Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Senast jag höll pÄ sÄ hittade jag en kvantisering som bara kvantiserade lite i taget, vet inte vad det hette, men sjukt bra tyckte jag. Den drog ju bara noten en liten bit. Detta för att fÄ det lite sÀkrare men att inte tappa kÀnslan.

Postat

Dödkvantiserar det mesta - alltsÄ timing; inte lÀngd eller velocity... Vissa saker gör jag ibland en lösare kvantisering av. SvÀnget ligger i vÀldigt mycket högre grad i dynamikvariation Àn i variation av timingen.

Postat

Kvantisera om det lÄter otajt, annars spelar det ingen roll. Otajt musik finns det inga ursÀkter för idag.

SvÀnget sitter i dynamiken som Claes sÀger.

Postat

ApropÄ detta...

NÄgot jag efterlyser i kvantisering men kanske helt har missat:

Jag spelar av naturliga skÀl in mycket trummor. Jag vill kunna kvantisera

en viss not i relation till en annan not - inte till det förutbestÀmda grid

som ligger inne (till nÀrmaste 64-del etc).

SĂ€g att jag har lagt en trumtagning men vill att varje accentuerad crash ligger

24 ticks senare Àn sjÀlva kaggen. Jag vill kunna justera detta, men dÄ i relation

till just dessa tvÄ noter, och INTE till nÄgot utanförliggande nÀt.

Är detta möjligt (i SONAR X1 för min del)? Interpolate?

Postat

ApropÄ detta...

SĂ€g att jag har lagt en trumtagning men vill att varje accentuerad crash ligger

24 ticks senare Àn sjÀlva kaggen. Jag vill kunna justera detta, men dÄ i relation

Du menar att du inte spelat till metronom?

Postat

Du menar att du inte spelat till metronom?

StÀmmer.

Ibland spelar trion in till click, men lika ofta kör vi utan.

Jag vill kunna kvantisera noterna i relation till sig sjÀlva alltsÄ.

Finns den funktionen nÄgonstans? Kanske nÄ't i stil med snap-to-note

fast med kvantiseringstouch?

Postat

SvÀnget ligger i vÀldigt mycket högre grad i dynamikvariation Àn i variation av timingen.

Precis min erfarenhet ocksÄ...man kommer lÄngt med enbart dynamikvariationer.

Postat

StÀmmer.

Ibland spelar trion in till click, men lika ofta kör vi utan.

Jag vill kunna kvantisera noterna i relation till sig sjÀlva alltsÄ.

Finns den funktionen nÄgonstans? Kanske nÄ't i stil med snap-to-note

fast med kvantiseringstouch?

Inte som jag kÀnner till, programmet mÄste ha grundtempot som utgÄngspunkt för att kunna berÀkna. Men kanske finns det nÄgon annan magi, fÄr se om nÄgon annan kan hjÀlpa.

drloop (oregistrerad)
Postat

Kvantiserar oftast till hela 16 delar eller vad som nu Àr lÀmpligt.

Otajt bara för att man skall fÄ det man spelar mer lajvigt tycker jag oftast bara lÄter kass. Kvantisera pÄ!

En funktion som jag anvÀnder mycket Àr att man tex kan sno grooven frÄn en rexloop och applicera pÄ ens egna trummor och bas.

I Reason finns en en funktion som heter get groove from clip det borde finnas liknande i Sonar.

I dom flesta sequensers finns det groove templates som man kan anvÀnda sig av för att fÄ ett annat svÀng om man inte Àr sÄ svÀngig sjÀlv.

Postat

Kvantiserar nÀr det behövs kvantiseras helt enkelt. Jag brukar dock nÀstan alltid försöka ha nÄgot eller nÄgra instrument som inte Àr sÄ hÄrt kvantiserade. En shaker eller tamburin som inte ligger snortight pÄ griden hela tiden kan göra ganska mycket för "livet" i en lÄt!

Postat

ApropÄ detta...

I Logic kan man skapa en sÄ kallad groove template efter till exempel baskaggen, sedan kvantiserar man det man vill enligt baskaggens groove template

Postat

Ok - bara sÄ det inte Àr nÄgra missförstÄnd:

Det svÀnger redan utav helvete (nÄja), och jag vet att jag kollat igenom groove templates i SONAR

tidigare, men vet inte riktigt om det Àr applicerbart pÄ jazzmetal i 13/8 dÀr vi stÀndigt

skiftar taktarter och dynamik. Teoretiskt sett borde jag ÀndÄ kunna lÀgga min midikagge pÄ ett separat

spÄr och isf göra ett groove template av HELA spÄret? En loop som Àr pÄ sex minuter typ.

Denna ska dock inte Àndras utan vissa övriga utvalda element ska rÀtas in (eller ut) i ledet.

Postat

Tokkvantiserar! Ett jÀvla hittepÄ att det skulle svÀnga mer om det Àr lite otajt i trummorna.

Övriga instrument fĂ„r "leva" mer och det gör det ju naturligt. Inte en basist eller gitarrist i vĂ€rlden lirar 100% i tajmingen.

Även om man skulle gĂ„ in och editera som en tok!

Men med det sagt sĂ„ betyder det inte att det inte skulle kunna svĂ€nga bara för att det inte Ă€r 100%. Ta ex rockabillyband dĂ€r det Ă€r en jĂ€vla soppa och dĂ€r svĂ€nger det sĂ„ det svartnar. MEN Ă„ andra sidan. Vilka rockabillyband gĂ„r in i studio och lĂ€gger midi? â˜ș

Postat

Glömde skriva att det frÀmst Àr housemusik jag sysslar med och det jag tÀnkte pÄ var mest syntar och bas. jag brukar kvantisera rÀtt mkt dÀr sÄ jag kanske ska göra det lite mindre..

Postat

Glömde skriva att det frÀmst Àr housemusik jag sysslar med och det jag tÀnkte pÄ var mest syntar och bas. jag brukar kvantisera rÀtt mkt dÀr sÄ jag kanske ska göra det lite mindre..

Varför det? Fick du kÀnslan av svaren att det Àr fel att kvantisera?

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

House genren bygger pÄ Roland 909 och maskiner som Àr step programerade.

Kvantisera allt bushÄrt!

Redigerat av drloop
Postat

Sammanfattningen i denna trĂ„d lyder snarare kvantisera mera... 🙂

Postat

Varför det? Fick du kÀnslan av svaren att det Àr fel att kvantisera?

Nej inte att det Àr fel, men jag brukar kvantisera allt 100% och jag funderar pÄ om det verkligen Àr rÀtt vÀg att gÄ..

Kvantisera allt bushÄrt!

Tappar man inte lite av svÀnget o dynamiken dÄ?

Postat

Nej inte att det Àr fel, men jag brukar kvantisera allt 100% och jag funderar pÄ om det verkligen Àr rÀtt vÀg att gÄ..

Helt rÀtt - Ätminstone om du bara kvantiserar timingen.

Inte genom att kvantisera timingen. SvÀnget sitter som sagt i dynamken - inte i att det lÄter otajt.

Postat

Ok! 🙂 Brukar ni kvantisera tonlĂ€ngden lika hĂ„rt som timingen?

Beror helt och hĂ„llet pĂ„ vad det Ă€r för ljud tycker jag. Har man till exempel mod env eller LFOs som styr saker kan det lĂ€tt bli konstigt med olika lĂ€ngd. Är det större ljud med delay och reverb och kanske lĂ„ng release sĂ„ Ă€r det inte lika noga. Jag kan ocksĂ„ gilla "otajta" anslag (ofta slĂ€pande slag som hamnar nĂ„nstans mellan 3:e och 4:e 16-delen i en takt) men lĂ„ter det dĂ„ vara lika otajt hela tiden. AlltsĂ„ att det inte Ă€r kvantiserat utan Ă€r otajt men att otajtheten Ă€r likvĂ€rdig i alla takter.

Postat

Personligen tycker jag att det blir mer spÀnnande och levande att lyssna pÄ musik som inte Àr kvantiserad, oavsett dynamiskt omfÄng. SjÀlvklart ska man spela tajt, men lite tempovÀxlingar etc. kan faktiskt bidra till att musiken blir mer intressant och "i stunden" Sen spelar sÄklart genre ocksÄ en viktig roll.

Upp/Jon

Postat

Kvantisera allt bushÄrt!

Och hĂ„rdrocken har inte utvecklats sedan Rolling Stones. Eller? 🙂

drloop (oregistrerad)
Postat

Nu Àr house ett vitt begrepp, men för mig som gick pÄ klubb nÀr housen kom sÄ Àr det 909 med tre velocity levels och stepprogrammering.

SvÀngde dÄ, svÀnger fortfarande men det beror pÄ vad man gör naturligtvis.

Grunden för mig Àr en stadig beat men kan ocksÄ innehÄlla element som kanske inte sitter 100% utan har ett eget svÀng.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.