Jump to content
Annons

Krockar dom här ackorden?


Paranoid Beredskap

Recommended Posts

Tjena!

Vi brukar alltid ha samma ackord i vers och refräng eftersom vi inte kan något om musikteori och är tondöva. Nu har vi festat till det ordentligt och bytt ackord i refrängen på en låt. Verkar som versen går i A-dur men vad reffen är för något vet vi inte.

Så här blev det:

Vers:

A, Bm, E, D,

Ref:

B, D, A, E

Krockar vers och ref med varandra eller är det musikaliskt fel?

Och i så fall hur många steg måste versen sänkas/höjas för att passa till refrängen?

Ingen brygga gjordes eftersom vi inte hittar något "upplösningsackord".

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget fel på ackorden. Känns och låter det bra så är det bra. 😲

Musik är det osynligasspråk - inte nåt som är rätt eller fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

B't i refrengen ser lite skumt ut... definitivt inget väntat ackord i sammanhanget. Om du vill följa några teoretiska riktlinjer så brukar B't efterföljas av antingen ett E eller ett C#m. Eller helt enkelt ändras till ett Bm. Men då E inte oftast efterföljs av Bm i tonarten A, kanske det låter lite "annorlunda" vid upprepninga av ackordföljden.

.. men om det är ok med dig... så är det ok med mig... i natt så är det ok...

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

I princip så finns det knappt några ofärgade ackord som krockar med varandra. Med det menar jag vanliga raka dur och moll.

Kör de ackord som funkar tillsammans för er, så länge det låter bra krockar det inte. Var heller inte rädd att använda fler ackord. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

De "musikaliska fel" som begås, kan inte de rentav vara bra? Boomtown Rats gick in istudion med en producent som bara dissade deras kompositioner och deras musikalsika brister. Gruppen tröttnade på att bli tillsagda att allt de gjorde var kass och fel. De kickade ut producenten och skaffade en annan som fattade vad de ville göra. Tillsammans med denne spelade de in bl a "I don´t like mondays". Pianisten i gruppen menade t o m att det var de "musiakaliska felaktigheterna" som gav bl a Boomtown Rats deras sound. Nu tycker kanske inte jag att detta var världshistoriens bästa grupp. Dock ser jag hur man kan applicera ovanstående resonemang på en massa artister och grupper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske låter drygt, men jag fattar inte ens varför man håller på med musik om man är tondöv? Gissar på att det bara är en dålig ursäkt för att du själv inte tror att du håller måttet.. Stärk ditt självförtroende och tro på dina egna alster istället!

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vi brukar alltid ha samma ackord i vers och refräng eftersom vi inte kan något om musikteori och är tondöva. Nu har vi festat till det ordentligt och bytt ackord i refrängen på en låt. Verkar som versen går i A-dur men vad reffen är för något vet vi inte.

Så här blev det:

Vers:

A, Bm, E, D,

Ref:

B, D, A, E

Krockar vers och ref med varandra eller är det musikaliskt fel?

Och i så fall hur många steg måste versen sänkas/höjas för att passa till refrängen?

Ingen brygga gjordes eftersom vi inte hittar något "upplösningsackord".

Musikteori är inte så svårt som många på forumet tycks tro. Om man vill kan man lära sig 🙂 Ett av en musikers mål bör väl vara att bli bättre på det man gör men jag kanske har fel.

Adur/F#m: A Bm C#m D E F#m

Alltså skulle det hela fungera helt "enligt reglerna" om ni bytter ut B mot Bm

(För att kunna bryta reglerna är det bra om man kan dem 😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Visserligen skulle det kunna låta mer "harmoniskt" med att byta ut B:et i reffen mot Bm, men risken är ju att man tar bort dynamiken, och att låten blir lite trist och alltför konventionell. Att växla från moll till dur ger en mer spännande effekt, och tar verkligen inte bort harmonin ur låten.

Dessutom måste jag säga att om man är totalt tondöv skulle man ju inte kunna förstå musik alls. Spelar man själv kan man ju helt klart utan att ha speciellt bra gehör höra om det låter dåligt eller inte.

Mixa ackord friskt, hur som helst, det viktigaste är att kunna hänga med i tonartsväxlingar och dylikt när man sjunger. Växlar man tonart för ofta blir resultatet rörigt, men däremot ger det en spännande effekt att byta tonart, eller t o m takt mellan vers och refräng

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror man ska ställa sig frågan; a) gör jag musik för mig själv och sen blir glad i luckan om andra gillar den, eller 😎 gör jag musik främst för att andra ska digga den på en gång.

Svarar man a) så är den här tråden lixom helt onödig, svarar man 😎 så är alla tips här förstås jättebra

🙂

edit: hehe, notera att b med en parentes blir en snubbe med solbrillor. Jag skiter i att ändra på det, för det blev ju rätt surrealistiskt!

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Rent teoretiskt kan man säga att även reffen går i A-dur. Ett durackord på steg 2 i en durskala brukar kallas för dubbeldominant (dominantens dominant), förkortas DD i funktionslära och är ett vanligt förekommande fenomen i västerländsk musik. Å andra sidan, beroende på melodins toninnehåll och om frasslutet skulle inträda på refrängens E-ackord med tydlig "hem"-känsla, så är det helt möjligt att refrängen går i E-dur. D-durackordet är i så fall rent funktionsmässigt subdominantens subdominant (SS) i E-dur.

Tänk vad man kan hitta på med lite musikteori.....blablabla

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så struntar man i den vanliga analysen och börjar prata om mediantik (terssläktskap).

B - D har terssläktskap... sedan blir det kvartfall D - A - E. Allt är tillåtet. Kurt Cobain sket nog i harmoniläran han också, och det blev ju bra.

Men musikteori är kul! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag säger så här 😄 om man kör en 4-takt på dom akkorden så kan det mycket väl bli en bra låt i Dungen stil.... om du hört dungen och tycker att d är bra, så kör hårt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Eller så struntar man i den vanliga analysen och börjar prata om mediantik (terssläktskap).

B - D har terssläktskap... sedan blir det kvartfall D - A - E. Allt är tillåtet. Kurt Cobain sket nog i harmoniläran han också, och det blev ju bra.

Men musikteori är kul! 🙂

Egentligen borde det vara Bm eftersom d är moll-ters, men man kan ju även se B som ett D6b9 med 6:an i basen:) eller bara rentav ett dur-ackord på 6:e skalsteget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Vi brukar alltid ha samma ackord i vers och refräng eftersom vi inte kan något om musikteori och är tondöva.

Hahaha. Jag heter Per, och jag är också tondöv!

hur fasiken kan man vara TON DÖV och änsdå göra musik??????????????

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Som de flesta redan har påpekat så finns det inget rätt eller fel. Det finns bara normer för vad som brukar uppfattas låta bra. Många ser musikteori som regler, men jag tycker snarare att det bör ses som verktyg och hjälpmedel. Även gehör spelar en stor roll.

Man kan skriva otroligt bra musik utan att veta vad man egentligen håller på med, men det kan vara förbaskat tidskrävande att leta sig fram hela tiden om man inte ser de harmoniska funktionerna och förstår sig på lite hur den västerlänska musiken (eller vad man nu spelar) är uppbyggd. Men framförallt så tror jag att man träder in i en helt ny dimension av musikens möjligheter både i skapande och lyssnande när man börjar förstår sig på vad det faktiskt är man hör när man spelar eller lyssnar på musik.

r/

Jag själv känner att jag får ut mer och mer av musik ju mer jag lär mig om det; gehörs-, harmoni-, klang-/akustik-, interpretantions-mässigt osv. Det finaste av allt är att det alltid finns mer att lära sig, än hur mycket man redan kan 😉

Redigerat av schopin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...