Jump to content
Annons

Få till åttiotals sound (ljudfil inkluderad)


ostfisk

Recommended Posts

Tjo på er! 😄

Jag håller på att spela in en låt med en kompis, vi vill göra en 80s rock typ av låt med det där typiska 80 tals soundet typ Rock the night med Europe eller Poison av Alice Cooper

Jag tycker jag har kommit en bit på väg men nu känner jag att jag har fastnat, har mixat så mycket nu, vet ej längre vad som fram och bak på låten...behöver lite nya fräsha öron! 🙂 Någon som har nått tips? Det kan gälla allt, gitarren, sången, virveln, reverbet eller mixen i stort. Går det klämma ut lite extra 80 ur mixen? All hjälp mottages tacksamt!

Här är vers plus brygga av låten:

https://delafil.com/key=e3a5b91abb13eadac4e8a18ebbbf3ef9

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ingen jätteaktivitet på tråden...ni torde ju vara experter på det här ju. 🙂

Trots allt 15 st som har laddat ner. Ingen som har en synpunkt eller tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tyckte det lät bra, kom inte på nått direkt för att få mer 80-tals känsla.

på 80-talet körde dom ju med mycket reverb på virveln bla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb och gate. Inom hårdrocken var nog trummorna ofta hårt gejtade överhuvudtaget. Annars hade det nog mer med kompositioner att göra man försökte bli mer radiovänliga och många försökte stänka in lite västkust, syntar, sångstämmor etc. Rent generellt låta mer amerikanskt whimpy även om man var från europa. Sen var frisyren naturligtvis viktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok det var bra...då låter det 80 då? Ja, jag har reverb med gate på virveln och pukor. Frisyren vet jag inte, har ju långt hår och så...blir till att köpa några burkar hårspray då. :rolleyes:

Grejen är att jag har mixat så mycket nu att jag inte hör om det låter 80 längre, det bara låter så att säga. Jag har vant mig vid ljudbilden. Så jag behöver bara några fräscha öron. Men det låter på er som att det låter 80 så det är ju bra. 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Frisyren vet jag inte, har ju långt hår och så...blir till att köpa några burkar hårspray då. :rolleyes:

du måste nog överväga en permanent också

80-talets virvel var ofta en djup trähistoria som lät som en plasthink när man slog på den - viktigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter rätt 80, men i mina öron (och jobbets lurar) är det nog främst sången som tar bort känslan. Gillar inte puffen som kommer på "P", lyssna på "pants uptight".

Men lyssna lite mer och längre på referenslåtarna, och byt tvärt tillbaka till din mix så blir nog skillnaden tydligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Tog del av era råd och nu så här tre månader senare är den färdigmixad! Jag kunde kramat ur lite mer 80 med en atombomb vid varje virvel t.ex. men det ska ju låta bra också. 🙂 Fick inte riktigt upp den i den loudness nivån jag ville heller. Annars är jag nöjd. 🙂

Too hot for love heter låten. Kolla in!

http://soundclick.com/share?songid=9647090

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, he he... Nog påminner det om 80-talet; musiken, refrängtypen, körerna; ja fan, till och med titeln (om den nu heter "Too Hot For Love").

Även om du faktiskt har lyckats fånga en del 80-tal även i soundet, så låter det lite malplacerat. Det låter som om Survivor av misstag har lagt sång på AC/DC:s råmixade inspelningar, vilket på något sätt "släcker ut" den förväntade wow-effekten. Men som sagt — det finns där.

För övrigt måste nog detta vara en av några få ultimata 80-talslåtar: "Everybody's Crazy" (Michael Bolton, 1985)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

måste ju vart innan hans hår råkade ut för vad det nu var det råkade ut för 😄

hittade denna kul saken bredvid:

med mustaschprydd bruce kulick till råga på allt

så här lät 80 talet året innan 1980

håller med om att trummorna på låten ovan låter rätt likt acdc typ runt slutet 80 början 90 kanske

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jaa....

åttiotalssoundet var ett svart får i musikhistorien.

Lyckligtvis lyckas du inte fånga det fullt ut, utan hamnar mer som det lät 2 månader, 1 vecka och 3 timmar in på 1991.

För att vara 80-tal ska det vara torrare förmodligen.

Jag gillar låten och tycker om gitarrsolot och stör mig inte alls på sångrösten. Man behöver inte låta som Brian Johnson för att platsa i en sån här låt. Körerna låter 80-tal. Uttalet är ok. "You know it!" blir lite väl tydligt. Betoningen kanske skulle vara mer på know än it, om man tänker på texten. Dessutom låter det "of curse" istället för "of course", men... sämre exempel har passerat från såväl både icke-engelska som engelsktalande länder.

Jag ger den 4 av 5.

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade på den där låten och det lät mer 80-tal än jag väntat mej...

Men pukorna ska vara mycket tyngre och ha mer reverb.

Gitarren lät perfekt.

Kicken också.

Och sången.

Virveln lät bra, men den borde vara en smula högre mixad.

Möjligtvis skulle det vara ett plus om den var så här groteskt nerstämd också haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog del av era råd och nu så här tre månader senare är den färdigmixad! Jag kunde kramat ur lite mer 80 med en atombomb vid varje virvel t.ex. men det ska ju låta bra också. 🙂 Fick inte riktigt upp den i den loudness nivån jag ville heller. Annars är jag nöjd. 🙂

Too hot for love heter låten. Kolla in!

http://soundclick.com/share?songid=9647090

Haha, den satte du bra...liten surprise för grabbarna i tråden...hehehe! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...