Jump to content
Annons

Hej igen, jag heter fortfarande Majken...


Majken

Recommended Posts

...och är återigen skribent på tidningen Studio.

Men herredjävlar vad jag har varit inaktiv de senaste 3 åren!

majken-jul.jpg

Bilden känns rätt för säsongen, inte sant?

Till vänster står min respektive Ida samt Daniel och Victoria.

Jag har tänkt rätt länge på att jag kanske borde hänga lite i forumet nu när jag skriver för tidningen igen. Från tanke till handling tar för mig tydligtvis ungefär ett år. Har ni haft det bra allesammans? Nån som saknat mig?.. Inte?.. Lite kanske åtminstone?

Jag slutade på tidningen Studio i november 2007. Då började jag jobba på XLN Audio och sitter idag med det gäng som driver utvecklingen av Addictive Drums. Mitt område är främst webbutveckling, men jag har också jobbat en hel del med promotion och it. För omkring ett och ett halvt år sedan så tog Björn kontakt med mig och undrade om jag kunde skriva lite för tidningen igen. I början var det endast kompletteringar av gamla saker jag gjort men nu skriver jag även tester och artiklar.

Om man backar tillbaka så var det den 12'e december 2003 som Mats på redaktionen tog kontaktade mig efter att ha sett ett inlägg på VST Forum. I mailet frågade han kort och gott om jag ville börja skriva för tidningen. Såhär i efterhand tänker jag att jag måste ha skrivit ett fördjävla bra inlägg på forumet. Eller så var de helt enkelt våldsamt desperata på redaktionen. Den första produkten jag testade var Fxpansion BFD. Vilket kan tyckas lustigt med tanke på vart jag jobbar idag. Jag har inte vågat läsa det testet på flera år men utgår kallt från att det var ett dåligt test. Apropå trumpluggar så lyckades jag även med konststycket att ge toppbetyg och utmärkelsen Studio Rekommenderar till EZ Drummer som idag är vår största konkurrent sett till vart jag jobbar.

Under åren har jag såklart testat ett rejält gäng produkter. Av någon anledning brukar det vara inspelningsprogram och ljudkort som landar på mig. Jag gissar att jag helt enkelt är dålig på att tacka nej. Här kommer en lista ur huvudet på ljudkort som jag har testat. Listan är inte komplett, men kan kanske ge en bild av ungefär hur insnöad man blir när man jobbar på en tekniktidning:

Alesis IO26, Behringer FCA202, Echo Audiofire 4, Echo Gina 3G, ESI Juli@, ESI Quatafire, ESI ESP1010, Edirol FA-66, Edirol UA-101, E-MU 1616m, Digidesign Mbox Mini, Digidesign Mbox 2 Pro, Lynx One, Focusrite Saffire, Focusrite Saffire Pro 26, Motu Ultralite, M-Audio FW410, M-audio Delta 1010LT, M-Audio Project Mix, Apogee One, Soundblaster X-Fi Elite Pro, Asus Xonar Essence ST, RME HDSP9632, RME Fireface UC, RME Fireface 800, Presonus Firebox, Presonus Firestudio Mobile, Steinberg CI2, Steinberg CI2+, Steinberg System 4

Det finns en massa fina minnen från redaktionen. Vi borde egentligen skriva en bok på allt som hänt sådär om tjugo år när det väl är preskriberat. Rakt ur huvudet så minns jag bland annat hur jag och Björn sent en kväll ljög ihop fiktiva personer och frågor till frågespalten i ett gammalt nummer där det saknades. Mats berömde oss dagen efter för att vi hade hittat bra frågor och undrade om det var från forumet. Varpå vi skamset fick erkänna att personerna inte fanns. Men om de hade funnits så är jag ganska säker på att de hade frågat precis det vi låtsades att de gjorde. Om inte så borde de i alla fall ha gjort det.

Jag ber om ursäkt för den långa texten, jag får skylla på att jag fakturerar per tecken, så det är lite av en vana.

Skoj att vara tillbaka igen, ser fram mot att få lära känna alla nya forummedlemmar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej!

Kul att du är tillbaka, Majken!

Tankade hem en utav dina VST-pluggar (Chimera) för flera år sedan och använder den fortfarande till och från på mina projekt (singer-songwriter/rock) när det behövs något "extra". Dessutom satt jag och pluggade din Cubase SE/SL/SX back in the day 🙂 Där lärde jag mig nästan mer än åren på mu.prod-programmets föreläsningar/labbar 2004-2007 😛

All the best,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag började läsa tidningen någon gång vid 2003 - 2004 och eftersom jag alltid kört i Cubase så tycker jag tidningen var lite tom utan ditt tryne under cubasetipsen under den tiden du varit borta. Men så dök din bild plötsligt upp igen utan att jag egentligen förstått att du varit borta så länge... Bra, för mig är du en del av tidningen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför stack du då? Blev det för stressigt att sampla fintrummor? Och när kommer nästa vst? Jag vill ha en synt med en oscillator med bara sågtand, en lfo och ett filter, helst uppkallad efter mig. Det ska vara inbyggd dist och chorus också. Tack.

Jag stack för att du och dbd stack. Sen när du kom tillbaka så trodde jag att det bara var ett tillfälligt återfall och vågade inte riktigt hoppas. Nu ser jag ju att det är nere i skiten igen.

Började jobba på synten förresten, nästan klar så när som på att disten hänger ihop med filtret och att jag inte har något chorus än. Men den kanske duger?

nattvaktaren.jpg

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...