Jump to content
Annons

REAPER = Cubase = Sonar = Logic = Samplitude


Valle

Recommended Posts

Ja, då blir det klurigare. Det bästa vore om han la upp filerna så att alla kan jämföra.

Jamen vänta nu... Här behövs inte läggas upp något.

Om man importerar en fil i REAPER, renderar en ny (enligt samma format som originalet), och sedan importerar den renderade filen och jämför med originalet, så är skillnaden alltid 0.

Det ska inte vara någon skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jamen vänta nu... Här behövs inte läggas upp något.

Om man importerar en fil i REAPER, renderar en ny (enligt samma format som originalet), och sedan importerar den renderade filen och jämför med originalet, så är skillnaden alltid 0.

Det ska inte vara någon skillnad.

Håller med dig Valle. Det borde inte vara någon skillnad i det fallet. Men om brinnande Sven hör skillnad vore det bra om han kunde lägga upp filerna så var och en har möjlighet att bilda sin egen uppfattning. Personligen skulle jag börja med nulltest och eventuellt gå vidare efter det.

Kommer ni ihåg tråden för ungefär ett år sedan där man jämförde summering i olika DAWs? Var det Linus som startade den? Man kanske skulle ta och leta fram den...

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ni ihåg tråden för ungefär ett år sedan där man jämförde summering i olika DAWs? Var det Linus som startade den? Man kanske skulle ta och leta fram den...

Den tråden var en fantastisk "aha-upplevelse"!

(här är den)

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Alla dagens DAW-program jobbar internt med 32-bit Float (eller 48-bit fixed när det gäller PT), så den biten går helt automagiskt även om man skulle ha råkat spela in i 16-bit från början. 🙂

Innan någon nu börjar raljera om att Fixed är bättre än Float, så rekommenderar jag att man läser här: http://wiki.kontrollrummet.com/Bitdjup#Float_vs_Fixed 😉

Det finns en som kör med 64 bitar.

http://www.cakewalk.com/support/kb/Reader.aspx?ID=2005278

Om det nu ens gör nån skillnad.

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

64-bit fixed verkar lite dumt att köra med när det är i en vanlig dator, eftersom float ska vara effektivare än fixed i en vanlig CPU, medan fixed är det enda som funkar i en DSP, enligt allt jag har sett om det...

Det finns kanske uppdaterade uppgifter om det...?

Om det gör skillnad i övrigt? Tror inte det - annat än på ett mycket teoretiskt plan... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Som sagt jag kan lira upp dom live det är bara att säga till så bestämmer vi tid och platsen vet ni ju redan. Om inte så är det antingen på Justin.tv, Livestream.com, Blogtv.com, Bambuser.com eller stickam.com. Finns det nån annan site man kan sända med Adobes Flash Media Live Encoder som ni föredrar så är jag förhandlingsbar.

Till saken hör att jag verkligen uppskattade Reaper, speciellt att det är så kompetent men ändå så litet och framför allt billigt. Har jag gjort nåt fel i renderingen så kan ni rätta mig live.

Ha det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt (...)

Som sagt... du gjort fel. Så enkelt är det. Det räcker att endast ett av följande påståenden är nekande för att ditt resultat ska bli fel.

1. Du har importerat filen i REAPER och positionsbestämt den vid 0:00:000? (ja/nej)

2. Du har vid rendering valt samma samplingsfrekvens, bitdjup etc som den importerade filen (ja/nej)

3. Du har importerat den renderade filen till ett nytt spår (track) och positionsbestämt den vid 0:00:000? (ja/nej)

4. Du har fasvänt det ena spåret? (ja/nej)

I övrigt är det slutdiskuterat — resultatet kan bara bli total utsläckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt jag kan lira upp dom live det är bara att säga till så bestämmer vi tid och platsen vet ni ju redan. Om inte så är det antingen på Justin.tv, Livestream.com, Blogtv.com, Bambuser.com eller stickam.com. Finns det nån annan site man kan sända med Adobes Flash Media Live Encoder som ni föredrar så är jag förhandlingsbar.

Verkar krångligt. Är det inte bättre att du lägger upp filerna någonstans så man kan ladda hem dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Varför är det krångligare att lyssna live? Måste allt fokuseras till hemma i garderoben? Jo det låter sämre dessvärre! Inte mitt fel! 😄

Jag har slutat att ladda upp man behöver inte det längre. På en del av webtv siterna spelas det in/lagras automatiskt. I alla fall nån vecka eller så, dvs man slipper ladda upp och hålla på och om man tycker att man får till det så kan man highlighta det så blir det kvar på riktigt.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det är klart att han vill krångla till det då han inte vill att "sanningen ska fram". 😉

Så att lyssna live och kolla så att jag gör rätt är enligt dig att krångla till det och att dölja sanningen? Alltså vi pratar om absolut max 20 minuter av ditt liv.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag gör stora direkt så det märks men i det här fallet så låter det ju bara sämre om ett program än ett annat.

Jag upprepar, jag har gjort en mix i Mixbus bouncat ut den och sen dragit in den (dvs samma bouncade fil) i Reaper som importerar direkt från skrivbordet med imponerande hastighet rakt in på spåret. Därefter renderade jag eller bouncade out vilket man fördrar att kalla det samma fil torr från Reaper och vips så låter det sämre.

Jag tror det är ni som är rädda inte jag för jag är ju beredd att köra testet live så man kan höra med egna öron och också då påpeka vad jag eventuellt gör för fel som gör att det blir så här. Men skitsamma jag tänker använda Reaper ändå om jag får lust.

Alltså web tv är ett underbart verktyg som mycket väl kan komma till pass på en mängd olika sätt även för er så det finns ju ett värde i det här på så sätt också. Men det är nåt provocerande med det tydligen, på kontrollrummet bara skriker dom rakt ut så fort jag nämner det 😄 .

Nåväl ha det bra over and out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag upprepar, jag har gjort en mix i Mixbus bouncat ut den och sen dragit in den (dvs samma bouncade fil) i Reaper som importerar direkt från skrivbordet med imponerande hastighet rakt in på spåret. Därefter renderade jag eller bouncade out vilket man fördrar att kalla det samma fil torr från Reaper och vips så låter det sämre.

och du har testat att fasa ut dom?

vad blev kvar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
BurninSven (oregistrerad)

och du har testat att fasa ut dom?

vad blev kvar?

Ursäkta såg inte ditt inlägg. Det som blev kvar var ett resultat som dessvärre lät sämre i samma lyssning.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

https://www.studio.se/index.php/topic/75720-blindtest%3B-summering-i-daw/page__view__findpost__p__1082814

Vad tänker du på i det här läget jag förstår inte riktigt? Jag upprepar som jag då sagt minst nån gång förut att samma (kjäll) ljudfil lät olika och som jag då personligen tycker sämre i samma lyssning i Reaper än i ett annat program. Därmed inte sagt att det inte till och med skulle gå att få det att låta bättre i Reaper om man meckar utifrån Reapers förutsättningar och upplägg och pluggar man kan ha tillhanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tänker du på i det här läget jag förstår inte riktigt? Jag upprepar som jag då sagt minst nån gång förut att samma (kjäll) ljudfil lät olika och som jag då personligen tycker sämre i samma lyssning i Reaper än i ett annat program. Därmed inte sagt att det inte till och med skulle gå att få det att låta bättre i Reaper om man meckar utifrån Reapers förutsättningar och upplägg och pluggar man kan ha tillhanda.

Om du läser inlägget (och kanske hela tråden) så inser du att det inte är någon skillnad mellan olika program förutsatt samma inställningar i mixmotorn (och givetvis samma pluggar).

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Om du läser inlägget (och kanske hela tråden) så inser du att det inte är någon skillnad mellan olika program förutsatt samma inställningar i mixmotorn (och givetvis samma pluggar).

Så du menar att min upplevelse inte gäller då, eller? Att jag ska läsa på för att uppnå en förståelse så att jag inser att det jag faktiskt hör rimligtvis inte stämmer med det jag faktiskt hör. Detta för att det finns en teori att så inte kan vara fallet för nån har sagt det och om jag avviker från gängse så är detta på grund av inbillning eller nåt slags psykoakustiskt fenomen som bara drabbar/adde mig (förhoppningsvis) bara just då. Här fanns inga pluggar inblandade överhuvudtaget. Ren fil in och ut, så var det. Dvs allt på noll, utgångsläget, neutralt eller vad du vill kalla det.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Kanske ska tillägga bara för att förtydliga att jag gillar Reaper det är ett helcoolt program och framför allt mycket mycket prisvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du menar att min upplevelse inte gäller då, eller? Att jag ska läsa på för att uppnå en förståelse så att jag inser att det jag faktiskt hör rimligtvis inte stämmer med det jag faktiskt hör. Detta för att det finns en teori att så inte kan vara fallet för nån har sagt det och om jag avviker från gängse så är detta på grund av inbillning eller nåt slags psykoakustiskt fenomen som bara drabbar/adde mig (förhoppningsvis) bara just då. Här fanns inga pluggar inblandade överhuvudtaget. Ren fil in och ut, så var det. Dvs allt på noll, utgångsläget, neutralt eller vad du vill kalla det.

Något är inte inställt på samma sätt i de program du jämför. Om så var fallet så är det ingen skillnad vilket bevisats i tråden jag länkar till. Vad du hör är inget bevis. Placeboeffekten är väldokumenterad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som blev kvar var ett resultat som dessvärre lät sämre i samma lyssning.

Om du har gjort test/rendering i REAPER med ovan resultat, då har du gjort fel.

Fast det visste du säkert också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså web tv är ett underbart verktyg som mycket väl kan komma till pass på en mängd olika sätt även för er så det finns ju ett värde i det här på så sätt också. Men det är nåt provocerande med det tydligen, på kontrollrummet bara skriker dom rakt ut så fort jag nämner det 😄 .

Det finns väl ingen jäkel som orkar med web-TV när det gäller att provlyssna musik/ljudfiler... eller?! 😲

Jag har slutat att ladda upp man behöver inte det längre.

Jag älskar dig, BurninSven. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hehe vad häftigt det jag hör är inget bevis. Det gör ont sa han som bröt benet nä fan det stämmer inte kolla den här tråden. Grejen är det att det var inga inställningar gjorda dvs rakt in rakt ut. Men jag uppReapar 😄 jag gillar Reaper skarpt, bra grejor till ett mycket fördelaktigt pris och evaluation grejen gör inte det hela sämre. Ha det bra och för att förtydliga Web TV e coolt, har jag sagt det förr 😄 .

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...