Jump to content
Annons

REAPER = Cubase = Sonar = Logic = Samplitude


Valle

Recommended Posts

Är nog 32-bitar du har, annars säger datorn till om du håller på installera fel version så.

Du bör kolla youtube videon jag länkade till ovan allt sånt förklaras där.

Ska lura lite mer på det hela när jag kommer hem till Ljusne By Nigth. Är nu i Örebro och umgås med 82-årig svärmor och femårig Max som fyller år för fullt. En av bekantingarna har börjat spela in lite med Reaper efter att först testat Cubase som han hatade. Så ev kan han visa mig nåt. Men vad kostar en golvdator man kan köra på då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan jag göra i Sonar, går inte det med andra?

Det är något av det jag gillar extra bra med Sonar, samt matrix (tack Ableton för den iden).

Inte för att skriva dig på näsan: Matrix är snarare ärvt från en annan tidigare Cakewalkprodukt: Project 5. Som i sin tur idémässigt var väldigt likt Ableton. Undrar om inte Project 5 t o m var före Ableton Live på marknaden, men där är jag inte säker.

Project 5 var innovativt, och DET måste vara det enklaste program som funnits bland DAWappar. För mig funkade det (och funkar fortfarande, jag har inte börjat pilla på matrix än) som kreativt skissblock. Men det försvann från marknaden, gissningsvis för att det fokuserade FÖR hårt på enkelhet. Skall nog snarare jämföras med Reason. Även om interfacet inte är likt alls så fokuseras det på loopar och enkelhet.

I övrigt så är Sonar fortfarande bäst 😉 , så jag håller med dig.

***

När vi ändå är igång, Valle; Hur är timestretchningen och surhetsregleraren (autotunandet) som följer med REAPER?

...jag noterar att VALLE alltid skriver REAPER med VERSALER. Det är nog genomtänkt;) Lite som när man får addreserad reklam från DET BÄSTA!

Link to comment
Dela på andra sajter

Gick över från cubase till reaper i somras, har sen dess testat programemt och betala 40 dollar för det igår. Tog lite tid att vänja sig men det enda jag eventuellt saknar är mjukvarosyntarna som var hyfsade i cubase. Annars är det många funktioner som är bra mycket enklare.

Det är sånt här som väger tyngst för min del: folk som har suttit länge i ett program och lärt sig det ordentligt, och sedan bytt till ett annat och börjat sätta sig in i det lika ordentligt. Fler såna här exempel folk! 🙂

Annars är det lite av en paradox: ska du kunna jämföra programmen och säga att något är bättre, så bör du ha satt dig in grundligt i alla program du uttalar dig om, men när du å andra sidan satt dig in i ett av programmen så känns det oftast inte värt att byta bara för att kunna ha tunga argument i sådana här diskussioner. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När vi ändå är igång, Valle; Hur är timestretchningen och surhetsregleraren (autotunandet) som följer med REAPER?

...jag noterar att VALLE alltid skriver REAPER med VERSALER. Det är nog genomtänkt;) Lite som när man får addreserad reklam från DET BÄSTA!

@ timestretchningen och surhetsregleraren (autotunandet) ~ REAPER har ReaTune, ett verktyg med auto- och manuell ton/not-korrigering samt en "tuner" med visuella fiffigheter. ReaTune kan inte på långa vägar ersätta dedicerade verktyg som t.ex. Autotune, men gör sitt jobb som korrigeringsverktyg när inte originalkällan är, ska vi säga katastrofal. Man har en handfull olika algoritmer att välja mellan beroende på källan och vilka korrigeringar som ska göras. Samma algoritmer gäller för andra "time-streching" åtgärder.

Själv har jag aldrig använt mig av (auto) tonkorrigering, vare sig i REAPER eller i annan DAW, så någon egen erfarenhet har jag inte av just den delen. Däremot använder jag "time-streching" då och då — med fullt tillfredsställande resultat.

@ VALLE alltid skriver REAPER med VERSALER ~ Haha... Guldstjärna för den noteringen 😄 Jag tänker oftast inte på det själv. Men egentligen är REAPER en akronym för "Rapid Environment for Audio Prototyping and Efficient Recording", så... Jag har själv noterat att de flesta inom REAPERs utvecklingsteam skriver namnet så — och eftersom jag vill verka viktig, så gör jag det också. Men det händer givetvis att jag skriver "Reaper" istället, och jag är lika lycklig för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

ReaTune kan inte på långa vägar ersätta dedicerade verktyg som t.ex. Autotune,

Inte? V-vocal, som ingår i Sonar, är ett fullvärdigt verktyg som kan mer än autotune. Eller lika mycket. whatever.

Jag frågar därför att jag inbillar mig att det är där nånstans agnarna skiljs från vetet, typ nu 2010. Både funktionsmässigt och mot användaren. Både timestretching/audiokvantisering och Ph-reglering kan välan lixom göras på fler sätt. Jag har fått för mig att grabbarna propellerheads är bäst på timestretching idag. Å andra sidan så är det ju FUSK och sånt SKIT skall man ju inte hålla på med!

Annars så får du lära dig att sjunga i otakt och falskt, så kan du testa funktionen sen;)

Redigerat av Vallhagen
i otakt
Link to comment
Dela på andra sajter

V-vocal, som ingår i Sonar, är ett fullvärdigt verktyg som kan mer än autotune. Eller lika mycket.

Ingår den i "nedbantade" versioner av Sonar också?

Å andra sidan så är det ju FUSK och sånt SKIT skall man ju inte hålla på med!

Njae... Att "flytta rätt" i/över tiden är inte fusk eller skit! Däremot att låta en plugg sjunga åt en och sedan själv kalla sig sångare... 😉

(OBS! Disclaimer: Jag menar inte att Bengt sjunger falskt på något sätt, om nu någon skulle tolka min kommentar så.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Stämmer det att REAPER tar liten plats i datorn?

Jag kollade lite snabbt och konstaterade att själva programvaran (programfiler, konfigureringsfiler och diverse datafiler) tar ungefär 40MB i anspråk. En piss i Missisippi, alltså.

Men du kommer ju aldrig ifrån att du måste reservera utrymme för dina inspelningsprojekt, vilket kan förutsätta allt från några få GB till en jävlars helvetes massa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingår den i "nedbantade" versioner av Sonar också?

Jag vet faktiskt inte. Jag är dagen till ära fullständigt förvirrad av Sonars hemsida 😄. Jag kan inte ens hitta vad fullversionen kostar nytt, jag hittar bara uppgraderingspriser. Men det är nog jag som är sådär skönt dumihuvet.

Men det finns sonar PE (störst o bäst, med GEMENER!), sonar SE (lite mindre, kanske 2/3 av priset för PE?), och så finns HOME STUDIO, som kostar nånstans 3-700 sek. Sen finns dessutom Sonar LE, som jag tror bara skeppas med viss hårdvara. Åsså finns Guitar Tracks Pro, som nån obskyr kvarleva från 90talet. Och ett ännu billigare alternativ: Music Creator.

Home Studio och LE lär inte skeppas med antisursång.

...jag måste ju säga att REAPERROR vinner förvirringsronden, en produkt, och sen pröjsar man efter förstånd, rättrådighet och humör. Enkelt liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollade lite snabbt och konstaterade att själva programvaran (programfiler, konfigureringsfiler och diverse datafiler) tar ungefär 40MB i anspråk. En piss i Missisippi, alltså.

Men du kommer ju aldrig ifrån att du måste reservera utrymme för dina inspelningsprojekt, vilket kan förutsätta allt från några få GB till en jävlars helvetes massa.

Men man kan väl ha en extra hårddisk på en eller två Terrabite? Då borde det funka även med en laptop, höh?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men man kan väl ha en extra hårddisk på en eller två Terrabite? Då borde det funka även med en laptop, höh?

Gjorde en inspelning på familjens surflaptop, ett år gammal och inte särskillt grym. Flyttade över reaper på ett usb minne, tryckte in den i laptopen och det var över huvud taget inga problem att köra reaper. Använde iofs inga tunga vst instrument men anar att du inte tänker göra det heller 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet faktiskt inte. Jag är dagen till ära fullständigt förvirrad av Sonars hemsida 😄. Jag kan inte ens hitta vad fullversionen kostar nytt, jag hittar bara uppgraderingspriser. Men det är nog jag som är sådär skönt dumihuvet.

Men det finns sonar PE (störst o bäst, med GEMENER!), sonar SE (lite mindre, kanske 2/3 av priset för PE?), och så finns HOME STUDIO, som kostar nånstans 3-700 sek. Sen finns dessutom Sonar LE, som jag tror bara skeppas med viss hårdvara. Åsså finns Guitar Tracks Pro, som nån obskyr kvarleva från 90talet. Och ett ännu billigare alternativ: Music Creator.

Home Studio och LE lär inte skeppas med antisursång.

...jag måste ju säga att REAPERROR vinner förvirringsronden, en produkt, och sen pröjsar man efter förstånd, rättrådighet och humör. Enkelt liksom.

Jag fick betala 3700kr för producer edition hos musikbörsen härom månaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dra av kostnaden för t.ex. Dimension Pro, VC64 och V-vocal så är det billigare än Reaper. Typ.

och BÄTTRE! Eller hur Valle!

JAVISST! TYP.

Fast nej, jag säger ju inte att något program är "bättre" än något annat — snarare att alla program är LIKVÄRDIGA. Sedan att det i vissa musikprogramsversioner följer med en skitsynth som endast var n:e köpare är intresserade av, och tillverkaren på så sätt försöker tuta i alla det är ett bra skäl att hålla uppe prisnivåerna, det gör ju inte saken — BÄTTRE.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

JAVISST! TYP.

Fast nej, jag säger ju inte att något program är "bättre" än något annat — snarare att alla program är LIKVÄRDIGA.

Visst likvärdiga som i att man kan spela in musik i alla musikprogram men när det gäller hur man kan kreera redigera manipulera och slutbehandla musiken så ligger ju program som Logic Cubase Reason/Record och Sonar rätt långt före Reaper t.o.m. Garageband och Sequel är ju till viss del mer avancerat än Reaper.

Link to comment
Dela på andra sajter

men när det gäller hur man kan kreera redigera manipulera och slutbehandla musiken så ligger ju program som Logic Cubase Reason/Record och Sonar rätt långt före Reaper t.o.m. Garageband och Sequel är ju till viss del mer avancerat än Reaper.

Nu upprepar du dig igen... Du förstår, du kommer inte vidare med mig i den här debatten innan du har kommenterat mina tidigare inlägg riktade till dig. Däremot kan vi tramsa vidare med annan skit om du vill.

Har du listat ut hur man tolkar sökfrasen (Google) "'cubase crashes' +steinberg" ännu? Eller pågår din research för fullt?

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Nu upprepar du dig igen... Du förstår, du kommer inte vidare med mig i den här debatten innan du har kommenterat mina tidigare inlägg riktade till dig.

Det som särskiljer Reaper och Logic t.ex. Vet du ju redan. 100-tals extra funktioner och bekvämligheter till Logics fördel http://www.apple.com/logicstudio/what-is/ och även priset är till Logics Studios fördel sett till vad man får för pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burundi (oregistrerad)

Har du över huvud taget provat reaper?

Ja det har jag och som sagt det är bra, men inte i närheten av Logic när det gäller smarta funktioner och bekvämligheter och återigen alla extraprogram pluggar och mjukvaruinstrument som medföljer Logic är av väldigt hög klass och de flesta av dessa slår Reapers medföljande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som särskiljer Reaper och Logic t.ex. Vet du ju redan. 100-tals extra funktioner och bekvämligheter till Logics fördel http://www.apple.com/logicstudio/what-is/ och även priset är till Logics Studios fördel sett till vad man får för pengarna.

rolleyes.gif

Har du listat ut hur man tolkar sökfrasen (Google) "'cubase crashes' +steinberg" ännu? Eller pågår din research för fullt?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

En snubbe kom över några av mina senaste musikprojekt (däribland Hellvalla Burn). Han blev nyfiken och ställde lite frågor om min (hem)studio; vilka prylar jag använder, vilken typ av dator samt vilka pluggar och i synnerhet vilket inspelningsprogram.

F-U-C-K me! Jag visste inte att Mållgan var intresserad av inspelningsprogram. Det hade jag missat helt 😛

FÖRÖVRIGT så har det ju bevistats i trådar på detta forumet att de olika programmen har samma ljudkvalitet och att resten är tycke och smak samt skillnader på tillbehör/vad som bifogas (ex synthar).

Själv kör jag Cubase av den enkla anledningen att jag hade det på en "piratskiva" för 100 år sedan då jag körde (en betald version) av Digital Orchestrator Plus. Fick aldrig igång min pirat-Cubase men då jag skulle börja spela in igen för snart drygt 2 år sedan så sökte jag på "Cubase" (kände jag ju till sen tidigare) och hittade SX3 (pirat). Testade ett antal månader och köpte sen Cubase 5 (stora versionen). Man är ju vuxen nu 😛

Har testat Reaper och det funkade bra (och har en snygg logga!!!). Har för mig att det enda jag retade mig på var att Audioredigeringar kändes omständliga (men det var förra sommaren så det kanske är annorlunda idag).

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att det enda jag retade mig på var att Audioredigeringar kändes omständliga (men det var förra sommaren så det kanske är annorlunda idag).

Jag förstår vad du menar.

Det är många REAPER-användare idag som opponerar sig mot att det inte finns någon dedicerad s.k. wave editor (i ett separat fönster, precis som med MIDI-editorn). Fast REAPER är konstruerat så att själva arrangemangsfönstret faktiskt fungerar som objekt-redigerare; du gör precis alla nödvändiga redigeringar direkt i arrangemangsfönstret/objektet. Och motsvarande med MIDI-objekt, som i de flesta musikprogrammen, kan man redigera MIDI-data direkt i arrangemangsfönstret (utan att behöva öppna den dedicerade MIDI-editorn).

För att tillfredsställa alla har utvecklarna däremot implementerat möjligheten att specificera/konfigurera externa redigerare; man kan ange flera redigerare för olika filformat.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Harrison Mixbus är inte kattskit heller och ganska billigt var det, i alla fall intro erbjudandet. Men vem bryr sig vad det står på kartongen. Reaper funkar säkert skitbra men förmodligen varken bättre eller sämre än nåt annat. Man kanske istället skulle ta en funderare över om en låt från ett band med traditionel sättning, två guror, bas, trummor och sång, pop, rock eller rap eller vad som helst. Behöver man datakraft som räcker att skicka nån till månen och typ 100 + spår till det som det då verkar när man läser på forum och i tidskrifter?

Edit:

Drog hem Mac versionen och kan bara konstatera att det verkar helt ok. Jag drog in en wav fil från skrivbordet som jag "mastrat" lite på lek i Mixbus direkt på spåret och smack den satt där direkt importerad på nån sekund eller så. Testade att rendera samma spår för att kunna jämföra om det blir nån skillnad på ljudet från originalet och det gick nog på under en sekund. Men det blir skillnad på ljudet till det sämre men det kan kanske bero på annat eventuellt.

Kort sagt verkar ändå vara väl värt pengarna.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Ge kaptenen på skutan en Ihpone 4 eller android lur bara så ere lugnt och så kan dom ringa oxå och sända live webtv under färden 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

JAVISST! TYP.

Fast nej, jag säger ju inte att något program är "bättre" än något annat — snarare att alla program är LIKVÄRDIGA. Sedan att det i vissa musikprogramsversioner följer med en skitsynth som endast var n:e köpare är intresserade av, och tillverkaren på så sätt försöker tuta i alla det är ett bra skäl att hålla uppe prisnivåerna, det gör ju inte saken — BÄTTRE.

Om Dimension är en skitsynth så är alla reaperpluggar oxå skit. Det får du nog svälja. Man kan ju lika gärna vilja köpa en tredjeparts channelstrip som synth. vst eller vsti liksom.

Egentligen så tjafsar jag med dig BARA för att jävlas;), men jag har en trots det en poäng: Sonar är oxå riktigt billigt.

Jag ser fö (se Neosus tråd i SONARdelen av forat) att Sonar X1 skeppas strax. Som dyrast (fullversion) 399 USD. Går man ner ett prishack till fantastiskt låga 199 USD så slipper man ett par Synthar, i övrigt är det knappast en "hårdbantad" lågbudgetversion (du får fortfarande audiosnap och det där med surröst). Dyraste upgraden från "vilket cakewalkmög som helst" till dyrversionen är 319 USD. Fantastiskt prisvärt.

Nämnda priser får väl tänkas om till EURO el SEK, men det är ju enkel matematik: http://www.xe.com/ucc/

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen så tjafsar jag med dig BARA för att jävlas;), men jag har en trots det en poäng: Sonar är oxå riktigt billigt.

Och jag med dig... 😄 (Och det VET du — hoppas jag.) Jag är i verkligheten, trots allt, mycket försiktigare än att kväka ur mig begrepp som "skitsynth" i en tråd som den här — och samtidigt mena det. Dessutom har jag aldrig testat Dimension.

Alla musikprogramtillverkare är givetvis "billiga" — utom kanske MAGIX och RML Labs. Det som jag menar gör reaper (såg du? Gemener!) lite speciellt i sammanhanget är ju dess licenspolicy. Det är exakt samma programvara — den kostar bara olika beroende på vad du ska använda den till.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Det som jag menar gör reaper (såg du? Gemener!) lite speciellt i sammanhanget är ju dess licenspolicy. Det är exakt samma programvara — den kostar bara olika beroende på vad du ska använda den till.

Jaja, du menar så... billig licens till skitmusik och så blir den dyrare desto bättre musik som görs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...