Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

nu har jag suttit och slitit mig i hÄret över ett par (oberoende) sÄngtagningar som Àr inspelade med U87an.. Jag fÄr fan inte till det, det Àr en askonstig topp i mellanregistret som nÀstan lÄter som en stÄende vÄg i mitt rum, vilket det inte Àr, har kollat i lurar ocksÄ.. Det Àr alltsÄ tvÄ olika inspelningar med tvÄ olika sÄngare, men det Àr samma sak pÄ bÄda.

alltsÄ... brukar ni anvÀnda U87an pÄ sÄng, och isÄfall, hur i helvete EQar ni den? jag blir fan mupp snart.

Annons
Postat (redigerat)
  On 2010-10-20 at 23:17 sa Frekvensspektrumanalysator:

nu har jag suttit och slitit mig i hÄret över ett par (oberoende) sÄngtagningar som Àr inspelade med U87an.. Jag fÄr fan inte till det, det Àr en askonstig topp i mellanregistret som nÀstan lÄter som en stÄende vÄg i mitt rum, vilket det inte Àr, har kollat i lurar ocksÄ.. Det Àr alltsÄ tvÄ olika inspelningar med tvÄ olika sÄngare, men det Àr samma sak pÄ bÄda.

alltsÄ... brukar ni anvÀnda U87an pÄ sÄng, och isÄfall, hur i helvete EQar ni den? jag blir fan mupp snart.

U87 Àr en av de mest anvÀnda mickarna genom tiderna för sÄng i studiosammanhang men detta innebÀr givetvis inte att den passar alla röster (som alltid nÀr det gÀller mickar).

Redigerat av Gilbert
Postat
  On 2010-10-20 at 23:36 sa DivineCo:

VÀrldens mest överreklamerade mick i alla fall dÄ det gÀller sÄng. Vad du gör vet jag inte.

Finns vÀrre, U47 t ex ...

Postat

alltsĂ„, grejen Ă€r ju att jag inte gör nĂ„nting alls. jag drar upp regeln och sĂ„ lĂ„ter det skitskumt. men det Ă€r vĂ€l som Gilbert sĂ€ger, att den inte passar alla sĂ„ngare helt enkelt.. fĂ„r se vad jag kan göra. tĂ€nkte om det fanns nĂ„t "universalknep". 😉

Postat
  On 2010-10-20 at 23:38 sa Frekvensspektrumanalysator:

alltsĂ„, grejen Ă€r ju att jag inte gör nĂ„nting alls. jag drar upp regeln och sĂ„ lĂ„ter det skitskumt. men det Ă€r vĂ€l som Gilbert sĂ€ger, att den inte passar alla sĂ„ngare helt enkelt.. fĂ„r se vad jag kan göra. tĂ€nkte om det fanns nĂ„t "universalknep". 😉

Och ditt rum Àr bra? Kan du lÀgga upp ett klipp?

Postat (redigerat)
  On 2010-10-20 at 23:41 sa Gilbert:

Och ditt rum Àr bra? Kan du lÀgga upp ett klipp?

ja, men inte idag, jag ska gĂ„ Ă„ lĂ€gga mig 😉

det dÀr med sinatra fick mig att fundera.. jag har ju inte haft rÄd riktigt att testa runt med U87an sjÀlv, men den kanske har en mycket fetare proximityeffekt Àn andra mickar? alltsÄ borde den lÄta bÀttre pÄ tjocka röster, plus att folk med lite "klenare" pipa kanske stÄr för nÀra och dÀrmed fÄr dom dÀr jobbiga topparna i mellanregistret nÀr dom vÀl landar nÄn basigare ton...

det kanske helt enkelt Àr taskig mikteknik bakom mina upplevelser av micken, hehe. För den Àr ju som sagt vÀÀÀldigt anvÀnd av dom flesta.

Edit: SĂ„g nu att den har en LF roll-off man kan knĂ€ppa igĂ„ng för att kompensera för just proximityeffekten. SĂ€kert nĂ„n tekniker som glömt bort detta 😛

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Postat (redigerat)

DĂ„ det gĂ€ller trĂ„den och angĂ„ende sĂ„ng sĂ„ Ă€r U87 mer Ă€n överreklamerad. I min vĂ€rld Ă€r det en skit-mick som fungerar bĂ€st pĂ„ cello (möjligen). Om jag ska vara Ă€rlig Ă€r det inte ens mitt första val dĂ€r. Å andra sidan sĂ„ har ni studiorĂ€var era favoriter sĂ„ jag har ingen rĂ€tt.

Redigerat av DivineCo
Postat

Testa att stÄ lite lÀngre ifrÄn, eller kanske t.o.m. att köra pÄ Omni. Tror det har med proximityeffekten att göra. Den Àr vÀl rÀtt basig den micken. LÀste nÄgonstans att man kan behöva sÀnka vid 400-600 Hz, just pÄ manliga röster. Sen Àr det vÀl lÄngt ifrÄn alla U87:or som lÄter bra.

Postat
  On 2010-10-20 at 23:39 sa DivineCo:

DĂ€remot har jag ingen aning om U47

Jag har lÀst nÄgonstans att det var Bob Marleys favoritmik. Han hade som bekant dock en vÀldigt speciell röst.

Postat

Testade den pÄ det mesta nÀr jag pluggade i VÀxjö, tÀnkte att eftersom det var studions dyraste mikrofon borde den ju lÄta magiskt nÄgonstans. Men jag fick den aldrig att funka pÄ nÄt. SÄ jag Àr inte förvÄnad, men samtidigt Àr jag det - den borde ju inte vara sÄ anvÀnd överallt om den inte gÄr att fÄ att lÄta bra pÄ nÄt sÀtt...

Postat

Nu nÀr jag gÄr hÀr i VÀxjö varnar dom oss frÄn att anvÀnda den överhuvudtaget till sÄng, finns sÄ mkt andra mickar som kan skina igenom, sen Àr U87:an vÀrldens mest inspelade mick pÄ sÄng, betyder ju inte att den Àr bÀst men nÄgonting mÄste den ha.

Postat

Jag har en u87 framme i stativet och kunderna blir ofta nöjda för att

den finns i min studio. Det Àr en kundmagnet. MÄnga frÄgar om jag har den innan dom bokar tid.

Men vid inspelning sÄ anvÀnder jag hellre andra mickar Àn u87an, oavsett vad som ska

spelas in faktiskt. Jag tycker inte att den Àr dÄlig men den Àr vÀldigt överskattad.

Det Àr Ànnu ett bevis pÄ att man inte ska bry sig sÄ mycket om vad tunga namn

i branchen sÀger. MÄnga av dom kör pÄ samma koncept som dom alltid gjort

och dom har ingen koll pÄ att det finns bÀttre och billigare mickar.

Nu Àr det ju skillnad pÄ en gammal sliten u87 och nya vassare u87ai men ingen av

dom Àr speciellt bra tycker jag. Dom trycker fram rösterna genom mixen och det Àr

vÀl det som folk gillar med den.

Dom Àr klena i basen och vassa i diskanten.

U47 Àr hutlöst dyr men en riktigt bra mikrofon. Mycket bÀttre Àn u87.

HĂ€lsningar Tomas Henriksson

Postat

Jobbar pÄ SR, och anvÀnder den flitigt. Tycker den Àr allround och funkar pÄ nÀstan vad som helst. Kanske Àr det ocksÄ kringutrustning som styr och det faktum att rummen vi spelar in i, inte Àr ett vardagsrum eller en dÀmpad klÀdkammare.

Postat

det Àr en askonstig topp i mellanregistret som nÀstan lÄter som en stÄende vÄg i mitt rum, vilket det inte Àr, har kollat i lurar ocksÄ..

Jag tolkar det som att du hör en resonans. Endera uppstÄr den hos ljudkÀllan, i rummet eller i mikrofonen.

I ditt fall verkar det inte vara ljudkÀllan med tanke pÄ att du hör det i tvÄ olika fall. Du skriver ocksÄ att det inte Àr rummet. Hur kom du fram till det?

Postat
  On 2010-10-21 at 08:03 sa joachime:

Jag tolkar det som att du hör en resonans. Endera uppstÄr den hos ljudkÀllan, i rummet eller i mikrofonen.

I ditt fall verkar det inte vara ljudkÀllan med tanke pÄ att du hör det i tvÄ olika fall. Du skriver ocksÄ att det inte Àr rummet. Hur kom du fram till det?

jag har lyssnat i lurar och i ett annat rum. jag undrar nÀstan om det inte bara Àr membranet som fÄr sig en liten kyss nÀr sÄngarna (dom Àr inspelade i olika studios, vad jag vet iallafall, sÄ det Àr nog inte sÄngbÄset) tar i, dÄ dom antagligen stÄtt för nÀra. men jag upplever ocksÄ att instrumenten behöver EQas mycket mindre Àn sÄngen med denna mick, vilket Àr rÀtt skönt.

Postat
  On 2010-10-21 at 08:28 sa Frekvensspektrumanalysator:

jag upplever ocksÄ att instrumenten behöver EQas mycket mindre Àn sÄngen med denna mick, vilket Àr rÀtt skönt.

Hmm..gissar pÄ proximity/kefft puffskydd/statisk mikplacering och hoppas att avstÄndet mellan golv och tak inte Àr lika lÄngt. :rolleyes:

Postat

Utöver u87, vilken utrustning anvÀnder du till micken?

Postat

Smaken Àr som baken, men man ska inte tro att den Àr bÀst pÄ allt dock. Att den Àr sÄ populÀr Àr vÀl i första hand, har jag fÄtt höra, för att den nÀstan alltid funkar vÀldigt bra. Ite smör/bröd-mik liksom. Men ofta kan man nog hitta en mik som Àr bÀttre för det specifika ÀndamÄlet. Jag gillar u87.... Gamla som nya....men det innebÀr inte att den alltid Àr bÀst...dessutom funkar den lite olika beroende pÄ vilken preamp man kör med, precis som alla mikar.

Postat

Twisten i övre mellanregistret pÄ U87 kommer jag precis som TS inte överens med. Vad jag tycker micken gör bra Àr dÀremot att presentera en vÀldigt penetrerande karaktÀr som hÄller i vilken mix som helst. Vill man att nÄgot ska sticka ut i en mix Àr det alltsÄ en bra mick att vÀlja, sÄ lÀnge den passar rösten/instrumentet sÄ att sÀga. Den kan sÀkert funka bra pÄ personer med diskantfattiga röster som har problem att sjunga tydligt och bestÀmt (ni vet de som blir hesa lÀtt). Transientegenskaperna och definitionen i mellanregistret Àr otrolig (med det inte sagt att det lÄter involverande eller intressant).

Mellanregister-betonade röster + U87 = FAIL!

SpÄr som ska ligga i bakgrunden av mixen + U87 = FAIL!

Svag röst som mÄste fram + U87 = KANON!

GitarrstĂ€rk som ska vara solid och detaljerad + U87 = UTMÄRKT!

Funkar sÀkerligen bra pÄ bongos och liknande ocksÄ. Jag gillar dock inte den som ambiens-mick.

Mina 5 cent.

Postat

det kan alltsĂ„ vara sĂ„ enkelt att den mest tjĂ€nar som statussymbol för tekniker? som den förgyllda Manleyn gör för amerikanska poptekniker. haha. jaja, whatever, jag kommer iallafall inte att köpa nĂ„n av dom. Fast iofs.. I ett blindtest vi hade i plugget sĂ„ vann Neumann M49 överlĂ€gset över alla andra mĂ€rken och modeller, inklusive 47an. man kanske skulle ta sikte pĂ„ en sĂ„n istĂ€llet? om man nu vill ha lite status i studion menar jag 😉

Postat
  On 2010-10-21 at 11:13 sa Frekvensspektrumanalysator:

... I ett blindtest vi hade i plugget sĂ„ vann Neumann M49 överlĂ€gset över alla andra mĂ€rken och modeller, inklusive 47an. man kanske skulle ta sikte pĂ„ en sĂ„n istĂ€llet? om man nu vill ha lite status i studion menar jag 😉

Det finns en hel uppsjö mikar med "M7" kapsel om det Àr soundet du söker.

Postat
  On 2010-10-21 at 11:58 sa Abi Bah:

Vilket inte behöver innebÀra att dom lÄter som M49.

Postat
  On 2010-10-21 at 07:30 sa mickestrang:
det faktum att rummen vi spelar in i, inte Àr ett vardagsrum eller en dÀmpad klÀdkammare.

sant sant

Postat
  On 2010-10-21 at 08:28 sa Frekvensspektrumanalysator:

jag har lyssnat i lurar och i ett annat rum.

fast nu handlar det inte om var du lyssnar utan var du spelat in med micken nÄnstans

Postat
  On 2010-10-21 at 11:58 sa Abi Bah:

...men de kapslar som troligen Ă€r mest lika de gamla Neumann, kommer frĂ„n Microtech-Gefell, eftersom det bara Ă€r de som fortfarande tillverkar den klassiska M7-kapseln pĂ„ samma sĂ€tt som förr i tiden... 😉

http://www.mikrofonen.se/teknik.html#anch_26

Postat
  On 2010-10-21 at 11:59 sa joachime:

Vilket inte behöver innebÀra att dom lÄter som M49.

mycket sant, men m49 lÄter inte alltid likadant och fÄ Àr dom som kan jÀmföra flera olika m49or i a,b och c upplagorna. gÀrna originalbestyckade.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.