Jump to content
Annons

REAPER = Cubase = Sonar = Logic = Samplitude


Valle

Recommended Posts

En snubbe kom över några av mina senaste musikprojekt (däribland Hellvalla Burn). Han blev nyfiken och ställde lite frågor om min (hem)studio; vilka prylar jag använder, vilken typ av dator samt vilka pluggar och i synnerhet vilket inspelningsprogram. I det senare fallet svarade jag kort "REAPER".

"REAPER?" sa han snopet, nästan som om jag drog en penna. "Mjaaee...", fortsatte han och rynkade på näsan.

"Vaddå 'mjaaee'?" undrade jag.

"Nä nä, inget. Det är bara det att..."

"Att — vaddå?"

"Äh, jag menar bara att du har fått det att låta jävligt bra!"

"???!!!"

(Resten av konversationen är irrelevant. Dessutom är jag inte ute efter att smutskasta — snubben är cool.)

Han reagerade på att det lät jävligt bra med tanke på att jag hade använt REAPER. Att jag däremot hade använt en gammal Behringer MX602A som preamp reagerade han inte det minsta på. (Inte för att det nödvändigtvis måste vara något galet med att använda sig av en Behringer MX602A, men det brukar ju inte allt för sällan vara ett förbannat gafflande om "bra" och "dåliga" preamps.)

Nu var det i och för sig länge sedan jag använde mig av något annat än REAPER. Den sista produktionen jag gjorde som inte involverade REAPER var gjord i Samplitude — och den enda anledningen till det då var att vi i Samplitude kunde fullborda hela produktionskedjan (utan extern programvara) och hade alltså inte så mycket med kvaliteten i sig att göra.

Men det som överraskade mig lite med konversationen ovan var att valet av inspelningsprogram (motsvarande "pro"-versioner) än idag anses vara avgörande för ens förmåga att kunna producera något professionellt.

Jag köper att "brännings"-möjligheter kan vara ett skäl att välja en programvara framför en annan. Men vilka fler skäl finns där? Vad är det jag missar?

Varför betala 5000 SEK för till exempel Cubase när du kan betala dryga tusenlappen för motsvarande licens hos REAPER och sedan lägga resten på externa prylar/programvaror/pluggar?

Fast jag har mina aningar om vad det kan bero på: Å ena sidan (de yngre) beror det på rädsla att inte bli tagen på allvar. Å andra sidan (de erfarna som har lagt ut en förmögenhet på logotyp-programvaror) beror det på rädslan att bli "omkörd" av en finnig sextonåring med "billiga" prylar, innan man ens fått valuta för all skit man har lagt sina pengar på.

Och att det dessutom finns de som väljer att lägga sina slantar på SAW — det är sjuhelvetes långt bortom mitt förstående.

Trevlig helg på er — era rädda skitar!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har gått och funderat på Reaper ett tag (delvis inspirerad av Hellvalla Burn). Ny musikdator ska fixas i vinter, och i samband med det så ska jag helt klart testa Reaper.

Trevlig helg själv, Valle - du orädde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Reaper är ju helt OK men de flesta som väljer Cubase eller Logic ser nog mest fördelar med att använda sig av musikprogramvaror som hundratals proffsutvecklare sitter och vidareutvecklar och fixar buggar kontinuerligt i en rask takt. Sen ska man ju tänka på att Logic Studio även innehåller Mainstage 2 som underlätttar enormt när man vill föra över tunga studioprojekt till scenen. En stor fördel med Logic är att det följer med väldigt bra pluggar som om man skulle köpa pluggar av lika hög kvalitet separat så skulle summan bli betydligt högre än vad hela Logic Studio paketet kostar. Logic Studio kostar idag förövrigt bara en sjättedel av vad det kostade för inte alltför länge sedan innan Apple köpte upp utvecklarföretaget och då har ändå de senaste versionerna betydligt fler funktioner.

Här är några skäl varför folk väljer Logic framför Reaper http://www.apple.com/logicstudio/whats-new/200plus-features.html Reaper har ju en del av detta men saknar mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är några skäl varför folk väljer Logic framför Reaper http://www.apple.com/logicstudio/whats-new/200plus-features.html Reaper har ju en del av detta men saknar mycket.

Efter en snabb blick så förstod jag att det enda som skiljer funktionerna åt i REAPER/Logic är vad respektive tillverkare väljer att kalla dem. Jag kan givetvis ha missförstått beskrivningen på någon funktion, men eftersom du verkar ha koll så får du gärna peka ut några exempel på vad Logic har som inte andra musikprogram har.

I övrigt vad du inte särskilt övertygande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade planer på att gå från Cubase SX3 till Reaper för att spara pengar när jag gick över till 64-bit. Men jag tyckte att det kändes så jobbigt att lära om sig ett program så det slutade med att jag köpte Cubase 5 istället. Tyckte att verktygen kändes konstiga i Reaper.. Kände inte alls samma sak när jag testade Pro Tools. Men det är ju såklart bara en vanesak. Vad man kan göra i Cubase kan man nog göra i Reaper. Enda anledningen för mig att jag inte kör Reaper är helt enkelt bara att jag är van vid Cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela poängen med Hellvalla Burn är att alla har olika DAW-sekvenserare, utom Valle, som har en 486-a med Reaper. Det öppnar möjligheten för "min är bättre än din"-kvalitativa diskussioner. Sonar t.ex, är alltid bäst!

***

Fast det här är väl inte mycket till provokationstråd Valle? 😉 Eller?

En anledning att välja just Sonar (nu är jag seriös) är att det skeppas med en (faktiskt) imponerande mängd kvalitetspluggar, effekter och synthar. Å andra sidan väljer man dem ju inte själv då man får dem på köpet. Jag har bara en favoritmjukvarusynth, och den följde inte med.

Och jag gissar (men kan ha fel, skjut mig!) att vissa respektive programvaror har åtminstone något som inte Reaper har. Sonar har en "matrix" (som jag, hörrm hörrm, aldrig använt).

Men ... vi ser 2010 på kalenderm right. Och "alla program kan allt" man behöver och lite till, så vaffan, det är klart att man ska supporta det som är billigt och bäst. Farsans dator o reaper, gogogo.

Egentligen så skulle jag klara mig bra med den Sonarversion jag började med; 3, den hade allt jag behövde. Fast det kom en livsviktig buggfix först i Sonar 6, det motiverar åtminstone en uppgradering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Efter en snabb blick så förstod jag att det enda som skiljer funktionerna åt i REAPER/Logic är vad respektive tillverkare väljer att kalla dem. Jag kan givetvis ha missförstått beskrivningen på någon funktion, men eftersom du verkar ha koll så får du gärna peka ut några exempel på vad Logic har som inte andra musikprogram har.

I övrigt vad du inte särskilt övertygande.

Jo men du vill ju inte ta in det jag skrev eller ens verkar ha kollat in skillnaderna mellan Reaper och Logic Studio. Logics redigerings och manipuleringsfunktioner för både midi och audio är på det stora hela t.e.x. överlägsna Reapers motsvarande även om Reapers så klart duger och vad har Reaper som motsvarar Mainstage? Observera att jag inte sagt att det mesta i Logic Studio inte finns i andra musikprogram men nu var det ju Reaper vi diskuterade här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Jag trodde faktiskt först att du skämtade och syftade på filmen. Men den där länken har jag nog sett nångång förut. Men inte fan är det nån som köper det där?

Jo SAW är ju väletablerat men de flesta användare får nog special price.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla, utom åsnor, är numera överens om att man kan göra riktigt bra saker oavsett vilket program man väljer.

Det som spelar roll är andra saker. Det kan vara hur många andra du känner som kan hjälpa till när det strular. Det kan vara om de inbyggda pluggarna är bra nog så du inte kommer köpa några andra. Det kan vara att dina fingrar trycker Ctrl-Y nästan automatiskt för att göra den där editeringen som du gör 1000 gånger i varje låt. Det kan vara att du har 10 PC, men ingen Mac, och programmet inte finns för PC. Eller att du bara tycker illa om färgerna. Eller att du aldrig provat nåt annat. Eller att du byter filer och projekt med nån annan och det blir lättare om ni har samma program. Eller för att du fick köpa en licens billigt som student. Eller för att du betalat så mycket för licensen så att det skulle suga ordentligt om du bytte. Eller alltihop. Eller nåt helt annat.

Själv har jag sedan länge använt Samplitude och är nöjd och kommmer fortsätta med det tills jag byter.

// Gunnar

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Och att det dessutom finns de som väljer att lägga sina slantar på SAW — det är sjuhelvetes långt bortom mitt förstående.

samma här

saw är bortom helvetesavgrunden vad gäller intuitivt å lättgripbart användande

att nån fortfarande öht sitter med skiten är en olösbar gåta

dom enda anledningarna till att använda en eller en annan daw idag - förutom möjligen medföljande pluggar å begränsning i os - är väl egentligen hur väl användarinterfacet funkar ihop med dig å hur du själv föredrar olika lösningar på olika problem

i stort är det uppbyggt precis likadant - men det är dom små detaljerna som gör att man känner vad som passar en bäst

där spelar förstås erfarenhet å bakgrund in - är man som jag van vid analoga bussar å hur man mixar grupper på ett stort bord så känns ett liknande upplägg i en daw genast "rätt" å intuitivt

att tex reaper valt att lösa det på ett lite annourlunda sätt gör att det krävs lite extra energi å tid för att sätta sig in i det - å det som redan funkar ändrar man ju som bekant inte på i första taget

logic ligger ju på mac, pt är studiostandard, cubase är vanligt bland nybörjare i europa - saker som också påverkar

sen är det ju precis som du säger - det som kostar ger intrycket av att vara mer på allvar å därmed också bättre

jämför bara en signad kontra osignad artist - folk dömer hunden efter håren, boken efter omslaget å daw:en efter kartongen den levereras i

arbetsmässigt å framförallt prestandamässigt så är det mesta likvärdigt idag - det handlar om vad som tilltalar dig som användare på ett eller annat sätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnad i ljudkvalitet mellan de olika DAW-programmen kan man räkna bort, eftersom det inte finns någon skillnad. Det som kan skilja är medföljande pluggars kvalisort - och så naturligtvis hur man gillar användarmiljön och kanske hur bra VST-protokollet är implementerat - och hur lätt man kan få hjälp av folk man känner, om behov uppstår.

Jag har kört med Steinbergprogram ända sedan Pro24 v1.0 på Atari (redan då original... 😉 ).

Jag har därför vuxit in i Cubase och trivs mycket bra med det, så jag har svårt att se någon anledning att ge mig på att byta till annan miljö.

Jag har dock fått både Samplitude och FL Studio som utvärderings-ex, så jag ska ta en titt på dem när tiden räcker till. Har funderat på att även titta på Reaper efter allt ditt tjatande om det, Valle... 😉 Jag tvivlar på att jag skulle byta till något av dem, men det är ju alltid bra att få lite mer inblick i hur det funkar i andra program.

Redigerat av Claes
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

utom Valle, som har en 486-a med Reaper.

Och jag gissar (men kan ha fel, skjut mig!) att vissa respektive programvaror har åtminstone något som inte Reaper har. Sonar har en "matrix" (som jag, hörrm hörrm, aldrig använt).

He he... 486 med Windows 3.11 😄

Javisst är det så att respektive programvaror har något som inte REAPER har, och tvärtom givetvis. Och som var inne på i inledningsinlägget, det finns säkert ett och annat skäl till att man väljer programvara A framför programvara B; men då är det av ytterst specifika skäl — som att man behöver en "matrix" precis som den i Sonar. Men du blir inte seriösare producent för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har dock fått både Samplitude och FL Studio som utvärderings-ex, så jag ska ta en titt på dem när tiden räcker till. Har funderat på att även titta på Reaper efter allt ditt tjatande om det, Valle... 😉

Det låter som en bra idé, Claes! 🙂 Men vänta gärna till version 4 släpps (dröjer några månader till).

Link to comment
Dela på andra sajter

Javisst är det så att respektive programvaror har något som inte REAPER har, och tvärtom givetvis.
vad har reaper som saknas hos andra?

Men du blir inte seriösare producent för det.

är inte det en helt annan sak?

eller det kanske just är det som är saken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Logics redigerings och manipuleringsfunktioner för både midi och audio är på det stora hela t.e.x. överlägsna Reapers motsvarande även om Reapers så klart duger och vad har Reaper som motsvarar Mainstage? Observera att jag inte sagt att det mesta i Logic Studio inte finns i andra musikprogram men nu var det ju Reaper vi diskuterade här.

1. Det skulle vara mer värt besväret om du bemödade dig med att komma med exempel. Passa på nu när jag, dumdristig jävel som jag är och försöker leka expert, att komma med exempel som "kan REAPER göra så här...".

2. Egentligen var det inte meningen att det skulle handla om just REAPER. Men det är OK. Det är kul.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

tror du den kommer vara lika billig?

Den kommer att ingå gratis i uppdateringen.

The Future of REAPER Pricing

When You Buy What You Pay What You Get

Now $150 full / $40 discounted Free upgrades through REAPER 4.99

After REAPER 4 is released $225 full / $60 discounted Free upgrades through REAPER 5.99

Some specifics:

Existing REAPER 3 license holders will receive REAPER 4 as a free upgrade, and will continue to receive free upgrades through REAPER 4.99.

Existing REAPER 2 license holders will be able to purchase a new REAPER 4 license of the same type for $50.

The new license will include free upgrades through REAPER 5.99. This offer will be available after REAPER 4

is released.

REAPER 1 was released in August 2006.

REAPER 2 was released in October 2007.

REAPER 3 was released in May 2009.

REAPER 4 is expected to be released near the end of 2010 or the beginning of 2011.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad har reaper som saknas hos andra?

Jag återkommer.

är inte det en helt annan sak?

eller det kanske just är det som är saken?

Vet inte. Min tråd skapades utifrån min förvåning över att en person hade reagerat som han gjorde över att det just var REAPER jag producerade i. Jag fick en känsla av att han menade att om jag nu kunde åstadkomma "så bra" produktioner, varför då inte använda något annat program.

tror du den kommer vara lika billig?

En fullversion av REAPER 4 kommer att kosta $225 — precis som V3 gjorde (just nu kan man dock köpa fullversionen för $150).

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

J

En fullversion av REAPER 4 kommer att kosta $225 — precis som V3 gjorde (just nu kan man dock köpa fullversionen för $150).

225$ är egentligen rätt dyrt när man kan köpa Logic Express för runt 150$ och hela Logic Studio Bundeln för runt 400$ http://www.amazon.com/Apple-MB795Z-A-Studio-Retail/dp/B002ISDD1K inkl en massa bra pluggar loopar och andra medföljande program.

Redigerat av Burundi
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte. Min tråd skapades utifrån min förvåning över att en person hade reagerat som han gjorde över att det just var REAPER jag producerade i. Jag fick en känsla av att han menade att om jag nu kunde åstadkomma "så bra" produktioner, varför då inte använda något annat program.

De flesta borde väl vara medvetna om "it's the wizard - not the wand" - men det förekommer ju också folk som fortfarande tror att exempelvis PT har mycket bättre ljud än alla andra program... 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

fast det är väl i kommersiell användning?

hemmapularen har väl kvar 60$ varianten?

Absolut! $60-licensen kommer att finnas kvar. Men det handlar inte bara om en "hemmapularversion"; man kan använda den i kommersiell verksamhet så länge den relaterade verksamhetens inkomster inte överstiger ungefär 140000 SEK. I övrigt är det exakt samma programvara, så det är väl lite av en "moral"-licens, skulle man kanske kunna säga 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...