Jump to content
Annons

Patetiska P3 galan


aROCKER

Recommended Posts

Annons

När det gäller de genrer jag räknade upp kan vem som helst höra klara skillnader.

Å fan...

Vilken är den hörbara skillnaden på hårdrock och glamrock — den hörbara skillnaden som så att säga skiljer dem åt rent genremässigt?

Edit: stafvel

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Å fan...

Vilken är den hörbara skillnaden på hårdrock och glamrock — den hörbara skillnaden som så att säga skiljer dem åt rent genremässigt?

Edit: stafvel

Tror inte att vi kommer längre i den här diskussionen. Avslutar den därför med att konstatera att jag vann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den som är intresserad av en viss genre hör lättare skillnader mellan olika grupper inom den genren och kan roa sig med att placera dem i subgenrer också. Jag t.ex. har svårt att höra skillnad på dansband. Vad beror det på? En jag vet hör inte skillnad på band med sättningen två gitarrer, bas o trummor - hur nu det är möjligt... Själv hör jag skillnad på olika gitarrer.

Själv lyssnar jag på den mesta musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Å fan...

Vilken är den hörbara skillnaden på hårdrock och glamrock — den hörbara skillnaden som så att säga skiljer dem åt rent genremässigt?

Edit: stafvel

Valle du menar väl hårbara skillnaden? 😆 Säger som Halford sa om de flesta glamrockbanden, de är mer intresserade av att håret ligger rätt än att de spelar rätt. De lägger ned mer tid på håret än att lära sig spela på sina instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å fan...

Vilken är den hörbara skillnaden på hårdrock och glamrock — den hörbara skillnaden som så att säga skiljer dem åt rent genremässigt?

Edit: stafvel

Fler stavfel att rätta, Valle. Det heter hår-rock!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte att vi kommer längre i den här diskussionen. Avslutar den därför med att konstatera att jag vann.

Kan du vara så hövlig, tror du, att du som avslutning kan svara på frågan i mitt föregående inlägg?

Bry dig inte om det där med att "vinna"; jag medger dig direkt som vinnare, så du behöver inte lägga någon mer energi på det.

hårdrocken låter hårdare å glamrocken lite glammigare

elementärt käre valle

Jag är något förvånad att ni tog den linjen... Glamrock har endast visuell särprägel, inte hörbar i sådan uträckning att "vem som helst" kan höra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är något förvånad att ni tog den linjen... Glamrock har endast visuell särprägel, inte hörbar i sådan uträckning att "vem som helst" kan höra det.

jag hör iaf skillnad på tidiga judas priest å gary glitter 🙂

sen är jag den förste att hålla med om att genre i sig är onödigt att uppehålla för mycket tid å energi kring

nä kändes som utbytet mellan sadam å nv var intressant till en början men nu avklingat

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du vara så hövlig, tror du, att du som avslutning kan svara på frågan i mitt föregående inlägg?

Bry dig inte om det där med att "vinna"; jag medger dig direkt som vinnare, så du behöver inte lägga någon mer energi på det.

Jag är något förvånad att ni tog den linjen... Glamrock har endast visuell särprägel, inte hörbar i sådan uträckning att "vem som helst" kan höra det.

T Rex och Judas Priest? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hör iaf skillnad på tidiga judas priest å gary glitter

Jag med. Hur chockerande det än låter.

Men, OK. Jag sammanfattar din kontring som så att du inte håller med mig om att Glamrock endast har visuell särprägel, inte hörbar i sådan uträckning att "vem som helst" kan höra det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du vara så hövlig, tror du, att du som avslutning kan svara på frågan i mitt föregående inlägg?

Bry dig inte om det där med att "vinna"; jag medger dig direkt som vinnare, så du behöver inte lägga någon mer energi på det.

Jag är något förvånad att ni tog den linjen... Glamrock har endast visuell särprägel, inte hörbar i sådan uträckning att "vem som helst" kan höra det.

Jag är ingen expert på någon av genrerna men tycker ända att till exempel T Rex - glamrock, och Deep Purple - hårdrock låter väldigt olika och är lätta att placera i diverse genrer. Den första glamrocken lät lite softare och popigare. Sedan har det naturligtvis uppstått en mängd korsningar men det är en annan femma. Klart slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

T Rex och Judas Priest? 😉

Valle har en stor portion rätt där...vi kan ta ett praktexempel och det är KISS som låter lite glam, lite hårdrock...men dom rätta attributen fanns inte för att bli kallat ett Glam Rockband...och i huvudsak så var det bara förunnat engelska artister.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Skiter i galan däremot tycker jag att det var synd att inte genre-snacket fortsatte.

Det tycker du inte, för det finns inget mer att säga...det vi äldre tycker är kvalité behöver inte vara det i dom yngres ögon.

Redigerat av aROCKER
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du har nog rätt 😉

Det var däremot underhållande och kanske är det så att allas våra ståndpunkter är för låsta för att överhuvudtaget diskutera någonting.

Men...Hey, detta är väll ändå ett forum och en kapad tråd är också en tråd?

Absolut, ös på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade inte tänkt göra det. Men då gör jag väll det ändå.

Tror inte att det blir bättre med tydliga genrer. Att placera in saker i fack är för oss människor.

Häller ofta med SadamJr och jag tycker att han var klockren i denna debatt. Inom "populärkultur" för det är det vi diskuterar (med risk för definitionsförvirring)har inte musiken stått för så mycket nytt sedan de tydliga grenre-beteckningarna upphörde att gälla.

Vi som lever inne i detta ser det kanske inte. Däremot så kan man från ett annat perspektiv se att något revolutionerande hände under perioden 50-90. Något vi kanske aldrig kommer att vara med om igen. Man kan även gå längre tillbaka för Jazzen var även den en revolution även om improvisationsmusik inte är nytt.

Det som däremot är nytt musikens tillgänglighet och därför också minskade värde.

Vi har nästan oändligt många genrer idag, det finns en publik för allt. Detta är bara bra då det ger alla ett sammanhang. Skulle även kunna dra paralleller till sex men avstår i denna tråd.

Musik var en viktig del av populärkulturen inte minst som identitetsskapare. Ungefär som fotbollen fortfarande kan vara för vissa.

Man hittar sin väg och sin samhörighet. Är det AIK eller Djurgården, Är det Synt eller Hårdrock, Indie, Mainstream, Red Skin, White Skin, Vit makt, Punk, Italo, Techno, Miniml, Noice, Belt, Suecide etc.

Alla har vi hittat vårt fack det gör oss kanske rikare som människor men ur ett musikhistoriskt perspektiv har vi förlorat dom stora linjerna.

Nåja en industriell revolution inträffar inte så ofta. Ingen revolution inträffar ofta.

Däremot är den komersiella musiken som görs nu antagligen den svagaste som någonsin gjorts. Kanske är det också så att andra yttringar har blivit mer värdefulla. Däremot tror jag fortfarande att det kan finnas saker som berör en stor värld.

Egypten och Tunisien är exempel på detta. Kanske världskatastrofer eller uppror i allt fler länder.

När alla har sin egen Nich kanske det blir andra saker som blir viktiga.

Kanske är det så att musiken överlever oss alla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...