Jump to content
Annons

Inför "Aktiveringsperiod" för nya användarkonton


Valle

Recommended Posts

Det har kommit till min kännedom att någon, strax innan jul, skapade ett konto endast i syfte att kunna posta ett inlägg innehållande högst personlig information om mig i en relativt "aktiv" tråd. Inlägget i fråga raderades dock ganska omgående efter publicering, men var uppe tillräckligt länge för att några skulle reagera. (Själv "missade" jag inlägget.)

Jag kan bara utgå ifrån att det har handlat om någon sorts impulsiv "hämnd"... och jag kan inte annat än förvånas över att det finns de som tar Internet-livet så seriöst att de är beredda att för sin "hämnd" dra in utgivaransvariga i skiten (tänk: PUL).

Jag har alltid varit för att anonymitet på ett forum ska figurera i så liten skala som möjligt, vilket enligt min mening öppnar upp för ett mer förtroendeingivande forum. Men användare av ovan beskriven sort omöjliggör givetvis sådan utveckling.

Det är dags att Studio Forum inför en sorts "aktiveringsperiod" under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg. För det blir jävligt fjantigt när ovanstående kan ske.

Bläh och fy fan!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har en gång råkat ut för en liknande incident där en person skapade ett nytt hotmail-konto och ett nytt konto på bilddagboken. Skickade pm till min bilddagbok (detta var 2007 och jag var 18 år, vilket blir mitt halvtaskiga försvar till varför jag vid tidpunkten hade ett konto på bilddaboken) där jag obeddes lägga till förövaren på msn, vilket jag gjorde då jag trodde personen i fråga hade musikaliska avsikter. Väl tillagd på msn skrev personen något i stil med att jag inte skulle tro att jag var något och att personen skulle viga sitt liv åt att förstöra mitt. Sedan blockerade personen mig och tog bort sitt konto på bilddagboken. Jag skrattade i en vecka och glömde sedan bort händelsen tills nu.

Alla är dock inte lika resistenta mot okonstruktiv kritik av den här sorten och kan ta illa vid. Jag är för all form av frihet och anonymitet på nätet, men i det här fallet har man ändå frivilligt valt att registrera sig på ett forum. Någon form av spärr kunde således gott införas. Kanske att att man inte får posta något inom 24 timmar efter registrering och därefter inte avsluta ett konto förens 24 timmar efter senaste post.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är för all form av frihet och anonymitet på nätet, men i det här fallet har man ändå frivilligt valt att registrera sig på ett forum.

Jag är inte emot "frihet och anonymitet på nätet", bara så vi får det sagt.

Men när du säger "all form av frihet", med viss understrykning av att "i det här fallet har man ändå frivilligt valt att registrera sig på ett forum", så får man, som t.ex. i mitt fall, gilla läget och hålla käften, typ? Eller missförstod jag?

Någon form av spärr kunde således gott införas. Kanske att att man inte får posta något inom 24 timmar efter registrering och därefter inte avsluta ett konto förens 24 timmar efter senaste post.

Jag tänkte mer en vecka eller så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är dags att Studio Forum inför en sorts "aktiveringsperiod" under vilken ett nyregistrerat konto inte kan användas till annat än att söka/granska inlägg. För det blir jävligt fjantigt när ovanstående kan ske.

"Anonymitet på nätet" handlar väl om att ligga lite lågt själv också eller?

Hur många tror du att skulle vilja bli medlemmar i studioforum då ?

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

En aktiveringsperiod kan vara hämmande för att nya användare ska registrera sig. Själv så registrerar jag mig på ett forum bara när jag har någonting att faktiskt säga i en tråd, och att då behöva vänta 24 timmar eller en vecka innan jag får göra inlägg skulle vara väldigt frustrerande.

Att det kan ta en viss tid innan man kan avsluta ett konto är dock någonting jag kan ställa mig bakom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja

Eftersom du vill veta vad jag tror: Ungefär 10% färre än nu, vilket lätt skulle kunna motsvara alla "hämnd"- och MBBAD-konton ändå.

En aktiveringsperiod kan vara hämmande för att nya användare ska registrera sig. Själv så registrerar jag mig på ett forum bara när jag har någonting att faktiskt säga i en tråd, och att då behöva vänta 24 timmar eller en vecka innan jag får göra inlägg skulle vara väldigt frustrerande.

En "aktiveringsperiod" tycker jag kan motiveras med att t.ex. en nyreggad kan ägna en stund åt att kolla igenom och bekanta sig med forumet och dess avdelningar samt göra diverse sökförfrågningar. Dessutom så tror jag också att det "dödar" lusten att "hämnas"; det blir liksom inte samma effekt av att behöva vänta ut en "aktiveringsperiod" för att kunna posta en känga till någon (bara för att man inte har modet att göra det, så att säga, face to face).

Link to comment
Dela på andra sajter

En aktiveringsperiod kan vara hämmande för att nya användare ska registrera sig.

bra

då slipper vi kanske den andelen idioter som nämnts ovan plus alla nonsenspostare som ställer en fråga för sen att aldrig orka bry sig om att förtydliga sitt problem eller ge mer info till dom som engagerar sig i deras idiotfråga

den som inte orkar vänta en viss tidsperiod innan man måste posta har väl inget att tillföra mer än skit som det verkar

tycker valles förslag är vettigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessutom så tror jag också att det "dödar" lusten att "hämnas"; det blir liksom inte samma effekt av att behöva vänta ut en "aktiveringsperiod" för att kunna posta en känga till någon (bara för att man inte har modet att göra det, så att säga, face to face).

Folk är smartare än så, om man nu skulle vilja hämnas vilket jag tycker är mycket löjligt.

En VPN tunnel tjänst ,så kan man vara reggad på olika namn med olika ip och skriva vad fan man vill ,inte ens bolaget man har kan se vad man skriver,dvs helt anonym.

skulle man bli avstängd med ett, är det bara att börja på sitt andra namn man har osv.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara utgå ifrån att det har handlat om någon sorts impulsiv "hämnd"... och jag kan inte annat än förvånas över att det finns de som tar Internet-livet så seriöst att de är beredda att för sin "hämnd" dra in utgivaransvariga i skiten (tänk: PUL).

Om inlägget bröt mot pul (vilket det borde göra enl min mening) kan man väl anmäla det och låta lagen ta över? Och leta tag i personen bakom inlägget kan väl inte vara så himla svårt, eller? Tycker inte att meddlemmarnas möjlighet att göra sig hörda ska begränsas av någon enstaka anonym tokstolle.

Link to comment
Dela på andra sajter

kan man väl anmäla det och låta lagen ta över?

Det tror jag inte att Olsberg hade varit så upphetsad över, eftersom förfaranden som ovan i princip belastar honom (ansvarig utgivare) mer än mig.

Tycker inte att meddlemmarnas möjlighet att göra sig hörda ska begränsas av någon enstaka anonym tokstolle.

Då kan vi ju ta bort "flood"-spärren också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ville personen i fråga "hämnas" på dig?

Det finns säkert massor av förklaringar/anledningar. Men de två avgörande är att den här personen inte verkar må så bra plus att hon/han troligtvis missuppfattade Valles uttryck MBBAD, och tog det som en personlig förolämpning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte att Olsberg hade varit så upphetsad över, eftersom förfaranden som ovan i princip belastar honom (ansvarig utgivare) mer än mig.

Nädå, för egen del är jag inte orolig i egenskap av ansvarig utgivare eftersom i princip samliga medlemmar inklusive moderatorer agerar inom vad man kallar skälig tid och tar bort material som strider mot lagen.

Jag är verkligen ledsen över att detta hände dig. Tyvärr är du inte ensam om att ha drabbats av personen i fråga. Även vid ett tidigare tillfälle var polisanmälan ett fingerklick ifrån. Vid det tillfället så lovade den berörda personen dyrt och heligt i ett samtal till mig personligen att aldrig mer komma hit till Studio forum, mot att jag inte polisanmälde honom.

Efter mer än tre års försök att hålla diskussionen på en bra nivå, att hålla sig till forumreglerna, att prata med personen personligen, att inte polisanmäla - så är jag rent ut sagt fruktansvärt trött på dennes utflykter, återfall och anfall. Det står mig upp i halsen.

Den som vill driva detta vidare kommer jag att bistå med all nödvändig information. Skicka mig privat PM om detta är intressant.

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Det faktum att personen i fråga kommenteras i var och varannan tråd trots att han inte är reggad är väl en orsak till att det fortstätter, att prata om det är offentligt är som att släcka eld med bensin. Tystnad är bästa vapnet! Radera tråden, glöm och gå vidare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nädå, för egen del är jag inte orolig i egenskap av ansvarig utgivare eftersom i princip samliga medlemmar inklusive moderatorer agerar inom vad man kallar skälig tid och tar bort material som strider mot lagen.

Jag är verkligen ledsen över att detta hände dig. Tyvärr är du inte ensam om att ha drabbats av personen i fråga. Även vid ett tidigare tillfälle var polisanmälan ett fingerklick ifrån. Vid det tillfället så lovade den berörda personen dyrt och heligt i ett samtal till mig personligen att aldrig mer komma hit till Studio forum, mot att jag inte polisanmälde honom.

Efter mer än tre års försök att hålla diskussionen på en bra nivå, att hålla sig till forumreglerna, att prata med personen personligen, att inte polisanmäla - så är jag rent ut sagt fruktansvärt trött på dennes utflykter, återfall och anfall. Det står mig upp i halsen.

Den som vill driva detta vidare kommer jag att bistå med all nödvändig information. Skicka mig privat PM om detta är intressant.

den får du ett plus på

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns säkert massor av förklaringar/anledningar. Men de två avgörande är att den här personen inte verkar må så bra plus att hon/han troligtvis missuppfattade Valles uttryck MBBAD, och tog det som en personlig förolämpning.

Tråkigt när sånt händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...