller så har man flexibiliteten att mika upp högtalaren med fler mikrofoner, mixa dessa till belåtenhet i ett mixerbord och skicka en line-signal till profileraren. Det ger enort stor flexibiltet och tillåter allt från multihögtalar/multimikrofon setups i studios till exempelvis en SM57 framför högtalarelementet hemma i vardagsrummet eller i replokalen. Att skapa en profil tar under en minut och är väldigt lätt.

När jag har testat Kempern har det känts som ett stort steg framåt när det gäller att fånga både ljud och, inte minst spelkänsla, i en digital produkt. Jag vill nog påstå att detta är en milstolpe i musikteknologi. Detta oavsett om det är gammal teknologi som ligger bakom som Flukather säger eller inte. Jag har nog testat och/eller ägt det mesta som producerats för att kunna spela in direkt sedan mitten av 1980-talet då jag köpte en SR&D Rockman.Det enda undantaget jag känner till är den nya Axe-Fx II. Med den erfarenheten så är det min personliga åsikt att Kemper är den produkt som mest känns och låter som en riktig förstärkare när jag spelar i hörlurar, genom ett par studiomonitorer, i FRFR monitorer eller i ett PA. Jag har inte testat den genom ett gitarrslutsteg/gitarrlåda. Det är inte min grej så det området lämnar jag till de som vill spela så.

Jag vet inte exakt när den kommer att dyka upp på marknaden.

Då jag genom mina tidigare år i musikinstrumentbranschen jobbade mycket med studio- och syntprodukter kom jag i kontakt med företaget Access som tillverkar synthen Virus. De som köpte en Virus då den var ny för c:a 15 år sedan har sedan dess med jämna mellanrum kunnat åtnjuta gratis uppdateringar med nya funktioner, syntesmetoder och effekter. Den är samma snubbe, Christph Kemper, som ligger bakom Kemper Profiling Amplifier (KPA). När han nu säger att de som köper en KPA kommer att få ta del av uppdateringar, nya efekter och en mängd av nya profiler så tror jag att det kommer att bli så. Jag har haft förmånen att träffa Christoph ett antal gånger och han en en synnerligen skärpt snubbe med ett gott öra för ljud.

Förutom att KPA innehåller dessa profiler som den levereras med så kan man själv ladda nya profiler som Kemper säger skall komma att vara tillgängliga via en webbplats. Där kommer det att finnas Kempers egna profiler samt en möjlighet att ta del av andra användares uppladdningar. En profil är på c:a 5 kb så man kan ladda ner en mängd på kort tid och kan med enkelhet bifoga till ett e-mail utan att fylla någons brevlåda. Eftersom filerna är så små säger Kemper att en KPA kan innehålla upp till 1000 profiler.

En kul grej med Kemper är att man inte är "begränsad" till att profilera alla världens olika gitarrförstärkare utan man kan profilera en gitarrförstärkare med boost, OD och distpedaler framför. Koppla in en Wampler Ecstacy framför en Fender Vibroverb och profilera den så har du det ljudet i din KPA. Men inte nog med detta. I och med att KPA ser kombinationen stärkare/pedal som en profil kan du nu gå in och redigera profilen som om pedalen var en integrerad del av stärkaren. Ändra kompressionsgraden i slutsteget, preamp definition, pick amount, etc. Jag gissar på att den genomsnittlige gitarristen här på Diskantforum har minst en förstärkare och minst två OD- och/eller distpedaler. Med tanke på hur många fräcka kombinationer det kan bli av detta så misstänker jag att var och en av oss utan tvekan skulle kunna plocka fram c:a 40 profiler var redan inom en vecka. Sedan börjar man låna pedaler av kompisar. Och kanske förstärkare. Och kanske en annan mikrofon. Och kanske ....

Som om inte detta skulle vara nog så kan man också profilera digitala modellerare. Både hårdvara och mjukvara! Jag tror inte jag behöver gå in speciellt mycket mer här för att ni skall inse hur oändligt många kombinationer av förstärkarmodeller och högtalarsimuleringar/IR man kan få ihop genom detta förfarandet. Lägger man sedan till att man kan profilera en riktig förstärkare genom en loadbox och en programvara i datorn som accepterar IR så blir det än fler möjligheter.

Nu är det dock så att de som tycker att det här med profilering låter svårt och/eller ointressant som egen aktivitetatt inte behöver bry sig alls. KPA kommer redan från början att levereras med ett stort antal profiler. Sist jag prated med Christoph nämnde han olika Fender, Marshall och Vox samt CAA OD-100, Fuchs ODS, 65Amps, Matchless, Bad Cat, Princton by Tyler och Bogner. Personligen tror jag att jag skulle klara mig med dessa. :cool:

Förutom profileringsdelen finns det två effekt delar i KPA. En före profilen och en efter. Var del kan ha upp till fyra effekter samtidigt utan att begränsa något annat någonstans i apparaten. Före profilen är effekterna mono och efter profilen är de i stereo. Till detta finns en Noise Gate som mer verkar vara en blandning av en Noise Gate och en Expander. Vill man ha fler effekter kan man koppla dessa i loopen.

Då jag provat den så känns den lättanvänd. I läge "Rig" som man generellt är i när man spelar finns det rattar som direkt styr Gain, Bass, Middle, Treble, Presence, Volume, Mod Speed, Mod Intensity, Delay Feedback, Delay Mix, Reverb Time, Reverb Mix och Noise Gate. Bara direkt fram och ratta.

Effekterna har spillover och byte mellan Rigs (profil + inställning av alla effekter) sker väldigt fort.

Det är ju svårt att ha synpunkter på den idagsläget men grundat på mina provspelningar, de klipp jag hör på nätet, de demos jag sett/hört, mina samtal med Christoph K och andra gitarrister som använt den så tycker jag detta är en otroligt spännande produkt.

/Mats N"

Redigerat av Magpie
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Men det är ju modellering det är frågan om, rakt av. Den skickar själv referenssignaler genom din rig och mäter vad som kommer ut i andra änden och gör en digital "kopia" av signalvägen baserat på informationen som kommer ut. Det är i princip exakt vad programmerare och ljudtekniker gör på Line6, Fractal Audio, IK Multimedia, AVID och NI också. Tillverkarna påstår sig kunna läsa av en förstärkares "DNA", och det är ju bara en omskrivning för Component Modelling, som redan är standard hos de flesta modellerare. Skillnaden är väl att där har teknikerna tillgång till förstärkaren de faktiskt modellerar, medan denna apparat måste utgå enbart från hur riggen i fråga påverkar ljudet. Den använder ju tll och med modellerade kabinett.

Här måste man dessutom uppenbarligen själv ha tillgång till förstärkarna man vill ha "klonade". En någorlunda modern standard-modellerare innehåller med stor sannolikhet något i stil med några gamla Fender-combos, en AC-30, en Plexi, en JCM-800, en Rectifier osv... Vem TUSAN har tillgång till en uppsättning stärkare motsvarande det som följer med ens den enklaste av modellerare idag?

Visst, det här är ett bra argument: "Aside from the ease of profiling the whole amp, there is another good reason not to analyze the amp part by part: we capture the sound of every component at the place where it belongs, including all interactions between the components." Men det är fortfarande bara ett smart sätt att gardera sig mot invändningen att en modell baserad på komponenterna rent teoretiskt har större sannolikhet att låta som originalet.

Idén är kanon och konceptet jättespännande. Men det är genomskinlig marknadsföring att byta ut ordet "modellering" mot "kloning" när det handlar om EXAKT samma sak - att försöka kopiera de ljudförvrängande egenskaperna av i detta fallet en gitarrig, oavsett vad de föredrar att kalla sin egen teknik.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

En intressant tankelek: Om jag kopplar en Axe-Fx till en helt rörfri effektförstärkare och låter denna rig driva ett högtalarkabinett, kopplar in kloningsapparaten och låter den göra sin grej, vad händer då?

Enligt tillverkarna får jag då världens bästa klon av en äkta gammal rörförstärkare...

Med andra ord faller det omedelbart på sin egen orimlighet. Redan digitala kopior av förstärkarrör kommer att "klonas" av digitala kopior av förstärkarrör - så långt allting gott. Men då kommer alltså ljudet jag får ut ur den här apparaten låta bättre än min Axe-Fx, eftersom den digitala kopian av den digitala kopian är mer lik ett riktigt rör än originalkällan. Eller?

Kan maskinen verkligen "klona" ljudkällan och "läsa av dess DNA" kommer den alltså att antingen:

A ) Lyckas skapa en ännu bättre verion av min rigg, eftersom dess digitala rör-algoritmer tydligen är de bästa och källan i detta fall också utger sig för att ha de allra bästa digitala rör-algoritmerna. HElt enkelt den bästa kopian av den bästa källan. Och inte ett rör i sikte ens från början!

B ) Förvånat avläsa att det inte finns ett enda förbannat rör i ljudkedjan och göra vad? (Det borde den ju kunna enligt tillverkarna. Den kan ju för tusan "avläsa källans DNA"! Skriver den av Axe-Fx:ens algoritmer då..?)

C ) Skapa en någorlunda lik kopia av min rigg utan att ha en aning om att den just kopierat "den unika rörkaraktären" i en totalt rörfri rigg...

Nej, det håller liksom inte.

EDIT: Oavsiktlig smiley.

Redigerat av AnthonyS
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

AnthonyS, om du läser så ser du att tillverkaren Kemper aldrig använder ordet "kloning" vilket är ett ord du hakar upp dig på.

De kallar det "Profiling". Jag har använt ordet kloning.

Läs i första posten som jag updaterat.

Även om det bygger på redan befintlig teknik så är det en unik produkt på marknaden.

Fler klipp:

Kemper Performance Sessions - Mesa Boogie Roadking profile, Benny Young at No.1 Guitar Center Festival

http://www.youtube.com/watch?v=Hwc96DEwimM&feature=player_embedded

The Kemper Profiling Amplifier - Orientation Film #2

http://www.youtube.com/watch?v=ywDUAw7ck8g&feature=player_embedded

Link to comment
Dela på andra sajter

Nashville Profiling Session: Tom Hemby and a bad cat

http://www.youtube.com/watch?v=wx8Q0T3AFXw&feature=player_embedded

Nashville Profiling Session - Dave Cleveland @ Sunset Blvd Studio - 60s Princeton Amp by Tyler

http://www.youtube.com/watch?v=zGEHTr8vqQ8&feature=player_embedded

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

AnthonyS, om du läser så ser du att tillverkaren Kemper aldrig använder ordet "kloning" vilket är ett ord du hakar upp dig på.

De kallar det "Profiling". Jag har använt ordet kloning.

Läs i första posten som jag updaterat.

Även om det bygger på redan befintlig teknik så är det en unik produkt på marknaden.

Ja, det må vara helt sant. Ordet "klona" tillsammans med att tillverkaren faktiskt uttalar sig om "DNA" om och om igen provocerade sannerligen fram en reaktion hos mig. Och jag har läst, tro mig. Men ok, om jag kliver ett steg bakåt kan jag absolut se en marknadsnisch där den här produkten definitivt bryter spännande mark. Men säljsnacket är ett guldexempel på att klä gammal teknik i mysiga kläder.

Då är det bara att tålmodigt vänta på att få prova en själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att ingen knappt reagerar? Detta är ju världens jävla grej. Man skaffar stärkaren och frågar kompisen om man får låna hans stärkare över dagen, sen så har man en ny förstärkare i sin ägo. Det är ju som samplingsbibliotek. Det kommer ju att vara hemsidor där man kan köpa en mesa-boogie för sin profileringsstärkare för 1000 kr. Och företagen kommer att sälja sina ljud och skapa stärkare för alla modellerna som företaget har och ajlkkgdjfhgdshjfkg!!! OMG ⚠️

Ingen som inser detta?

Jag tror detta kan påverka vårt sätt att använda elgitarren med tillbehör och hela branschen.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt skiljer det sig från impulser av förstärkare? Som jag uppfattar det så är det precis det som görs - och det finns mjukvara som fixar samma sak. Vid liveuppträdanden är det inte så viktigt som i studio, att det låter exakt som man vill, utan där är det viktigast att alla instrumenten hörs - så en dyr hårdvaruburk som gör samma sak som billig mjukvara, känns nog ganska överflödigt, tycker jag...

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Men någon skillnad är det väl helt klart mellan Line6 och denna. Line6 låter skit och denna saken låter näst intill identiskt orginalet!

Ja, definitivt. Ingen har påstått något annat. Det är två helt olika produkter. Men, precis som Fiat Punto och Ferrari F50 bygger de på samma princip.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kommer det sig att ingen knappt reagerar? Detta är ju världens jävla grej. Man skaffar stärkaren och frågar kompisen om man får låna hans stärkare över dagen, sen så har man en ny förstärkare i sin ägo. Det är ju som samplingsbibliotek. Det kommer ju att vara hemsidor där man kan köpa en mesa-boogie för sin profileringsstärkare för 1000 kr. Och företagen kommer att sälja sina ljud och skapa stärkare för alla modellerna som företaget har och ajlkkgdjfhgdshjfkg!!! OMG ⚠️

Ingen som inser detta?

Jag tror detta kan påverka vårt sätt att använda elgitarren med tillbehör och hela branschen.

Som den gode Claes säger - den tekniken finns ju redan. IK Multimedias Custom Shop gör EXAKT det du beskriver. Bara att logga in och shoppa stärkare.

Jag tycker inte att det är världen jävla grej, helt enkelt. Köper man exempelvis en Axe-Fx II och en effektförstärkare har man över 50 stärkare, minst lika många kabinett plus en helt absurd uppsättning effekter. Då har du en box som gör i princip samma sak - med alla stärkare man behöver redan inkluderade.

Jag säger absolut inte att produkten är dålig - tvärtom tycker jag att den är riktigt cool, och tekniken i sig har många väldigt intressanta användningsområden. Men jag har svårt att se vad produkten revolutionerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Må hända att samma teknik mer eller mindre används av andra tillverkare av mjukvara osv. Men as of today så har jag då aldrig hört någon digital produkt som låter bättre än detta. Men man kanske inte ska säga alldeles för mycket innan den kommit ut på marknaden. När detta skett och det börjat byggas upp ett bibliotek med massa förstärkarprofileringar som man kan jämföra med andra tillverkare så kan man väl komma med ett "slutgiltigt" utlåtande.

Vad jag dock tror kommer vara den största revolutionen med den här produkten är nog att många förstärkar-fanboys kanske omvärderar digitala produkter lite. Alla kan nog mer eller mindre samsas om att många digitala produkter låter väldigt bra idag, men jag tror att många nog betalar lite extra för att själv kunna (nu tar jag ett fult ord i mun) "klona" sin förstärkare hemma eller i studion istället för att ladda hem en patch som någon 13 årig pojke i kina har millimeterpreciserat för sin HD500 eller vad det nu är. Spännande utveckling hur som helst!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Die Hard (oregistrerad)

Oavsett hur bra klonat det än blir så kommer man inte ifrån att det kommer att låta digitalt. Inget kan ersätta riktig stärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur bra klonat det än blir så kommer man inte ifrån att det kommer att låta digitalt. Inget kan ersätta riktig stärkare.

Pure, unfiltered bull...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur bra klonat det än blir så kommer man inte ifrån att det kommer att låta digitalt. Inget kan ersätta riktig stärkare.

Slutta gubba dig på det viset – man hör inte längre skillnaden (i färdiga produktioner).

I övrigt vet jag inte vad vi ska vara upphetsade över i tråden... Det där med att "klona" förstärkare är ju ingen färsk bulle direkt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Die Hard, gör ett blindtest och prova om du kan du pricka in när de A/B växlar mellan den riktiga förstärkaren och "profilen" i deras videos.

Om du inte kan höra att det är lite skillnad så är det fel på dina öron. Digitala lösningar kommer alltid att låta digitalt. Det kommer man aldrig ifrån. Punkt. Det kommer man höra mer när man sitter en en sån än när man lyssnar på tubkvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lite viktigpetterfasoner att säga att "det är klart man hör skillnad". Det är inte alls klart. Kanske för att man VILL höra skillnad. Men 99 av 100 som lyssnar på produktionen skulle aldrig kunna peka ut digitalt eller ej. Det hade ju blivit större skillnad om någon nös på micken mellan tagning 1 och 2. Kommer väl alltid finnas haters eller vad man ska kalla det, men jag tycker att det är fatastiskt att folk som inte har jättemycket pengar kan ha jättedyra gitarrljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är det inte lite viktigpetterfasoner att säga att "det är klart man hör skillnad". Det är inte alls klart. Kanske för att man VILL höra skillnad.

Och tvärtom då? Har du tänkt så långt? Bara för att man säger att man inte hör någon skillnad på den här och en riktig så hör man ingen skillnad?

Kommer väl alltid finnas haters eller vad man ska kalla det, men jag tycker att det är fatastiskt att folk som inte har jättemycket pengar kan ha jättedyra gitarrljud!

Vem är hater då? Och vem säger att det här kommer att bli billigt? Och sen att så många vill ha så mycket som möjligt är en sjuka. Hur mycket använder man egentligen? Är det inte bättre att använda så få som möjligt och lära sig få ut så mycket som möjligt först och främst? Är mer alltid bättre? Många som gnällde att det var för få stärkaremuleringar i senaste poden t ex. Begränsningar är bra. Det tvingar en att tänka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard, läs hela tråden för mer info. Det finns även några wavfiler tror jag på thegearpage.

Eftersom du påstår att du så självklart kan höra skillnaden mellan modeling och äkta så föreslår jag att du gör detta upplagda blindtest utan att tjuvkika(finns wav). (obs, ingen Kemper är med i det testet, bara "äldre" modelers):

http://www.seymourduncan.com/tonefiend/recording/can-you-tell-amps-from-amp-models/#

Ny i dag: Kemper Profiling Amplifier - Profiling a Fender Amp

http://www.youtube.com/watch?v=fSBaM6-Gl64&feature=share

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...