Jump to content
Annons

reel to reel recording?


Nikk Dust

Recommended Posts

Fast stopp och belägg nu!!! Jag körde på en Otari MTR 90 MK1 (Senare utbytt till MKII). Och det enda jag som Studiotekniker då på 80-talet kunde önska mig var att digital inspelning på minst 48 Khz och 18 bitar skulle bli standard för jag spottade och svor på detta monster till Otari som man alltid var tvungen att degausa och kalibrera så fort man fick in en tejpen från en annan studio (som alltid avvek både i vinkel och hastighet mot mot min bandare och oftast med annan bias-frekvens också).. Klaga inte på digitala inspelningar!!! Dom återger verkligheten.. Analoga bandare färgar verkligheten!!! Fast iof.. jag gillar bandkompression på t.ex trummor! 😎

Bra talat! Har alltid tyckt att det är komiskt att folk tycker/tror att analoga inspelningar låter "naturligare" än digitala, för det är ju precis det de inte gör! Man kan gilla det analoga soundet, men det låter då definitivt inte naturligare.

Tidiga digitala inspelningar låter dock i ärlighetens namn inte heller särskilt naturliga, pga dåliga AD-omvandlade på den tiden. Tror att det är såna som många "entusiaster" tänker på när de ondgör sig över digitala inspelningar.

När man romantiserar gammal teknik glömmer man gärna alla problem som det medförde. Har pratat med flera garvade ljudtekniker som varit ordentligt less på rullbandspelare och allt krångel med dem.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det är väldigt fina tonhuvuden på den bandaren så kan det väl vara ett ok pris

MEN inte annars

Verkar som om bandarna är på väg ner i pris, så 30000 är ganska mkt för en Otari kan jag tycka.

Sen, om man ska vara petig, och en petig estetiker är jag, så är dom inte så snygga dessa Otari bandare, men ska visst låta bra. Radioheads OK Computer spelades in med en Otari 24 k...o det ljudet den skivan har kan man inte rynka på näsan åt.

Trevlig dag på er

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Studer kom med sin sista model redan -86

Och om den tillverkas längre, så vore det väl ett mindre under.

Ampex körde sin ekonomi i bott genom sina Ampex ATR serien, den blev åt helvete för dyr.

Detta var på slutet av 70 talet, möjligen tidigt 80 tal.

Otari, vet ej men...ett nej tror jag jag vågar säga

MCA, nä.

Lyrec, nä.

Tascam, nä.

Fostex, inte vad jag vet

Och den kanske sämsta bandaren som någonsin gjorts, Accer...nä, tack o lov.

Ser mörkt ut på rullbands fabriken, men jag vet inte med säkerhet.

Kommer säkert nån här o rättar till om det skulle vara nått fel på min info.

hej på er

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte väl nästan det, men när man läser om hur olika plattor har spelats in så verkar nästan alla nu för tiden förespråka analoga rullbandare framför digitalt. Tom Steely Dan som var bland de första med att spela in digitalt har gått tillbaka till analogt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope! Tillverkas inga nya rullbandspelare! Som att jämföra runskrift med modern ordbehandling i datorn! Allt har sin skönhet men försök publicera en ny deckare i runskrift ska du se.. En jäkla massa svett då! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Nope! Tillverkas inga nya rullbandspelare! Som att jämföra runskrift med modern ordbehandling i datorn! Allt har sin skönhet men försök publicera en ny deckare i runskrift ska du se.. En jäkla massa svett då! 🙂

Så hur kommer det sig att så många av de bästa banden och artisterna använder runor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så hur kommer det sig att så många av de bästa banden och artisterna använder runor?

Läst boken Arn? Som kan jämföras med en modern digital remastering av en gammal analog bandinspelning av Beatles! Gillar man det gammla soundet så gillar man det så det så! 🙂 Finns t.om idioter som anser att Picasso var briljant trots att han inte kunde måla av en människa korrekt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Läst boken Arn? Som kan jämföras med en modern digital remastering av en gammal analog bandinspelning av Beatles! Gillar man det gammla soundet så gillar man det så det så! 🙂 Finns t.om idioter som anser att Picasso var briljant trots att han inte kunde måla av en människa korrekt! 🙂

Undrar om du är lika bra på att mixa låtar som metaforer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Undrar om du är lika bra på att mixa låtar som metaforer?

Det är en smaksak! =) Tips! Lyssna på Annlie Ryde från mitten av 80-talet. Lyssna även på Chess av Benny Andersson och Björn Ulvaeus. Inte så mycket mixning men snarare programering av Bennys NED synth då han inte läste noter så bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är en smaksak! =) Tips! Lyssna på Annlie Ryde från mitten av 80-talet. Lyssna även på Chess av Benny Andersson och Björn Ulvaeus. Inte så mycket mixning men snarare programering av Bennys NED synth då han inte läste noter så bra! 🙂

Ok, om jag behöver ha min Synclavier programmerad hör jag av mig.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

härligt med ett digitalt o analogt krig

känns lite som syntare o hårdrockare på 80 talet

jag tror så här

gillar man vinyl skivor, lukten av dem, omslaget man tummar på, ritualen att damma av med borsten inför varje skivspelning

eller gillar man att det ska vara enkelt och lätt, ej ta nån plats, och skivan tar inte slut förän du stänger av apparaten

gillar man tyngder, tyngder som ett 2tums band, ta tag i bandet, trä det runt sina spolar och nästan se musiken när du trycker på play

eller gillar man att det ska vara så lätt, så enkelt som möjligt när du klickar på play

en personlighets fråga

o nu pratar vi inte om ljudet...de e en annan del av det hela

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan sanslöst hur mycket energi folk lägger ned på att driva sina teser (i synnerhet de som förespråkar analoga inspelningar). Inte ens om 1000 vetenskapliga undersökningar visade att "analogt låter bättre" (hur man nu skulle bevisa det...) skulle jag gå över till analogt. Det är alldeles för dyrt för mig, och jag vill lägga allt fokus på att skapa musik istället för att krångla med tekniken.

Att man kan räkna upp tusen saker som stöder ens tes förändrar ingenting när det gäller det rent praktiska. Och för de flesta av oss är nog det betydligt viktigare än skillnaderna i soundet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja, så är det nog för de flesta

men så finns det folk som söker en helhet

o då är soundet en viktig del i den helheten

sen kan jag tycka det är lite märkligt att så många personer som hyllar det digitala kan verka så bittra på analog förespråkarna, vi är ju tyvärr inte så många i jämförelse med er

vad är det som är retar upp er så mkt på oss ?

jag skiter fullständigt i vad du spelar in på, låter det bra i dina öron så gör det ju det

men jag vet vad jag tycker låter bra och vad min musik behöver för att nå dit jag vill i en helhet, kosta vad det kosta vill

AMPEX tar mej en bit på vägen, resten får jag göra själv

Link to comment
Dela på andra sajter

sen kan jag tycka det är lite märkligt att så många personer som hyllar det digitala kan verka så bittra på analog förespråkarna, vi är ju tyvärr inte så många i jämförelse med er

vad är det som är retar upp er så mkt på oss ?

Själv stör jag mig på att analogförespråkare gärna försöker ge sken av att de är "upplysta", att de har nått någon form av insikt som vi andra inte uppnått. Så är det inte. Men åtminstone jag är definitivt inte bitter. Jag har aldrig varit intresserad av att spela in analogt (har dock en hel del erfarenheter av rullbandspelare, så jag vet vad jag uttalar mig om).

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vad vi tycker så kommer vårt arbete hamna på en fulkomprimerad mp3-fil som kommer att lyssnas på i iphones monohögtalare eller laptophögtalare. Jag minns inte när jag var hemma hos nån med stereo sist. Som inte var 40+. Kidsen skiter väl i vilket. De flesta av mina kunder hör knappt skillnad på 24bit wav och mp3, så det är bara vi autister som håller på och jiddrar fram och tillbaka.

Hursomhelst, jag är en Defender Of The Analogue Truth. Så länge som ljud multiplexas, kvantiseras och mystifieras så är jag old school reel to reel. Om jag hade råd. Nu får jag nöja mig med att köra ner mastern på en kvartatumsbandare och plocka tillbaka in i PT. det är lite som att baka sandkakor, man ser vad det ska föreställa, men man blir inte direkt sugen på att smaka. Fint dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vill lägga allt fokus på att skapa musik istället för att krångla med tekniken.

i grunden står jag på samma sida som du

men nu tycker jag du målar upp alldeles för mycket problem

det gick faktiskt att vara alldeles utmärkt kreativ å skapa musik innan den digitala revolutionen också

det är alldeles för mycket myter av folk som inte var med som proklameras här - både för å emot

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge som ljud multiplexas, kvantiseras och mystifieras så är jag old school reel to reel.

du föredrar brus wow å flutter istället

man kan givetvis föredra soundet från analog utrustning

men vill man behålla så mycket som möjligt av originalljudet ska man köra digitalt

vilka verktyg man själv sen använder är ju upp till en själv - inte mediet

Link to comment
Dela på andra sajter

i grunden står jag på samma sida som du

men nu tycker jag du målar upp alldeles för mycket problem

det gick faktiskt att vara alldeles utmärkt kreativ å skapa musik innan den digitala revolutionen också

det är alldeles för mycket myter av folk som inte var med som proklameras här - både för å emot

Jag har använt rullbandspelare själv, och pratat med många som var med på den tiden och har vittnat om alla problem, så jag talar inte utan att veta. Sånt för inte diskussionen framåt.

Självklart gick det att vara kreativ på den tiden också. Det som retar mig lite grann är att många romantiserar den gamla tekniken utan att ägna en tanke åt att det faktiskt finns anledningar till att den gamla tekniken i stort sett övergavs. Om alla hade varit så nöjda som somliga får det att verka så skulle rullbandspelarna fortfarande vara vanligt förekommande i musikstudiorna, men det är det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart gick det att vara kreativ på den tiden också. Det som retar mig lite grann är att många romantiserar den gamla tekniken utan att ägna en tanke åt att det faktiskt finns anledningar till att den gamla tekniken i stort sett övergavs. Om alla hade varit så nöjda som somliga får det att verka så skulle rullbandspelarna fortfarande vara vanligt förekommande i musikstudiorna, men det är det inte.

du har både rätt å fel

det är inte jätteovanligt dom finns kvar i större studior bredvid den digitala utrustningen - för soundets skull

det är snarare alla redigeringsmöjligheter som den digitala tekniken medgav som tog bort rullbandare mer än att alla var så förbannat trötta på allt jobb

ett bättre alt dök upp som gav nya möjligheter - inte bara var underhållsfritt

men jag håller med dig om romantiseringen

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar bara eftersom Donald Fagen, som spelade in "The Nigtfly" redan 1982 gjorde lp:n nästan helt med digitala bandare. Plattan har sedan använts av otaliga ljudbögar som ett exempel på det "perfekta ljudet". 20 år senare gick Fagen med Steely Dan över till att göra så mycket som möjligt analogt. Vad kan det komma sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...