Jump to content
Annons

Mastra för vinyl


SvenTumba

Recommended Posts

Har en platta som kommer släppas på både CD och vinyl under sommaren. Min fråga är, borde det inte fungera att skicka 24 bitars Wav filer för vinyl tillverkningen?

Jag menar 16 bitar för CD fattar jag att man måste ha, så till CD har jag bouncat ned från 24 bitar till 16 bitar.

Frågan är just när det gäller vinyl, blir press-fabriken gladare av att få Wav filer i 24 bitar, blir det generellt bättre ljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med tanke på hur mycket sämre dynamik det är på en vinylskiva så kan det väl knappast förbättra resultatet att du skickar i 24 bitar? Det går ju inte ens att höra skillnad mellan 16 och 24 bitar när man lyssnar digitalt (annat än i extremfall som om man höjer i en fade eller nått).

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på hur mycket sämre dynamik det är på en vinylskiva så kan det väl knappast förbättra resultatet att du skickar i 24 bitar? Det går ju inte ens att höra skillnad mellan 16 och 24 bitar när man lyssnar digitalt (annat än i extremfall som om man höjer i en fade eller nått).

Dock är det bättre dynamik i en vinylplatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske lurar sig lite när man lyssnar mellan 24 och 16 bitar i studion. Själv inbillar jag mig att 24 bits waverna låter bättre än när man har kört ned till 16 bitar.

Fler åsikter om det är värt att skicka 24 bitar eller ska man göra det enkelt för sig och bara skicka samma för både CD och vinyl? Lätt är ju alltid trevligt iofs haha...

Inbillar mig fortfarande att vinyl låter bättre än CD men det kanske mest är nostalgi känslan av vinyl och stora omslag man älskar 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar alltid 24-bitarsversioner för vinylmastring, för att vara på den säkra sidan och inte skicka iväg nåt med dist eller så. Och tycker du att dina 24-bitarsmixar låter bättre ska du självklart skicka dom.

Sen är det viktigt att mastraren får en "opressad" fil att jobba med då vissa grejer - som tickande hihats och bred bas - måste tyglas innan det ska ner på plast, så ta bort kompressorn på stereobussen, släck limitern. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skickar alltid 24-bitarsversioner för vinylmastring, för att vara på den säkra sidan och inte skicka iväg nåt med dist eller så. Och tycker du att dina 24-bitarsmixar låter bättre ska du självklart skicka dom.

Sen är det viktigt att mastraren får en "opressad" fil att jobba med då vissa grejer - som tickande hihats och bred bas - måste tyglas innan det ska ner på plast, så ta bort kompressorn på stereobussen, släck limitern. 🙂

Mixen är färdig och mastrad. Frågan är mest om det är värt att tanka ned det i 24 bitar, jag tror ju det men har inte gjort vinyl släpp förr så jag är lite tveksam. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha.

Det analoga har väl ett större dynamiskt omfång?

Nej. Vinylplattan har runt 80dB i dynamiskt omfång, medan CD har 96dB.

Under idealiska förutsättninga kan vinylplattan teoretiskt ha upp till 120dB dynamik, men optimerat så kan CD:n ha upp till 150dB dynamik, så CD vinner alltid den tävlingen.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_(Vinyl)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Vinylplattan har runt 80dB i dynamiskt omfång, medan CD har 96dB.

Under idealiska förutsättninga kan vinylplattan teoretiskt ha upp till 120dB dynamik, men optimerat så kan CD:n ha upp till 150dB dynamik, så CD vinner alltid den tävlingen.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Myths_(Vinyl)

Men vinyl vinner i coolhet, lätt! Tänk vad gött att få hem en lastpall med plattor som man verkligen kan titta på, stooooora omslag är ju bara MUMS! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men vinyl vinner i coolhet, lätt! Tänk vad gött att få hem en lastpall med plattor som man verkligen kan titta på, stooooora omslag är ju bara MUMS! 🙂

Enligt min mening är det ett onödigt stort och klumpigt format som dessutom har sämre ljudkvalitet än dagens teknik, men det finns förstås fortfarande nostalgiker som trots allt vill hålla kvar vid det gamla - och det är väl också så till viss grad, att det ses som lite "trendigt" bara för att det är lite anti...

Som jag skrev i ett annat forum härom dagen, så snubblade jag nyligen över det (enligt mig) enda vettiga kvarvarande användningsområdet 😉 :

644689111_3d5b7f7d69.jpg?v=0

Link to comment
Dela på andra sajter

Dock är det bättre dynamik i en vinylplatta.

Nej nej, det är det inte alls sant, vinyl har en mycket lägre signal to noise ratio än CD. Sen kan du tycka att de låter bättre men de lägger jag mig inte i.

Oavsett, skicka 24 bit, det kan inte skada att ha för "bra" i detta läge. Plus att all eventuell kvantiserings distortion skulle inte hänga med på vinylen då. Finns inget vettigt skäl att skicka 16 bit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...