Jump to content
Annons

The Ark - Momsfusk eller "gratis" musik


ONSatan

Recommended Posts

Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Ok så ett av landets största band prövar nya vägar för att sälja musik, ge ungarna en tidning med plattan på köpet.

Kanonbra, branschen behöver desperat den sortens nytänkande.

Vad händer? Jo eftersom vi bor i sverige börjar svennarna på sydsvenska bladet gapa om... wait for it... momsfusk!

Jag ska emigrera. Nu är det fan dags.

Redigerat av nattvaktaren
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar vara en cool idé, faktiskt! Lite som förr i tiden, när LP-konvoluten fylldes med en massa krimskrams och skit, fast tvärtom... skulle man kanske kunna säga.

Om momsfusk i sammanhanget är det bara losers och avundsjuka som gnäller. Inget att bry sig om — vanliga vardagen, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Ok så ett av landets största band prövar nya vägar för att sälja musik, ge ungarna en tidning med plattan på köpet.

Kanonbra, branschen behöver desperat den sortens nytänkande.

Vad händer? Jo eftersom vi bor i fittsverige börjar fittsvennarna på sydsvenska fittbladet gapa om... wait for it... momsfusk!

Jag ska emigrera. Nu är det fan dags.

Jag kan hålla med dig men jag kan också se statens (vårt gemensamma problem). Momsreglerna ÄR snåriga och att ha speciell momssats för vissa är varor är ett sätt för pappa staten att "sponsra"/"investera" i beteenden som senare ska vara bra för samhället (se diskussionen om läsning, ev. "grönsaksmoms" mm).

ÄR nu "musik" utanför definitionen på det man (politiskt beslut så vi är nog alla medskyldiga) ville sponsra/investera i så är det lika mycket utanför som tex choklad skulle vara för en "fruktmoms".

Btw, var fick du "fittsvennarna" ifrån??

P.S Personligen tycker jag man borde ha EN fast momssats som gällde allt. Ev. guidning av folks val/beteende kan skötas via skatt (se tobaksskatten).

Dock, det Ark gjort öppnar för en väldigt intressant diskussion både om musik, skatt, moms mm mm mm.

(OM du nu ska emigrera så ta båten istället för flyget 🙂 )

Cheers!

EDIT: En bättre liknelse på "tveksamt" momsregelutnyttjande som säkert funnits i bakhuvudet på journalisten är de omdebatterade ”söndagsbilagorna” mm som dagstidningarna har. De är journalistiskt att jämställa med skvallerpress med momssatsen är som om de var nyheter/bildning… Med andra ord så kan man här tycka att statens sponsring används fel OCH man kan även tycka att de vanliga skvallertidningarna har en konkurrensnackdel (då de tvingas ta ut full moms).

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar vara en cool idé, faktiskt! Lite som förr i tiden, när LP-konvoluten fylldes med en massa krimskrams och skit, fast tvärtom... skulle man kanske kunna säga.

Om momsfusk i sammanhanget är det bara losers och avundsjuka som gnäller. Inget att bry sig om — vanliga vardagen, typ.

Jag har jävligt svårt att tänka mig att de byråkrater som ev. har synpunkter på detta är kapabla att känna "avundsjuka" (i alla fall vad gäller dist. av musik)….

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
att ta ut skatt kan aldrig ses som sponsring - även om man tar ut mindre än för nåt annat

Kalla det precis vad du vill.

Effekten är att staten väljer att få in mindre pengar för att istället få något annat (en befolkning som tex kan utföra jobb där läskunskap krävs, en befolkning som är allmänbildad nog att tex rösta eller en befolkning som kan arbeta och betala skatt några år i alla fall innan det är dags för cancervård och bidrag).

Givetvis kan man argumentera med saker som ”en befolkning som lyssnar på the Ark blir lyckligare och behöver mindre psykofarmaka” men det skulle hamna ganska långt utanför målen för denna momssats… Kanske nått för skivbolagsmaffian att lobba för?

Cheers!

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har jävligt svårt att tänka mig att de byråkrater som ev. har synpunkter på detta är kapabla att känna "avundsjuka"

Nä, kanske inte. Och definitivt är de inte heller branschmänniskor... Det handlar om music business. Det är "jag" som sätter slutkundspriset för min produkt, inte byråkrater, losers och avundsjuka. Om Jon Gray säger att The Ark's "inspelade musik" är gratis, då får väl utgå ifrån att den är gratis. Att andra gormar "MOMSFUSK!" är ju bara att skita i.

Det är också någonstans här som gränsen går för var musik börjar infekteras av politiskt tänk — och det är det värsta jag vet; efter religioninfekterad musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, man köper en skiva och får en tidning på köpet. Tycker dock att priset var lite lågt.

Verkar som om hela tidningen handlar om just The Ark, det är bra.

Kommer den att säljas endast i skivbutiker eller hos tidningskiosker eller både och?

Jag tycker man kan se det som en cd-produkt fast med en lite utvecklad booklet.

"utnyttjar bandet det faktum att tidningar har en lägre momssats än cd-skivor: 6 procent istället för 25 procent."

Ja. Men är mervärdsskatt bra i alla lägen?

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också någonstans här som gränsen går för var musik börjar infekteras av politiskt tänk — och det är det värsta jag vet; efter religioninfekterad musik.

Förvisso, men, OM man nyttjar en momseregel som gör att man blir ett undantag och undanhåller skatt. Kan man då bara sätta sig ner och vara "konstnärlig-primmadonna"?

Kan bilhandlarn strunta i att ta ut full moms och hävda att bilen jag vill köpa är "litteratur”? ”Bilen är idag nästan gratis, det värdefulla är serviceboken ty det är den som till syvende och sist bestämmer värdet…” 😛

Skulle tro att sådana tankar hade hyllats som ”driftiga” på nått forum för bilhandlare…

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer den att säljas endast i skivbutiker eller hos tidningskiosker eller både och?

Som jag fattat det ska du kunna köpa skivan på tex pressbyrån. En intressant distributionsform....

"utnyttjar bandet det faktum att tidningar har en lägre momssats än cd-skivor: 6 procent istället för 25 procent."

Ja. Men är mervärdsskatt bra i alla lägen?

Nej, JAG är inte för moms (speciellt inte en moms som varierar).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så ett av landets största band prövar nya vägar för att sälja musik, ge ungarna en tidning med plattan på köpet.

Kanonbra, branschen behöver desperat den sortens nytänkande.

Vad händer? Jo eftersom vi bor i sverige börjar svennarna på sydsvenska bladet gapa om... wait for it... momsfusk!

Jag ska emigrera. Nu är det fan dags.

😛

(I övrigt tycker jag hela grejen är en bra idé som fan.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju sänka momsen på musik, produkten säljer ju knappt längre, det skulle öka försäljningen. Jävla sossesverige med alla jävla överskatter. Går ju inte äns att vinna saker i det här landet tack vare skatter (vinner man en bil för 100 000 måste man punga ut 50 000 i skatt, det är ju skojj)

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bilhandlarn strunta i att ta ut full moms och hävda att bilen jag vill köpa är "litteratur”? ”Bilen är idag nästan gratis, det värdefulla är serviceboken ty det är den som till syvende och sist bestämmer värdet…”

Ja vad fan... Om boken är en "Så här meckar du med bilar" och bilen kommer med som ett övningsexemplar... Varför inte? 😛

Som sagt... Det är inte "din" ensak att lägga dig i "min" prissättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju sänka momsen på musik, produkten säljer ju knappt längre, det skulle öka försäljningen. Jävla sossesverige med alla jävla överskatter. Går ju inte äns att vinna saker i det här landet tack vare skatter (vinner man en bil för 100 000 måste man punga ut 50 000 i skatt, det är ju skojj)

jag tycker man borde inför kraftigt höjd moms på dina visdomsord

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt... Det är inte "din" ensak att lägga dig i "min" prissättning.

Jag tror byråkraterna skiter i priset, det de (möjligen) bryr sig om är momssatsen ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag hade vunnit en semsterresa en gång enligt uppgift från Skattekontoret som jag fick betala kvarskatt för därför. Men nån resa fick jag aldrig med posten...

FYI, du kan begära ändring av din slutskatt i minst fem år ...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju sänka momsen på musik, produkten säljer ju knappt längre, det skulle öka försäljningen. Jävla sossesverige med alla jävla överskatter. Går ju inte äns att vinna saker i det här landet tack vare skatter (vinner man en bil för 100 000 måste man punga ut 50 000 i skatt, det är ju skojj)

Word. Musik (CD/mp3/övriga format blabla) borde hamna i samma klassificering som litteratur, tidningar m.m. om staten nu skulle ha något intresse i att behålla någon musikindustri i Sverige.

Hah, vinstskatten är också lustig ja, är väl en sak om man vinner likvida medel, men när man vinner något som exempelvis en bil måste man få loss pengar från annat håll. Känns som att det liksom förlorar poängen lite grand! Vann en spis (av alla saker) häromåret, var dock precis efter jag slutat gymnasiet och hade bara haft en inkomst på runt 5 000 totalt, så fick ju en himla schysst spis för bara 2000 pix. Den hade jag mycket glädje av eftersom jag fortfarande bodde hemma och vi dessutom precis hade köpt ny. Hah.

Tycker det verkar vara en superb idé från The Arks sida. Mer innovativitet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Word. Musik (CD/mp3/övriga format blabla) borde hamna i samma klassificering som litteratur, tidningar m.m. om staten nu skulle ha något intresse i att behålla någon musikindustri i Sverige.

Men OM musik ska ha lägre moms "för att skydda industrin" varför inte även bilar, hus, resor, möbler, mat mm mm ? Varför ska just musik "skattesubventioneras" (fel ord men ni fattar vad jag menar)?

Link to comment
Dela på andra sajter

FYI, du kan begära ändring av din slutskatt i minst fem år ...

Var på SKV, men de hade bara en kod som absolut inte sa nånting för varken de eller mig, plus beloppet som vinsten var värd och typ av vinst. Jag hade skickat in ett större antal tävlingar på lediga stunder under våren (för några år sedan, dött och begravet) och antagligen vunnit någon av dem. Men fick aldrig resan. Skulle ha dubbelbokfört kontaktuppgifter till alla tävlingsarrangörer.

Fyll inte i sånt i matbutiken...

😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok så ett av landets största band prövar nya vägar för att sälja musik, ge ungarna en tidning med plattan på köpet.

Kanonbra, branschen behöver desperat den sortens nytänkande.

+1
Link to comment
Dela på andra sajter

+1

Jag håller givetvis också med om detta!

OCH, blir det debatt om det hela så får de också bra marknadsföring.

Cheers!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...