Jump to content
Annons

Truminspelning i ett litet rum


FreddeHstd

Recommended Posts

Det står väldigt sällan i en guidebok att man ska välja ett litet rum när det kommer till inspelning av trummor. Däremot finns det en del producenter som inte har något emot små rum (Tchad Blake exempelvis, han har jobbat med bl.a Ron Sexsmith).

När jag nu gav mig in i ett nytt projekt (det ska resultera i en EP, som ska vara färdig augusti/september) med egna låtar så ställdes jag dock inför det faktumet: skulle jag hinna så skulle jag bli tvungen att spela in i mitt musikrum (a.k.a studio/kontrollrum i ett). Rummet är cirka 3*4*2,15 meter stort. Alltså: litet!

Jag hade en tanke om att prova ambiencemickning i M/S - för att kanske kunna lura örat att rummet är större. Om det funkar...ja, vi frå se.

Uppmickning: bastrumma (audiotechnica 2035 genom en VOG Little Labs) och en Sennheiser e609 (!) i trumman, mot klubban.

Virvel: Röde NT5 genom GAP pre och GAP comp ihoptejpad med en SM57.

Överhäng: Line Audio CM3 - SPL GOldmike och Art Comp.

Ambience mid - Röde K2, ambience side - MXL R144.

Har nu haft två sessioner med en fin trummis utrustad med fina trummor (bl.a. en black beauty-virvel från 1979) och ja, det låter rätt okej tycker jag.

Om det finns något intresse, så kan vi spinna vidare på tråden, jag skulle också kunna lägga upp en del klipp om intresse finnes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur pass bra man kan få till inspelningar av trummor i små rum är nog väldigt aktuellt på detta forum tror jag. 🙂 Jag gör själv demos där trumsetet står i ett alldeles för litet rum, men sen är jag rätt kass på att mixa också så det är nog möjligt att komma längre även med mitt material tror jag. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det finns intresse!

Synd att det inte finns möjlighet att ladda upp ljudklipp i den här tråden - eller har jag missat att det finns det?

Annars får väl ljudklippen flytta till nån annan tråd i mix-tråden. Hade dock varit praktiskt om man hade kunnat tanka upp ljudklipp här, som sagt.

Well, ska ta och bounca ner lite klipp så fort tillfälle gives, som det ser ut nu så blir det dock först till helgen...

Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att det finns intresse!

Synd att det inte finns möjlighet att ladda upp ljudklipp i den här tråden - eller har jag missat att det finns det?

Annars får väl ljudklippen flytta till nån annan tråd i mix-tråden. Hade dock varit praktiskt om man hade kunnat tanka upp ljudklipp här, som sagt.

Well, ska ta och bounca ner lite klipp så fort tillfälle gives, som det ser ut nu så blir det dock först till helgen...

Fredde

Du laddar bara upp ljudklippen i din profil i detta inlägg...gå på redigera!

EDIT:

välj full redigerare så har du nere till vänster, "ladda upp fil" eller om det står "bifoga fil"

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Men det kräver att redigeraren är full...

Är oxå nyfiken! 😄

Yep, det var så jag hittade hur man skulle göra...omöjligt nyktert, alldeles för luddig meny!

Link to comment
Dela på andra sajter

Akta dig för reflektioner från låga tak. Det kan mörda dina overheads totalt. Jag fick lära mig det den hårda vägen. Spelade in åtta låtar för att sedan upptäcka att jag hade tonvis med 6.5k. Helt omöjligt att eqa bort på ett snyggt sätt. Man skulle kanske kunna minimera ett sånt problem genom att hänga upp något tyg i taket för att dämpa i diskanten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Akta dig för reflektioner från låga tak. Det kan mörda dina overheads totalt. Jag fick lära mig det den hårda vägen. Spelade in åtta låtar för att sedan upptäcka att jag hade tonvis med 6.5k. Helt omöjligt att eqa bort på ett snyggt sätt. Man skulle kanske kunna minimera ett sånt problem genom att hänga upp något tyg i taket för att dämpa i diskanten.

Jag har diffuserat mitt tak med Golden Horn ovanför trummorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har diffuserat mitt tak med Golden Horn ovanför trummorna.

Jag har för mig att det finns någon slags "gyllene regel" för diffusorer, som har med den nedre frekvensgränsen för diffusorns verkningsområde och avståndet till ljudkällan att göra, som gör det svårt att få nytta av en diffusor ovanför trumsetet i rum med låga tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...