Jump to content
Annons

Köpa ny stålsträngad gitarr?


Musicdudez

Recommended Posts

Hej, jag är 16 år gammal och letar efter en bra och billig stålsträngad gitarr. Jag gick på lektioner och spelade gitarr mellan 8 till 13 års ålder men sedan flyttades gitarrlektionerna till en annan plats som var för långt bort för mig så jag var tvungen att sluta. Jag är inte jättebra på gitarr men kan spela ett och annat. Jag har tidigare haft en vanlig nybörjarakustisk gitarr som man kan köpa för nån hundralapp. Riktigt dålig.

Jag skulle vilja köpa en stålsträngad gitarr för mellan 1500-2000 kr. MAX 3000kr. Jag förstår att detta är jättebilligt men jag går på gymnasiet och min inkomst är studiebidraget. 😛

Många som köper stålsträngade gitarrer brukar leta efter sådana som 10000kr+ och jag förstår personligen (och ni får gärna förklara) varför det inte går att köpa t. ex. den här:

http://www.jam.se/st...er_CD-60_Black/

Aja, har ni några förslag?

Redigerat av Musicdudez
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Cort är ett annat billigt märke som gör hyfsade gitarrer. Tänk på att testa så att du gillar halsen också, det är viktigt att den ligger rätt i handen. tror inte fender har världens bästa rykte vad gäller just akustiska gitarrer.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Vilka har du testat?

På denna nivå är det bästa att testa dom själv, så har du några affärer i närheten så ta dig dit och spela.

Har själv en Cort tolva som är jättefin. Har provat många tolvor efter den men fortfarande inte hittat någon som jag tycker trumfar den i ljudet och känslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Säger som övriga, Skall ligga bra i handen, du skall gilla hur den låter. Om du sitter i musikaffären, så prova att sitta lite varstans för att höra lite skillnader i ljudet.

Så klart ska priset passa din plånbok också =)

Prova många gitarrer olika dagar tills du märker att du gillar samma gitarr varje gång , då har du prickat rätt ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Yamaha

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=1044297&artno=179606

Tänk på att en del ak gitarrer, även om de är dyra, kan vara så att stränghöjden är jobbigt hög. Det är nästan omöjligt att fixa efteråt. Provspela o känn så den är lättspelad. Kanske de säger i affärn att "sånt justerar vi om det inte känns bra" men ofta går det inte. Gitarren ska kännas rätt från första sekunden….

Man kan även ganska enkelt kolla så den stämmer i intoneringen, ta ett öppet D-ackord, flytta sen upp det en hel oktav till 14de bandet, då ska det låta stämt även där uppe, ihop med lösa D-strängen. Stämmer det dåligt är gitarren kass….

Tanglewood gör ju fina gitarrer, men om dom har jag hört en hel del skit att de spricker, o halsen lossnar. Extrasonen köpte en sån, den sprack, han fick en ny som halsen var sned på…. Till slut tog han en Yamaha i stället o den funkar…

Jag själv har en Epiphone Jumbo. Väldigt skön att spela på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte vart du bor men musik-verkstan.se har alltid riktigt bra priser och personal och support av guld! Själv äger jag en Cort, och den kostade inte mer än 3000 kronor och låter helt fantastiskt! 🙂 Jag håller med andra här, åk ned till en musikaffär och provspela, det är ju känslan som är det viktigaste 🙂 Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...