Jump to content
Annons

JEvaldsson

Medlem
  • Antal inlägg

    121
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    3

Dagen då JEvaldsson senast vann var 15 november 2018

JEvaldsson hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

13 Bra

1 följare

Om mig

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Finns en tjänst som heter songfile http://www.songfile.com/ man kan använda för att köpa tillåtelse att ge ut covers. Har inte provat själv så vet inte hur det funkar.
  2. 1. STIM samlar in från streams så det är en idé. Däremot kan man behöva komma över en viss gräns innan de betalar ut. 2. Om det spelas i Sverige samlar STIM in för det. STIM:s motsvarighet i exempelvis Polen samlar in intäkterna och vidarbefodrar dem till STIM som betalar ut till er. 3. Blir låten populär så finns det ännu mer pengar som STIM kan betala ut. Är ni inte anslutna kan STIM inte betala ut, men de kommer fortfarande samla in pengarna, då de är den etablerade aktören. Enda "nackdelen" med STIM är att man inte kan jobba för vissa enskilda aktörer som t. ex. Epidemic Sound, som sysslar med så kallad produktionsmusik. Jag säger som många ovan, anslut dig! STIM kommer betala ut sångarens andel (om han står med som upphovsman) till honom, via den organisation han är ansluten till. Så de pengar du får STIM är helt dina egna.
  3. Nu vet jag inte vad som händer med melodin, men ett sätt att teoretiskt beskriva förloppet är att låten byter tonart (modulerar) till E-moll för ackorden B-moll och E-moll. Sen modulerar den tillbaks till tonarten A-moll för ackorden G, F och C.
  4. Det som jag upplever som "skavande" i refrängen är att det går från C till D med F# i basen och sen tillbaka. Intervallet C till F# är det så kallade djävulsintervallet vilket ofta skapar en skavande känsla. Sen att upprepa denna växling plockar fram det skavande ytterligare. Det kan finnas en poäng att det skaver lite, att det är en intressant krydda, men kanske att det ska användas mer restriktivt? För att få refrängen att lyfta ytterligare kan du prova ett högre läge för ackorden. Samma sak i melodin, vissa fraser kan passa bra i högre läge, särskilt om det är nåt ställe där det passar med en högre ton än det omfång du använder i versen. Omfångsmässigt ligger vers och refräng väldigt lika, så det kan ge effekt att få dem att skilja sig mer. Sen kan det vara övergången till refrängen som är problemet? Hör inte exakt men det låter som att versen slutar på ett C, vilket ju är samma ackord som refrängen börjar på? Blir lite monoton känsla
  5. "Dance with me my love" blir lite tjatigt då det är likartad melodi och framförallt rytm som versen. Funkar bra att köra så i slutet men mellan verserna behövs det nåt som bryter av mer. Att ha ett kort break i "patiently" är coolt, tycker dock det är tjatigt att det är likadant båda gångerna. Hur skulle det bli med 16-dels hi-hat från och med sticket ca 2:13? I övrigt är det en schysst låt, dags att skaffa licens för samplingen!
  6. Gate kallas sådant filter, funkar precis som du beskriver: man ställer in vid vilken decibel den skall släppa igenom ljudet. Men för mix är egentligen det bästa att för hand gå igenom ljudfilen och klippa bort allt som inte ska höras. Då får man det som vill ha det. Med en gate blir det ofta lite kompromissande.
  7. Enda jag stör mig på är sektionen med "This is beyond the press" så tycker jag det låter "beyond depress". "The" skulle behövt uttalas mer som "thuh". Är det inte möjligt att göra om kanske det hjälper att få fram "Th"-ljudet mer? Var inte samma problem i slutet av låten när rösten är mer ensam och meningen sammanhängande I övrigt så låter det bra i mina laptophögtalare
  8. Mitt band släppte vår första skiva strax innan jul! Brukar lite halvt på skämt beskriva det som reggae för folk som hatar reggae.
  9. Vet inte hur de är men mitt band funderar på att prova qrates.com, då de har en minimigräns på 100 st (till skillnad från andra vi kollat på som haft minimi 500 st).
  10. Beklagligt! Du kan höja priset till 500$ och maila artisten om att de ska betala annars blir det advokater, kanske ger de med sig. Dock att faktiskt involvera juridiken blir nog kostsamt och tidsödande. Du kan skicka en DMCA-request (tror jag det heter) till Youtube för varje klipp som har din komposition. Om det finns några annonspengar så kommer de då till dig, eller så plockas klippen ner. Exakt hur mycket arbete detta kräver vet jag inte. Enklast är nog att släppa det och använda en fulare watermark i fortsättning.
  11. http://www.folkwiki.se/ - Noter till folkmusiklåtar. http://spelmansforbund.se/index.php/spelmansforbunden - Kolla in närmsta Spelmansförbund om det är kurser, stämmor eller jamkvällar på gång. T ex i Stockholm brukar det vara dans- och jamkvällar varje söndag på Skeppsholmen. På jamkvällar är min upplevelse att det är begränsad improvisation, man bestämmer vilken låt man ska köra ("Kan ni den här?") så kör man den några vändor. Nån lägger en stämma till melodin, den som kompar luskar fram ackord på gehör, men inga solon eller improviserade sektioner. Men sånt beror väl på folk och sammanhang.
  12. SAMI tar licens när inspelningar spelas offentligt. Om t ex en bar skulle spela Spotify så ska de egentligen betala avgift till SAMI (och STIM). Så det finns en teoretisk möjlighet att SAMI kan ge utdelning även om ens låtar bara spelas på Spotify.
  13. Så som jag förstått det finns det dessa organisationer att tänka på förutom STIM. https://www.sami.se/ SAMI - där registrerar du vilka som medverkat på skivan (musiker, mix, producent, även dig själv), så kan det bli en extra slant om det spelas i radio t ex. NCB betalar du en avgift till om du ska ge ut skivan fysiskt. En del av dessa pengar kommer tillbaks till dig.
  14. 50% borde vara det enda rätta men om du tror att det öppnar några dörrar kanske det är värt att gå med på mindre? Har du ställt samma fråga på gearslutz forum?
×
×
  • Skapa ny...