Jump to content
Annons

Hur mycket ska kompressorn jobba på sången?


kim87

Recommended Posts

Tycker ibland att mina sångmixar kan bli lite vassa/hårda (stilen är pop/dance). Jag komprimerar i regel oftast så att "gain reduction" visar på ungefär -6 db som mest. Brukar ha en ratio inställd på runt 3-4 och treshold på -20 eller liknande.

Jag får inte riktigt till det där mjuka "klistrade" sångljudet och tror att det kan ha att göra med att jag komprimerar för lite eller på fel sätt?

Som jag har förstått det så är det väl många som till och med komprimerar sönder sången och sedan går in och automatiserar andetag osv?

Det jag menar är att jag tycker att sången inte riktigt "sitter i mixen", samt kanske att den är lite skrikig, dock vill jag inte dra bort diskant så mycket, varpå jag antar att det borde kunna vara kompressorn det hänger på?

Sången jag har just nu är inspelad med en TLM 103:a, bra inljud osv, men sitter inte riktigt i mixen som sagt.

Har någon bra tips på hur jag kan få bättre sångmixar? Hur jag kan komprimera smartare/bättre? Eller är det något mer jag bör tänka på när sången blir för hård och liksom hamnar utanför ljudbilden lite?

Eller ska jag ha limiter på sång-spåren också? Jag vet att mycket av sångljudet kan "klistras" ihop vid "mastering", men jag tycker ändå att det brukar sticka ut lite från ljudbilden! Tack på förhand 🙂

/Kim

Redigerat av kim87
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kanske inte riktigt svaret på din fråga men...

Prova gärna att jobba med fler kompressorer.

tex använder jag först Cubase inbygda kompressor...med snabb attack och release och ratio 2.

Sedan en Sonnox kompressor...med lite mjukare attack/release men med högre ratio.

Tycker att kombinationen ger fler möjligheter.

Sedan kan du prova att sänka lite vass diskant och i stället lägga på en skvätt exciter

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte riktigt svaret på din fråga men...

Prova gärna att jobba med fler kompressorer.

tex använder jag först Cubase inbygda kompressor...med snabb attack och release och ratio 2.

Sedan en Sonnox kompressor...med lite mjukare attack/release men med högre ratio.

Tycker att kombinationen ger fler möjligheter.

Sedan kan du prova att sänka lite vass diskant och i stället lägga på en skvätt exciter

Tack för svaret! Kan ju testa det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha radio rock kommersiellt sång ljud använd en 1176 (waves,bombfactory,softube) All buttons in, komprimera tills nålen inte rör sig.

Tack för svaret! Cool, ska kolla om jag kan testa något liknande. Alltså stenhårt komprimerat? Då måste man sitta och automatisera bort dessa enorma andetag i efterhand förmodligen? Men det kanske är vanligt att man gör så för att få riktigt "tajt" sångljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret! Cool, ska kolla om jag kan testa något liknande. Alltså stenhårt komprimerat? Då måste man sitta och automatisera bort dessa enorma andetag i efterhand förmodligen? Men det kanske är vanligt att man gör så för att få riktigt "tajt" sångljud?

Andetag brukar man väl vanligtvis klippa bort innan själva mixen om det inte är så att man tycker att de tillför låten något.

Redigerat av P Forsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte Waves vocalrider för ett tag sedan. Tycker den gör ett kanon jobb med att automatisera sången så att kompessorn får ett lite jämnare material att jobba med. Spar väldigt mycket tid mot att manuellt rita in volymkurvor.

Redigerat av rsound
Link to comment
Dela på andra sajter

Brukar väl ställa attack nånstans runt 2-5 och release från 30 och upp mot 200 kanske? Finns det några särskilda riktlinjer för att få "klistrad" bra komprimerad sång?

kan du försöka förklara vad DU menar med "klistrad"?

alla inställningar man gör hänger ju på två saker: det du har och det du vill uppnå

en attack på 5-10 ms och en release på 100-500ms borde ge en "fet" vox

om det är detsamma som klistrad vete fan

Link to comment
Dela på andra sajter

kan du försöka förklara vad DU menar med "klistrad"?

alla inställningar man gör hänger ju på två saker: det du har och det du vill uppnå

en attack på 5-10 ms och en release på 100-500ms borde ge en "fet" vox

om det är detsamma som klistrad vete fan

Ok! Jag menar typ att sången inte ska sticka ut så mycket från resten av mixen, utan att det ska kännas som en helhet med leadvox, körer, dubbar osv. Där av undrade jag lite kring kompressorn, då jag oftast brukar vara rätt snäll med den och undrar om det kanske är det som är felet jag gör (när det nu speciellt gäller pop/dance). Singer/Songwriter-stilen har ett helt annat typ av ljudideal med sångmix om du förstår vad jag menar!

Därav kanske frågan är mest riktad till folk som sysslar med pop/dance, elektronisk musik osv, där det känns som att man ställer sjukt hårda värden ( då undrade jag lite ungefärliga värden som folk brukar utgå från när det gäller denna typ av musik, mixtips osv för att få sången "rätt komprimerad" för stilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...