Jump to content
Annons

REAPER 4


Valle

Recommended Posts

Annons

Om jag fattar det rätt så behöver jag som har en 3.0 licens inte göra nåt mer än att ladda ner uppdateringarna som automatiskt dyker upp så har jag 4:an?

Alla som har 3.x-licens uppgraderar kostnadsfritt och erhåller fria uppdateringar till och med version 4.99.

(Eller så köper man 4.x-licens direkt – $60 respektive $225, beroende på licens – som inkluderar fria uppdateringar till och med version 5.99.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har ju en väldigt smidig hantering av ljudfilerna. T ex när man spelat in något och tagit bort det så hamnar det i papperskorgen i Audio Pool, det gör det väldigt lätt att hantera audio när man exemplevis skall göra backup och dylikt.

Har haft Reaper 3 installerat några dagar men inte hittat något liknande. Finns det överhuvudtaget i Reaper?

Detta kan vara en avgörande detalj för mig.

Skall absolut ladda ner 4 och testa den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase har ju en väldigt smidig hantering av ljudfilerna. T ex när man spelat in något och tagit bort det så hamnar det i papperskorgen i Audio Pool, det gör det väldigt lätt att hantera audio när man exemplevis skall göra backup och dylikt.

Har haft Reaper 3 installerat några dagar men inte hittat något liknande. Finns det överhuvudtaget i Reaper?

Detta kan vara en avgörande detalj för mig.

Med REAPER 4 kommer "Project Bay", i vilken du på allehanda vis kan hantera/organisera källfiler, s.k. items (clips, object i andra DAWs), effekter, tagningar (takes) med mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Reaper ser riktigt bra ut nu.

60 dollar är ju ett skämt. Bara langa upp plånboken och pröjsa.

Håller på med ett videojobb där jag behöver mixa surround, jag tror Reaper får jobbet.

Outstanding features måste jag säga. Lasta på en flock med bra VSTi sedan är man i box, eller som jag köra Reason.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka är dom största nyheterna i just 4:an då?

Som utvecklingsteamet själva (lite blygsamt nog, tycker jag) uttrycker det: REAPER updates are evolutionary, not revolutionary. REAPER 4 is not a radically new experience from REAPER 3, but adds a number of useful new features, ease of use improvements, and even more of that legendary REAPER customizability.

Nyheter finns i massor, såväl stora som små. Men vad som är "stora" nyheter är en individuell fråga; för några kommer den nya GUI:n var den "stora" nyheten; för andra är det kanske den radikalt förbättrade MIDI-hanteringen; för ytterligare några blir det den nära nog ändlösa möjligheten att anpassa arbetsflöden, gränssnit osv. Själv hör jag till den senare gruppen användare.

Men kolla gärna själv: Gå in här och skrolla ner till "Version 4.0 Changelog". Jag är säker på att du kommer att hitta något som får dig att höja på ögonbrynen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som utvecklingsteamet själva (lite blygsamt nog, tycker jag) uttrycker det: REAPER updates are evolutionary, not revolutionary. REAPER 4 is not a radically new experience from REAPER 3, but adds a number of useful new features, ease of use improvements, and even more of that legendary REAPER customizability.

Nyheter finns i massor, såväl stora som små. Men vad som är "stora" nyheter är en individuell fråga; för några kommer den nya GUI:n var den "stora" nyheten; för andra är det kanske den radikalt förbättrade MIDI-hanteringen; för ytterligare några blir det den nära nog ändlösa möjligheten att anpassa arbetsflöden, gränssnit osv. Själv hör jag till den senare gruppen användare.

Men kolla gärna själv: Gå in här och skrolla ner till "Version 4.0 Changelog". Jag är säker på att du kommer att hitta något som får dig att höja på ögonbrynen.

Jo då läste den men svårt att få en inblick i vad allt är för nått, hade varit bättre med masssssor med videos som visar allt.

Redigerat av hellfog
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det några gratispluggar man kan använda i Reaper som ni kan rekommendera?

Jag tänker väl i första hand på reverb och eq...

Jag använder iofs inte den inbyggda EQn i Reaper, men jag såg precis att den har fått en liten skjuts framåt iom version 4 - med en frekvensspektrumsanalysator 🙂

Jag tror därför att den slår de flesta gratis EQ med hästlängder när det kommer till transparanta EQs.

När det kommer till reverb finns det massor att välja mellan. Sök exempelvis efter Bricasti M7 (eller andra impulsreverb) och ladda hem SIR (gratis) så har du en bra grund att stå på vad gäller "verklighetstrogna" reverb.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder iofs inte den inbyggda EQn i Reaper, men jag såg precis att den har fått en liten skjuts framåt iom version 4 - med en frekvensspektrumsanalysator 🙂

Jag tror därför att den slår de flesta gratis EQ med hästlängder när det kommer till transparanta EQs.

När det kommer till reverb finns det massor att välja mellan. Sök exempelvis efter Bricasti M7 (eller andra impulsreverb) och ladda hem SIR (gratis) så har du en bra grund att stå på vad gäller "verklighetstrogna" reverb.

Menar du Reafir? Såg den just, eq, gate och comp ovanpå analysatorn, kan nog bli en favvo 🙂 Förrutom det har den ett par funktioner till som nog kan bli användbara om man får kläm på dom!

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du Reafir? Såg den just, eq, gate och comp ovanpå analysatorn, kan nog bli en favvo 🙂 Förrutom det har den ett par funktioner till som nog kan bli användbara om man får kläm på dom!

Nej, ReaEQ syftade jag på =) Dock fungerar väl ReaFir hyffsat likadant, men vad jag har för mig är det främst till för "noise-reduction". Men vad vet jag, den har nog massor av annat godis också som jag inte provat.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder iofs inte den inbyggda EQn i Reaper, men jag såg precis att den har fått en liten skjuts framåt iom version 4 - med en frekvensspektrumsanalysator 🙂

Jag tror därför att den slår de flesta gratis EQ med hästlängder när det kommer till transparanta EQs.

När det kommer till reverb finns det massor att välja mellan. Sök exempelvis efter Bricasti M7 (eller andra impulsreverb) och ladda hem SIR (gratis) så har du en bra grund att stå på vad gäller "verklighetstrogna" reverb.

Tack för det!

Trevligt att det finns gratispluggar som kör reverbimpulser! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...