Jump to content
Annons

REAPER = Cubase = Sonar = Logic = Samplitude


Valle

Recommended Posts

225$ är egentligen rätt dyrt när man kan köpa Logic Express för runt 150$ och hela Logic Studio Bundeln för runt 400$ http://www.amazon.com/Apple-MB795Z-A-Studio-Retail/dp/B002ISDD1K inkl en massa bra pluggar loopar och andra medföljande program.

Men $400 är väl $175 mer än $225. Eller?

REAPER har också "en massa bra pluggar". Dock inga loopar och "andra medföljande program".

Vad kostar Logic Studio utan en massa "loopar och andra medföljande program"?

EDIT: Glöm dessutom inte att $40/$60-versionerna är exakt samma programvara som $225-versionen.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gick över från cubase till reaper i somras, har sen dess testat programemt och betala 40 dollar för det igår. Tog lite tid att vänja sig men det enda jag eventuellt saknar är mjukvarosyntarna som var hyfsade i cubase. Annars är det många funktioner som är bra mycket enklare.

är man som jag van vid analoga bussar å hur man mixar grupper på ett stort bord så känns ett liknande upplägg i en daw genast "rätt" å intuitivt

Har fått för mig att dom etablerade märkena försökt simulera en analog miljö i arbetssättet medan reaper skiter i det och optimerat användarmiljön för just datormiljön. Upplever det som enklare att skicka ljuden till olika bussar och gruppspår, spåren grupperas enkelt i mappar, midispåren är bara ett spår och inte ett midi och ett audio.

vad har reaper som saknas hos andra?

är inte det en helt annan sak?

eller det kanske just är det som är saken?

Det jag ovan nämde samt priset gör att jag föredrar reaper framför cubase.

tror du den kommer vara lika billig?

Som hellfog sa så ingår den uppdateringen i priset, köper man det efter reaper 4 kostar den 60 dollar för hemmapularen.

En fullversion av REAPER 4 kommer att kosta $225 — precis som V3 gjorde (just nu kan man dock köpa fullversionen för $150).

Lite dumt att nämna det priset utan att nämna 40 dollars varianten som är samma program men riktar sig till dom som inte tjänar grova pengar på musiken

Tycker det är jäkligt bra att reaper utmanar dom gamla programmen, öppnar upp för en mer human prissättning så man kanske kan komma ifrån användandet av rippade program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! $60-licensen kommer att finnas kvar. Men det handlar inte bara om en "hemmapularversion"; man kan använda den i kommersiell verksamhet så länge den relaterade verksamhetens inkomster inte överstiger ungefär 140000 SEK. I övrigt är det exakt samma programvara, så det är väl lite av en "moral"-licens, skulle man kanske kunna säga 😉

Drar du in över 140 000 på din musikverksamhet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Men $400 är väl $175 mer än $225. Eller?

REAPER har också "en massa bra pluggar". Dock inga loopar och "andra medföljande program".

Vad kostar Logic Studio utan en massa "loopar och andra medföljande program"?

Logic kostade runt 5000 utan allt extra men nu säljs den versionen bara i paket, de effektpluggar som följer med Reaper är bra men många av de som följer med LS är oftast några snäpp bättre, när det gäller mjukvaruinstrumenten så är det en väldigt stor skillnad till Logics fördel.

Link to comment
Dela på andra sajter

midispåren är bara ett spår och inte ett midi och ett audio.

Hur vet man då om det är midivolym eller audiovolym man ändrar - eller kan man välja hur man vill ha det...?

Jag använder midispår istället för instrumentspår i Cubase, just för att ha kontroll överallt.

Kan Reaper använda multitimbrala VSTi? Det finns andra program som har problem eller gör det onödigt krångligt, medan jag tycker att Cubase fungerar perfekt där. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic kostade runt 5000 utan allt extra men nu säljs den versionen bara i paket, de effektpluggar som följer med Reaper är bra men många av de som följer med LS är oftast några snäpp bättre, när det gäller mjukvaruinstrumenten så är det en väldigt stor skillnad till Logics fördel.

Sen är Logic bara för Mac vilket är ett minus.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Cubase är kass. FL är kass. Tracktion är kass. Reaper är kass.

Ni har alla blivit lurade. VST formatet är undermåligt designat och kan inte hantera högre upplösningar, teknik över 15 år gammal...

Hör ni inte dom anomalier i ljudet som uppstår när man kör med flera VST och VSTi?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet man då om det är midivolym eller audiovolym man ändrar - eller kan man välja hur man vill ha det...?

Jag använder midispår istället för instrumentspår i Cubase, just för att ha kontroll överallt.

Kan Reaper använda multitimbrala VSTi? Det finns andra program som har problem eller gör det onödigt krångligt, medan jag tycker att Cubase fungerar perfekt där. 🙂

Nu sitter jag på pottkanten och får erkänna att jag aldrig fattat varför det fanns en midivolym, det är ju lixom antingen eller, eller? Multitimbrala vsti'n? Om det betyder att man kan skicka flera midisignaler från vsti till sitt DAW så funkar det....väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

de effektpluggar som följer med Reaper är bra men många av de som följer med LS är oftast några snäpp bättre

Vaddå "några snäpp bättre"? I utseende eller hur de låter? Kan du höra direkt skillnad på motsvarande pluggar i Logic respektive REAPER? Berätta gärna.

när det gäller mjukvaruinstrumenten så är det en väldigt stor skillnad till Logics fördel.

Jag skulle nog vilja säga att skillnaden är enormt stor. För REAPER har inga mjukvaruinstrument. Är dessa instrument de "medföljande program" som man är villig att betala upp till $360 mer för?

Link to comment
Dela på andra sajter

reaper skiter i det och optimerat användarmiljön för just datormiljön. Upplever det som enklare att skicka ljuden till olika bussar och gruppspår, spåren grupperas enkelt i mappar,

jo jag vet - men jag talade "intuitivt" med utgångspunkt från min egen synvinkel

intuitivt är inte alltid det bästa men det man först å lättast hittar en lösning med

när man satt sig in i hur reaper löser det så är det riktigt fiffigt å för en nybörjare utan gammalt bagage säkert lika lätt att lära sig det analoga - mappar/bussar same shit - olika grafiska lösningar bara

optimerat för datormiljön - mnja - man har ju fortfarande en mixer konsoll enl analogt snitt i mixern

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Vaddå "några snäpp bättre"? I utseende eller hur de låter? Kan du höra direkt skillnad på motsvarande pluggar i Logic respektive REAPER? Berätta gärna.

Jag skulle nog vilja säga att skillnaden är enormt stor. För REAPER har inga mjukvaruinstrument. Är dessa instrument de "medföljande program" som man är villig att betala upp till $360 mer för?

Nej de är inte de medföljande programmen utan de medföljande mjukvruinstrumenten, men JA de är helt klart värda +360$ bara dom.

Fast nu räknar du ju lite tokigt.

Apropå att Reaper inte skulle ha mjukvaruinstrument vad är då detta?

"ReaSynth A basic, efficient synthesizer, with mixable oscillator shapes and pulse width modulation.

ReaSamplOmatic5000 A MIDI-triggered sample player.

ReaSynDr A tiny, old-school style algorithmic drum synthesizer."

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Reaper har avancerade routing möjligheter utan att vara så krånglig som tex Logic. Det är bra.

Men min personliga favorit i gränsnitt är Tracktion som tyvärr inte verkar utvecklas mer (Senaste versionen är dessutom så buggig till macen så den är i princip oanvändbar).

Man kan lägga en EQ eller annan effekt på ett klipp i ett spår.

Och att man bara har ett fönster man jobbar i hela tiden är grymt.

Och hanteringen av sendar och inserts per på varje kanal är helt grym och enkel att förstå.

Du kan tex lägga en send från en kanal pre fader genom att dra den pre fader. Vill du lägga senden efter regel men dessutom efter ett delay så går det också bra, bara att dra och släppa...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet man då om det är midivolym eller audiovolym man ändrar

"Fadern" (jag kommer fan inte på vad det heter på svenska... grinbig.gif) på mixern är alltid audio-volym. Men det finns lösningar att styra MIDI-volymen från mixern ändå.

Kan Reaper använda multitimbrala VSTi?

Ja, för fan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå att Reaper inte skulle ha mjukvaruinstrment vad är då detta?

"ReaSynth A basic, efficient synthesizer, with mixable oscillator shapes and pulse width modulation.

ReaSamplOmatic5000 A MIDI-triggered sample player.

ReaSynDr A tiny, old-school style algorithmic drum synthesizer."

Fan, jag glömmer alltid bort de där. De är komponenter som har hängt med från början — de är knappast menade att framstå som annat än högst basic, enkla komponenter för tester eller för tillfällen när det inte behövs något annat. Men visst...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan lägga en EQ eller annan effekt på ett klipp i ett spår.

Och att man bara har ett fönster man jobbar i hela tiden är grymt.

Och hanteringen av sendar och inserts per på varje kanal är helt grym och enkel att förstå.

Du kan tex lägga en send från en kanal pre fader genom att dra den pre fader. Vill du lägga senden efter regel men dessutom efter ett delay så går det också bra, bara att dra och släppa...

Är det Tracktion eller REAPER du beskriver där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Valle har rätt. Jämförd med Cubase/Logic så är det mycket smartare att köra på Reaper, billigare och kanske t.o.m. roligare (tycker jag, som tyckte att Cubase var jättetråkig, men ändå effektiv...).

Beror ju lite på vad man ska använda programmet till och lägger man till allt extra som Logic och Cubase kommer med så framstår inte Reaper som så billig och även Logic och Cubase finns ju i billigare versioner. Garageband som bygger på Logic och kostar peanuts eller följer med vid köp av en mac är ju på många sätt bättre och enklare än Reaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic och Cubase finns ju i billigare versioner.

Men då säkert med "en massa bra pluggar loopar och andra medföljande program" i demo-läge och inaktiverade funktioner, eller?

jag trodde reaper var gratis!? eller var det bara när det först introducerades?

Jag tror inte att REAPER någonsin har varit gratis.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

225$ är egentligen rätt dyrt när man kan köpa Logic Express för runt 150$ och hela Logic Studio Bundeln för runt 400$ http://www.amazon.com/Apple-MB795Z-A-Studio-Retail/dp/B002ISDD1K inkl en massa bra pluggar loopar och andra medföljande program.

Vaddå $400 ?

Man måste ju "vaska" en 4-5 licenser för att det ska kännas hemtamt i studion... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det här är väl inte mycket till provokationstråd Valle? 😉 Eller?

Oj, missade den kommentaren i förbifarten.

Hursomhelst. Det finns inte en enda tråd, inte ett enda inlägg, i det här forumet där jag har försökt provocera fram diskussioner...

Det är ju liksom bara det att nästan alla här inne har en så konstig inställning till allt.

Jag är alltid neutral.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte V4. ($60)

Man får dock inte glömma att om man pröjsar efter V4 får man också gratis uppdateringar fram till 5.99 vilket inte är fallet för V3 som "bara" gäller till 4.99.

Så dessa 20$ är ändå lätt värda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid samma gap om DAW eftersom musik är ljud så vill man ha olika samplingar och soft synthar och vilket program har topp pluggar och samplingar Logic är nog det bästa valet. Lady Gagas musik är helt Logic synthar så varför ska man köra Reaper ja om du ska spela in gitarr eller live trummor är det ok men om du vill ha ok effekter med så är valet Logic.

Färdig diskuterat lås tråden.

Kostar lite mer med en Mac och Logic det kostar att ligga på topp.

Redigerat av TripMan
Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Men då säkert med "en massa bra pluggar loopar och andra medföljande program" i demo-läge och inaktiverade funktioner, eller?

Inga demolägen men självklart nedbantade. Dock klarar sig nog någon som kör Reaper antagligen oftast lika bra eller bättre med Logic Express eller t.o.m. med Garageband eller Cubase instegsprogram.

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

Alltid samma gap om DAW eftersom musik är ljud så vill man ha olika samplingar och soft synthar och vilket program har topp pluggar och samplingar Logic är nog det bästa valet. Lady Gagas musik är helt Logic synthar så varför ska man köra Reaper ja om du ska spela in gitarr eller live trummor är det ok men om du vill ha ok effekter med så är valet Logic.

Färdig diskuterat lås tråden.

Kostar lite mer med en Mac och Logic det kostar att ligga på topp.

😆

"Logic är bäst (nu har jag fått säga vad jag tycker). Färdig diskuterat lås tråden."

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Är det Tracktion eller REAPER du beskriver där?

Tracktion eftersom Reaper öppnar en massa dialog fönster när man skall lägga till FX.

Kan man klippa i ett audiospår och släppa en VST effekt eller flera på klippet i Reaper?

Jag har inte lyckats med det. Hur gör man i så fall?

EDIT!!!!!! Man kan släppa FX på ett klipp!

Mycket bra Reaper!

Man kan sätta sendarna före/efter regel och före efter FX men inte exakt efter vilken FX som i Tracktion.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Dock klarar sig nog någon som kör Reaper antagligen oftast lika bra eller bättre med Logic Express eller t.o.m. med Garageband eller Cubase instegsprogram.

varför utgår du ifrån att om man använder reaper har man mindre behov? eller möjligheter för den delen..

det är ett sorts vooodo.. 'ah mitt program är svindyrt, med knepigt kopieringsskydd. då måste det ju vara bra.. o då måste ju jag vara seriös'

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

varför utgår du ifrån att om man använder reaper har man mindre behov? eller möjligheter för den delen..

det är ett sorts vooodo.. 'ah mitt program är svindyrt, med knepigt kopieringsskydd. då måste det ju vara bra..

Logic har inget kopieringsskydd alls.

Reaper är jättebra för att vara så billigt men helt klart så saknar det också en hel del funktioner och bekvämligheter liksom alla andra billiga program.

Logic Studio däremot är antagligen det ultimata mjukvarustudiopaketet sett till kostnad och funktioner. Men många som kör Logic skulle faktiskt klara sig med billiga nedbantade Garageband som är sjukt imponerande om man så enkelt som möjligt vill producera musik av hög kvalitet för inga pengar alls.

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...