Jump to content
Annons

Ljudnivå vid nedmixning


nicke454

Recommended Posts

Fan...

Jag antar att jag borde vara glad över att min årslånga fight mot väderkvarnarna verkar vara över. Men det är jag inte... Vad ska jag nu gnälla på?

Klart, jag har ju det där med avtalsrätten; brukar bita lite på Nattvaktaren då och då.

Vet inte om jag ska tacka eller anklaga ThomasE för detta...

saddevil.gif

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för de vänliga orden. 🙂

Vi lever i en gör-det-själv-värld, inget snack om saken. Vem som helst med en dator har tillgång till digitala verktyg som kostar alltifrån gratis till billigt, och som ofta fungerar alldeles utmärkt till att komponera, arrangera, spela in, mixa och mastra musik med. Vem som helst kan i teorin göra vad som helst, och det tycker jag är helt fantastiskt ur en skapandesynpunkt.

Men även i en gör-det-själv-värld gäller den gamla devisen "bra, billigt, snabbt -- välj två". Oavsett om du gör allt själv, köper alla tjänster utifrån, eller blandar både och, så kommer du inte undan detta faktum. Du måste åtminstone vara beredd att investera din egen tid ifall du vill göra allt själv OCH du vill att det ska bli bra. Det finns ingen plugin som automagiskt gör att din mix låter grymt, lika lite som det krävs superkrafter för att spela in/mixa/mastra en skiva. Allt handlar om att inse att ljudteknik, precis som alla typer av hantverk, kräver ett visst mått av egen ansträngning för att bemästra.

Att ta hjälp av utomstående, vare sig det gäller inspelning, mix eller mastering, kan vara alltifrån helt onödigt till absolut nödvändigt för en produktion. Jag är självklart partisk i frågan, men kan ändå utifrån egen erfarenhet konstatera att mastering vanligtvis brukar vara en uppskattad del av skivproduktionen, även i "dagens musikbransch". 🙂

Vettiga åsikter, tumme upp!

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första: "Mastring" är inte "överflödigt" – det har jag aldrig sagt (leta du på, du kommer inte att hitta någonting 😉)

För det andra: Din jämförelse är inte ärlig. Tycker du verkligen det är så orimligt när jag säger att många av de uppgifter som oftast förknippas med mastring lika gärna kan flyttas över på den som ansvarar för slutmixen?

2. varför är det inte ärligt?

många av dom uppgifter som oftast förknippas med mixning kan lika gärna flyttas över till den som spelar in

1. jag har aldrig påstått att du sagt det - jag sa "man kan ju dra det ännu längre"

Link to comment
Dela på andra sajter

Satt däremot och funderade på om det finns något sätt att höja nivån på denna tråd.Vad är egentligen problemet?

tror den behöver komprimeras faktiskt

Jag hjälper gärna till och reder ut så gott jag kan...

en utmärkt sammanfattning

Link to comment
Dela på andra sajter

Men när vi dessutom ältar för omvärlden att man – för att kunna "mastra" – måste vara någon form av supermänniska, med superöron, med superkunskaper om hur man rattar EQ och kompressorer/limiters, det är då jag tycker att det börjar bli lite väl magstarkt...

men ... det är väl bara Du som gör det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har aldrig påstått att du sagt det - jag sa "man kan ju dra det ännu längre"

Ja, men då är det ju något som får stå för dig samt något som inte har ett dugg med varken min person eller mina inlägg i sammanhanget att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, men då är det ju något som får stå för dig samt något som inte har ett dugg med varken min person eller mina inlägg i sammanhanget att göra.

det är klart att det jag säger får stå för mig

men jämförelsen hade med det du sa att göra

det tror jag alla inser

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget fel med att ifrågasätta saker men i detta fall tycker jag du är ute och cyklar. Möjligt att mindre produktioner "klarar sig" utan traditionell mastering, men om man vill att materialet ska låta så bra som möjligt (i alla olika sammanhang, inte bara i sin egen hemmastudio) så krävs ofta följande:

1. Mycket bra lyssning (inte många mixrum som kan skryta ned detta).

2. Ett par fräscha öron som inte hört sig less till leda på materialet och därför snabbt hör saker som mixaren missat (p g a sin lyssning och/eller inlyssning av materialet

3. Erfarenhet/skicklighet i yrkesutövandet.

4. God kommunikation mellan kund och masterings-tekniker. Smaken är olika.

Även om en mixtekniker sitter i exeptionell lyssningsmiljö och är duktig även på mastering så är fortfarande den andra punkten så viktig att de flesta väljer att lämna bort till mastering ändå. Något många verkar tycka/tro är viktigt vid mastering är idiotdyr hårdvara, men detta tycker jag inte är viktigt längre då pluggarna blivit så bra i o m t ex UAD etc. Enormt mycket viktigare är kunskapen hur man använder redskapen (som alltid). Vissa verktyg är dock viktiga att inte tumma för mycket på. Lyssningen (där akustiken är en oerhört stor del givetvis) är en av dessa. Det går givetvis att mastera i ett dåligt rum förutsatt att man kan lyssna i andra rum men förfarandet blir onekligen väldigt bökigt och tidsineffektivt om man måste åka runt och lyssna i olika system mellan varje justering.

Du kanske har rätt i att mastering håller på att dö ut med tanke på hur lite folk bryr sig om hur det låter nuförtiden men så länge det finns en grupp som hör skillnad och bryr sig så kommer mastering att finnas kvar. Man kan ju hoppas att de som försöker livnära sig på musik/ljud fortfarande bryr sig, eller?

Notera hur du själv tillåter dig förklara vad som gäller och inte gäller i "mastrings"-branschen. Och du anstränger dig dessutom till det yttersta för att få det hela att låta som en regel.

När jag ifrågasätter samma bransch, däremot, handlar det om att vara "ute och cykla" och icke-sansade inlägg.

Sportsligt.

Förstår vad du menar. Som när t.ex. kidsen vänder sig till oss som har "varit med i gamet" med frågan Vad är mastring?/Hur mastrar man? och "vi" gör allt för att behålla "vår" döende status med svar som: Mastering (kom ihåg att det inte är någon ring till en mast, hö hö...) med E heter det. Det är en hel vetenskap som inte går att förklara, varken som fenomen eller arbete. Det bästa är att du vänder dig till ett "riktig" mastrare...

Förvirrande så det slår!

Vem är den stora förvirraren i denna tråd ...

🤪

https://www.studio.se/index.php/topic/85571-ljudnivaa-vid-nedmixning/page__view__findpost__p__1222332 😄

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

men jämförelsen hade med det du sa att göra

Jag säger: [mastring] är ljudkonst som IDAG egentligen inte är något märkvärdigare än uppgifter som ingår i en slutmix(ning).

Du kontrar (som jämförelse): mixning är en helt överflödig process som lika gärna kan göras genom dom uppgifter som ingår i en inspelning.

Om du med "mixning" menar med att man under inspelningsfasen på för hand ställer in det "färdiga" soundet, så ja, det är ju hur vanligt som helst att man gör det. Men om du menar att inspelningsteknikern ska påbörja slutmixen när alla källor ännu inte finns tillgängliga. No, sir!

Link to comment
Dela på andra sajter

https://www.studio.se/index.php/topic/85571-ljudnivaa-vid-nedmixning/page__view__findpost__p__1222332 😄

Bättre kan du! 😉

Jag kanske är dum i huvudet, men inte så dum så att jag tror att "mastring" inte skulle vara "mer än att höja volymen". Givetvis ville jag att författaren skulle komma med fler exempel.

Nu gjorde hon ju inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vem är den stora förvirraren i denna tråd ...

Jag medger att jag läste ditt inlägg lite väl hastigt... Jag reagerade i huvudsak på din kommentar om att jag med min syn på "mastring" var ute och cyklade samt uttryckte mig osansat, varefter du gav "din syn" på saken. Typ: Du har fel, så här ligger det till...

Och ändå var det du som skapade en "förvirrande" sidolinje med att raljera om hur skiten stavas... Apropå "förvirra".

Link to comment
Dela på andra sajter

Först av allt, om jag var du, skulle jag korrigera namnet till den du vänder din kommentar. Jag tror inte min projektkollega Vallhagen blir särskilt upphetsad över att han blir förväxlad med sprattelfjantar som jag 😉

Ja jag såg det - ber om ursäkt för det! Själv verkar jag behöver en mastringsplugg i mitt skrivprogram / webläsare tongue.gif

Rocka på! Hälsningar / Björn🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag medger att jag läste ditt inlägg lite väl hastigt... Jag reagerade i huvudsak på din kommentar om att jag med min syn på "mastring" var ute och cyklade samt uttryckte mig osansat, varefter du gav "din syn" på saken. Typ: Du har fel, så här ligger det till...

Och ändå var det du som skapade en "förvirrande" sidolinje med att raljera om hur skiten stavas... Apropå "förvirra".

Din stora hobby verkar vara att reta upp dig själv. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om du menar att inspelningsteknikern ska påbörja slutmixen när alla källor ännu inte finns tillgängliga. No, sir!

slutmixningen är färdig när sista tagningen är gjord

det går

nu ska jag hämta lite jos

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

Vetereraner och forummedlemar!!! Har ni märkt att nu lyckats skrämma bort ännu en stackars ny medlem.. Stackars Nicke454 som ställde frågan som inledde denna tråd har inte vågat följa upp med en endaste fråga eller konstaterande!ph34r.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

gütt!

hallelujah.jpg

Ha ha 😄 Fast, jag menade inte det nödvändigtvis som ett "slut på diskussionen"; jag visste bara inte vad jag kunde kommentera med. Ämnet känns på något sätt utagerat efter att ThomasE stack håll på ballongen, för att uttrycka sig lite käckt.

Från början hade jag tänkt svara dig: "Ja, där ser du... Vad ska vi då ens med mastEring till?".

Men jag pallade fan inte... 😉

Om du vill kan vi diskutera Basshunter managementavtal.... BWAAHAA!

Link to comment
Dela på andra sajter

behövs ju ingen manager idag - det är nåt som tillhör det förgångna

idag gör man allt från sin hemsida på myspace

Nu är du faktiskt ute och cyklar... Management är en en vetenskap; management är det där lilla extra som gör att du blir en bra artist; ALLA behöver en manager – oavsett artiststatus, verksamhetsomfattning och erfarenhet. Utan manager blir det liksom bara "halvbra".

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är du faktiskt ute och cyklar... Management är en en vetenskap; management är det där lilla extra som gör att du blir en bra artist; ALLA behöver en manager – oavsett artiststatus, verksamhetsomfattning och erfarenhet. Utan manager blir det liksom bara "halvbra".

jaha ja, du är en sån där som ska höja upp managers till halvgudar som man inte kan klara sig utan?

såna med GULDNÄSA för affärer - skitsnack säger jag!

det är skitenkelt att bli stjärna på egen hand idag! man skaffar myspace å facebook! DET är viktigt! och så bombar man alla skivbolag och vänner med sin live streamade studio i sovrummet

det finns inget en manager gör som man inte kan göra samtidigt vid nedmixningen via myspace!

management tillhör stenåldern!! idag finns nätet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...