Jump to content

Ollie Olson

Medlem
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Ollie Olson last won the day on January 30

Ollie Olson had the most liked content!

Community Reputation

15 Bra

1 Follower

About Ollie Olson

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Stockholm
  • Intressen
    Musik, mat och vin. Gärna i kombination.

Recent Profile Visitors

2,146 profile views
  1. Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 41-49 om hur dina mixar kan nå högre höjder. 41. Ge dina keyboard djup och rörlighet Ytterligare ett bra knep för att skapa rörlighet och djup är att sakta svepa ett keyboardljud i sidled med en ganska lång reverbsvans. Man ska nästan inte uppfatta skiftningarna utan de ska bara kännas. 42. Behövs alla dubbarna på kören? Körer är ett känsligt kapitel. Det blir allt vanligare att man lägger många stämmor med många dubbar på varje. Det kan ibland bli lite tjockt, så var noggrann och lyssna igenom om alla dubbar i varje stämma behövs. 43. Låt sången låna briljans av kören Ju fler röster desto fler måste man rulla av i botten så att det inte slaskar och blir otydligt. För att få det maffigt är det bättre att göra dem lite smalare i botten och något toppigare så att de ligger ovanför leadsången och ”lånar ut” lite briljans till den. 44. Panorera körerna utifrån genre Hur man ska panorera körer är en genrefråga. Modern pop och r'n'b mår bra av hårt utpanorerade körer för att skapa bredd och lyx. I Indiepop och alla typer av rock passar det oftast bättre med en något snävare panorering. 45. Sänk nivån på s-ljuden Använd gärna de-esser på sång och körer, men var försiktig och kolla i olika system så att man inte upplever s-ljuden som läspiga. Det bästa sättet är ofta att lägga en mjuk de-esser och sedan automatisera nivåsänkningar på ”s”, ”t”, ”f” och ”k”. Då kan du hålla en högre grundnivå på sången utan att det blir för vasst. Använd automatisering för nivåsänkningar på ”s”, ”t”, ”f” och ”k”. 46. Automatisera för att skapa dynamik Försök att automatisera sång, pads, stråkar och andra instrument som kräver mycket dynamik. På så sätt kan du skapa liv i din mix. Det gäller förstås även andra instrument – höj gitarrer intill refrängerna, sänk virveln i verserna och så vidare. Försök att automatisera sång, pads, stråkar och andra instrument som kräver mycket dynamik. 47. Så mixar du torr respektive blöt sång Vilka effekter du ska använda på sång är väldigt genrestyrt. Du kanske vill ha en torr, nära sång eller en blöt svävande sång. Det finns lite olika fällor här. En torr sång kan upplevas som att den ligger utanpå ljudbilden och en för blöt sång kan lätt försvinna och bli liten. Torr sång Börja med att klona sången två gånger. Minusdelaya den vänstra -15 tick och delaya den högra +15 tick. Panorera ut klonerna fullt ut vänster – höger. Eq:a klonerna hårt och ta bort i princip allt under två kilohertz och lägg på några decibel i den absoluta toppen (bild 1). Lägg sedan klonerna lågt i förhållande till den vanliga leadsången. Man ska knappt höra klonerna utan mera känna dem. På så sätt så kan du hålla leadsången varmare, eftersom diskantperceptionen kommer från klonerna. Testa dig fram genom att tysta (mute) och sätta på igen, och känn hur det känns. När det är rätt så ska det kännas som en väldigt bred, varm och torr sång. Ett bra exempel på detta sångljud är Mejas ”All About The Money” där denna teknik utvecklades. Om du har klonerna för starkt så blir det rumskänsla, och då har man missat idén med torr sång. – Om du vill ha lite reverb på så lägger du det på klonerna. Då blir reverbet tunt och skört, eftersom klonerna är så smala. Du kan ytterligare bredda ljudet genom att låta alla tre kanalerna gå in i en harmonizer. Bild 1: För torr sång: Eq:a bort allt under två kHz och toppa för mer lyx. Blöt sång Skapa två delay och tre reverb. Av dina delay gör du ett kort stereodelay (bild 1) med delaytider på 40–50 millisekunder som du lägger ganska svagt och på detta vis skapar lite bredd. Bild 1: För blöt sång med Logics Stereo Delay. Därefter lägger du ett långt åttondels- eller fjärdedelsdelay för att skapa djup och rymd (bild 2). Bild 2: Det andra delayet för blöt sång: Soundtoys Echo Boy. De tre reverben ska vara ett kort rum (bild 3), ett längre plate-reverb ( bild 4) och slutligen ett långt hall-reverb (bild 5) med en predelay som är en åttondel långt, vilket gör att detta reverb reagerar senare. De tre reverben ska ligga som tre lager där de tar vid efter varandra. Gör alla reverb relativt smala och tunna i botten så att de inte känns alltför tunga och tar en massa plats. Viktigt är också att du lägger delay före reverb, annars går du miste om att få reverb på dina delay. Bild 3: Tredje reverbet med kort rum med . Bild 4: Längre Plate.reverb med Lexplate. Bild 5: Och slutligen Logics Space Designer, med ett långt Hall-reverb som Ollie ofta använder för popsound. 48. Ta bort det som inte gör helheten bättre Nu börjar du närma dig ett slags slutmix. Gå igenom de olika funktionerna i de olika instrumenten och vad du upplevde i början som viktigt. Först nu kan du avgöra om olika instrument fyller sin funktion. Tänk på att ju fler instrument som finns i produktionen desto mindre måste varje instrument bli för att få plats i ljudbilden. Testa att tysta några instrument för att se om det blir tydligare eller om du tappar något viktigt. Om du upplever det mindre rörigt så tveka inte att ta bort saker. Det finns inget självändamål i att ha många instrument i en mix. 49. Testa din mix i olika system När du känner att du är färdig, bounca ut låten och spela upp den i din mp3-spelare, i farmors köksstereo, i bilen, i hemstereon, på den lokala klubben, ja, i en mängd olika system för att se hur du upplever mixen. Skriv ner tankar och känslor. Vila från låten och mixen ett tag så att "vanelyssning” hinner försvinna. Sedan gör du dina ändringar i lugn och ro och gör sedan om lyssningsprocessen tills du känner att "nu blir det inte bättre". Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen. De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
  2. Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 35-40 om hur dina mixar kan nå högre höjder. 35. Välj rätt kompression för elgitarrer För feta riff så rekommenderar jag att använda lång attack och kort releasetid på kompressorn, så du får ut mesta möjliga närhet och attack. På plockgitarrer, single-string-melodier tycker jag att du ska pröva att använda dig av kort attack och ganska kort release för att få ljudet att hoppa ut ur högtalaren. Se nedan exempel. För feta riff: använd lång attacktid och kort releasetid på kompressorn, så du får ut mesta möjliga närhet och attack. På plockgitarrer, single-string-melodier: använd kort attack och ganska kort release för att få ljudet att hoppa ut ur högtalaren. 36. Lägg effekter på din masteroutput Ett bra knep för att veta hur höga gitarrer och andra instrument kommer att bli i slutänden när du slänger på mastringspluggarna eller går till mastringen är att låta en kompressor med lång attack på 30 ms, en kort release på 10 ms och en ratio på 2:1 eller 4:1 ligga på din masteroutput. Låt det bli en gain reduction på en eller ett par decibel (bild 1). Bild 1: Kompressor med lång attack på 30 ms, en kort release på 10 ms och en ratio på 2:1 eller 4:1. Lägg därefter en eq där du rullar av basen vid 35 hertz och plussar lite i toppen över 10 kilohertz (bild 2). Bild 2: Eq där du rullar av basen vid 35 hz och plussar lite i toppen över 10 kilohertz. Avsluta med en limiter som slår ett par decibel (bild 3). Om dina gitarrer upplevs som lite låga utan limitern så kommer de att bli perfekta i när limitern kommer på. Om de skulle vara för höga så kommer i stället trummorna att slå ned dem, och man upplever dem som låga när limitern åker på. Sätt alltså på limitern när du börjar närma dig, och gör nivåjusteringar. Bild 3: Avsluta med en limiter som slår ett par decibel. 37. Så mixar du piano Det finns många sätt att mixa piano. En grundregel är dock att om inte pianot är ett bärande soloinstrument, som ska ha mycket kropp och värme, så bör man hålla pianot ganska smalt i botten och glittrigt i toppen. Testa att rulla av under 200 hertz och komprimera det så att du får fram attacken i klubborna med lång attack, om du vill att det ska smälla (bild 1). Bild 1: Rulla av under 200 hz och komprimera det så att du får fram attacken i klubborna med lång attack, om du vill att det ska smälla. Lägg sedan ett svagt pingpong-delay i 1/8-delar med ett par studsars feedback (bild 2). Bild 2: Lägg ett svagt pingpong-delay i 1/8-delar med ett par studsars feedback. Delayet bör sedan gå in i ett ganska långt reverb med minst 2,6 sekunders reverbtid (bild 3). Dra av botten och den absoluta toppen i reverbet, så att delayet liksom försvinner in i fjärran. Det är ett utmärkt sätt att få djup, bredd och rymd. Bild 3: Delayet bör sedan gå in i ett ganska långt reverb med minst 2,6 sekunders reverbtid. Dra av botten och den absoluta toppen i reverbet, så att delayet liksom försvinner in i fjärran. 38. Ge retrokänsla till pianot Om du vill få fram en retrokänsla, börja med att dra av botten från 200 hertz och neråt. Dra sedan av toppen från 20 kilohertz ner till 7–8 kilohertz. Lägg till lite vid 1,5–2 kilohertz för att få lite spets (bild 1). Bild 1: Dra av botten från 200 hertz och neråt. Dra sedan av toppen från 20 kilohertz ner till 7–8 kilohertz. Lägg till lite vid 1,5–2 kilohertz för att få lite spets. Komprimera sedan med riktigt snabb attack och superlång release med en ratio på minst 10:1, men helst runt 20:1 eller ∞:1 så att pianot nästan pumpar av sig självt (bild 2). Bild 2: Komprimera med riktigt snabb attack och superlång release med en ratio på minst 10:1, men helst runt 20:1 eller ∞:1 så att pianot nästan pumpar av sig självt. Dra sedan in det i ett delay på 1/32-delar eller 1/64-delar med en studs eller två som hörs ganska tydligt (bild 3). Därefter kör du in det i ett reverb, om det passar. Sedan är det bara att vänta på John Lennon! Bild 3: Delay på 1/64-delar och 1/32-delar med en studs eller två som hörs ganska tydligt. 39. Skär i rätt frekvenser på sången Hur kul det än är med de olika andra instrumenten, är det sången som de allra flesta lyssnar på och lägger märke till. Det är inte heller det lättaste att mixa sång, vilket beror på att sång är oerhört svårt att spela in. Det är sällsynt, även på hög proffsnivå, att sången är inspelad med den för rösten mest perfekta mikrofonen. Oftast har man inte tid att kolla, eller inte så många mikrofoner som lämpar sig för sång över huvud taget. Dessutom är det väldigt vanligt att sången är inspelad i ett rum som inte riktigt lämpar sig för sånginspelning. Det gör att man får arbeta mycket med sången för att få den att kännas som en naturlig del av ljudbilden. – Börja med att ta bort de pluggar som du kanske satte på i tips nummer 7 (Snabbmixa sången) så att du hör sången oprocessad i det som nu är din mix. Hur låter det? Vilka frekvenser sticker ut? Vilka saknas? Är det för mycket ”s” i sättet att sjunga? Leta fel, men leta också det som du upplever positivt och ta fasta på det. – När jag eq:ar sång är det ganska vanligt att jag ser eller hör mixar där man har boostat antingen för mycket i bas-, låg- och mellanregistret och för mycket runt 4,5 kilohertz. Detta sker ofta för att runt 200–450 hertz upplevs värmen, och pushen i övre mellan/diskanten gör att sången hoppar ut ur högtalaren. Men det som händer är att sången tvingas bråka med väldigt många instrument i olika frekvensområden där det redan är fullt av gitarrer och keyboard. Då upplevs den antingen som otydlig eller för skrikig. – Testa i stället att dra bort runt 200–300 hertz med ett ganska smalt Q-värde, rulla sedan av basen upp till 120 hertz med ett low cut-filter. Om du sedan skulle behöva värma upp sången lite kan du alltid lägga tillbaka lite runt 100–150 hertz med en annan eq. Sedan så skär du ett par decibel med ett inte alltför smalt Q-värde vid 4–5 kilohertz. – Lägg på lite vid 1,2 kilohertz för att få lite "näsa" och sedan någon eller ett par decibel vid 16 kilohertz med ett brett shelvingfilter för att få lite lyxtopp. Hur känns detta? Du måste förstås korrigera de olika frekvenstalen lite beroende på sångerskans/sångarens röst och på hur det är inspelat. 40. Välj sångkompression beroende på genre Jag brukar använda olika kompressionstekniker beroende på sångare och genre. En mjuk, följsam ballad komprimerar jag mjukt med en attack/release som är lite mitt emellan snabb och långsam så att den får leva i sitt uttryck (bild 1). Bild 1: För en mjuk, följsam ballad komprimerar jag mjukt med en attack/release som är lite mitt emellan snabb och långsam så att den får leva i sitt uttryck. I en hård popstänkare komprimerar jag med två olika kompressorer. En som har lång attack, kort release och med en hög ratio. Jag sätter threshold så pass lågt att gain reduction ligger på 10–15 decibel (bild 2). Bild 2: Lång attack, kort release och med en hög ratio. Jag sätter threshold så pass lågt att gain reduction ligger på 10–15 decibel. Efter det så sätter jag en mjuk lågratio-kompressor med ganska snabb attack och en lång release, så att sången håller sig på plats och åker in i ljudbilden (bild 3). Tack vare den hårda första kompressionen så får den mycket energi. Bild 3. En mjuk lågratio-kompressor med ganska snabb attack och en lång release, så att sången håller sig på plats och åker in i ljudbilden. Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen. De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
  3. Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 29-34 om hur dina mixar kan nå högre höjder. 29. Ge bredd och djup åt akustiska gitarrer Om du har ett dubbat par med akustiska gitarrer som till exempel spelar ringa-racka-i-refrängen-ackord, skicka då gitarrerna via en send till en buss där du har lagt ett kort stereodelay på 40 millisekunder på vänster sida och 60 millisekunder på höger. (Bild 1). Bild 1: Kort stereodelay på 40 millisekunder på vänster sida och 60 millisekunder på höger sida Därefter lägger du på en chorusplugg som försiktigt färgar innan du skickar in det i ett reverb inställt på ett kort rum. (Bild 2). Bild 2: Lägg på en chorusplugg som försiktigt färgar ljudet innan du skickar in det i ett reverb inställt på ett kort rum. Avsluta med ett reverb med ett kort rum, som agerar som stereobreddare. På detta sätt skapar du ett slags pad av gitarrerna som både ger bredd och djup. (Bild 3). Bild 3: Avsluta med ett reverb som agerar som stereobreddare. 30. Mixa i 3d Även om du bara har två högtalare att tillgå så ska du mixa i 3d. Du har två viktiga parametrar till hands: Panorering som ger bredd och rumsklang och eq som ger djup. Lär dig att våga placera olika instrument utåt kanterna. Du kan vara ganska extrem i panoreringarna, för när man hör det i ett par högtalare så samlas ljudet ändå i rummet som du lyssnar i, och det som alldeles nyss upplevdes som extrem vänster numera känns mer "i mitten". Lär dig sedan att använda olika typer och längder av reverb för att skapa olika avstånd till lyssnaren. Ju fler olika avstånd som du kan skapa desto mer luft har du skapat i mixen, vilket lämnar plats för sång, kör och hookar. Dessutom ska du tänka på att vassa och klara ljud upplevs som nära. Muggiga, dova ljud upplever man som om de vore längre bort. 31. Välj rätt eq och reverb till akustiska gitarrer Beroende på vilken gitarrens funktion är så lek med instrumentets rytmiska och melodiska värden. Om du har en väldigt rytmisk gitarr så kan det vara bra att försöka göra den ganska basfattig för att den inte ska bråka med trummor. För att den ska "sticka ut” kan det vara bra med ett lite plonkigare mellanregister. På så sätt så fungerar gitarren som en extra shaker eller hihat. Tänk dig att det är shakerns eller hihatens medarbetare. Panorera gärna ett dubbat par gitarrer åt olika håll så att du ökar bredden på mixen. Men om din gitarr i stället är en mjuk och melodisk plockgitarr i ett ömt singer-songwriter-sound kan du använda mer botten och mer lyxig topp. Tänk dig att gitarren, både frekvensmässigt och känslomässigt, ska rama in sången. Lägg gärna ett kort rumsreverb på den också så får du både mer djup och värme. 32. Limma ihop elgitarrerna Om du har ett par dubbade feta gitarrer som ska vara bas och grunden i din produktion är det en bra idé att panorera ut dem hårt åt höger och vänster så att du får bredd och lämnar mycket plats för sång och andra monoinstrument som mår bra av att ligga mer i mitten. Gör sedan två olika monodelaybussar. Den ena panorerar du höger och den andra vänster. Dessa delay ska ha en delaytid på 40–50 millisekunder och väldigt lite feedback. Sedan skickar du vänstergitarren till det högra delayet och tvärtom. På detta sätt uppstår en liten gitarrväg som skapar ett slags “lim” och gör att gitarrerna låter större. Var lite försiktig dock så att inte badrumskänslan uppstår. 33. Mixa keyboard som gitarrer Arbeta med keyboard som med dina gitarrer. Om det gäller pads eller andra ljud med en fyllnadsfunktion så använd dem som perfekta fonder för bredd och djup. Om du är osäker på om ett massivt ljud är för starkt, är ett bra trick att tysta (mute) det ett tag och sedan plötsligt slå på det. Upplever du det som för starkt eller för svagt så är det med största sannolikhet just så. Tänk också på att för feta ljud dränker sång och körer. Gör dem hellre lite smalare i ditt första utkast, så att du kan bygga upp dem om du känner att det har blivit för tunt när allt kommit på. Mixa keyboard som gitarrer. 34. Använd rätt delay på keyboard Använd delay med korta tider och med nästan ingen feedback som ett knep för att bygga på djupet. Skicka en leadsynt in i ett kort delay (80–100 ms) som svarar lite grand med en studs, gärna i stereo så får du genast någonting som letar sig in i ljudbilden och ger känslan av någonting som försvinner bort. Du kan också testa långa pingpong-delay eller stereodelay där du sätter lite olika värden på höger och vänster, för att få bredd och en känsla av storhet. Skicka en leadsynt in i ett kort delay (80–100 ms). Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen. De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
  4. Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 25-28 om hur dina mixar kan nå högre höjder. 25. Identifiera övriga bärande ljud När du har fått styr på maskinrummet, som jag brukar kalla trummor och bas, så ska vi ge oss på det som är som kött på benen. I tips 4 och 5 så pratar jag om att det dels finns instrument som är bärande för låten och dels finns instrument eller ljud som framkallar ett leende på läpparna. Börja nu med det bärande och sätt dem i en bra balans mot trummor och bas. Kontrollera hur sången känns mot dem. Ta därefter de lyckliga instrumenten och strössla med dem för att skapa karaktär och atmosfär. Tänk på att det finns en risk att man placerar ”happy channels” alldeles för högt i mixen. 26. Gör kicken ren och stadig Testa att skära bort all bas upp till 300 hz. (Bild 1). Bild 1: Skär bort all bas upp till 300 hz Ta sedan en annan, gärna faslinjär, eq (bild 2) och lägg tillbaka så mycket att det känns som en stadig kick. På så sätt skär du bort slaskiga frekvenser och lägger sedan tillbaka med något renare bas. Bild 2: Lägg tillbaka så mycket att det känns som en stadig kick Du kan också prova att lägga dit en basplugg typ Waves Maxxbass (bild 3). Då får du också ett jämnt tillägg i botten. Bild 3: Lägg en basplugg typ Waves Maxxbass. Då får du också ett jämnt tillägg i botten. Min favorit är att utgå ifrån inställningen "Dies Bassum" 27. Retrokänsla på trummorna Testa att lägga ett kort delay på hela trumpaketet, men framför allt på virvel, pukor och hihat. Delaytiden bör vara mellan 50 och 75 millisekunder. Dra på lite feedback, och sedan ska det kännas att det studsar lite om trummorna (bild 1). Var varsam med detta även om det låter coolt och lite retro. Det blir lätt en smula tröttsamt i för stor mängd. Bild 1: Lägg ett kort delay på hela trumpaketet, men framför allt på virvel, pukor och hihat. Delaytiden bör vara mellan 50 och 75 millisekunder. Dra på lite feedback, och sedan ska det kännas att det studsar lite om trummorna. 28. Anpassa basen för små högtalare Om du har en fet bas med mycket subbas kan det vara svårt att få den att sticka ut i småhögtalare. Prova då att ge basen så mycket runt 1,5 kilohertz (bild 1) som möjligt utan att det låter dåligt. Bild 1: Ge basen så mycket runt 1,5 kilohertz som möjligt Testa också att klona basen till ett annat spår som du komprimerar hårt med snabb och kort attack (bild 2). Bild 2: Klona basen till ett annat spår som du komprimerar hårt med snabb och kort attack. I en distorsionsplugg med eq-del, som exempelvis Decapitator (eller använd en eq) – skär bort bas under 300 hz och gör en liten eq-peak runt 1 500 hz. Kör den försiktigt i distorsionspluggen (bild 3) utan att dista för mycket, och blanda denna klon försiktigt med originalbasen. Det blir väldigt subtilt i stora högtalare, men det gör att man uppfattar basen i små högtalare. Bild 3: Skär bort bas under 300 hz och gör en liten eq-peak runt 1 500 hz. Kör den försiktigt utan att dista för mycket, och blanda denna klon försiktigt med originalbasen. Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen. De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
  5. I det här tipset visar jag olika typer av delay-effekter och hur du kan använda dem för olika instrument för att göra din mix bredare och djupare. Delay-effekter är olika typer av ekon och dess studsar. Det kan användas som till exempel stereodelay där samma ekostudsar kommer lika mycket både till vänster och höger i ljudbilden. Men det är två olika signaler som gör att du upplever det som stereo med en större bredd på ljudet. (Bild 1). Bild 1: Soundtoys Echoboy inställt som stereodelay. Sedan kan du välja att lägga på ett monodelay. Här ligger effekten i mitten utan stereokänsla vilket gör att ljudet upplevs som att det arbetar i djupled. Beroende på hur stort förhållandet är mellan ”torrt” (inget/lite reverb) och ”blött” (mycket reverb) så kan det upplevas som närmare eller längre bort. (Bild 2). Bild 2: Waves H-Delay inställt som monodelay. En annan typ av delay-effekt är pingpong-delay där studsarna kommer i vänster respektive höger kanal varannan gång. Detta skapar rörelse i sidled. (Bild 3). Bild 3: Soundtoys Echoboy inställt som ping pong delay. Delay-effekt för bredare gitarr Hur kan du vara kreativ med dessa olika typer av delay-effekter? Jo, låt oss börja med ett monodelay som du kan använda på många olika sätt så klart, och där endast himlen är taket för vad du kan göra. Ett sätt att använda det till är när du vill få en bredare och fetare gitarrvägg. Låt oss säga att du har spelat in två gitarrer varav den ena är en dubb på den andra. Det låter hyfsat stort och fint men du saknar kanske nåt? Testa att panorera ut gitarrerna maximalt till vänster och höger. Skapa sedan två send-kanaler och två retur/auxiliary-kanaler där du lägger på en delay-plugg på var och en av dessa returer. (Bild 4a och 4b). Bild 4a: Panorera ut gitarrerna maximalt till vänster och höger. Bild 4b: Två send-kanaler och två retur/auxiliary-kanaler där du lägger på en delay-plugg på var och en av dessa returer. (Bilden till vänster är undre delen av Pro Tools-mixern och bilden till höger är övre delen av Pro Tools-mixern). Dessa returer ska helst vara i mono så klart, och det ska panoreras max till vänster respektive höger. Delay-effekterna ställer du in lite olika. På det vänstra delayet väljer du en tid på 40 ms och med nästan ingen feedback. Låt de filter som finns vara orörda eftersom du vill ha full bandbredd på dem. Om det finns någon slags modulering så ska du dra ner den till noll. (Bild 5). Bild 5: Inställningarna på det vänstra delayet där du väljer en tid på 40 ms och nästan ingen feedback. På det högra delayet så gör du likadant men välj en delay-tid på 60 ms. Sedan skickar du den vänstra gitarren till det högra delayet och sedan tvärtom – den högra gitarren till det vänstra delayet. (Bild 6). Bild 6: Inställningarna på det högra delayet. Gör likadant, men välj en delay-tid på 60 ms. Sedan skickar du den vänstra gitarren till det högra delayet och sedan tvärtom. Därefter lyssnar du på den vänstra gitarren i solo tillsammans med det högra delayet och balanserar delayet så att du får känslan av att den nästan fungerar som en dubb. När det känns stort och brett så gör du samma sak med den högra gitarren. Därefter kan du, om du vill ha det ännu bredare, skicka delay-returerna till ytterligare en stereoretur som fungerar som båda delayernas output. På denna lägger du en plugg för stereobredd, typ Waves S-1. Du kan också testa hur det känns att öka respektive minska delay-tiderna för att se hur det påverkar gitarrerna och din mix. Du kan så klart göra likadant med andra instrument som du har dubbat. Tänk bara på att om du är för frikostig med delayerna så kan det låta ”badrum”. (Bild 7). Bild 7: Om du vill ha det ännu bredare, skicka delayreturerna till ytterligare en stereoretur som fungerar som båda delayernas output. Bilden till vänster är undre delen av Pro Tools-mixern och bilden till höger är övre delen av Pro Tools-mixern. Delay för större piano Nu tar vi ett ett exempel på hur vi kan använda stereodelay-effekten. Låt säga att du har ett piano som du vill ska kännas lite större och maffigare. Då gör du en retur/auxiliary-kanal där du lägger ett stereodelay på. Delayet ställer du in så att det läser tempot från ditt arrangemang eller om du inte har satt ett absolut tempo så försöker du leta reda på tempot via olika appar som finns. Därefter ställer du in delayet på 1/8-delar. (Bild 8). Bild 8: Ställ in delayet (Echo 1) på 1/8-delar. Beroende på hur mycket du vill att studsarna ska finnas kvar eller ”simma omkring” så ställer du in feedbacken. Det vanliga i detta exemplet är att det ska vara en, eller möjligen två studsar så att det inte blir för rörigt i mixen. När detta är gjort så skär du bort bas upp till 400-500 Hz ungefär och skär i diskanten ner till 4 000 Hz, mellan tummen och pekfingret. Detta gör att studsarna blir smalare i frekvensgången. Sedan lyssnar du på pianot i solo ihop med delay-effekten och ställer in så att du skickar lagom mängd till delayet. Tanken är att du mer ska känna än höra delay-studsarna så du får vara ganska försiktig. Efter delay-effekten så kan du göra som i exemplet ovan och lägga en stereobreddare så att studsarna hamnar ”utanför” pianot i stereobilden. Stereodelayer kan så klart användas på samma sätt med olika instrument. (Bild 9). Bild 9: Skär bort bas upp till ca 400-500 Hz, och skär i diskanten ner till ca 4 000 Hz. Detta gör att studsarna blir smalare i frekvensgången. Delay-effekt för pads och stråkar med mera När det kommer till pingpong-delay så använder jag det för att skapa rörelser i sidled när det kommer till soloinstrument eller insatser som ligger i mitten på stereobilden, men som jag vill ska smälta in i andra stereoljud såsom padljud, stråkar, gitarrdubbar. Känslan blir att ”mitteninstrumentet” gifter sig bättre med dessa bredare ljud. Jag brukar ställa in det med 1/8-delar, 1/4-delar, punkterade varianter av dessa eller som trioler i någon form och det beror på vilket tempo låten har och vilken rytmik som ligger till grund för arrangemanget. Sedan brukar jag vara lite försiktigare med att skära i bas och diskant så att delayet upplevs som lite varmare och lyxigare men det beror ju så klart på hur mixen och de omkringliggande ljuden låter i helheten. Ibland kan man vara lite mer generös med bas och diskant, och ibland så måste man skära för att det inte ska bli för tjockt. (Bild 10). Bild 10: Inställning med 1/4-dels trioler. Skurit i bas och diskant så att delayet upplevs som lite varmare och lyxigare. Läs mer om att skapa bredd och djup i din mix
  6. Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 19-24 och annan värdefull visdom om hur dina mixar kan nå högre höjder. 19. Så komprimerar du virveln Till virvel kan du kan du också använda en långsam attack och kort release. Detta för att få så mycket smäll som möjligt. En ratio på 6:1 brukar funka utmärkt. Du vill ju att den ska slå dig på näsan. 20. Få virveln att hoppa ut ur högtalaren Det gäller att få en så smällig virvel som möjligt, och om du har följt tips 19 så behöver du nog bara puffa lite lätt vid 2-3 kilohertz för att få den att hoppa ut ur högtalaren och ge dig en stadig 2/4-känsla. 21. Komprimera slagverk tillsammans Samla alla slagverk på en och samma buss och komprimera dem som ett paket. Då får du hela rytmen att hänga ihop och slagverken att påverka varandra. Du kan ju fortfarande eq:a varje instrument individuellt. Alla slagverk på en och samma buss, komprimerade som ett paket 22. Använd dubbla basar Inom elektronisk musik, och då menar jag allt från eurotrash till hiphop, så är det inte ovanligt att man använder två olika basar. Ofta väljer man två ganska feta ljud. Testa då dels vilket av dem som har den renaste subbasen och dels vilken som låter renast med kicken i de nedre frekvenserna. Välj den basen som ”bas” och låt den andra stå för karaktären. Du kan vara ganska snål med bas i den senare basen eftersom man kommer att uppfatta det som att den också är mullig och rund vilket beror på att de ”lånar” frekvenser av varandra. 23. Detaljerna är viktiga Nu har vi listat en massa tips för trummor, beat och bas. Ta en koll på hur denna sektion låter tillsammans. Saknas några frekvenser? Känns det tunt? Fattas svänget? Gå in och prova dig fram genom att höja och sänka olika slagverk lite grann. Försök hitta hur de små detaljerna ska passa in i pusslet. Kanske ska du testa att delay:a eller minusdelay:a ett eller ett par av instrumenten en eller ett par snäpp. Oftast blir känslan inte otajt utan man upplever snarare det hela som levande. Gör åkningar så att man kommer ifrån det statiska. Om det är livespelade trummor så kan det vara bra att trigga virvel och kick med något stabilt samplingsljud under originalljudet för att få en jämn och återkommande diskant upplevelse i virveln eller botten i kicken. 24. Prylar kan inte göra underverk Väldigt ofta finns det en övertro på att ”rätt” prylar eller pluggar kommer att göra underverk. Tänk då på att om det är en dålig låt som är dåligt inspelad med en dålig artist så finns det inte en pryl eller plugg i världen som kan rädda det. Lär dig mixa utifrån alla utgångslägen. Så länge du hittar en idé som gör att låten kommer fram, sången kommer fram och framför allt som gör att man vill lyssna på den igen. Ja, då har du gjort jobbet. Prylar eller pluggar kan inte göra underverk Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen. De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
  7. Jag kommer i detta tips ge dig specifika råd i inspelning gällande i huvudsak akustisk gitarr, som kan fungera som vägledning eller inspiration, även om du inte har exakt den utrustning som jag brukar använda. När jag gör inspelningar ute på "fältet", så måste även jag improvisera då den utrustning jag önskar inte alltid finns på plats. Det finns lika många sätt att placera mikrofoner som det finns människor som placerar dem, så bara för att jag skriver dessa olika tips behöver det inte betyda att det är det enda sättet att göra det på, det betyder bara att jag har testat en massa olika mikrofoner och deras placeringar, och jag gillar det jag hör när jag utför följande tips. Jag vill berätta om hur du kan spela in akustisk gitarr med flera mikrofoner, där var och en av dessa mikrofoner och dess placering ger ett utmärkt ljud att använda ensamma, men så klart blir det ett maffigare ljud ju fler mikrofoner du använder, men risken för fasfel ökar ju exponentiellt ju fler mikrofoner du använder. (Se längst ner på sidan gällande artiklar om fas och fasfel). Fem mikrofoner Jag använder mig i detta tips av fem mikrofoner: två kondensatormikrofoner med små membran typ Neumann KM84. En stormembransmikrofon, typ Neumann U67 och slutligen två bandmikrofoner typ två Royer eller två KM84:or. Neumann KM 84 och Neumann U 67 Royer R-121 MK II Vi börjar med att placera personen och hens gitarr i ett rum som helst är 6-7 kvadratmeter stort, och som är ganska dämpat. Om ett helt perfekt rum inte finns att tillgå, vilket det ju väldigt sällan gör, så får vi skapa det. Om du har ett för stort rum så försök att avgränsa det genom att sätta gitarristen mot ett hörn, eller om möjligt, ställ lite högre stolar med filtar hängande över sig runt omkring där hen sitter. Huvudsaken är att du försöker dämpa upp runtomkring så att du inte får en massa reflektioner som studsar i rummet. Placera mikrofonerna på följande sätt: Välj en kondensatormikrofon (småmembran) och sätt den vid 12:e bandet på gitarrens hals. Rikta den rakt mot halsen med ett avstånd på runt 15-20 cm. Placera sedan en kondensatormikrofon (stormembran) precis bredvid den första mikrofonen. Rikta den på samma sätt, och var väldigt noggrann med att de har exakt samma avstånd till halsen. Sätt den andra kondensatormikrofonen (stormembran) på samma avstånd, men placera den riktad i 45 graders vinkel mot stallet på gitarren. Mät avståndet så att du får dessa identiska mellan alla mikrofoner. Sätt mikrofon 4-5, det vill säga, två kondensatormikrofoner med små membran typ Neumann KM84 eller två bandmikrofoner typ Royer ovanför gitarristen, i X/Y-placering cirka 20-30 cm ovanför huvudet. Därefter är det dags att lyssna. Sätt ett Low cut-filter på alla mikrofoner utom på stormembrans-kondensator-mikrofonen som ska få stå för kropp och värme. Du kan gott skära upp till 300-400 Hz på de två småmembrans-mikrofonerna, som sitter mot hals och stall, och beroende på hur mycket du vill känna av rummet så ska du nog ta minst lika mycket på X/Y-paret ovanför också, kanske mer – Det beror på vilken akustik du har i rummet, och du får skruva på EQ:n tills du tycker att det känns bra. Tänk bara på att om du spelar in med en EQ, så är det väldigt mycket lättare att skära bort till exempel bas, än att skapa det efteråt om det redan är bortskuret. Tänk också på att få en bra signalnivå, så att det inte blir för mycket brus eller dylikt som gör att det låter sämre än det behöver. Det är viktigt att gitarristen sitter stilla, och i samma position hela tiden när hen spelar, annars finns det risk för att ljudet ”åker i stereobilden” eftersom det är parallella stereouppmickningar. Tejpa lite på golvet så att gitarristen kan sätta fötterna på märkena så vet du att hen sitter rätt varje gång. Det är bra om gitarrens volymstyrka är jämn genom hela låten. Inspelning på fem separata kanaler Nu kan du spela in på fem separata kanaler, och när ljudet kommer tillbaka så ska du panorera stormembrans-mikrofonen i mitten. De två småmembrans-mikrofonerna ska vara fullt panorerade till vänster respektive höger, och slutligen de två mikrofonerna som är placerade ovanför, ska du också panorera fullt ut vänster och höger. Det fina med denna uppställning är att du har en massa möjligheter. Det är ju så klart en onödigt stor uppställning, om du nu bara ska spela in lite ”ringa-racka”, men om gitarren ska vara bärande så ger detta dig möjligheter att göra den hur stor eller liten du vill. Du kan hålla mitt-micken lite varmare och de två sidomikrofonerna lite mer diskantrika och på så sätt få en riktigt bred stereobild. Vill du ha den varmare och smalare så sänker du sidomikrofonerna så klart. Färga med överhängsmikrofonerna De två överhängsmikrofonerna låter du "färga in rummet", och ett bra sätt att utnyttja dem är att lägga effekter på dessa mickar. Exempelvis om du vill ha lite reverb, delay eller annat – på så sätt känns gitarren varm och nära men har ändå en fin efterklang ifrån något reverb eller delay. Om sånginspelning, mikrofonplacering för gitarr och piano samt om fasfel Tidigare har jag gjort ett tips på hur du kan jobba när du ska spela in sång som du kan läsa här: Att tänka på vid sånginspelning, samt ett mer allmänt tips på hur du kan tänka generellt vid mikrofonplacering – bland annat när du ska spela in en akustisk gitarr med en mikrofon, vid 12:e bandet om du vill ha det lite mer diskantrikt, och vid stallet om du är ute efter ett varmare och något basigare ljud, och även tips gällande piano som du kan läsa här: Betydelsen av rätt mikrofonplacering. Gällande ämnet fas och fasfel, så rekommenderar Studio Jon Rinnebys artikel Fasen. Vad bra den låter, samt blogginlägget Fasfel och hur du undviker det av Studio-medlemmen "Trombonisten".
  8. Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 15-18 och annan värdefull visdom om hur dina mixar kan nå högre höjder. 15. Jobba med parallellkomprimering Skapa fyra olika bussar med två olika kompressorer, en distorsionsplugg och gärna en enveloper-plugg, typ Transient Designer. Sätt den ena kompressorn så att den har en långsam attacktid, kort releasetid och en ratio på 4:0. (Bild 1). Bild 1. Kompressor ett med långsam attacktid, kort releasetid, och en ratio på ca 4:0 Sätt den andra kompressorn tvärtom, men med ungefär samma ratio. (Bild 2). Bild 2. Kompressor två med en långsammare attacktid och en kortare releasetid, men med ungefär samma ratio Skruva fram ett lite överstyrt sound på distpluggen. (Bild 3). Bild 3. Skruva fram ett lite överstyrt sound på distpluggen Sätt envelopern (i detta exempel SPL Transient Designer Plus), så att den skapar attack och tar bort ambiens. Skicka sedan, via en send, trummor och bas till de två bussarna. Dra sedan upp reglarna så att du hör att "punchen" i trummor och bas får lite mer tydlighet. Detta kallas för parallellkompression eller additiva effekter. (Bild 4). Bild 4. Envelopern (SPL Transient Designer Plus), inställd för att skapa attack och ta bort ambiens 16. Eq:a samplade baskaggar rätt Detta gäller samplade baskaggar: Var noga med att låta dem få en stadig botten. Tveka inte att lägga på ett par decibel vid 50–60 hz och sedan kanske holka ur dem vid 200–400 hz så att du får en ren bas. Lägg på ett par decibel vid 50–60 hertz och holka ur vid 200–400 hz så att du får en ren bas 17. Skär i basen på överhängsmickar och cymbaler Skär överhängsmickar och cymbaler så högt upp i basen som du känner att du kan utan att förlora kropp i dem. De har annars en förmåga att störa i låga frekvenser. Skär högt upp i basen 18. Behåll botten på kicken Använd en långsam attack och en kort release för att få behålla så mycket botten som möjligt. Jag använder kompressorn mer för att kontrollera nivån och inte för att komprimera så mycket. Den komprimering som hörs får i stället komma från parallellkompressorerna. Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen. De 49 bästa mixtipsen är en uppdaterad och reviderad version av tidigare publicerad artikel med samma titel i Studio 10-2011.
  9. Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 9-14 och annan värdefull visdom om hur dina mixar kan nå högre höjder. 9. Håll koll på basregistret Tänk på att du kan styra basens lägre register med en kompressor. Ju snabbare attacktid och ju längre releasetid du har, desto mer trycker du ner basfrekvenserna. Om du gör tvärtom så kommer subfrekvenserna fram. 10. Komprimera kicken rätt Var noga med kompressionen så att inte bastrumman blir för "ploppig". Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram (bild 1). Bild 1: Använd gärna en längre attacktid så att den initiala basresponsen kommer fram 11. Placera trummorna i rummet Pröva olika rum och reverb på trummornas alla instrument och skapa en helhet där trummorna spelar i samma rum. Prova också att panorera pukor och cymbaler extremt mycket – höger, vänster eller väldigt nära varandra – för att se hur mycket plats trummorna ska få ta i ljudbilden. Det påverkar hur brett du kan panorera övriga instrument och fortfarande hålla ihop ljudbilden. 12. Håll koll på basen i pukorna Var väldigt noga med balansen i basfrekvenserna på pukor så att de inte krockar med basen och bastrumman. 13. Hitta smällen i virveln Experimentera med olika attacktider på kompressorn så att du får maximal smäll utan att kväva ljudet. Ju längre attacktid desto mer attack i virveln. (Se nedan två exempel). Exempel 1 på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor. Nedan finns ytterligare ett exempel. Men testa dig fram! Exempel 2 på hur du vrider fram mer smäll i en virvel med Logic:s Compressor 14. Flytta in virveln i ljudbilden Testa att skicka virveln till ett kort trärum från någon av dina reverbpluggar för att få bredd och för att flytta in virveln i ljudbilden. Effekten ska nästan inte märkas av. Exempel på ett kort trärum. I det här fallet "Small Wet Room" med 138 millisekunders avklingningstid (eng. decay time) från Logic:s Space Designer Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen. "49 bästa mixtipsen" är en uppdaterad och reviderad version av den tidigare publicerade artikeln med samma titel i Studio 10-2011.
  10. När du ska påbörja en musikproduktion så är planering, koll på musikgenre, avstämning med artist eller beställare och en klar idé oerhört viktigt. Att ha koll på detta har jag skrivit om tidigare. Det är ju alltid roligare om saker bara flyter på, men även om du har gjort hemläxan med allt detta, så kommer du under arbetets gång att stöta på problem. Inspirationssvikt och idéer som inte går att genomföra, och det är helt naturligt och inget du ska ta lätt på, men du ska inte heller låtsas som att det inte kommer att hända. För det gör det. Hur gör du då för att ta dig ur det? Jo, det finns lite olika sätt, och i detta tips ska vi gå igenom lite olika alternativ, och alla alternativ bygger egentligen på samma grund – att hitta de vägar som passar dig för att ta dig ut ur svackan. Kortleken som tar dig ur kreativa problem 1975 så slog den legendariske musikproducenten Brian Eno sig ihop med konstnären Peter Schmidt, och skapade en kortlek för att hjälpa sig själva, och andra ur kreativa problem. De skapade kortleken Oblique Strategies. Här finner du appen på Google Play, och här på App Store. På dessa kort stod det något som innebar att man skulle tänka på ett problem ur en annan synvinkel. Så när man fastnade i något så skulle man dra ett kort och göra det som stod där. Förslagen kunde vara ”Betona skillnaderna”, eller ”Gör ingenting så länge du kan”, eller ”Ta bort tveksamheter och ersätt dem med något specifikt”. Detta är uppmaningar att i stunden ta en annan väg eller se det man gör i ”ett nytt ljus”. Andra förslag från korten kan vara ”Behöver du ändra orden”, eller ”Bara en del, inte helheten” eller ”Gå sakta runt huset ett varv”. Det vill säga att göra något annat en stund, så att du får en möjlighet att låta hjärnan vila för att den ska återigen ska kunna fungera kreativt och praktiskt. Jag har använt dessa uppmaningar många gånger när jag behöver hjälp för att lösa upp knutar som sitter för hårt. En del av korten är ganska abstrakta, och det är ju meningen att man ska tolka dem så att de passar din situation här och nu. Jag brukar ha några vägar som jag själv testar innan jag tar fram appen med korten. För mig handlar det mycket om att testa något som jag inte först tänkt på, för att bryta mitt mönster, vilket ju i sin tur är grundidén med dessa kort och förslag. Lyssna på din låt utan volym Ibland när jag sitter och mixar, och känner att det är något i helheten och balansen mellan instrumenten eller frekvenserna som inte funkar, och hur jag än ändrar och vrider så blir inte mixen bättre. Då brukar jag spara om mitt mix-arrangemang i ett nytt namn och sedan dra ner alla kanaler i volym till botten, och spela låten utan ljud. Och medan jag tittar på hur markören rör sig över alla filerna, så försöker jag minnas hur det låter, och hur jag vill att det ska låta. När det är helt tyst i högtalarna eller hörlurarna, fast mina ögon registrerar att låten spelar, så är det som att vissa saker blir tydligare under tidens gång. Låten spelas upp i huvudet på mig, och då brukar det direkt dyka upp idéer. Sedan drar jag upp volymen på de olika instrumenten, rösterna och kanalerna, utan att ändra på eventuella pluggar som exempelvis EQ, kompressorer och effekter, för att återställa balansen, och oftast får jag en ny balans som är mycket bättre och tydligare. Det sker för att jag för en stund släpper det som mina öron har vant sig vid, och jag släpper idéer som jag gillar men som kanske inte passar i mixen. Ta en paus genom att lyssna på annan musik En annan sak som jag också gör i inspelningssituationer, redigering, i påläggsfasen men också i mix, är att jag tar en paus, och lyssnar på tre låtar av helt annan karaktär. Jag lyssnar inte aktivt som för att jämföra, utan jag ”slölyssnar” för att jag gillar låtarna och rensar på så sätt min hjärna och mina öron från det som har tagit all min uppmärksamhet under de senaste timmarna. När jag sedan kommer tillbaka till låten så hör jag den med andra öron och jag kan sedan ta nya beslut om arbetet. När jag ska välja ljud för pålägg, som till exempel ett pad-ljud så brukar jag spela in idén i midi med det ljud jag har tänkt, fast jag känner att det inte passar in, och sedan byter jag ljud hej vilt till något ljud som jag verkligen inte tror ska passa in. Detta gör jag för att hitta något i frekvenserna och karaktären som kan överraska mig, och få mig att höra vad som egentligen behövs och inte bara vad som förväntas. Du ska själv hitta de vägar som passar dig för att ta dig ut ur svackan, men ett starkt tips är att skaffa apparna för Oblique Strategies som jag nämnt tidigare.
  11. Ollie Olson är en av Sveriges mest meriterade mixare, med en rad guldskivor i Sverige och utomlands. Vi bad honom ta fram vad som enligt honom var de 49 viktigaste mixtipsen. Här är tips 1-8 och annan värdefull visdom om hur dina mixar kan nå högre höjder. En del tips känner du säkert till sedan tidigare, men det kan ändå vara bra att påminnas om varför det är så viktigt. En hel del tips kommer garanterat vara helt nytt för dig. Ollie Olson har lång och stor erfarenhet med sitt flera decennier långa arbete med inspelning och mix – dels med äldre flera stjärnor i USA, men han har även skrivit låtar åt Darin, Christian Walz, Rigmor Gustafsson, Eagle-Eye Cherry med flera, och han har mixat hits åt Robyn, Christian Falk, Blacknuss, Meja, Håkan Hellström, Bee Gees, Lady Soveregin med flera. 1. Lyssna rätt Skaffa dig bra högtalare och ett par bra hörlurar. Dina viktigaste verktyg är dina öron och din lyssning. –Jag hör ofta av folk att ”nu har det kommit ett par nya prylar som jag måste kolla in”. Men när jag väl pratar med mina kolleger så kör de oftast på ett par högtalare som de har haft i åratal. Varför? Jo, för att de kan dem. De vet exakt hur de låter därför att det har tagit sin tid att lära känna dem. Hitta ett par högtalare som du gillar – tonen, värmen, basen och diskanten. Sätt sedan igång och lär dig hur de uppför sig med olika instrument och röster. Referenslyssna på musik du gillar och som du har hört mycket. Det behöver inte nödvändigtvis vara samma typ av musik som du jobbar med, bara så att du vet hur högtalarna och hörlurarna verkligen låter. Alla människor har olika uppfattning om ljud, så lita på din egen uppfattning. 2. Använd referenslåtar Innan du börjar mixa bör du skaffa dig en bild av vad det är för genre du ska jobba med. Försök sedan hitta en eller ett par låtar som du kan använda och bolla idéer och ljud gentemot. Tänk på att när det gäller genren så kanske det mer handlar om smakinriktade idéer eller balanser mer än soundet. Chansen att de ljud som finns i dina referenslåtar ska vara exakt likadana som i din låt är trots allt ganska liten, om du nu inte jobbar med sound-alikes. När det gäller frekvensreferens är det viktigare att du lyssnar på musik som du kan väldigt väl och där du vet hur frekvenskurvan och ljudbilden låter i de högtalare du jobbar med. Här finner du ytterligare tips från Ollie Olson gällande referenslåtar. 3. Sätt dig in i materialet Se över alla kanaler. Dra upp dem i samtidigt utan effekter eller andra modifikationer så att du hör vad som händer i ljudbilden. 4. Hitta de bärande kanalerna Inom alla genrer finns det vissa ljud som är låtens eller produktionens "grund". Identifiera dem och utgå därifrån. Inom dans, electronica och hiphop är det förmodligen beat och bas. Inom singer-songwriter och country är det oftast sången. I pop och rock ligger oftast ackordinstrumenten i fokus. 5. Identifiera dina "happy channels" När du har bildat dig en uppfattning om helheten så är det bra att tysta eller dra ner alla kanaler på noll. Börja med att systematiskt gå igenom kanal för kanal för att hitta de kanaler som gör dig glad och inspirerad. 6. Gör en speedmix Gör en snabb överskådlig mix med endast volymreglarna så att du får kontroll över helheten. 7. Snabbmixa sången Gör en snabbmix av leadsången som låter tillräckligt bra och stilmässigt så nära din slutidé det går. Även om du för det mesta har sången tystad (mute) så är det bra att då och då lyssna med sången på, för att inte mixa andra instrument för vasst eller för muggigt – och för att få en överblick över helheten. Om du upptäcker att sången helt plötsligt låter för muggig eller för vass så beror det oftast på att du har skruvat några andra instrument för extremt så att sången antingen lägger sig utanpå musiken eller har svårt att poppa ut. 8. Se till att bas och bastrumma inte krockar Ett av de allra svåraste områdena inom mix är att få ordning på basregistret. Viktigt att veta är att bastrumman och basinstrumentet inte får krocka med varandra frekvensmässigt. Välj det ena eller det andra som ska stå för det lägre registret, och låt det andra ligga ovanför. Testa dig fram genom att byta plats på instrumenten för att se vad som passar bäst. Här finner du samtliga delar av 49 bästa mixtipsen. "49 viktigaste mixtipsen" är en uppdaterad och reviderad version av den tidigare publicerade artikeln med samma titel från Studio 10-2011.
  12. När du skriver låtar så blir det ofta att du skriver i en tonart som du gillar för att det passar instrumentet du spelar på, eller för att du gillar hur det låter när du spelar. Eller kanske bara av ren vana? Tyvärr händer det ju ganska ofta att det inte riktigt passar den som ska sjunga i slutändan. Om du skriver för någon du känner, eller känner till deras röst, då kan du ju antingen fråga vilken tonart som de brukar sjunga i, eller så kan du lyssna på inspelningar som finns och försöka fundera ut vad som skulle passa personen i fråga bäst. Vid vissa tillfällen så skriver man låtar för att försöka få med dem i olika musikprojekt, och då är det ju svårare att veta vad som skulle kunna funka. Tonarten är väldigt viktig för att resultatet ska bli så bra som möjligt och för att melodierna ska låta bra. Det du ska tänka på är hur melodin ligger mot ackorden. Går melodin i tersen eller i kvinten? Eller ligger den mest på grundtonen? Detta avgör hur du ska tänka på vilken tonart som du ska hålla dig till. Det som brukar vara en god idé när du ska göra en demo, är att försöka göra den så att det blir enkelt att byta tonarten, så att du lätt kan skicka en version i rätt tonart till artisten, så att de verkligen kan höra och känna att den här låten passar dem. En annan god idé som proffsen ofta gör, är att de dessutom gör två versioner av demon –en med ett högre tonläge, för ljusa röster, och sedan ett lägre tonläge för djupare röster. Detta tillsammans med en text där det är lätt att byta ut ett ”hon” mot ett ”han”. Det gör att det är enklare att visa låten för förlag, artister eller producenter utan att behöva välja vem som ska sjunga den. Nu tänker du kanske vad detta har att göra med själva låtskrivandet? Men det har det, för olika melodier klingar bättre eller sämre i olika tonarter. När det gäller att skriva i olika tonarter, så är det också ett utmärkt sätt att bryta sina egna mönster, för att du kommer att uppleva det annorlunda. Om du är van att skriva dina låtar i tonarten E-dur till exempel, så om du helt plötsligt testar att skriva en låt i tonarten G-dur, så känns det som något nytt, därför att omedvetet så uppfattar dina öron en annan klangvärld. Det känns nytt! Det känns fräscht!
  13. Delayer kan vara oerhört effektiva och skapa rymd, tre-dimensionalitet och luft, men om de används fel så kommer de bara att bli en effekt som sticker ut och tar fokus från sången och låten. Här visar jag ett konkret exempel från låten "Gud ger ingen allt", från Bo Kaspers Orkesters nya album "23:55". Att använda delayer på rätt sätt, om det nu finns ett rätt och ett fel i den här frågan, gör att du skapar djup i mixen eller produktionen. (Läs gärna mitt tidigare tips Skapa djup i dina mixar med reverb och delay). Olika musikgenrer har olika delay-preferenser. Vissa stilar vill ha sången torr och nära, och andra musikstilar vill ha eko-svansar på varje ord, och ganska många vill bara ha ett bra sångljud som känns stort men inte har för mycket effektkänsla. Vi kan börja med att konstatera att om det finns alltför många ljud i produktionen så finns det risk för att effekterna drunknar och aldrig hörs, och de ger då knappt någon effekt (sic) vilket ju är synd på bra idéer. Hur ska du då förhålla dig? Generellt sett så tycker jag att du ska börja med att kika på dina inspirationskällor, och lyssna på hur de hanterar delayer och se om det funkar även i din mix. Här kan du lyssna på hur jag gjorde med sång-delayet i Bo Kaspers Orkesters låt ”Gud ger ingen allt” från deras senaste album ”23:55”. Som du kan se nedan så har jag använt två delayer, ett SoundToys från Echoboy och ett H-Delay från Waves. Dessa två delay-effekter har lite olika karaktärer, och det är därför jag använder två olika delayer, istället för att använda två av samma delay, men med olika inställningar. Echoboy-delayet har jag ställt in som ett stereodelay i 1/8-delar med en ganska lite feedback för att inte studsarna ska bli för många. Jag har använt lite Low Cut och lite High Cut för att delayet ska bli lite smalare i frekvenserna och gå igenom ljudbilden. Jag har dragit på lite i Groove och Feel för att göra delayet lite långsammare så att studsarna inte blir så statiska. (Se bild nedan). SoundToys Echoboy På H-delayet har jag ställt in 1/4-delstrioler med en feedback som ger cirka en och en halv studs. Här har jag varit ännu snävare med low cut och hi cut för att göra studsarna ännu smalare i frekvens, och delayet är inte inställt i stereo eller ping-pong-läge vilket ger en simulerad monoeffekt och på så sätt särskiljer det sig ifrån det första delayet både i tonfärg, delaytid och i stereobredd. Waves H-delay Dessa två delayer matas från varsin send. H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen (Se bild nedan) till effekterna som sitter på varsin retur (AUX) och de matas olika starkt beronde på vilken av delayerna jag vill ska ha prioritet i mixen. Två delayer matas från varsin send, H-Delay går på Bus 25-26 och Echoboy går på Bus 17-18, på sångkanalen Just i detta fall skickar jag lite mer till Bus 17-18 som går till Echoboy-delayet som ju är inställt på 1/8-delar, och det är för att jag vill via delayet bredda sången i Left – Right- hänseende. Det är därför jag har ställt det i stereoläge och inte ping-pong då studsarna hade kommit varannan gång i vänster respektive höger sida. Nu kommer de jämnt i bägge sidorna (vänster och höger sida) och ger illusionen av att sången ligger i lätt stereo, och tack vare att det inte är så många studsar, och att studsarna i sig är lite tidsförskjutna så riskerar vi inte att dessa blandar sig och försvinner, eller ännu värre, stökar till rytmiken i mixen. Som du ser på bilden så har jag varit ganska sparsam med att skicka till båda delayerna och det beror på att jag inte vill ha för mycket effekt och eko-känsla på sången, utan jag vill ha den relativt nära i ljudbilden. Om jag nu ville ha mer stereokänsla, mer effekt och en tydligare 1/8-dels känsla så hade jag skickat mer. När det kommer till H-delayet som ju är längre, så använder jag det för att skapa djup i ljudbilden, för att man ska uppleva rymden i mixen. Nu är inte heller detta uppskruvat för att ge väldigt tydliga studsar utan mer en förnimmelse av delayet och bidra till luftigheten. Båda dessa brukar jag skicka till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen. (Se bild till vänster). Jag brukar också skicka det långa monodelayet, (H-Delay) till det korta stereodelayet, (Echoboy) för att få dem att blanda sig med varandra, och för att göra mixen lite mer sammanvävd. Just i detta fall så ville jag ha en tydligare monokänsla på det långa delayet och det är därför som den senden är avslagen. Testa detta och se vad du får för resultat, och lyssna på låten och se om du kan höra vad det får för effekt i mixen. Bägge delayerna skickade till olika reverb för att få studsarna lite mjukare, och för att dessa ska smälta in bättre i mixen
  14. Hur kan vi lära oss att skriva bättre och tydligare texter? Ett sätt är att återberätta gamla historier på ett nytt och fängslande sätt. En gammal kompis till mig som har skrivit sin beskärda del av omtyckta texter, sa en gång att han tyckte att skriva texter var som att göra matteläxan. Det vill säga något som han tyckte var oerhört tråkigt, men att varje gång han blev klar så blev han som ett barn på julafton. Här ska jag prata om hur du kan ta vara på gamla texter och göra dem till våra nya historier, och jag ska ge dig lite tips på hur du kan gå tillväga för att bli en bättre textförfattare. Alla historier kanske inte är värda en roman eller en långfilm, men det flesta historier har ögonblick och innehåll för att kunna utgöra grunden till en bra låttext. Det viktiga med en text är att den kommunicerar och att den drar in oss i låten, hjälper oss att förstå känslan. Vissa texter är tydligare än andra men om vi skulle närstudera dem så kommer vi med all största sannolikhet att se att det finns en röd tråd i dem. Ett litterärt grepp är ”Stream of consciousness” – inre monolog skulle man kunna säga, där man följer författarens tankar, medvetande och sinnesintryck. Detta grepp används ganska ofta omedvetet inom låt-textförfattande vilket ofta resulterar i mindre tydliga texter då det ibland kan vara svårt att följa tankar hos någon om inte någon förklaring eller karta givits, vilket gör att lyssnaren får det svårare att följa med i texten och då saknas ofta den röda tråden som binder ihop det hela och gör texten tydlig. Med detta sagt så måste du inte skriva lyssnaren på näsan men du bör vara medveten om vad det är du vill säga med texten. Om du inte själv har en aning om vad det är du skriver om så kan du inte begära att lyssnarna ska förstå i slutändan. Istället för att använda oss av ”Stream of consciousness”, så ska vi öva på att faktiskt hitta ett ämne och sedan skriva så tydligt men musikaliskt som möjligt. Liksom i tipset ”Historien är framtiden – lär dig skriva musik på nytt sätt genom dåtidens hits”, så ska vi gå tillbaka i historien för att se hur texterna har utvecklats under årens gång. Börja med att hitta fem stycken texter som du gillar, och leta nu inte bara bland de senaste hitsen utan gör som i det förra tipset, och gå tillbaka till 30-talet och framåt för att se vad du kan hitta. Försök nu att tänka bort musiken och koncentrera dig på texten och fokusera på den. Leta bland låtar som du redan gillar, eller som var hits tidigare så blir det lite enklare. Ställ dig frågor som: 1. Vad handlar texten om? 2. Vem är berättaren? 3. Vilken känslostämning har berättaren? 4. Vilken språkdräkt använder berättaren? Använder hen talspråk, skriftspråk, slang, ett äldre språk eller ett mer samtida språk? 5. Vad vill berättaren säga dig (lyssnaren)? 6. Är det skrivet som en konversation? Eller är det skrivet som en berättelse med en början, en mitt och ett slut? När du har svarat på dessa frågor så tar du en av texterna som du tycker om, och sedan börjar du skriva om den, det vill säga, berätta den utifrån ditt perspektiv. Byt tempus, från dåtid till nutid. Skriv i du-form istället för i jag-form eller tvärtom. Om det är en konversationstext så försök att skriva den som en berättelse eller tvärtom så klart. När du är klar så tar du en ny text som du gillar, men denna gång så välj en annan typ av text, så att övningarna blir annorlunda. En annan övning som är bra, och framförallt bra om du har dåligt med inspiration, så kan det lösa sig genom att du läser tidningen och letar upp historier som får dig att känna något. Sätt dig sedan och skriv en text utefter det du har funnit. Här gäller samma frågeställning som i den tidigare övningen. Detta för att öva in tillvägagångssättet in i benmärgen så att du inte ska behöva fundera över det, utan dessa frågor ska liksom dyka upp i huvudet automatiskt. Båda dessa övningar sker utan musik, vilket på ett sätt är enklare eftersom en viktig parameter är tagen ur spel. När du har gjort övningarna några gånger så testar du att antingen sätta musik till dina texter eller så börjar du att skriva om dem mot musik. Nu måste du förstås ta med melodin i ekvationen. Du måste se till att rytmiken stämmer mot antalet stavelser, du måste vara noga med att det inte blir så kallade betoningsfel, det vill säga att stavelserna och rytmiken gör att betoningen i ett ord hamnar fel och låter konstigt. När du känner att detta börjar sitta bra, så leta efter historier som finns i ditt liv eller hos människor i din närhet. De kanske inte kan berätta sin historia, men då få det bli du som gör det. Läs gärna också artikeln "Skriv nya låtar med inspiration från förr".
  15. Historien är framtiden – hjälp dig själv att skriva på ett nytt sätt genom att lyssna på, och inspireras av låtarna som toppade listorna förr i tiden. Hitlåtar är som du vet inget nytt. De har funnits i alla tider, men det är bara de senaste femtio åren som det har gjorts officiella listor över hur låtarna har spridits, lyssnats på, sålts och älskats. Om vi tänker oss att det har gjorts musik på något sätt dygnet runt, världen om, i flera tusen år, och om vi utgår ifrån de västerländska skalorna, så skulle det förmodligen visa att musiken redan har tagit slut. Vi har redan skrivit alla melodier flera gånger om, och vi har med största sannolikhet använt samma ackordföljder miljontals gånger och trots det kommer det fortfarande ny musik. Imponerande! Vad är det då som gör att musiken uppfattas som ny? I det jag nämner ovan så räknar jag inte in tempo, rytmik, instrument, röster, texter och sound. Det är dessa ingredienser, i väl valda proportioner som får oss att lyssna till en melodi och känna att det nog är första gången som vi hör den, fast vi nog redan hört den i andra sammanhang massor av gånger. En väldigt känd popstjärna lär vi något tillfälle ha sagt: amatörer lånar, proffsen stjäl. Det är ju så klart en sanning med modifikation, men det finns ett korn av sanning i detta. De låtskrivare och producenter som försöker få hits genom att härma och efterapa något som just nu ligger på listorna kan lyckas då och då, men de blir sällan de som kommer att gå till historien som nyskapande eller ens som några som tog risker. De producenter och låtskrivare som är så inspirerade av sina idoler och hjältar att resultatet känns som en pastisch, kommer nog tyvärr att gå samma väg till mötes. Hur ska du då använda historien och de gamla hitsen till din fördel? Genom att noga studera och lyssna på gamla låtar och försöka klura ut vad det var som gjorde de låtarna till hits, och genom att använda dessa element för att skriva och producera genom våra nutida öron. Börja med att gå in på din Apple Music, Spotify, Tidal, Deezer eller vad du nu använder. Sök efter de mest populära låtarna från 50-talet, 60-talet och så vidare fram till 90-talet. Dela upp det per decennium så får du en tydligare bild av hur popmusiken eller annan musikgenre har utvecklats över tid. Du kommer lättare att se hur de använde melodi, kontra rytmik, kontra harmonier (ackord) genom åren, och hur mycket utvecklingen rörde sig bara över tio år åt gången. Svara på dessa frågor: 1. Vilken typ av melodi är det? Långa linjer eller korta fraser? 2. Hur är rytmiken uppbyggd? Är det rakt eller synkoperat? 3. Är melodin ”pratig” eller reflekterande? 4. Hur ligger melodin mot ackorden? Hur harmonierar melodin? Ligger den i kvint-läge, ters-läge eller utgår den från tonikan? 5. Vad upplever du av låten bara genom att lyssna på låten utifrån dessa frågor? Blir du glad? Ledsen? Danssugen? Melankolisk? När du har hittat en låt som verkligen får dig att reagera – lyssna då på hur produktionen stöttar låten melodiskt, harmoniskt och tidsenligt. Vad är det som gör att den är så tidstypisk? Försök att tänka förbi inspelningskvalitet och tekniska begränsningar. Sätt därefter igång med att ”skriva om” låten så att den passar nutiden och det du gillar. Försök använda samma ingångsvärden som i den låt du har valt utan att kopiera melodin. Meningen är ju inte att du ska plagiera utan du ska skriva om den utefter det du har fått reda på av frågorna. Hur vill du att melodin ska gå för att skapa den känsla du får av ”originallåten”? Vill du ha den mer längtande eller mer som en konversation? Vad händer med känslan om du byter ut ackordens funktioner? Blir låten gladare eller mer melankolisk? Om du vill ha den mer dansvänlig så kanske du ska testa att arbeta mer med rytmiken? Sakta men säkert så gör du låten till din. Och det är det här den välkända popstjärnan menar med att proffsen stjäl. De tar känslan i något de gillar men skapar sedan något eget, annars blir det inte mer än en kopia. Och då har vi inte ens börjat prata om hur vi får dit en bra text än. Läs gärna också artikeln "Texter som berättar en historia eller bara få folk att sjunga med?".
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.