Jump to content
Annons

Er channelstrip i Logic etc?


Jesso

Recommended Posts

Hej!

Är nyfiken på vad ni har för pluggar i eran DAW channelstrip, vilken ordning, vilka inställningar osv.

Typ:

Compressor

Eq

Deesser

Tapedelay (satt till 0ms för tape sat)

Gain

Reverb

Etc

Etc

Tycker det skulle vara intressant att få inblick i hur andra arbetar, och syftet med just den inställningen.

Skriv gärna om det är sång, gitarr eller vad som finns på kanalen.

Tack för nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Är nyfiken på vad ni har för pluggar i eran DAW channelstrip, vilken ordning, vilka inställningar osv.

varför det - när du inte själv har samma material i din kanal?

allt hänger ju på vad för ljud man ska hantera, vad man vill göra med det å i vilket sammanhang man vill uppnå en viss effekt

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
varför det - när du inte själv har samma material i din kanal?

allt hänger ju på vad för ljud man ska hantera, vad man vill göra med det å i vilket sammanhang man vill uppnå en viss effekt

Jag har alla pluggar i hela världen 😏

För att göra det enklare - enbart vokalspåret alternativt akustisk gitarr.

Redigerat av Jesso
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka pluggar man lägger beror på vad man har för ljud och vad man vill åstadkomma med det. Din fråga är som att fråga "Vilka ingredienser använder ni när ni lagar mat? Vilken ordning, tillagningssätt osv, typ: potatis, köttfärs, salt, peppar, tomater, etc etc". Det beror på vilken maträtt man lagar och hur man vill att den ska smaka. Att specificera det till "enbart vokalspåret alternativt akustisk gitarr" är som att säga "enbart kötträtter alternativt soppor". Går inte att säga.

mvh

mr analogy guy

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag har märkt att många här på forumet i första hand letar efter en möjlighet att dissa en fråga, i andra hand svara på ett givande sätt. Min fråga handlar om vilka pluggar ni använder på tex ett sångspår, jag ser inte det som en avancerad fråga, eller en fråga omöjlig att svara på. Men jag har full förståelse för att den sträcker sig utanför vissa medlemmars intelligens.

Redigerat av Jesso
Link to comment
Dela på andra sajter

Metric Halo Channelstrip på varje kanal. Reverb,Delay och Harmonizer på Bussar , Compressor och Eq på mastern samt Limiter som stängs av å på under produktionen och av vid slutbounce.

Sedan individuella effekter på dom ljud jag vill skall manipuleras , beror på materialet.

Sång :

Kompressor , eq , ibland en kompressor till beroende på sångerska/sångare. Delay och reverb via send.

Sedan har jag ofta två eller fler kopior av leaden som manipuleras med diverse effekter som vocoder , extrem autotune , dist , reverse etc etc beroende på låt , som kommer då och då i låten som en förstärkning av vissa ord.

Vilka tillverkare spelar faktiskt inte så stor roll , Logic egna funkar lika bra som nått annat.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en "låt" i Cubase som jag använder som startup när jag börjar ett nytt projekt.

Om man nu fokuserar på sång så ser det ut så här:

Förutom grupper och tappningar....

Oxford kompressor

EQ (mest för HP-filter och en liten gain vid 6 kHz samt en dip vid 350 Hz) Det är en inställning som passar på mig själv med min mick

Delay (tempostyrt i bypass som deafault)

Autotune Evo ( ligger i bypass som default)

Ozone 4 (multibandskomp + exciter) Använder multibandskompressorn typ som EQ

på tappningarna ligger oftast ett par olika reverb och något delay

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har full förståelse för att den sträcker sig utanför vissa medlemmars intelligens.

men du förstår inte dingbats liknelse med matlagningen eller är det så att det är så du lagar mat?

svaret på din fråga är att man använder det som behövs beroende på vad man har för material att jobba med och vad man vill uppnå

jag ser inte det som en avancerad fråga, eller en fråga omöjlig att svara på

att du inte gillar det svaret eller att det inte var vad du hade förväntat dig pekar isf mer på din egen begränsade kunskap

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, visst kan man ha någon slags grund setup. Inte bläddrar jag genom alla reverbs, kompressorer, delays osv varje gång jag ska lägga på en sångsnutt. Jag använder rätt mycket egna skapade presets som fungerar hemma hos mig, med min mick och mitt rum. Noll poäng med att göra om detta varje gång. Skillnaden är när jag vill göra något som sticker ut på ett eller annat sätt från min vanliga setup.

Jag tror att det är så Jesso tänkte med sin fråga.

Sedan håller jag med er andra när ni säger att man anpassar efter vilket material som finns på kanalen...och det är ju självklart. Inte autotunar jag OH på trummorna tex.

Jesso kanske vill ha nya infallsvinklar till sitt eget mixande och undrar hur andra gör? Ordningen på pluggarna och varför.

Jag tyckte tex att Picazzo´s svar var intressant och det får mig att fundera på om jag kanske ska ändra på något i hur jag tänker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jesso kanske vill ha nya infallsvinklar till sitt eget mixande och undrar hur andra gör? Ordningen på pluggarna och varför.

Jag tyckte tex att Picazzo´s svar var intressant och det får mig att fundera på om jag kanske ska ändra på något i hur jag tänker.

Håller med till fullo, och ang. matlagnings exemplet... öhh, finns det inte recept att gå på!? och sedan därifrån krydda sin egen väg efter smak o tycke!

En bas att utgå ifrån helt enkelt!

Tycker även att Picazzo's svar var kort och koncist men framförallt väldigt intressant!

+1 till Picazzo o mickestrang!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Dingbats och Demonproducenten här, även om du kanske tycker det är intressant att höra lite om vad som kan ligga på kanalerna så tror jag inte det ger speciellt mycket. Vad det kan ge är väl lite inspiration att testa olika effekter, t.ex. om man är helt ny och inte vet vad lite dist på sången kan göra. Nu gör jag framförallt klubbmusik, men ett svar kan du i alla fall få.

Jag brukar i regel ha en buss med reverb som jag skickar andra kanaler till. Reverbet är 112dB Redline Reverb, brukar utgå från Large Hall och mixa ganska torrt. Jag har ibland en buss med delay också.

Kick plockar jag oftast en sampling, och de är i regel ganska hårt komprimerade redan, så jag här är det främst EQ som behövs. Om det behövs så lägger jag två kickar i ett lager där volymenvelope ändras för att passa ihop; en med fetare botten och lång attack, och en lågskuren kick med kortare attack.

Hats och clap/snare likaså, främst EQ, och eventuellt lite delay. Skickar oftast hihats till reverbbussen, men inte så mycket av signalen.

Alla trummor skickas till en buss och komprimeras lätt.

Skär låga frekvenserna på i princip alla ljud för att ge kicken maximalt utrymme.

Basen har obligatoriska sidechainen från kicken, både för effekten och för mixen.

Vocals, mycket reverb och delay. EQ och kompressor

På mastern ligger PSP Vintage Warmer, EQ, limiter som stängs av vid slutbounce, annars försöker jag hålla det ganska enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte tex att Picazzo´s svar var intressant och det får mig att fundera på om jag kanske ska ändra på något i hur jag tänker.
Tycker även att Picazzo's svar var kort och koncist men framförallt väldigt intressant!

? ? 😉 , vad är det som e så intressant om mitt sätt ? ?

Om det är något speciellt ni undrar över så e det bara att fråga... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Jesso: Beställ hem specialnumret av Studio där dom går igenom hela mixen i en å samma tidning.. Så får du flera olika exempel på hur du kan lägga upp olika pluggar, vad pluggarna har för inställningar och i vilken ordning du lägger dom.

Men i regel så finns det inge rätt eller fel hur du använder pluggarna, så länge det låter bra.. Så bara testa dig fram med det du har. Sn såg jag att du nämnde att du hade alla pluggar i världen. Där begår du ett stort misstag! Jätte många nya tror att bara för man har alla pluggar, synthar osv. så kommer man göra asgrym musik.. Men i själva verket blir du bara förvirrad över allt. Så använd max en EQ, en Compressor att börja med. Lär dig hur dom fungerar till fullo så kommer det hjälpa ditt mixande enormt!

På sång bruka jag använda en LA-3A för den låter så bra, men det kostar oxå :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jesso: Beställ hem specialnumret av Studio där dom går igenom hela mixen i en å samma tidning.. Så får du flera olika exempel på hur du kan lägga upp olika pluggar, vad pluggarna har för inställningar och i vilken ordning du lägger dom.

Men i regel så finns det inge rätt eller fel hur du använder pluggarna, så länge det låter bra.. Så bara testa dig fram med det du har. Sn såg jag att du nämnde att du hade alla pluggar i världen. Där begår du ett stort misstag! Jätte många nya tror att bara för man har alla pluggar, synthar osv. så kommer man göra asgrym musik.. Men i själva verket blir du bara förvirrad över allt. Så använd max en EQ, en Compressor att börja med. Lär dig hur dom fungerar till fullo så kommer det hjälpa ditt mixande enormt!

På sång bruka jag använda en LA-3A för den låter så bra, men det kostar oxå 😛

Tackar för tipsen! Nej då, alla pluggar i världen var mest ett skämt, håller helt med om att lära sig ratta Eq, kompressor etc. Förstår även att det kan verka meningslöst med denna fråga, men jag har en filosofi att all kunskap är bra kunskap, sedan får man bara forma den till vad man själv tycker låter bra. Så tack alla för att ni delar med er, alltid ger det något. Eller så lär jag mig vad jag INTE ska göra. Bra tips från en Eurotechno-producent lämpar sig inte så bra för en singer-song writer och vice versa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat tips är att kika in "In The Studio With" som Future Music Magazine har (http://www.youtube.com/user/FutureMusicMagazine), och "Producer Masterclass" som Computer Music har. Det är väl igen framförallt elektronisk musik, men mycket är generellt, och man får dessutom både se artisten ratta reglarna och höra ljudet samtidigt. Det är som i framtiden, fast nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

På Vocals kör jag nästan alltid:

Autotune/melodyne

PSP Vintage Warmer

Logic's eq

Logic's kompressor i opto läge.

Logic's eq

någon de-esser, beroende på material

Send 1: Till reverb

Send 2: Till delay

Send 3: Till vocal transformer ställd på ca + 10 cent (panorerad)

Send 4: Till vocal transofrmer ställd på ca - 10 cent ( panorerad)

Send 5: Lite dist eller något annat trevligt.

På instrumentkanaler:

Varierar alltid...

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

På Vocals kör jag nästan alltid:

Autotune/melodyne

PSP Vintage Warmer

Logic's eq

Logic's kompressor i opto läge.

Logic's eq

någon de-esser, beroende på material

blir alltid nyfiket förbryllad över så här mycket saker som utgångspunkt.... har du lust får du gärna förklara tänket bakom stegen

ta det pm om du inte vill köra i tråden

Link to comment
Dela på andra sajter

blir alltid nyfiket förbryllad över så här mycket saker som utgångspunkt.... har du lust får du gärna förklara tänket bakom stegen

ta det pm om du inte vill köra i tråden

Tycker inte det ser konstigt ut alls. Jämför med en channel strip på ett SSL 4000. Där finns också en massa möjligheter redan vid ursprungsläget. Endera blir man förbryllad vid alla dessa valmöjligheter eller så inser man smidigheten med till exempel möjligheten att flytta eq före och efter dynamisk reduktion.

Pitchkorrektion hittar du iofs inte på ett SSL-bord men i många genrer är det ett etablerat arbetssätt. Den enda plugg som jag antar färgar något är Vintage warmer.

Autotune/melodyne

PSP Vintage Warmer

Logic's eq

Logic's kompressor i opto läge.

Logic's eq

någon de-esser, beroende på material

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker inte det ser konstigt ut alls. Jämför med en channel strip på ett SSL 4000.
CITAT (Sonefors @ 2010-06-18, 14:34)

På Vocals kör jag nästan alltid:

att det finns fast installerat i ett bord betyder ju inte att man kör det nästan alltid

Link to comment
Dela på andra sajter

Och för att man har det i sin grund setup innebär det ju inte heller att alla pluggar alltid är aktiva....

Redigerat av mickestrang
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...