Jump to content
Annons

Hörselskydd eller in-ear-monitor för sångare


MartinÖjes

Recommended Posts

Jag sjunger i ett coverband som spelar rock/hårdrock. Ljudnivån är ordentligt hög i repan och jag känner redan av en viss tinnitus. Efter rep är öronen ganska påverkade. Jag har testat med ett par Bellman & Symfon ER-20, men upplever att det är hopplöst att sjunga med dem. De skulle vara perfekt om jag spelade ett instrument och bara vill dämpa lite, men jag kan inte sjunga med dessa i, mest för att medhörningen blir för dålig.

Är in-ear-monitorer lösningen? Och dämpar de tillräckligt bra för att åstadkomma skyddet jag vill åt?

Jag antar att man måste micka upp instrumenten också för att det ska funka?

Dela med er av erfarenhet och synpunkter på detta!

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

In ear behöver ju inte alltid vara lösningen men ett hörlurssystem är inte alls en tokig ide. Det är inte värst svårt heller, en vanlig hörlursförstärkare och sen signalen från sånganläggningen in dit, sen antingen ett par inear men de kan snabbt bli högaljudvolymer då också eller väldigt dämpande hörlurar á la trumminspelningshörlurar. Är du snål (som jag) kan du bara köpa hörselkåpor från clas ohlson och sen limma i hörlurs element med kabel från ett par hörlurar, funkar skitbra och dämpar upp till 30 db eller något sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sjunger i ett coverband som spelar rock/hårdrock. Ljudnivån är ordentligt hög i repan och jag känner redan av en viss tinnitus. Efter rep är öronen ganska påverkade. Jag har testat med ett par Bellman & Symfon ER-20, men upplever att det är hopplöst att sjunga med dem. De skulle vara perfekt om jag spelade ett instrument och bara vill dämpa lite, men jag kan inte sjunga med dessa i, mest för att medhörningen blir för dålig.

Är in-ear-monitorer lösningen? Och dämpar de tillräckligt bra för att åstadkomma skyddet jag vill åt?

Jag antar att man måste micka upp instrumenten också för att det ska funka?

Dela med er av erfarenhet och synpunkter på detta!

/ Martin

Jag skulle vilja börja med att fråga om det verkligen finns någon bra anledning till att ni ska hålla en så hög ljudnivå i repan över huvud taget?

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja börja med att fråga om det verkligen finns någon bra anledning till att ni ska hålla en så hög ljudnivå i repan över huvud taget?

Ja, det är enkelt, och 4056E har rätt: akustiska trummor, i ett litet källarrum med betongväggar. Sen är det ju hårdrock vi pratar om.. 😎

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är enkelt, och 4056E har rätt: akustiska trummor, i ett litet källarrum med betongväggar. Sen är det ju hårdrock vi pratar om.. 😎

/ Martin

Själv kör jag med öronpropparna Alpine Musicsafe PRO och tycker att de är hur bra som helst. Sjunger metal. ☺️ Ett plus med dem är att det bara är att klippa till dem lite med en sax om man har väldigt smala hörselgångar som jag har.

Sedan kan ni ju fundera på om det skulle gå att förbättra akustiken i repan på något enkelt sätt, typ tejpa in några gullfiberplattor i tyg eller plast och hänga/ställa upp mot någon av väggarna. Fult, men rätt effektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bellmans formgjutna? De släpper ju igenom mer diskant och så kan du ha olika filter i för olika mycket dämpning. Fast om jag själv skulle jämföra så upplever jag att de dämpar mindra än julgranarna du kör med. Fast det är nog den ökade diskanten som ger dne känslan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar tyvärr inte bellmans formgjutna. Har haft två uppsättningar. Den andra gjutningen fick jag gjord längre in så att skydden gick längre in.

De dämpar alldeles för lite... Jag vet att de återger jättebra och bla bla bla. Men när jag har ett trumset vid mig vill jag ha så mycket diskant-dämpning som möjligt.

De återger så pass bra att ett liveband fortfarande känns alldeles för högt och skarpt. Och då har jag kört med deras högsta dämpning - täta moduler som ska dämpa kring 30 db.

Jag antar att jag gillar den instängda känslan av skumgummiproppar - känns safe liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte skaffa dämpningsgrejor till trumsetet, så att det låter lite mindre? De måste ju inte låta högt för att ni ska kunna repa. Och man behöver ju inte fullt ställ på alla förstärkare, då hör man ju inte vad man spelar! Om ni kan få ner volymen lite kan du använda in-ear-monitor och det blir enklare att repa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara tillägga att man blir ganska trött i öronen efter några timmar med inear också, i synnerhet om man måste ha hög volym i dom.

Nä, min röst blir nog på att dämpa bort den skramliga diskanten i repan, då kan alla ha lite lägre på förstärkarna.

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte skaffa dämpningsgrejor till trumsetet, så att det låter lite mindre? De måste ju inte låta högt för att ni ska kunna repa. Och man behöver ju inte fullt ställ på alla förstärkare, då hör man ju inte vad man spelar! Om ni kan få ner volymen lite kan du använda in-ear-monitor och det blir enklare att repa.

Varför inte be trummisen spela lägre? Kostar inget. Dämpning till trummorna tycker jag bara får trummorna att låta sämre, det är ju inte kul att spela om grejerna låter dåligt. Såna problem när trummor låter för starkt tycker jag inte beror på att det är just trummor (eller att man spelar exempelvis hårdrock) utan för trummisen inte kan spela annat än starkt.

Ställ volymen på stärkarna så det blir behagligt för dig att sjunga. Trummisen får anpassa sig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad finns det för dämpning till trummor?

Dom enda jag känner till som är gjorda för det är sånadär svarta "Tallrikar" i gummi som man lägger över skinnet. Tror det finns liknande till cymbaler.

Jag brukar dämpa med handdukar, men det är för ljudets skull, inte volymen vid rep...

Edit: http://store.drumbum.com/media/traps-drumset-pads.jpg

Redigerat av nankerphelge
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte be trummisen spela lägre? Kostar inget. Dämpning till trummorna tycker jag bara får trummorna att låta sämre, det är ju inte kul att spela om grejerna låter dåligt. Såna problem när trummor låter för starkt tycker jag inte beror på att det är just trummor (eller att man spelar exempelvis hårdrock) utan för trummisen inte kan spela annat än starkt.

Ställ volymen på stärkarna så det blir behagligt för dig att sjunga. Trummisen får anpassa sig!

På samma sätt som sångare sjunger på ett visst sätt och (oftast) inte kan ändra det på stört för att någon ber han sjunga lägre/svagare så spelar trummisar ofta på ett sätt och kan inte spela lägre utan att spela som en kratta bara för att någon ber dem.

Jag har önskat att det gick många ggr för nog fan kan trummor ställa till det (allra helst på små scener) men det funkar inte och det vet alla som spelat med hårdslående trummisar.

Det finns säkert duktiga skolade trummisar som kan spela på många olika sätt och då kanske det går, men oftast (i alla fall för min del) så får man ju inte privilegiet att spela med såna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till din kära trummis http://www.retpercussion.us/products/drums.html

Jag har sjungt ganska mycket med in ear monitorering, blir otroligt jobbigt till slut, slutade alltid med att man plockade ur åbäcket...

För mig är enda lösningen egentligen ett bra rum med bra dämpning, annars måste man alltid kompromissa med saker.

Trummisen spelar lösare = flesta trummisar har svårt att hålla takten då och de tappar glädjen när de måste hålla igen

Gitarrstärkare på lägre volym = låter i regel sämre om det är en rörstärkare, vilket det oftast är när man är lite mer seriös.. Om du inte spelar på en Jazz Chorus, thats the shit!

Plexi för trummorna och vibrationsdämpande matta under är ett ganska bra köp!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte be trummisen spela lägre? Kostar inget. Dämpning till trummorna tycker jag bara får trummorna att låta sämre, det är ju inte kul att spela om grejerna låter dåligt. Såna problem när trummor låter för starkt tycker jag inte beror på att det är just trummor (eller att man spelar exempelvis hårdrock) utan för trummisen inte kan spela annat än starkt.

Ställ volymen på stärkarna så det blir behagligt för dig att sjunga. Trummisen får anpassa sig!

Trummisen måste nog få lov att spela så starkt som han förväntas/behöver spela på spelningen. Tror att det blir ohållbart om man måste spela på ett sätt i replokalen och på ett annat sätt på spelningarna. Okej att dämpningen kan få trummorna att låta sämre, men det borde väl ändå vara enklare. Bättre än att tvinga på trummisen en uppsättning d-drums, eller hur? ;P

Link to comment
Dela på andra sajter

På samma sätt som sångare sjunger på ett visst sätt och (oftast) inte kan ändra det på stört för att någon ber han sjunga lägre/svagare så spelar trummisar ofta på ett sätt och kan inte spela lägre utan att spela som en kratta bara för att någon ber dem.

Jag har önskat att det gick många ggr för nog fan kan trummor ställa till det (allra helst på små scener) men det funkar inte och det vet alla som spelat med hårdslående trummisar.

Det finns säkert duktiga skolade trummisar som kan spela på många olika sätt och då kanske det går, men oftast (i alla fall för min del) så får man ju inte privilegiet att spela med såna.

Skumt, alla trummisar jag spelat med som man bett hålla igen har lyckats. Oskolade. Fast det är ju min erfarenhet, jag kanske bara har haft tur?

Okej, jag omformulerar mig. Be trummisen öva på att spela svagare, kräv det inte. Ge det en vecka, eller mer. Vem har sagt att det måste hända "på stört"? Hur lär man sig spela från första början? Man övar. Nu har vi hittat en sak som trummisen glömt att öva på!

Funkar det inte kan man börja fundera på att investera i dämpning eller bättre medhörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag höll på o krånglade med en massa olika in-ear till mitt enmansband med backtrax, men fan, jag fick inget att funka. Har inga belägg för det, men jag tror det är lätt att skada hörseln med inear. Hemma i studion använde jag HD 280 pro som dämpar 32 db, det var tusen ggr bättre. Så i väntan på en bättre inear så började jag "tillfälligt" köra med dem även live, och det har jag gjort nu i många år. Finns inte bättre, jag har lärt mig sjunga rent tack vare det, förr skrek jag mest. I replokalen kan du koppla lurarna till PA-mixern, sen räcker det med två mickar på rätt ställe så du hör de andra.

Men som andra också säger, tvinga de andra att dra ner gitarrer o bas, då kommer trummisen att också följa med, det kommer att bli lättare för trummisen att spela en del avancerade prylar. Det kommer att kännas ovant först, men sen mkt bättre. Till gitarr behöver man inte mer än 15 watts stärkare, ut i PAt kan ni sen ha 50.000 watt om ni vill. Neil Young spelar på en 10 watts combo när han vrålar som mest. Dra ner volymen som fan. Det gäller ju hörseln för alla i bandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag höll på o krånglade med en massa olika in-ear till mitt enmansband med backtrax, men fan, jag fick inget att funka. Har inga belägg för det, men jag tror det är lätt att skada hörseln med inear. Hemma i studion använde jag HD 280 pro som dämpar 32 db, det var tusen ggr bättre. Så i väntan på en bättre inear så började jag "tillfälligt" köra med dem även live, och det har jag gjort nu i många år. Finns inte bättre, jag har lärt mig sjunga rent tack vare det, förr skrek jag mest. I replokalen kan du koppla lurarna till PA-mixern, sen räcker det med två mickar på rätt ställe så du hör de andra.

Men som andra också säger, tvinga de andra att dra ner gitarrer o bas, då kommer trummisen att också följa med, det kommer att bli lättare för trummisen att spela en del avancerade prylar. Det kommer att kännas ovant först, men sen mkt bättre. Till gitarr behöver man inte mer än 15 watts stärkare, ut i PAt kan ni sen ha 50.000 watt om ni vill. Neil Young spelar på en 10 watts combo när han vrålar som mest. Dra ner volymen som fan. Det gäller ju hörseln för alla i bandet.

Problemet med 15w förstärkare är att det inte funkar till alla musikstilar. Ska man spela hårdare musik så låter alla 15w skit rent ut sagt. Vill man få ett bra ljud så är det 60w+ rörtoppar som behövs. Sen behöver man ju inte skaffa en 4x12" stack, det räcker med en 2x12" eller till och med 1x12" om man vill ha det. Kan man bara micka upp den så funkar det som sagt till spelningar utan problem.

Jag är rätt nöjd med mina EAR Ultratech för övrigt. De dämpar mer i 8kHz området än vad tex. MusicSafe Pro gör så om du vill dämpa cymbalerna så kanske dessa kan vara värda att prova?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med 15w förstärkare är att det inte funkar till alla musikstilar. Ska man spela hårdare musik så låter alla 15w skit rent ut sagt. Vill man få ett bra ljud så är det 60w+ rörtoppar som behövs.

Njae... Det brukar vara lite svårt att få jobb med den attityden.

Om man skall göra allting rätt, så skall man sound-checka alla instrument lika starkt som trummorna på scenen (utan förstärkning av PA-anläggning). Sedan dra upp allting i PA:t så att det blir lite lite starkare än direktljudet, sedan lägga sången så allting hörs ordentligt. Med det tillvägagångssättet har ni inga problem med medhörningen, inga problem med arga lokalinnehavare eller på-plats ljudtekniker. Om det dessutom är så att PA:t inte är så stort, så är det ännu viktigare att göra så.

Alla andra metoder medför att det blir ett jagande av ljudvolym mellan bandmedlemmarna.

Så det bästa är väl att gitarristerna har gitarrförstärkare som låter bra med den volym som trummisen har när han spelar som bäst.

Jag har aldrig haft volymratten över 3:an på min hundrawatts topp, och nu står den mest och dammar i ett hörn. Nä, jag tar med min 18W tweed deluxe på punkgig nästa helg istället!

/Johan

Edit: "Explorer45" Jag menade inte att såga ditt inlägg vid fotknölarna, och jag håller helt och hållet med dig vad det gäller högtalarna. Det gäller att hitta sitt favoritelement som fungerar bra i rätt volym!

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen fara. Det jag menar är bara att man inte ska tumma på soundet. Ingen transformatorförstärkare i världen kan ge samma sound som en säg Engl Invader.

Menar du att alla förstärkare m.m ska egentligen vara lika högljudda som trummorna under soundcheck innan man kör ut det i PA:t?

Vad menar du med jobb förresten? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med 15w förstärkare är att det inte funkar till alla musikstilar. Ska man spela hårdare musik så låter alla 15w skit rent ut sagt. Vill man få ett bra ljud så är det 60w+ rörtoppar som behövs. Sen behöver man ju inte skaffa en 4x12" stack, det räcker med en 2x12" eller till och med 1x12" om man vill ha det. Kan man bara micka upp den så funkar det som sagt till spelningar utan problem.

Helt fel, smågrabbsinbillning. Om du spelar in Marshallstacken på nästan ,max på ett spår, sen drar ner mastervolymen rejält och höjer inspelningsgain och spelar in samma sak kan du inte höra skillnad när du lyssnar i monitorerna. Om du inte dragit ner så mycket att det nästan blivit tyst, typ 1,5 watt uteffekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt fel, smågrabbsinbillning. Om du spelar in Marshallstacken på nästan ,max på ett spår, sen drar ner mastervolymen rejält och höjer inspelningsgain och spelar in samma sak kan du inte höra skillnad när du lyssnar i monitorerna. Om du inte dragit ner så mycket att det nästan blivit tyst, typ 1,5 watt uteffekt.

Det handlar inte om effekten. 🙂 Det handlar om att man inte tillverkar rörförstärkare på 15w för vissa musikstilar. Speciellt inte för hårdrock/metal. Att de sedan hade kunnat göra en bra på 15w är en sak, att de inte gör det är en annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att alla förstärkare m.m ska egentligen vara lika högljudda som trummorna under soundcheck innan man kör ut det i PA:t?

Vad menar du med jobb förresten? 😳

Exakt, basen, gitarrerna, och trummorna skall låta lika mycket. Det är det enda sättet att ge ljudteknikern en vettig chans att göra sitt jobb!

Jo med ca 1000 livegig i bagaget betraktar man det väl som ett jobb :rolleyes:

/Johan

Redigerat av djbolton
Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt, basen, gitarrerna, och trummorna skall låta lika mycket. Det är det enda sättet att ge ljudteknikern en vettig chans att göra sitt jobb!

Okej, då har man lärt sig något nytt. 🙂

Jo med ca 1000 livegig i bagaget betraktar man det väl som ett jobb :rolleyes:

/Johan

Misstolkade dig helt förut. My bad!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...