Jump to content
Annons

4 milljoner EURO... för en Stradivarius...


KillwithSkill

Recommended Posts

Sitter & slösurfar och har på Skavlan på i bakgrunden. Sen hör jag en fiol spelas och jag reagerar direkt över att det lät sjukt bra. Både spel och ljud.

Vänder mig om och kollar till på TV'n. Nån snubbe jag missat, bubblar på och till slut så säger han att hans fiol, en Stradivarius, 300 år gammal. Kostade honom 4 miljoner... EURO?!! 😳

JÖSSES! Jag visste att dom är galet dyra. Vill minnas att dom låg runt nån mille. Men hallå??? 40 miljoner sek typ...

Verkar som man missat rejält här.. ☺️

Hehehe.... GALET! 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kill with Skill, han hade ju råkat göra sönder en annan billigare fiol en gång också genom att falla bakåt i en trappa med fiolen på ryggen i en för mjuk väska. Men den kostade tydligen bara, var det 1.75 milj euro? Minns inte exakt... Sedan hade han ju några andra fioler också...

Sånt gör mig glad! :rolleyes:

Man behöver tydligen inte nödvändigtvis vara en konstlad industriprodukt inom musik (ingen nämnd, ingen glömd) för att lyckas finansiellt inom musiken. Det går att vara virtuos också. Härligt!

Redigerat av debatt
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kill with Skill, han hade ju råkat göra sönder en annan billigare fiol en gång också genom att falla bakåt i en trappa med fiolen på ryggen i en för mjuk väska. Men den kostade tydligen bara, var det 1.75 milj euro? Minns inte exakt... Sedan hade han ju några andra fioler också...

Sånt gör mig glad! :rolleyes:

Man behöver tydligen inte nödvändigtvis vara en konstlad industriprodukt inom musik (ingen nämnd, ingen glömd) för att lyckas finansiellt inom musiken. Det går att vara virtuos också. Härligt!

Hehe, det är ju HELT sjukt! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe! Såg också det avsnittet i programmet. Jag hade jävlar i det inte sagt att en var så värdefull i TV. Är det någon elaking som hör det lär han ju få påhälsning...

Offtopic: Coolt att höra Cat Stevens, jag menar Yusufs, syn på saker och ting =)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Så länge någon använder instrumentet så är det väl åtminstone i närheten av att vara vettigt. Däremot är det riktigt tragiskt när någon köper ett gammalt instrument o låser in det i ett bankfack som en investering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon med tillgång till en Didrik De Geer mikrofon kunde ta och sampla av den där fiolen ordentligt så skulle jag kunna tänka mig betala 4000:- för dom samplingarna i alla fall! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt övertygad om att det finns ett annat pristänk bland "klassiska seriösa" musiker, än bland oss elgitarrister/syntmuppar.

Jag tycker själv att en elgitarr för 15-20000 är rejält lyxig, medans en standard-oboe kostar 250000 kr. Instegsmodellen 80000.

Men för bövelen, flera miljoner för en träkloss med fyra strängar... Jo det är bisarrt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 miljiner Euro?, man får ju en jäkla massa Lastpallsdiffusorer för dom pengarna... 🙂

...& pilsner.

Var det inte i Musikministeriet som proffs fick lyssna på en Stradivarius och en "sketfela" och det var få som hörde vilken som var bäst? Samma gällde Iphone mot Yamaha-flygel. Halvmille-Les Paul mot en "Less Paul".

Link to comment
Dela på andra sajter

...& pilsner.

Var det inte i Musikministeriet som proffs fick lyssna på en Stradivarius och en "sketfela" och det var få som hörde vilken som var bäst? Samma gällde Iphone mot Yamaha-flygel. Halvmille-Les Paul mot en "Less Paul".

Det skulle jag vilja se, tvivlar dock inte ett dugg på att det stämmer 🙂 Som lite gear slut själv när det gäller gitarr så känner jag väl ändå nånstans att man (inom rimliga gränser) får det man betalar för, även om en gitarrs pris påverkar till största del spelkänslan, inspirationen etc. mer än nåt annat. Ljudmässigt står ju stärkaren och uppmickningen för långt mycket större del av det slutliga resultatet. Hade fram tills nyligen en PRS Custom för 32 000 och visst fan lät den skit genom en billig transistorstärkare ändå 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Men för bövelen, flera miljoner för en träkloss med fyra strängar... Jo det är bisarrt!

😆!!! @ "träkloss"

Jo, så kan man väl också se det... Men jag håller med; 4 MEuro är galet.

Har förresten en Tjeckisk Tjeckoslovakisk klarinett från 1968. Undrar vad den är värd...

Edit: Fel land under nämnt årtal

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

...& pilsner.

Var det inte i Musikministeriet som proffs fick lyssna på en Stradivarius och en "sketfela" och det var få som hörde vilken som var bäst? Samma gällde Iphone mot Yamaha-flygel. Halvmille-Les Paul mot en "Less Paul".

Gick något annat program där en pro-dirigent fick blindlyssna på tre olika inspelningar av samma klassiska stycke, ett var dirigerat av Herbert von Karajan, en av någon japansk dirigent och en som var helt digitalt gjord och han valde den sista som sin favorit utan att höra att det var "konstgjort". Som en parantes...

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

...& pilsner.

Var det inte i Musikministeriet som proffs fick lyssna på en Stradivarius och en "sketfela" och det var få som hörde vilken som var bäst? Samma gällde Iphone mot Yamaha-flygel. Halvmille-Les Paul mot en "Less Paul".

Jo, jag såg det programmet..., problemet var väl att stycket som spelades på fiol enbart bestod att jättehöga toner så man fick inte höra så mycket av instrumenten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge någon använder instrumentet så är det väl åtminstone i närheten av att vara vettigt. Däremot är det riktigt tragiskt när någon köper ett gammalt instrument o låser in det i ett bankfack som en investering.

Tror inte alla låses in utan när det gäller typ Stradivarius så ägs de av nån rik jävel som investerat i instrumentet men låter en virituos lira på den.

Finns säkert avdragsgill försäkring för dessa. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

😆!!! @ "träkloss"

Jo, så kan man väl också se det... Men jag håller med; 4 MEuro är galet.

Har förresten en Tjeckisk Tjeckoslovakisk klarinett från 1968. Undrar vad den är värd...

Edit: Fel land under nämnt årtal

Ärvde en massa blås instrument som jag kollade upp värdet på.

bl.a 2 st gamla Klarinetter från 50talet. Jätte fina välarbetade instrument om man jämför med gitarr, som är mitt instrument. En träplanka utsågat med bandsåg osv. ☺️

400.000kr styck......

Not, hehe. Kunde inte låta bli.

De var inte värda ett skit och inte heller Saxen, trumpeten, trombonen och alla var från typ 50 talet. Sammanlagt var det typ 5k. Gissa om man var besviken. Tänk själv en 50´s Strata. Nä, blåsinstrument måste nog mogna i några 100 år innan de blir värdefulla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Desecratedproductions (oregistrerad)

Det skumma är av dom få inspelningar jag har hört med en strata så har jag faktiskt inte riktigt gillat ljudet. För ljust.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

om ni då häpnar över fiolerna... stråkar kan bli riktigt dyra också. Har testat stråkar i 120´kronors-klassen... och ja, det är en helt vansinnig skillnad mot billigare (15´kr osv...) Till min nyckelharpa får jag dock nöja mig med en stråke i 8´kr-klassen... är dock helt nöjd med den, och har inte för avsikt att byta...

Link to comment
Dela på andra sajter

...hur många hör skillnad på en fiol som kostar 40 mille och 10k? Låt oss säga att "Malin" 9 år spelar på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

...hur många hör skillnad på en fiol som kostar 40 mille och 10k? Låt oss säga att "Malin" 9 år spelar på den.

förmodligen ingen, eftersom att det är så många aspekter som ska vägas in, om nu inte "Malin" är ett underbarn...

Det handlar mycke om spelkänslan, ljudet, stråk-kontakten osv. och även till sist, även musikerns egna kontakt med instrumentet...

Det blir lite som att jämföra två färger i samma kulör... det kan vara milsvida skillnader som är svåra att se enbart vid åsynen av dom. Man måste plocka ner det i beståndsdelarna för att se att den ena håller i 70 år och den andra i enbart 7... Men till första anblicken är dom lika...

EDIT;

Gällande handbyggda instrument, så blir varje instrument en egen "individ", dvs. inget är den andra exakt likadan (till skillnad från tex en synt)...

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu handlar det väl om tillgång till dessa Stradivarius lådder, det lär väl inte finnas så många av dessa gnissellådor.

Det brukar väl då trissa upp priset när alla vill äga/ha en sån, oavsett om den inte låter som ett mångmiljon

instrument. Det är bara en efterfrågan på ett hett eftertraktat instrument som drivit priset till absurdum.

Sen den där testen med billiga mot dyra instrument, det var typ ett gnuggande på ett acccord, vem sjutton kan avgöra

om det är ett dyrt eller billigt instrument. Dom skulle ha spelat ett stycke i stället o jag garanterar dom hade valt

ut ganska lätt vilket som var exklusivast!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...