Jump to content
Annons

Lista bästa/sämsta spår-produktion


riffriff

Recommended Posts

Jag som sitter och spelar in någon låt om året och inte har "örat" som uppfattar vad dåligt eller bra i en produktion är skulle uppskatta exempel.

Lista ditt val av bästa och/eller sämsta produktion från en etablerad artist!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är (enligt min uppfattning) få releaser av etablerade artister som utmärker sig genom att vara riktigt dåliga. Man kan gilla eller ogilla musiken, men produktionen brukar i regel vara oklanderlig eftersom det är professionella och skickliga tekniker och producenter som står bakom dem. Men det finns såklart undantag! Tappade exempelvis hakan i golvet när jag hörde War to end all wars-plattan av Yngwie Malmsteen, som kom 2001. Lät sämre än en genomsnittlig demo från 90-talet! Förstår faktiskt inte hur den kunde ges ut.

När det gäller bra produktioner vill jag gärna framhålla Very av Pet Shop Boys. Den kom 1993, och jag vill påstå att det var få releaser från den tiden (och i den genren) som lät sådär bra, och som fortfarande håller måttet med dagens mått mätt. Den produktionen var helt klart före sin tid. Deras tidigare material lät väldigt tidstypiskt, så jag vet inte hur de kunde lyckas så bra med just Very.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är (enligt min uppfattning) få releaser av etablerade artister som utmärker sig genom att vara riktigt dåliga. Man kan gilla eller ogilla musiken, men produktionen brukar i regel vara oklanderlig eftersom det är professionella och skickliga tekniker och producenter som står bakom dem.

+1 på det, JetBlack.

Pet Sounds (The Beach Boys men i synnerhet Brian Wilson) är någonting av det bästa jag någonsin hört inom alla kategorier. Det blir inte bättre än så.

Hands down! 😉

/CHAE

Redigerat av CHAE
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är (enligt min uppfattning) få releaser av etablerade artister som utmärker sig genom att vara riktigt dåliga. Man kan gilla eller ogilla musiken, men produktionen brukar i regel vara oklanderlig eftersom det är professionella och skickliga tekniker och producenter som står bakom dem.

Nja, jag vet inte vad du lyssnar på, men Belle & Sebastians första skivor låter inte så himla fantastiskt, till exempel. Inte så man stör sig på det, men det är ju inte "bra producerat". bob hunds tidigaste grejer, rätt halvkasst. Jag tycker faktiskt Håkan Hellströms första skiva är ganska dåligt producerad, och då är det ändå på ett majorbolag.

Sen finns det ju extrema exempel som typ The Moldy Peaches, men då är det ju mer eller mindre medvetet ett lofi-sound man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser till rent mix/master-mässigt(om det är det vi diskuterar?)

så är det väl närmast standard att Metallicas "Death Magnetic" kommer upp på alla audiokonferenser som uruselt exempel? Har iaf för mig att det var den plattan. Söndercrushad och loudnesswarad till fördärvelse.

Nirvanas "Nevermind" brukar nämnas som någon av de bättre (Andy Wallace).

Men det finns ju givetvis hur många som helst. Tydligen ska Avril LaVignes debut

också vara ett mästerverk sett ur ett audiofilperspektiv (Chris Lord-Alge).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag hatar typ all musik egentligen, men jag är grymt imponerad av Säkert!s produktioner. För kass skit, slå på radion bara. Jag orkar inte en ljudmässigt perfekt låt till!

Hähä, har inte du en studio? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

bra: italienska produktioner

dåligt: slayer

jaha

jaha som i italienska produktioner skulle låta bättre än nåt annat lands...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hähä, har inte du en studio? 🙂

jo, det stämmer 😄

Varfoer orkar du inte det?

för att jag inte kan komma på något som är tråkigare. nu menar jag förstås bara sånt som är så sjukt duktigt och perfekt gjort så att det inte finns plats för mänsklighet i det.

i min värld är skivan Funhouse av The Stooges en perfekt skiva, även om den kanske låter "illa" om man frågar typ.. Eric Gadd...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jaha

jaha som i italienska produktioner skulle låta bättre än nåt annat lands...

det har faktiskt slagit mig att även om det oftast är sentimental eller smörig smörja till innehållet så är det oftast förbannat välproducerat

och det har ju givetvis att göra med dom som jobbar med produktionerna och den tradition dom fört med sig och vidare än själva landsgränserna

men det torde väl vara självklart

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

riffrff vilken genre håller du på med.

Blir lättare att ge dig råd om man vet genre.

Ingen idé att ta upp vispop om du gör hårdrock...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag vet inte vad du lyssnar på, men Belle & Sebastians första skivor låter inte så himla fantastiskt, till exempel. Inte så man stör sig på det, men det är ju inte "bra producerat". bob hunds tidigaste grejer, rätt halvkasst. Jag tycker faktiskt Håkan Hellströms första skiva är ganska dåligt producerad, och då är det ändå på ett majorbolag.

Sen finns det ju extrema exempel som typ The Moldy Peaches, men då är det ju mer eller mindre medvetet ett lofi-sound man är ute efter.

Säger inte emot dig. Artisterna du räknar upp är såna som jag inte alls lyssnar på. Men HH:s första skiva var nog menad att låta sådär, jag tror att det var en tydlig idé han hade. Dem som han har arbetat med är ju inga glada amatörer precis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

riffrff vilken genre håller du på med.

Blir lättare att ge dig råd om man vet genre.

Ingen idé att ta upp vispop om du gör hårdrock...

Va mest allmänt. För att försöka jämföra i spår och försöka förstå vad som är dåligt.

Själv spelar jag punk/grunge/rock ...ganska tacksamt att spela in !

Jag antog att det fanns exempel på dåliga produktioner även om det är etablerade artister.

Lyssnar på mycke inie och där finns många flera exempel på små band som släpper sina gratis-plattor på nätet ochsäkert är inspelade i någon gadrob med gratis-pluggar och med billig hårdvara.

...kan ig känna mer ärlighet i musik som kanske inte är välproducerade ...varför har jag funderat över men kanske för att dom är gjorda utan förväntningar och utan ekonomiska intressen.

Själv tycker jag exempelvis att Nirvanas senare skivor är sjukt bra gjorda trots sin skitiga stämpel - motsägelsefullt !

...sen som dåliga trots ganska etablerade så The Black Keys ...men funkar bra i genern så.

Redigerat av riffriff
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hatar typ all musik egentligen, men jag är grymt imponerad av Säkert!s produktioner. För kass skit, slå på radion bara. Jag orkar inte en ljudmässigt perfekt låt till!

Håller helt med. Och Säkert! är fantastisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste framhålla Depeche Modes skiva Songs of faith and devotion från 93 (92?) som en oerhört väl producerad platta.

Det var den som synthare tyckte var för rockig, och rockers tyckte var för synthig... 🙂

Överhuvudtaget tycker jag att deras plattor varit välproducerade, men SOFAD är nog den bästa hittills..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Som många redan säger: Vad som låter bra i mina öron är det inte nödvändigtvis bra i andras öron. Dessutom, vad som ansågs bra på 60-/70-talet får lätt "demo"-stämpel (dvs, av många ansett "sämre") i jämförelse med vad som anses bra idag.

Jag tycker inte man ska hänga upp sig så mycket på soundet i sig, utan mer på detaljerna i ljudbilden. "Fett", "ösigt", "tungt" i all ära... Men så vill ju alla ha det. När du kan urskilja varje enskild artists prestation på plattan, när du kan "separera" detaljerna du lyssnar på, då måste det ju anses vara en bra produktion. Resten är bara smaksak.

I övrigt: Jag är en aning för gammal för att ge en bästa/sämsta-lista över produktioner för att det ska vara relevant för alla åldrar. Men jag kan ju säga som så att när jag tänker på bra produktioner tänker jag på ABBA, ELO och Louise Hoffsten (för att nämna några); när jag tänker på dåliga produktioner tänker jag på KISS, Guns N' Roses och PUSA (de heter egentligen The Presidents of the United States of America, men jag pallade fan inte skriva ut det).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bland det bästa jag hört är Mumford & Sons skiva Sigh No More. Hade jag gjort den produktionen så hade jag varit väldigt nöjd med mig själv.

Sämsta? Kan jag ej svara på, var längesedan jag hörde en dålig produktion där någon etablerad musiker/producent/tekniker varit delaktig i.

Slayer som någon sa längre upp ligger väl ganska bra till.

Mvh Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker Steely Dan tar alla priser egentligen. Men är också svag för CLA-soundet, i synnerhet en platta med Dave Matthews Band som är helt sagolik (ytterligare imponerande eftersom de är så förbannat många i bandet). På metalsidan älsakr jag Skillets skiva Comatose, också mixad av CLA.

Dålig produktion skulle för mej vara St. Anger av Metallica, och även Iron Maidens två skivor med Blaze på sång. Som att stoppa örat i havregrynsgröt som stått i solen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ser till rent mix/master-mässigt(om det är det vi diskuterar?)

så är det väl närmast standard att Metallicas "Death Magnetic" kommer upp på alla audiokonferenser som uruselt exempel? Har iaf för mig att det var den plattan. Söndercrushad och loudnesswarad till fördärvelse.

Nirvanas "Nevermind" brukar nämnas som någon av de bättre (Andy Wallace).

Men det finns ju givetvis hur många som helst. Tydligen ska Avril LaVignes debut

också vara ett mästerverk sett ur ett audiofilperspektiv (Chris Lord-Alge).

Måste säga att jag först fasade över produktionen på Metallicas "Death Magnetic"... men efter ett gäng lyssningar växer den. Extremt störig och kaxig prodd, lämnar en inte oberörd direkt 😄🤪 Tycker att Rick Rubins mixande helt klart att gör sitt till musiken.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...