Jump to content
Annons

reel to reel recording?


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej!

En ny fråga om att spela in på "tape" pga. att jag vill återskapa eller i alla fall försöka med detta.

När dom på 60-talet spelade in, vilken hastighet använde dom då? Och, när detta var klart la dom då allt i ett

paket som dom skickade till tape igen då eller?

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Den vanligaste hastigheten (och den som definitivt är att föredra) är 15 ips (tum per sekund). 7,5 ips förekommer också, men det är inte att rekommendera. Det oundvikliga bakgrundsbruset blir lägre i frekvens med lägre hastighet och kommer att höras tydligare.

Förstår inte riktigt din andra fråga, men när man mixat färdigt på "den analoga tiden" spelade man in slutmixen på 1/8"-tape ("vanliga" rullband).

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Den vanligaste hastigheten (och den som definitivt är att föredra) är 15 ips (tum per sekund). 7,5 ips förekommer också, men det är inte att rekommendera. Det oundvikliga bakgrundsbruset blir lägre i frekvens med lägre hastighet och kommer att höras tydligare.

Förstår inte riktigt din andra fråga, men när man mixat färdigt på "den analoga tiden" spelade man in slutmixen på 1/8"-tape ("vanliga" rullband).

Ok, nja jag ska använda mig av mjukvara. Närmare bestämt Nomad Factorys Magnetic. Jag tycker att 15 ips låter "för bra". Men skulle det va helt åt

helv@te att lägga 7,5 ips på varje spår å sedan 7,5 på mastern? Jag tycker jag tappar lite för mycket vid 7,5 på mastern, men vid 15 får jag för mycket botten å topp... Kanske kan filtrera masters istället, men var skär jag då lämpligast? Hur mycket hade dom?

Hur kan man simulera 1/8"-tape på bästa sätt utan the reel deal så att säga?

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nja jag ska använda mig av mjukvara. Närmare bestämt Nomad Factorys Magnetic. Jag tycker att 15 ips låter "för bra". Men skulle det va helt åt

helv@te att lägga 7,5 ips på varje spår å sedan 7,5 på mastern? Jag tycker jag tappar lite för mycket vid 7,5 på mastern, men vid 15 får jag för mycket botten å topp... Kanske kan filtrera masters istället, men var skär jag då lämpligast? Hur mycket hade dom?

Hur kan man simulera 1/8"-tape på bästa sätt utan the reel deal så att säga?

Låter det bra så är det bra, men om din lyssning inte är helt perfekt kanske det är bättre att vara lite försiktig, för risken finns att effekten blir för stor, och då blir det inte bra. Räcker det inte med bandkompression på mastern? Det brukar räcka för mig.

Det blir mindre bas och diskant på tape, men jag kan inte säga exakt var du bör skära, du får utgå ifrån vad som låter bäst helt enkelt.

Jag vet inga rullbandare med 1/8 tums tjocklek på tejpen. Kompaktkassetter hade väl däremot den tjockleken.

Vanliga en- och tvåspårs rullbandare hade 1/4 och i vissa fall 1/2 tums tjocklek på tejpen.

Ah, trodde att masteringstejper brukade vara 1/8", men då är det förstås 1/4" jag tänkte på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nja jag ska använda mig av mjukvara. Närmare bestämt Nomad Factorys Magnetic. Jag tycker att 15 ips låter "för bra". Men skulle det va helt åt

helv@te att lägga 7,5 ips på varje spår å sedan 7,5 på mastern? Jag tycker jag tappar lite för mycket vid 7,5 på mastern, men vid 15 får jag för mycket botten å topp... Kanske kan filtrera masters istället, men var skär jag då lämpligast? Hur mycket hade dom?

Hur kan man simulera 1/8"-tape på bästa sätt utan the reel deal så att säga?

Låter för bra??? Vad är du ute efter??? Rullband låter bra, jävligt bra. Finns inget som slår en Ampex MM1100 2" 16 ch på 30 ips. Det låter som att du är ute efter att skita ner mixen och köra LO FI. Blanda inte ihop det med rullbad. För en bra rullbandare låter jävulskt mycket bättre än digital inspelning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter för bra??? Vad är du ute efter??? Rullband låter bra, jävligt bra. Finns inget som slår en Ampex MM1100 2" 16 ch på 30 ips. Det låter som att du är ute efter att skita ner mixen och köra LO FI. Blanda inte ihop det med rullbad. För en bra rullbandare låter jävulskt mycket bättre än digital inspelning.

Rullband låter inget vidare!Det är musiken på rullbandet som låter bra. dvs bandmättnaden , blanda inte ihop det.😄

Och då undrar jag var har du har hört att en "rullbandare låter jävulskt mycket bättre än digital inspelning".?

Redigerat av kardo
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Rullband låter inget vidare!Det är musiken på rullbandet som låter bra. dvs bandmättnaden , blanda inte ihop det.😄

Och då undrar jag var har du har hört att en "rullbandare låter jävulskt mycket bättre än digital inspelning".?

Var jag hört det??? I verkligheten så klart. Har både PT, en 16 ch 2" och en 24 ch 2". Har jobbat med detta sen 1988 så jag vet vad jag talar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rullband låter bra, jävligt bra.

Trevligt med någon som slår ett slag för analogtekniken. Jag har själv en analogstudio som jag jobbar på att få fason på.

Jag har mina dagar då jag tvivlar, men så kommer det alltid någon ny platta som är inspelad på band ( t.ex. Foo Fighters nya, Insp. på Studer A820 och även mixad till masterbandare) och direkt hör man det djup och levande känsla som jag tycker digital inspelningar saknar.

Jag läste att du gillade ampex 1100, 2", 16ch. Jag såg att det fanns en sådan till salu. Hur är det med service och reservdelar på en sådan idag? Jag har mest siktet inställt på en Studer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trevligt med någon som slår ett slag för analogtekniken. Jag har själv en analogstudio som jag jobbar på att få fason på.

Jag har mina dagar då jag tvivlar, men så kommer det alltid någon ny platta som är inspelad på band ( t.ex. Foo Fighters nya, Insp. på Studer A820 och även mixad till masterbandare) och direkt hör man det djup och levande känsla som jag tycker digital inspelningar saknar.

Jag läste att du gillade ampex 1100, 2", 16ch. Jag såg att det fanns en sådan till salu. Hur är det med service och reservdelar på en sådan idag? Jag har mest siktet inställt på en Studer.

Ampex MM1100 låter svinbra, men bandtransporten är total katastrof. Min är ombyggd, det sitter en MCI trasport i den. Delar till Ampex finns at få tag i hos Tony Arnolds i England. Han har allt som finns, även han som byggt om den.

Studer är bra grejer. Vad har du för modell i åtanke?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju en anledning till att stora artister skickar band till mastering

Det har väl inget att göra med hur stor man är som artist? Det finns nog både stora och små artister som skickar rullband till mastering. Och det förekommer garanterat att stora artister laddar upp ljudfiler på masteringsfirmans server. Det beror snarare på vilket sound man vill ha och vilken utrustning man har tillgång till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ampex MM1100 låter svinbra, men bandtransporten är total katastrof. Min är ombyggd, det sitter en MCI trasport i den. Delar till Ampex finns at få tag i hos Tony Arnolds i England. Han har allt som finns, även han som byggt om den.

Studer är bra grejer. Vad har du för modell i åtanke?

Vad schysst att de kunde använda mci delarna i ampexen. Har du skickat bandaren fram och tillbaka då? Låter lite dyrt/besvärligt, men det kanske funkar? Dock, fan vad kul det är med sådana specialister och entusiaster.

Jag vet inte exakt vilken modell. Spontant känns det ju som att en a820 hade varit schysst, men jag misstänker att de fortfarande ligger på ganska högt pris. (Var det förresten en sån du spelat in Despite på?, det lät för övrigt mkt bra! Om du inte redan känner till det så är nog denna relativt nya metalplattan också inspelad analogt,

) Fan, 2001, den var ju inte så ny, man börjar bli gammal...

Hursomhelst , Jag har ju inte obegränsad budget men det känns nästan mer som skicket på bandaren som får styra lite mer än exakt vilken modell. Jag har för önskan att kunna lära mig göra enklare kalibreringar m.m. själv, men än så länge så är jag ganska novis men jag jobbar på det.

Jag såg förresten nyligen en otari annons. Frågan är om de är något att ha? Vad jag har läst så ska de vara driftsäkra, men kanske inte överdrivet roliga. Verkar dock vara ganska prisvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alex och Dan, vad kul att ni kör rullbandare! Jag kan bara instämma med Alex om att rent mekaniskt så är Studern stabilt konstruerad med rejäla dimensioner på alla slitdelar och lagringar jämfört med de äldre Ampexbandarna. Skulle jag köpa begagnat skulle jag välja Studern. Har du tur kanske det enda du behöver byta är tryckrullen🙂

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hallå...måste bara bryta in här.

Har en ampex mm1100, 16 kanal på 2", har hört en hel del historier om kassa bandtransporter på dessa bandare, men själv har jag inte haft några större problem, må hända att jag har ett sällsynt bra ex. Men det var inte detta jag ville få sagt, utan jag vill bara säga hur jävla bra denna maskin låter...de e en njutning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast stopp och belägg nu!!! Jag körde på en Otari MTR 90 MK1 (Senare utbytt till MKII). Och det enda jag som Studiotekniker då på 80-talet kunde önska mig var att digital inspelning på minst 48 Khz och 18 bitar skulle bli standard för jag spottade och svor på detta monster till Otari som man alltid var tvungen att degausa och kalibrera så fort man fick in en tejpen från en annan studio (som alltid avvek både i vinkel och hastighet mot mot min bandare och oftast med annan bias-frekvens också).. Klaga inte på digitala inspelningar!!! Dom återger verkligheten.. Analoga bandare färgar verkligheten!!! Fast iof.. jag gillar bandkompression på t.ex trummor! 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Ljudfilosofen

Efter som du kallar dej det du kallar dej så förstår du nog bra vad jag menar med det jag skriver.

Visst, de e klart det blir JOBB, går man in i den analoga världen så får man räkna med jobb.

Köper man en cheva från -63 så dyker det upp...jobb.

Men o andra sidan...du glider omkring i en helsoffa fram o ljudet från motorn värmer hela din kropp o själ.

Nu handlar det ju inte om bilar här...men som sagt, du fattar nog.

MVH/ D

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man spelar in så att trummisen lägger sina spår först kan man mixa ner trummorna till en tvåspårs masterbandare, sen tillbaka till det digitala och lägga dit alla andra pålägg.

Då får man bandkompression på trummorna, men kommer billigare undan än om man ska köpa och underhålla en 24-kanalare.

Eller också spela in heldigitalt, sen bounca två spår i taget genom bandaren och få tejpsound på alla spår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så kan man göra, det sista tipset kräver ju en del tid, men visst.

Sen håller jag inte med om att det skulle vara just trummor som blir betydligt bättre på rullband, eller rättare, visst blir dom det men även gitarrer, orgel, ...skulle nog vilja säga det mesta blir ett djup o lyft på rullband, men men, jag är väl partisk i målet.

Möjligen, och det kanske är lite konstigt kan jag tycka att just bas kan göra sig minst lika bra på hårddisk.

jaja...bla bla bla, men intressant e det

Link to comment
Dela på andra sajter

fast jag tror uppriktigt nilsson skulle passa för den - eller omvänt

Jo hans arbetssätt passar nog den besten.. 😉 Men med det i minnet vilken service dessa bestar kräver så undrar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...