Jump to content
Annons

Recommended Posts

nu har jag suttit och slitit mig i håret över ett par (oberoende) sångtagningar som är inspelade med U87an.. Jag får fan inte till det, det är en askonstig topp i mellanregistret som nästan låter som en stående våg i mitt rum, vilket det inte är, har kollat i lurar också.. Det är alltså två olika inspelningar med två olika sångare, men det är samma sak på båda.

alltså... brukar ni använda U87an på sång, och isåfall, hur i helvete EQar ni den? jag blir fan mupp snart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nu har jag suttit och slitit mig i håret över ett par (oberoende) sångtagningar som är inspelade med U87an.. Jag får fan inte till det, det är en askonstig topp i mellanregistret som nästan låter som en stående våg i mitt rum, vilket det inte är, har kollat i lurar också.. Det är alltså två olika inspelningar med två olika sångare, men det är samma sak på båda.

alltså... brukar ni använda U87an på sång, och isåfall, hur i helvete EQar ni den? jag blir fan mupp snart.

U87 är en av de mest använda mickarna genom tiderna för sång i studiosammanhang men detta innebär givetvis inte att den passar alla röster (som alltid när det gäller mickar).

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

alltså, grejen är ju att jag inte gör nånting alls. jag drar upp regeln och så låter det skitskumt. men det är väl som Gilbert säger, att den inte passar alla sångare helt enkelt.. får se vad jag kan göra. tänkte om det fanns nåt "universalknep". 😉

Och ditt rum är bra? Kan du lägga upp ett klipp?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och ditt rum är bra? Kan du lägga upp ett klipp?

ja, men inte idag, jag ska gå å lägga mig 😉

det där med sinatra fick mig att fundera.. jag har ju inte haft råd riktigt att testa runt med U87an själv, men den kanske har en mycket fetare proximityeffekt än andra mickar? alltså borde den låta bättre på tjocka röster, plus att folk med lite "klenare" pipa kanske står för nära och därmed får dom där jobbiga topparna i mellanregistret när dom väl landar nån basigare ton...

det kanske helt enkelt är taskig mikteknik bakom mina upplevelser av micken, hehe. För den är ju som sagt väääldigt använd av dom flesta.

Edit: Såg nu att den har en LF roll-off man kan knäppa igång för att kompensera för just proximityeffekten. Säkert nån tekniker som glömt bort detta 😛

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Då det gäller tråden och angående sång så är U87 mer än överreklamerad. I min värld är det en skit-mick som fungerar bäst på cello (möjligen). Om jag ska vara ärlig är det inte ens mitt första val där. Å andra sidan så har ni studiorävar era favoriter så jag har ingen rätt.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att stå lite längre ifrån, eller kanske t.o.m. att köra på Omni. Tror det har med proximityeffekten att göra. Den är väl rätt basig den micken. Läste någonstans att man kan behöva sänka vid 400-600 Hz, just på manliga röster. Sen är det väl långt ifrån alla U87:or som låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade den på det mesta när jag pluggade i Växjö, tänkte att eftersom det var studions dyraste mikrofon borde den ju låta magiskt någonstans. Men jag fick den aldrig att funka på nåt. Så jag är inte förvånad, men samtidigt är jag det - den borde ju inte vara så använd överallt om den inte går att få att låta bra på nåt sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när jag går här i Växjö varnar dom oss från att använda den överhuvudtaget till sång, finns så mkt andra mickar som kan skina igenom, sen är U87:an världens mest inspelade mick på sång, betyder ju inte att den är bäst men någonting måste den ha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en u87 framme i stativet och kunderna blir ofta nöjda för att

den finns i min studio. Det är en kundmagnet. Många frågar om jag har den innan dom bokar tid.

Men vid inspelning så använder jag hellre andra mickar än u87an, oavsett vad som ska

spelas in faktiskt. Jag tycker inte att den är dålig men den är väldigt överskattad.

Det är ännu ett bevis på att man inte ska bry sig så mycket om vad tunga namn

i branchen säger. Många av dom kör på samma koncept som dom alltid gjort

och dom har ingen koll på att det finns bättre och billigare mickar.

Nu är det ju skillnad på en gammal sliten u87 och nya vassare u87ai men ingen av

dom är speciellt bra tycker jag. Dom trycker fram rösterna genom mixen och det är

väl det som folk gillar med den.

Dom är klena i basen och vassa i diskanten.

U47 är hutlöst dyr men en riktigt bra mikrofon. Mycket bättre än u87.

Hälsningar Tomas Henriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar på SR, och använder den flitigt. Tycker den är allround och funkar på nästan vad som helst. Kanske är det också kringutrustning som styr och det faktum att rummen vi spelar in i, inte är ett vardagsrum eller en dämpad klädkammare.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är en askonstig topp i mellanregistret som nästan låter som en stående våg i mitt rum, vilket det inte är, har kollat i lurar också..

Jag tolkar det som att du hör en resonans. Endera uppstår den hos ljudkällan, i rummet eller i mikrofonen.

I ditt fall verkar det inte vara ljudkällan med tanke på att du hör det i två olika fall. Du skriver också att det inte är rummet. Hur kom du fram till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tolkar det som att du hör en resonans. Endera uppstår den hos ljudkällan, i rummet eller i mikrofonen.

I ditt fall verkar det inte vara ljudkällan med tanke på att du hör det i två olika fall. Du skriver också att det inte är rummet. Hur kom du fram till det?

jag har lyssnat i lurar och i ett annat rum. jag undrar nästan om det inte bara är membranet som får sig en liten kyss när sångarna (dom är inspelade i olika studios, vad jag vet iallafall, så det är nog inte sångbåset) tar i, då dom antagligen stått för nära. men jag upplever också att instrumenten behöver EQas mycket mindre än sången med denna mick, vilket är rätt skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag upplever också att instrumenten behöver EQas mycket mindre än sången med denna mick, vilket är rätt skönt.

Hmm..gissar på proximity/kefft puffskydd/statisk mikplacering och hoppas att avståndet mellan golv och tak inte är lika långt. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag suttit och slitit mig i håret över ett par (oberoende) sångtagningar som är inspelade med U87an.. Jag får fan inte till det, det är en askonstig topp i mellanregistret som nästan låter som en stående våg i mitt rum, vilket det inte är, har kollat i lurar också.. Det är alltså två olika inspelningar med två olika sångare, men det är samma sak på båda.

alltså... brukar ni använda U87an på sång, och isåfall, hur i helvete EQar ni den? jag blir fan mupp snart.

Utöver u87, vilken utrustning använder du till micken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Smaken är som baken, men man ska inte tro att den är bäst på allt dock. Att den är så populär är väl i första hand, har jag fått höra, för att den nästan alltid funkar väldigt bra. Ite smör/bröd-mik liksom. Men ofta kan man nog hitta en mik som är bättre för det specifika ändamålet. Jag gillar u87.... Gamla som nya....men det innebär inte att den alltid är bäst...dessutom funkar den lite olika beroende på vilken preamp man kör med, precis som alla mikar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Twisten i övre mellanregistret på U87 kommer jag precis som TS inte överens med. Vad jag tycker micken gör bra är däremot att presentera en väldigt penetrerande karaktär som håller i vilken mix som helst. Vill man att något ska sticka ut i en mix är det alltså en bra mick att välja, så länge den passar rösten/instrumentet så att säga. Den kan säkert funka bra på personer med diskantfattiga röster som har problem att sjunga tydligt och bestämt (ni vet de som blir hesa lätt). Transientegenskaperna och definitionen i mellanregistret är otrolig (med det inte sagt att det låter involverande eller intressant).

Mellanregister-betonade röster + U87 = FAIL!

Spår som ska ligga i bakgrunden av mixen + U87 = FAIL!

Svag röst som måste fram + U87 = KANON!

Gitarrstärk som ska vara solid och detaljerad + U87 = UTMÄRKT!

Funkar säkerligen bra på bongos och liknande också. Jag gillar dock inte den som ambiens-mick.

Mina 5 cent.

Link to comment
Dela på andra sajter

det kan alltså vara så enkelt att den mest tjänar som statussymbol för tekniker? som den förgyllda Manleyn gör för amerikanska poptekniker. haha. jaja, whatever, jag kommer iallafall inte att köpa nån av dom. Fast iofs.. I ett blindtest vi hade i plugget så vann Neumann M49 överlägset över alla andra märken och modeller, inklusive 47an. man kanske skulle ta sikte på en sån istället? om man nu vill ha lite status i studion menar jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

... I ett blindtest vi hade i plugget så vann Neumann M49 överlägset över alla andra märken och modeller, inklusive 47an. man kanske skulle ta sikte på en sån istället? om man nu vill ha lite status i studion menar jag 😉

Det finns en hel uppsjö mikar med "M7" kapsel om det är soundet du söker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en hel uppsjö mikar med "M7" kapsel om det är soundet du söker.

...men de kapslar som troligen är mest lika de gamla Neumann, kommer från Microtech-Gefell, eftersom det bara är de som fortfarande tillverkar den klassiska M7-kapseln på samma sätt som förr i tiden... 😉

http://www.mikrofonen.se/teknik.html#anch_26

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...