Jump to content
Annons

kemper profiling amp "Klona/profila" förstärkare, äntligen möjligt. Måste ses!


Magpie

Recommended Posts

Jag är mycket intresserad av denna..kanske får bli en sådan tillsamans med Two notes Torpedo Mic/cabinet simulator...och eventide H8000fw tror det kan bli en riktigt bra DI lösning...

Har inte läst så mycket om Torpedon men den verkar spännande.

Tillverkaren kommenterar lite i den här tråden på tgp:

http://www.thegearpa...ghlight=torpedo

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med Line 6, Fractal Axe-fx mm så är det företagen som väljer ut ett litet fåtal förstärkare, högtalare, mic som ska modelleras vilket medför ett enormt begränsat utbud. Tekniken de använder tar väldigt lång tid.

Med Kemper är det användarna som helt obegränsat styr vilka förstärkare, (rör, mods, kanaler mm), högtalare, mikrofoner som ska användas. Snabbt och enkelt.

En av huvudpunkterna med Kemper är just att fritt kunna skapa egna eller ta del av andras profiler. (se tidigare info).

Uppdateringar är gratis (som virus synten) och effekter, funktioner mm kommer att byggas ut.

Min Axe-Fx II innehåller över 70 olika stärkare (då är runt tio olika mods av samma stärkare), så det är inte direkt ett fåtal. Effektutbudet är överlägset. Uppdateringarna, som kommer med jäma mellanrum, är helt gratis och innehåller ofta flera nya modeller. Så där håller jag inte med om ett givet övertag till Kemperns fördel.

Vad gäller att flera tycker att den låter bättre än andra modellerare så är det säkert så. Men det är också högst personligt, och inte ett givet bevis på att den de facto ÄR den främsta i raden av moderna modellerare.

Jag vill återigen poängtera att jag inte tycker att detta är en dålig produkt - tvärtom är den riktigt häftig. Men i min värld är det bara en i flera avseenden begränsad modellerare med den unika möjligheten att erbjuda ett i teroin obegränsat antal modelleringar. Men eftersom jag redan har runt 70 olika till mitt förfogande och vet hur många av dem jag egentligen använder, så är det i mitt huvud en enormt häftig fördel i teorin, men inte något som gör ett livs skillnad i realiteten. Jag skulle nog klara mig utmärkt med två, tre, möjligen fyra olika stärkare om jag ska vara ärlig. Jag har redan tusen gånger mer än jag behöver, i vissa lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart låter Axe grymt bra och är perfekt för vissa. Andra tycker Axe är overkill med alla fx och deep-editing menyer.

Väldigt dyr/bra hårdvara och massor med funktioner som de aldrig kommer att använda men ändå betalar mycket pengar för.

De som lockas till Kemper är nog mestadels på jakt efter plug and play och förstärkarljudet (samt kopiera studio/liveriggar).

Troligtvis nöjda med de vanligaste effekterna eller har egna.

KPA layouten är överskådligare och plug and play, vilket vissa föredrar.

Axe har enorma tweakmöjligheter, flest effekter, bäst routing och ett djupt edit/menysystem mm.

Axe kan dock behöva patchjusteringar efter de flesta uppdateringar.

Håller med om att en handfull förstärkare räcker för de flesta, men vilken gitarrnörd vill inte testa nya förstärkare/cab mm?

Även samma modell av förstärkare låter olika sida vid sida. Om man jämför 10st användarprofiler av olika Deluxe reverb så föredrar kanske vissa nr 3, andra nr 8. Mängden olika förstärkare och cab/mic med KPA begränsas bara av användarna, inte av ett företag.

Jämförande Axe vs Kempertrådar finns det gott om och de leder ingenstans.

Det går att få grymt ljud ur de flesta prylar. Skaffa det som passar öronen, behoven och plånboken bäst. Valmöjligheterna för oss gitarrister har ju aldrig varit bättre. 🙂

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jämförande Axe vs Kempertrådar finns det gott om och de leder ingenstans.

Det går att få grymt ljud ur de flesta prylar. Skaffa det som passar öronen, behoven och plånboken bäst. Valmöjligheterna för oss gitarrister har ju aldrig varit bättre. 🙂

Håller med fullständigt om det här. Problemet är att värdera sitt behov, och sedan övertala plånboken att behovsvärderingen kan motivera den alltid lite för höga kostnaden... 😉

Håller med om att en handfull förstärkare räcker för de flesta, men vilken gitarrnörd vill inte testa nya förstärkare/cab mm?

Även samma modell av förstärkare låter olika sida vid sida. Om man jämför 10st användarprofiler av olika Deluxe reverb så föredrar kanske vissa nr 3, andra nr 8. Mängden olika förstärkare och cab/mic med KPA begränsas bara av användarna, inte av ett företag.

Här finns enorma möjligheter, men här ser jag också ett jätteproblem. Idag kan det vara svårt att bestämma sig för exempelvis vilken modellerad stärkare man vill basera ett highgainljud på av Marshall JVM, Mesa/Boogie Rectifier eller MkIIc+ eller MkIV, kanske Engl Powerball eller varför inte Diezel VH4. Men med Kempern blir problemet absurt, när man dessutom, efter att ha fattat det initiala beslutet angående vilken stärkare man ska använda måste bestämma sig för vilken av tvåhundra (eller tjugo eller tvåtusen) olika Mesa/Boogie Rectifier-modelleringar man tror är bäst lämpad till ljudet man söker. Det blir liksom en ljudjakt som går från det besvärliga till det bisarra...

Jag skulle aldrig kunna "nöja mig", om jag anade att det kanske fanns ett ännu bättre Rectifierljud till min Kemper därute, och jag tror inte jag är ensam om det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Här finns enorma möjligheter, men här ser jag också ett jätteproblem. Idag kan det vara svårt att bestämma sig för exempelvis vilken modellerad stärkare man vill basera ett highgainljud på av Marshall JVM, Mesa/Boogie Rectifier eller MkIIc+ eller MkIV, kanske Engl Powerball eller varför inte Diezel VH4. Men med Kempern blir problemet absurt, när man dessutom, efter att ha fattat det initiala beslutet angående vilken stärkare man ska använda måste bestämma sig för vilken av tvåhundra (eller tjugo eller tvåtusen) olika Mesa/Boogie Rectifier-modelleringar man tror är bäst lämpad till ljudet man söker. Det blir liksom en ljudjakt som går från det besvärliga till det bisarra...

Jag skulle aldrig kunna "nöja mig", om jag anade att det kanske fanns ett ännu bättre Rectifierljud till min Kemper därute, och jag tror inte jag är ensam om det...

Men det där är ju angenäma problem. Värre är det ju när man inte riktigt hittar det man söker på grund av att man småruttnar lite grand på ljuden man hittar.

Sen får man ju bestämma sig nån gång att nu får det räcka, nu spelar man in. Lite självkontroll har man ju... 😉

Det är nog så för dem flesta av oss att när det kommer nytt så blir man alltid intresserad, även om man sitter med prylar man är nöjd med.

Visserligen har jag ofta varit nöjd till jävligt nöjd med rätt många av mina digitala preamps, men man har ändå alltid tyckt att det funnits rum för förbättringar på olika områden. En preamp har haft en bra spelkänsla, en annan mycket bra högtalarsimulering, en tredje har haft lysande effekter, osv. Än så länge har jag inte suttit med någon preamp som jag tyckt varit bättre än alla dem andra på alla områden och det är väl dit åtminstone jag känner att jag strävar.

Och den resan tar nog aldrig slut men det bästa med den digitala utvecklingen är att resan blir bara roligare och roligare ju bättre prylarna blir. 🙂

Den hittills enda nackdelen jag kan se med denna just nu är att man redan nu skulle vilja att den kom som ett USB-ljudkort bland annat. Men man får vänta tills Mark II kommer...alltid något att se fram emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det där är ju angenäma problem. Värre är det ju när man inte riktigt hittar det man söker på grund av att man småruttnar lite grand på ljuden man hittar.

Sen får man ju bestämma sig nån gång att nu får det räcka, nu spelar man in. Lite självkontroll har man ju... 😉

För mig personligen är det ärligt talat inget angenämt problem. Valmöjligheter i all ära, men med den mängd man har under sina fingertoppar idag tycker jag snarare att det stör flödet än gynnar det. Med det sagt är jag absolut ingen framstegsfientlig bakåtsträvare - tvärtom. Jag tycker att den nya tekniken är underbar för oss gitarrister. Jag kan bara se mig själv framför mig med en Kemper, snyftandes i pur ångest över vilken Rectifier jag ska använda...

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig personligen är det ärligt talat inget angenämt problem. Valmöjligheter i all ära, men med den mängd man har under sina fingertoppar idag tycker jag snarare att det stör flödet än gynnar det. Med det sagt är jag absolut ingen framstegsfientlig bakåtsträvare - tvärtom. Jag tycker att den nya tekniken är underbar för oss gitarrister. Jag kan bara se mig själv framför mig med en Kemper, snyftandes i pur ångest över vilken Rectifier jag ska använda...

Ibland kan för mycket av det goda vara helt perfekt... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker priset är väldigt generöst prissatt med tanke på vad den presterar...man kan i praktiken ha 1000 förstärkare i EN.... Känns som att det finns många som skulle kunna betala en rejäl summa pengar för det...Men jag tror det beror på hur populär den blir...den har ju nyss släpps..men om det blir populär tror jag priset kommer höjjas också...

Och tror dom håller på att jobba på släppa den i rackformat....

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker priset är väldigt generöst prissatt med tanke på vad den presterar...man kan i praktiken ha 1000 förstärkare i EN.... Känns som att det finns många som skulle kunna betala en rejäl summa pengar för det...Men jag tror det beror på hur populär den blir...den har ju nyss släpps..men om det blir populär tror jag priset kommer höjjas också...

Och tror dom håller på att jobba på släppa den i rackformat....

Via ett usb minne så kan man stoppa i fler profiler, eller ta bort alla och bara ladda in en eller två favoritförstärkare för de som inte vill ha så många valmöjligheter.

Tror inte priset kommer att stiga. Titta på andra gitarrprylar med större produktion och vad som händer efter release. De håller priset ganska jämnt under ett par år. Snart finns nog kpa för under 10000 kr på begagnatmarknaden.

Rack kommer nog. Ett rejält 4u rack kanske 😄

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att Ola tycks ha lagt vantarna på en kpa.

Kemper Profiling Amplifier - Triple Rectifier

http://www.youtube.com/watch?v=mnd9lj_ECho&feature=player_embedded

Det låter schysst! Kul att se den "in action" 🙂 Tekniken bakom detta är verkligen aphäftig! Simuleringen i fråga saknade lite bett och var lite komprimerad i sin karaktär och lite mjuk i hörnen, men den är definitivt bra! Ska bli kul att se om Kempern får genomslag och vad konsekvenserna isåfall blir på marknaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som vissa på youtube kör DI, behöver man en mic/cab simulator eller inte ?

Det går att göra på båda sätten. Antingen bara DI med t.ex Hotplate/Palmer eller micka upp en låda.

De som jämfört skriver att en uppmickad profil med bypassad mic/cab låter likadant som en DI profil.

Bra om man vill växla cabs mm.

Finns mer info på Kemperforumet:

http://www.kemper-am....php?page=Index

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går att göra på båda sätten. Antingen bara DI med t.ex Hotplate/Palmer eller micka upp en låda.

De som jämfört skriver att en uppmickad profil med bypassad mic/cab låter likadant som en DI profil.

Bra om man vill växla cabs mm.

Finns mer info på Kemperforumet:

http://www.kemper-am....php?page=Index

Jaha...jag some trodde att det var som en vanlig förstärkar topp... dvs att det låter skit DI... men då kanske jag inte behöver köpa Two notes då..

EDIT: med DI menar jag alltså att man kopplar in direkt i ljudkortet i datorn... utan någon extern mic/cab sim.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar vid inspelning, inte profiling? 🙂

Two notes verkar riktigt häftigt (kostar mycket) och det är väl aldrig fel med valmöjligheter.

När kommer deras golv ir pedal?

Angående ir tekniken i kpa så är det tydligen inte "vanliga" ir.

"We're not using Impulse Response for capturing the Cabinets and Amps.

We use our own profiling technology which is far beyond impulse response"

Användaren "Armin" på Axe och kpa forumet har sålt både Axe II och Two Notes Torpedo VB101 efter Kemperköpet.

http://kemper-amps.c...D=3403&pageNo=1

"btw. I just posted this final comment after one month of comparing the AxeFx II, VB101 and KPA in the 'G3' thread in the AxeFx forum:

"One month later ....

AxeFx II and the Torpedo VB101 are sold.

I profiled some of my tube amps and got never anything remotely close from any other digital box.

Spend much more time playing then tweaking now - ok, and some time profiling....

Miss some of the great AxeFx effects - and look forward to AxeFx III :-)"

The thread was deleted a few minutes afterwards ..."

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Fractal audio är livrädda...för kemper...

Så jag behöver alltså en mic/cab sim för att får direkt singaneln att låta som det går igenom högtalarlåda/mic ?

Jag tippar att ALLA tillverkare av liknande prylar är lite blöta i brallorna...kanske därför Avid verkar vara så svala när det gäller Eleven Rack nuförtiden? 😲

Kemper verkar vara en succé helt klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att Ola tycks ha lagt vantarna på en kpa.

Kemper Profiling Amplifier - Triple Rectifier

http://www.youtube.com/watch?v=mnd9lj_ECho&feature=player_embedded

Trevligt...skulle gärna höra lite andra exempel än nedstämda guror genom en megadistad Mesa, dräller ju av sånt på nätet så det räcker och blir över, men jag tror inte dessa killar sitter och lirar skitig blues direkt... 😛

Men Kempern verkar dra in över kontinenterna i alla fall. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tippar att ALLA tillverkare av liknande prylar är lite blöta i brallorna...kanske därför Avid verkar vara så svala när det gäller Eleven Rack nuförtiden? 😲

Kemper verkar vara en succé helt klart.

Ja den produkten var välplacerad när den kom som ett betydligt billigare och enklare alternativ till Axe-Fx. Frågan är vad de ska göra nu. Den har ju rasat i pris, trots Expansion Pack. En Eleven Rack II vore kul ☺️

Det är märkligt ändå tycker jag, att den inte fått mer uppmärksamhet. Eleven Rack låter kanonbra och är riktigt potent.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Fractal audio är livrädda...för kemper...

Jag tror lite både och när det gäller Fractal Audio. Å ena sidan kommer Kempern garanterat att sno potentiella och existerande Axe-Fx-köpare och det kommer att uppstå diskussioner produkterna emellan. Å andra sidan är Cliff Chase självupptagen nog att envist trycka på Axe-Fx:s fördelar jämfört med konkurrerande produkter.

Dessutom tror jag att kändisfaktorn talar till Axe-Fx:s fördel. John Petrucci och Steve Vai ersätter gärna sina effektrack med ett par Axe-Fx, men ingen av dem skulle ersätta sina stärkare med en Kemper. På det sättet finns det en lite annan nisch för Axe-Fx.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den produkten var välplacerad när den kom som ett betydligt billigare och enklare alternativ till Axe-Fx. Frågan är vad de ska göra nu. Den har ju rasat i pris, trots Expansion Pack. En Eleven Rack II vore kul ☺️

Jepp, en 11R v.2 hade inte varit helt fel å ena sidan, å andra sidan har jag ju inte för så länge sedan köpt min. 🙂

Ett till expansionspack tycker jag dem kan kränga ut samt en fristående editor så man slipper ha PT8 installerad för att komma åt den funktionen, men en sådan kan vi nog se oss där bak efter, även om man kan tycka att Avid vid detta laget borde ha knutit till sig så många potentiella kunder till PT dem kan och det inte finns mer där att hämta. Faktum är att dem tappar lite köpare på grund av att denna editor saknas.

Sen skulle man inte bli helt deppad om det skulle kunna gå att importera lite cabimpulser också.

Det är märkligt ändå tycker jag, att den inte fått mer uppmärksamhet. Eleven Rack låter kanonbra och är riktigt potent.

Det låter riktigt bra om inspelningarna med 11R och den knäcker allt jag haft tidigare. Jag brukar koppla upp mina andra burkar emellanåt och lira lite grann och även om jag fortfarande tycker att dem låter ganska bra så får jag en liten känsla av "leksak" i jämförelse med 11R.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom tror jag att kändisfaktorn talar till Axe-Fx:s fördel. John Petrucci och Steve Vai ersätter gärna sina effektrack med ett par Axe-Fx, men ingen av dem skulle ersätta sina stärkare med en Kemper. På det sättet finns det en lite annan nisch för Axe-Fx.

Ja, han har ju lyckats knyta till sig några tunga namn, helt klart.

Fast dessa snubbar borde ju sitta med några guldklimpar till stärkare som dem inte vill ta med sig överallt av olika orsaker och att ha en Kemper som kan klona dem så att de kan ta med sig soundet på turne kan nog locka rejält tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, han har ju lyckats knyta till sig några tunga namn, helt klart.

Fast dessa snubbar borde ju sitta med några guldklimpar till stärkare som dem inte vill ta med sig överallt av olika orsaker och att ha en Kemper som kan klona dem så att de kan ta med sig soundet på turne kan nog locka rejält tror jag.

Jag tror inte det, av två skäl. För det första är det betydligt mer prestigefullt för gitarristerna i fråga att vara förknippade med riktiga förstärkartillverkare, och som i Steve Vais fall ha en helt egen modell, Carvin Legacy (som för övrigt precis lanserades i en tredje version) än att förknippas med helt digitala, för alla åtkomliga förstärkarlösningar.

För det andra, och detta är såklart det främsta skälet, så låter Kempern bra, men den låter fortfarande inte exakt som deras stärkare och jag tror inte att de är villiga att kompromissa med ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte det, av två skäl. För det första är det betydligt mer prestigefullt för gitarristerna i fråga att vara förknippade med riktiga förstärkartillverkare, och som i Steve Vais fall ha en helt egen modell, Carvin Legacy (som för övrigt precis lanserades i en tredje version) än att förknippas med helt digitala, för alla åtkomliga förstärkarlösningar.

Ok, dåligt exempel av mig att hänvisa till dessa snubbar då de egentligen inte representerar det jag menar, men det får jag ta på mig.

Sen var det inte direkt en Carvin Legacy jag menade när jag talade om "guldklimpar". 😉

Däremot är jag övertygad om att vi inom en inte alltför avlägsen framtid kommer att se dessa fula Kempers på scen i ett och annat stort band eller bakom en artist/gitarrist.

För det andra, och detta är såklart det främsta skälet, så låter Kempern bra, men den låter fortfarande inte exakt som deras stärkare och jag tror inte att de är villiga att kompromissa med ljudet.

Fast detta vet vi inte så mycket om just nu, jag tror det krävs en lyssning och spelning av Kempern rent personligen innan man kan avgöra hur den egentligen låter. Även om vissa YouTube klipp håller bra kvalite så litar jag inte riktigt på det jag hör där och spelkänslan finns det ju bara ett sätt att ta reda på.

En liten fundering:

Använder Steve Vai bara effekterna i Axe FX?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen var det inte direkt en Carvin Legacy jag menade när jag talade om "guldklimpar". 😉

För Vai lär det vara en guldklimp. Hur man värderar en stärkare ligger i spelarens öra att bedömma.

Fast detta vet vi inte så mycket om just nu, jag tror det krävs en lyssning och spelning av Kempern rent personligen innan man kan avgöra hur den egentligen låter. Även om vissa YouTube klipp håller bra kvalite så litar jag inte riktigt på det jag hör där och spelkänslan finns det ju bara ett sätt att ta reda på.

Jo, vi vet med säkerhet att det inte kommer att låta exakt likadant. Mycket likt kan det absolut vara, och verkar vara. Men en profilerad Mesa Boogie Mark V i Kempern kommer inte att låte exakt som en riktig Mesa Boogie Mark V, och den kommer inte att kännas likadant att spela på heller. Nära - absolut. Identisk - nej. Och för gitarristerna i den divisionen är jag övertygad om att det spelar roll.

En liten fundering:

Använder Steve Vai bara effekterna i Axe FX?

Nej, han har fortfarande ett pedalbord med bland annat en Jemini Distortion och en Whammy. Frågan är dock om han kapat TC Electronis G-System från kedjan, och om han fortfarande kör med distpedalen. I det allra senaste klippet såg jag inte mycket till pedalbord, men jag vet att han tidigare integrerade Axe-Fx i sin redan befintliga rigg - med G-System och allt. Men lagt precis alla effekter på Axe-Fx har han inte gjort. Inte Petrucci heller, för den delen. I senaste intervjun med hans gitarrtekniker uppgav han att John "saknade att ha pedaler att trampa på" så han har fortfarande en Phaser från MXR och en Keeleymoddad TS-9a. Och någon kompressor jag tyvärr inte minns namnet på. Och säkert något mer som jag glömt. Men han ersatte en riktigt fet rackuppsättning med en Axe-Fx II i ADTOE-turnens liverigg.

Att vi kommer att se Kempern live är jag också övertygad om. En och annan av de mer pryltokiga gitarrstjärnorna kommer garanterat att skaffa en. Men jag tror inte att de på bred front kommer att konkurrera ut de fysiska förstärkarna.

EDIT: Jag kanske misstförstod din fråga? Menar du om han bara använder Axens effekter och inga andra effekter, eller om effekterna är det enda i Axen han använder?

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror Fractal audio är livrädda...för kemper...

Så jag behöver alltså en mic/cab sim för att får direkt singaneln att låta som det går igenom högtalarlåda/mic ?

Du behöver ingen extern mic/cab sim för detta.

Med direktsignalen, menar du endast profildelen från kpa med bypassad mic/cab från kpa in i datorn då?

Du kan ju använda hela profilen som innehåller både amp och mic/cab.

Eller spela in torrt, ev bypassa mic/cab från kpa profilen och reampa senare med kpa eller lägga på en extern i datorn.

Om du spelar genom PA/monitor så använd hela profilen. Bypassa mic/cab från profilen om du spelar genom poweramp och gitarrhögtalare.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver ingen extern mic/cab sim för detta.

Med direktsignalen, menar du endast profildelen från kpa med bypassad mic/cab från kpa in i datorn då?

Du kan ju använda hela profilen som innehåller både amp och mic/cab.

Eller spela in torrt, ev bypassa mic/cab från kpa profilen och reampa senare med kpa eller lägga på en extern i datorn.

Om du spelar genom PA/monitor så använd hela profilen. Bypassa mic/cab från profilen om du spelar genom poweramp och gitarrhögtalare.

Om det nu är som du säger att micken/högtalar soundet är också inbakat i själva "profilen" så är det ju otroligt bra och revolutionerande !!! Jag trodde nämligen att man bara kunde få samma ljud om man spelade upp profilen via samma mikfron och högtalare...och att dom därmed bara hade löst en liten del av problemet.... mikfron/högtalar simuleringen har ju varit det stora problemet...

Men då är det ju bara koppla in i datorn och spela in..precis som med pod...axe fx m.m...

Av det jag har hört så tror jag det får bli en Kemper amp för mig. Den verkar totaläga allting annat..jag hört...Och i kombination med Eventide H8000FW lär den bli mycket bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...