Jump to content
Annons

kemper profiling amp "Klona/profila" förstärkare, äntligen möjligt. Måste ses!


Magpie

Recommended Posts

Och i kombination med Eventide H8000FW lär den bli mycket bra.

Jag är den första att gratulera om du väljer att investera i en H8000FW. Den kommer att ge dig ändlösa timmar av ljudgodis 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

All prylkonkurrens är bra för oss gitarrister.

Tydligen så raderas trådar med Kemperinnehåll på fractalforumets off-topic avdelning.

I en tråd som är kvar så meddelar nu Cliff att profiling ska komma till Axe II.

En extern mic preamp måste användas som mic in.

http://www.thegearpa...d.php?t=1030341

Smart snabb propaganda enligt vissa i vs trådarna då utspelet direkt förhindrar vissa att byta produkt och behåller vissa som inte orka vänta längre på Axe leveransen.

Blir intressant hur profilingmetoderna och resultaten kommer att skilja sig åt.

En rackversion av Kemper ska komma snart enligt Ola som frågade på NAMM:

http://www.ultimatem...ectifier-3.html

Link to comment
Dela på andra sajter

All prylkonkurrens är bra för oss gitarrister.

Tydligen så raderas trådar med Kemperinnehåll på fractalforumets off-topic avdelning.

I en tråd som är kvar så meddelar nu Cliff att profiling ska komma till Axe II.

En extern mic preamp måste användas som mic in.

http://www.thegearpa...d.php?t=1030341

Smart snabb propaganda enligt vissa i vs trådarna då utspelet direkt förhindrar vissa att byta produkt och behåller vissa som inte orka vänta längre på Axe leveransen.

Blir intressant hur profilingmetoderna och resultaten kommer att skilja sig åt.

En rackversion av Kemper ska komma snart enligt Ola som frågade på NAMM:

http://www.ultimatem...ectifier-3.html

Axe II Kan ju redan göra sina egna impulser. Men vad intressant att profiling ska komma till Axen också. Men sättet det sköter forumet på hos Fractal är minst sagt märkligt. Klockren gammal hederlig censur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, känns lite krystat att censurera och komma med den snabba Axe nyheten samma vecka som KPA maskinerna får stor uppmärksamhet och anländer till butikerna i USA. Nog inte ovanlig taktik bland företag.

I tgp trådlänken ovan så finns några intressanta inlägg.

Det verkar lite osannolikt att det blir samma profilingteknik och features eftersom Kemper använder egna algoritmer och en egen teknik för att fånga cab och amp. Med Axe som är uppbyggd för modeling från grunden så pratas det om vanliga ir och eq matching istället.

Om det är just profiling man vill åt så är ju Kempern rejält billigare.

Blir intressant att se vad som händer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, känns lite krystat att censurera och komma med den snabba Axe nyheten samma vecka som KPA maskinerna får stor uppmärksamhet och anländer till butikerna i USA. Nog inte ovanlig taktik bland företag.

I tgp trådlänken ovan så finns några intressanta inlägg.

Det verkar lite osannolikt att det blir samma profilingteknik och features eftersom Kemper använder egna algoritmer och en egen teknik för att fånga cab och amp. Med Axe som är uppbyggd för modeling från grunden så pratas det om vanliga ir och eq matching istället.

Om det är just profiling man vill åt så är ju Kempern rejält billigare.

Blir intressant att se vad som händer. 🙂

Ja, Axe-Fx II kunde ju göra helt vanliga cabimpulser själv för ett par uppdateringar sedan. Men det är the old fashioned way.

Däremot är jag övertygad om att möjligheten finns att Cliff om han ger sig på profilering tar fram en egen variant av Kempertekniken. Då menar jag inte att han kommer att fundera ut hur Kemperns algoritmer ser ut och göra egna kopior, utan att han förmodligen jobbar fram en egen variant av profileringsteknik. Det är bara att kolla karlns CV så inser man hur oerhört kompetent han är. Om det blir lika bra har jag ingen aning om, men jag skulle inte bli förvånad.

Det finns dock en oerhört viktig skillnad i sammanhanget och det är att Kempern har arbetats fram i syfte att bryta ny mark och utgöra ett smart alternativ på marknaden medan Fractal Audio om de svarar med liknande teknik gör det med en touch av desperation i syfte att svara på konkurrens.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tror att Fractal audio muppar ur av det faktum att man kan göra en nästintill perfekt kopa av deras simuleringar 🙂

Kan bara tänka mig hur dom känner...dom lär känna sig ganska förvånande..när kemper amp slog ner som en bomb...Hur som helst detta är framtiden, äntligen är tiden kommen då det är meninglöst och primitivt att micka en förstärkare..jag är snarare förvånad att detta inte hänt tidigare... När första Podden kom trodde jag att nu kommer alla sluta micka stärkare... men dessvärre har utvecklingen gått långsammare än vad jag tidigare trott.. Men Kemper amp är nog det första seriösa alternativet på marknanden...

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 Nikke! 🙂

(Båda YT klippen fanns redan på sidan 3) Ola har nog fullt upp med profiling nu.

Ett riktigt snyggt bluesklipp med strata här från en användare i USA som fick sin kpa idag:

Blues (länken fixad):

http://www.thegearpa...d.php?t=1031411

Mer blues: SRV- Testify

http://soundcloud.co...-two-rocks-ts-1

Det tillkommer en hel del ljudklipp på Kempers hemsida:

http://www.kemper-am...oard&boardID=10

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Axe snubben som grundade företaget kallade nån som kritiserade hans produkter för "Jävla plåtskalle" också.... haha. Bra kille!

Ja, han har presterat oförklarliga dumheter. Jag förstår det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådärja, nu börjar det likna nåt, betydligt intressantare ljud samt bra gitarrlir. 🙂

Det tillkommer en hel del ljudklipp på Kempers hemsida:

http://www.kemper-am...oard&boardID=10

Vissa har fått till riktigt bra profiler medan andra har nog lite kvar att lära i den vägen. Verkar vara lite som någon på det där forumet sa, lite hit and miss när det kommer till profileringarna, så de verkar ha en del kvar att jobba på vad gäller stabiliteten i programvaran...eller så har folk helt enkelt inte läst manualen ordentligt. 🤪

Blir kanske lagom att slå till på rackversionen då de förhoppningsvis har fått bort en del barnsjukdomar vid det laget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa har fått till riktigt bra profiler medan andra har nog lite kvar att lära i den vägen. Verkar vara lite som någon på det där forumet sa, lite hit and miss när det kommer till profileringarna, så de verkar ha en del kvar att jobba på vad gäller stabiliteten i programvaran...eller så har folk helt enkelt inte läst manualen ordentligt. 🤪

Du tror inte att det är så att vissa bara mickar upp dåligt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du tror inte att det är så att vissa bara mickar upp dåligt då?

Jo, men inte bara, det är nog en hel del saker som hänger på en lyckad profilering och dem som är duktiga på att spela in en gitarrförstärkare kommer att göra dem bästa profilerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fractal audio kommer gå in konkurs 🙂

Kemper och Axe är två helt olika produkter som passar olika målgrupper och behov.

Cliff går alltid framåt och kan marknadsföra sig och har sedan länge planer på en nerbantad Axe och andra produkter. Däremot kommer nog efterfrågan på Axe 2 att få sig en törn och begagnatpriserna kommer att sjunka.

Fractal har från början medvetet valt att vara ett litet boutiqe företag och riktar in sig på mindre än 1% av marknaden med sitt höga pris.

Nya uppdateringar till Axe och fler produkter från fractal kommer garanterat. Kanske med vissa omprioriteringar.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Kemper och Axe är två helt olika produkter som passar olika målgrupper och behov.

Cliff går alltid framåt och kan marknadsföra sig och har sedan länge planer på en nerbantad Axe och andra produkter. Däremot kommer nog efterfrågan på Axe 2 att få sig en törn och begagnatpriserna kommer att sjunka.

Fractal har från början medvetet valt att vara ett litet boutiqe företag och riktar in sig på mindre än 1% av marknaden med sitt höga pris.

Nya uppdateringar till Axe och fler produkter från fractal kommer garanterat. Kanske med vissa omprioriteringar.

Vad jag har hört så är det bara deras amp/cab/mic simueringar som är att hänga i julgranen effekterna mediokra, och finns där mest för att dom ska finnas där..Om man köper Axe FX bara för effekterna är man nog ganska blåst, köp då istället en Eventide Eclipse eller något.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många vanliga användare och proffs (vai, petrucci, Zappa mfl) använder just endast effekterna för att de är så bra/ tweakbara och har bra routing mm. Har nog aldrig läst att någon tycker att effekterna är dåliga, utan ofta toppklass. Vissa tycker att statiska ir cabs är ett störningsmoment och ser det som Axe största fel.

Visst finns det andra prylar som passar lika bra för fx. Som alltid, en smaksak. 🙂

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

effekterna mediokra, och finns där mest för att dom ska finnas där..Om man köper Axe FX bara för effekterna är man nog ganska blåst, köp då istället en Eventide Eclipse eller något.

Jag undrar verkligen var du fått det där ifrån? Folk köper Axe-Fx II enbart för effekternas skull i många fall.

EDIT: Som någon redan skrivit...

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar verkligen var du fått det där ifrån? Folk köper Axe-Fx II enbart för effekternas skull i många fall.

EDIT: Som någon redan skrivit...

Folk köper Axe FX för det är "allt i ett" box, den har fått sitt goda rykte pågrund av cab/sim/amp sim punkt slut... Allt är relativt..jag säger inte att dom är skit, men för det priset kan man få bättre... om du läser på gearslutz forumet t.e.x så får effekterna i axe fx inge vidare betyg...OM man jämför med de effekterns som är bättre. men för gitarr effekter duger AXE FX för dom allra flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Folk köper Axe FX för det är "allt i ett" box, den har fått sitt goda rykte pågrund av cab/sim/amp sim punkt slut...

Om det ändå vore så enkelt som att sätta ett "punkt slut" efter sina poänger på internetforum! Axe-Fx har fått sitt goda rykte för att det från början var en produkt som var vida överlägsen en nästan obefintlig konkurrens inom sin nisch. Folk köper den helt enkelt för att den är förbannat bra. Vill man bara ha en allt-i-ett-box finns lösningar som kostar ca en tiondel så mycket.

om du läser på gearslutz forumet t.e.x så får effekterna i axe fx inge vidare betyg...

Jag skiter i vad folk tycker på Gearslutz. Däremot bygger jag gärna mina högst subjektiva åsikter på vad jag själv tycker om produkter när jag köpt dem. Vad tyckte du själv om effekterna i Axe-Fx II när du provade dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...