Jump to content
Annons

Reverse effeter och svep? Hur gör man?


ivwe

Recommended Posts

Tänkte att någon vänlig person kunde förklara sitt tillvägagångssätt..

Man hör ofta på låtar att det tagit ett klipp och spelar det baklänges och har något filtersvep i det från dovt till "normalt" Men hur gör man detta på ett smidigt sätt?

Och sen hur olika delar i låten byggs upp med svep som en vind som blåser i mer elektroniska låtar, cymbaler och chimes i andra.

Men det jag undrar vad kallas de mer digitala svepen? vad ska jag söka efter? Vad är era favoriter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tänkte att någon vänlig person kunde förklara sitt tillvägagångssätt..

Man hör ofta på låtar att det tagit ett klipp och spelar det baklänges och har något filtersvep i det från dovt till "normalt" Men hur gör man detta på ett smidigt sätt?

Och sen hur olika delar i låten byggs upp med svep som en vind som blåser i mer elektroniska låtar, cymbaler och chimes i andra.

Men det jag undrar vad kallas de mer digitala svepen? vad ska jag söka efter? Vad är era favoriter?

vore bra om du postade en länk som referens så vi vet vad du syftar på mer exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

@ivwe

.

funktionen finns inbyyggd i CuBase och kan tänka mig att den finns i andra DAW också.

I Cubase hittar du den om du vänsteerklickar på spåret och väljer reverse helt enkelt.

filen brukar låta dovare då man spelar den baklänges (vet inte varför men det är så.)

Vad har du för DAW ???

mvh

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att någon vänlig person kunde förklara sitt tillvägagångssätt..

Man hör ofta på låtar att det tagit ett klipp och spelar det baklänges och har något filtersvep i det från dovt till "normalt" Men hur gör man detta på ett smidigt sätt?

Och sen hur olika delar i låten byggs upp med svep som en vind som blåser i mer elektroniska låtar, cymbaler och chimes i andra.

Men det jag undrar vad kallas de mer digitala svepen? vad ska jag söka efter? Vad är era favoriter?

Det är vitt brus med ett filter som öppnas i vald hastighet. Till exempel här i, runt 0:50-1:00:

Link to comment
Dela på andra sajter

filen brukar låta dovare då man spelar den baklänges (vet inte varför men det är så.)

Enda förklaringen jag kan tänka mig är om det ligger ett reverb på ljudet som man kör baklänges, då "försvinner" ju reverbet istället för att "öppnas", som man är van att det gör.

Det finns inget i ljudets natur som gör att det blir dovare om man kör det baklänges. Däremot blir det dovare om man spelar upp det långsammare, på grund av att frekvensen sänks.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att någon vänlig person kunde förklara sitt tillvägagångssätt..

Man hör ofta på låtar att det tagit ett klipp och spelar det baklänges och har något filtersvep i det från dovt till "normalt" Men hur gör man detta på ett smidigt sätt?

Och sen hur olika delar i låten byggs upp med svep som en vind som blåser i mer elektroniska låtar, cymbaler och chimes i andra.

Men det jag undrar vad kallas de mer digitala svepen? vad ska jag söka efter? Vad är era favoriter?

Det första du frågar om är inte så svårt, det kan man göra genom att automatisera ett lågpassfilter på en eq. (Om du använder Reason kan du även automatisera frekvensfiltret som finns på alla synthmoduler.)

Den andra frågan är svårare att svara på, eftersom jag inte riktigt är säker på vad du menar. Men jag gjorde en grej som påminner om det som du beskriver på en låt genom att använda sidechain till en kompressor på ett saw-liknande ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är vitt brus med ett filter som öppnas i vald hastighet. Till exempel här i, runt 0:50-1:00:

Vitt brus och exemplet beskriver väldigt nära vad jag letar efter. Så var hittar jag ett sånt? Har ni någon favorit?

När det kommer till reverse effekten jag söker så är väll ett exempel Veronica Maggio - Mitt hjärta blöder ett exempel - där jag uppfattar det som att det är det dom gör med olika filter svep? Är det någon som kan förklara hur jag gör det. Är ganska obekant med automatiseringar och så, men jag förstått att det är något åt det hållet med man använder. Hur skulle ni gå till väga?

Jag använder cubase 5 och har väldigt mycket pluggar, syntar och liknande till förfogande, men är dåligt insatt i dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

filter svep? Är det någon som kan förklara hur jag gör det.

Tryck på W på kanalen. Rör på reglaget på din filterplugg. Tryck stop. Klicka ur W och klicka sedan på R. Så som du rörde reglaget har nu skrivits in på kanalen. Det går att se grafiskt om du klickar på det lilla plustecknet på kanalen i sequenserfönstret. Många föredrar att rita in kurvor /linjer där istället. Klicka på W och sedan på linjen så får du upp punkter, som du sedan kan flytta.

För en fil med vitt brus googlar du på white noise.wav

EDIT: Du får fråga runt lite vad folk har för favorit på vitt brus. Kan nog bli en spännande diskussion.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Vitt brus och exemplet beskriver väldigt nära vad jag letar efter. Så var hittar jag ett sånt?
Jag använder cubase 5 och har väldigt mycket pluggar, syntar och liknande till förfogande, men är dåligt insatt i dem.
Jag skulle hävda att minst 99,8% av dina syntar har en brusgenerator och filter.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...